Skip to content

הוותיקן: הבנק הסודי בעולם פותח שעריו

המדינה הקתולית, המקיפה את הקאפלה המפורסמת של מיכלאנג'לו, פותחת את שעריו של הבנק הסודי ביותר בעולם, בשל חשד להלבנת כספים על ידי ארגוני טרור • הבשורה על פי בנק הוותיקן: רווח של 107 מיליון דולר בשנת 2012
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"המוסד עבור עובדי הדת", או כפי שידוע גם בשם בנק הוותיקן, מפרסם לראשונה בתולדותיו, דוחות כספיים על פעילותו הפיננסית. ביצועי הבנק לשנת 2012 הציגו רווח נקי של 86.6 מיליון אירו (107 מיליון דולר).

כיכר סנט פיטר בותיקן (ויקימדיה)
כיכר סנט פיטר בוותיקן (ויקימדיה)

מאז היווסדו של הבנק בשנת 1942 על ידי האפיפיור פיוס ה-12, לא פרסם הבנק אף דו"ח אודות פעילותו בכלל, ועל התוצאות הפיננסיות שלו בפרט. במהלך השנים, הבנק צבר אינספור פרשיות וסקנדלים עסיסים,  שכל צהובון יתגאה לעטר את שעריו, מאשר דיווחים פיננסים.

לבנק ישנם כיום 18,900 לקוחות, שלכולם מטרה אחת: לשרת את הכנסיה הקתולית. על פי דיווח של אתר רויטרס, חלק מאותם לקוחות לעולם לא ישרתו את הכנסיה הקתולית.

בהתאם לפרסומים, בנק הוותיקן מתכוון לסגור את כל החשבונות הזרים שהוא מנהל, תוך שהוא מביא מקורות עלומי שם בצמרת הכנסיה הקתולית: הוותיקן שם לב לתנועות מחשידות לנוכח זרימה מאסיבית של כספים מחוץ לבנק, מתוך חשבונות של עמיתים מאיראן, עיראק ואינדונזיה.

המשיכות שבוצעו ללא כל הסברים, הביאו חשש ודאגה אצל שלטונות הבנק. הסיבה לכך, נעוצה בעובדה שרגולטורים רבים מחשיבים חשבונות של לקוחות יוצאי מדינות כמו איראן ועיראק, כחשבונות עם סיכון גבוה להלבנת כספים, ובסופו של דבר עשויים להפוך למקור פיננסי למימון טרור.

מעבר לחשד להיותו מממן של גופי טרור שלא מרצונו, בנק הוותיקן התפרסם בעקבות שערוריות מסמרות שיער אחרות. בין הפרשיות ניתן למצוא את מותו של יועץ פיננסי לבנק בשנת 1986 מהרעלת ציאניד, ועד להחרמת כספים של הבנק בשווי של 23 מיליון דולר, תוצאה ישירה של קשרים עם המאפיה האיטלקית.

“עם פרסום התוצאות השנתיות, אנחנו עומדים בהתחייבות שלנו לשקיפות בנוגע לפעולותינו – קהל הלקוחות שלנו, בהם הכנסיה הקתולית, מוסדות הוותיקן, והציבור, מצפים זאת מאיתנו", אמר נשיא מועצת המנהלים של הבנק, ארנסט פון פרייברג.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן