Skip to content

הטייזר יוחזר לשימוש. צוות הבדיקה קבע: השימוש בו לקוי

צוות בדיקה שמינה מפכ"ל המשטרה לגבי השימוש באקדח הטייזר החשמלי הגיש היום את מסקנותיו. הצוות קבע כי השימוש בו לקוי "מבחינת היכרות השוטרים את האקדח וחוסר משמעת בראיית ריסון הכוח מאידך". המפכ"ל החליט להחזיר בהדרגה את השימוש בנשק לאחר שנוהל ההפעלה יעודכן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צוות בדיקה שמינה מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו, לבחינת השימוש באקדח הטייזר, הגיש היום (שלישי) את מסקנותיו. הצוות קבע כי הגורם העיקרי לרצף האירועים החריגים, אשר הביאו את המפכ"ל להחליט על הקפאה זמנית של השימוש בטייזר הוא המרכיב האנושי – השילוב של רמת היכרות נמוכה עם הנוהל מחד גיסא וחוסר משמעת בראיית ריסון הכוח מאידך גיסא, יצרו מצע להתרחשות אירועים חריגים. מעבר לכך לא הוגשו שום המלצות למפכ"ל.

אלימות שוטרים שחוצה מגזרים (צילום וגרפיקה: דוברות יצהר)
אלימות שוטרים שחוצה מגזרים (צילום וגרפיקה: דוברות יצהר)

צוות הבדיקה הוקם בעקבות המקרה שבו הופעל אקדח טייזר נגד פעיל הימין בועז אלברט בהתנחלות יצהר, אף שלא התנגד למעצר. המקרה הצטרף למקרים קודמים שבהם טענו אזרחים כי נעשה שימוש שלא לצורך באקדח נגדם.

אקדח הטייזר הוא מכשיר שליטה חשמלי. לאקדח שני שימושים: שוק חשמלי וחצים. נשימוש הראשון, כשוקר, מוגדר כאמצעי שאינו קטלני המופעל בארץ ובארגוני אכיפה בעולם המערבי. "המכשיר צבר מוניטין רב כאמצעי אפקטיבי מרתיע, המקנה תחושת ביטחון לשוטרים הנושאים אותו במהלך פעולתם. הימצאות מכשיר זה בידי שוטרים מנעה פעמים רבות את הצורך לעשות שימוש בכוח פיזי או באמצעים קטלניים, ובכך הוא מצמצם את כמות הפציעות הקשות של שוטרים וחשודים", קבעו אנשי צוות הבדיקה, שבראשו עמד נצ"מ עו"ד מוריס חן, ראש מחלקת חירום במשטרה.

(צילום: Junglecat, ויקימדיה)
(צילום: Junglecat, ויקימדיה)

מסקנות הצוות הוצגו למפכ"ל וראש אג"מ והובאו לדיון בפני סגל הפיקוד הבכיר. הטייזר הוכנס לשימוש במשטרת ישראל באופן מבצעי החל משנת 2011. כיום נמצאים בשירות כ-500 מכשירי טייזר ורשאים להפעילו כ-1,800 שוטרים ותיקים שהוסמכו לכך.

לדברי המשטרה הצוות בחן שני נושאים: את האפקטיביות המבצעית של השוקר החשמלי והאם נכון ואפשר להפריד בין הטייזר לשוקר. הבדיקה כללה בחינת נוהלי הפעלת השוקר, השימוש שנעשה בשוקר בארץ ובעולם ונסמך גם על ממצאי סקר מקיף שעליו השיבו מפקדים ביחידות השונות. בסיום הבדיקה נמצא אכן כי השימוש בו לקוי "מבחינת היכרות השוטרים את האקדח וחוסר משמעת בראיית ריסון הכוח מאידך", קובעים אנשי הצוות.

משמעות הדברים היא הודאה בכך שלעיתים קרובות השתמשו בטייזר כתחליף לכל מעצר שהשוטר המבצע חושש מהתנגדות, מתוך "חוסר משמעת בראיית ריסון הכוח", וכי השוטרים אינם מכירים את האקדח ויכולותיו הקשות על גוף הנפגעים ממנו. דוברות המשטרה מציינת כי הצוות לא עסק באירוע הספציפי של יצהר, אלא בשימוש בטייזר בכלל.

כעת יהיה על המפכ"ל להחליט על המשך השימוש בטייזר ודרכי השימוש בו. המכשיר יחזור לשימוש בידי המשטרה, אבל יתוספו לתפעולו הוראות חדות וברורות יותר לגבי אופני השימוש בו ויצומצמו מרחבי הפעולה בהם הוא יותר לשימוש.

[related-posts]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן