Skip to content

גנץ מזהיר: הקיצוץ בתקציב יחייב צה"ל רזה והאתגרים עצומים

הרמטכ"ל בני גנץ מציג בפני באי הכנס הבינלאומי במרכז בגין-סאדאת תרחישים של אירועים מתגלגלים רב-תחומיים, הכוללים ירי רקטות מדויק, חטיפות חיילים על הגבול והסתערות המונים על גבול ישראל, לצד מלחמת סייבר. הוא מדגיש "אנחנו חזקים מספיק על מנת להתמודד עם כל אתגר, צפוי ובלתי צפוי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

טילים על הקרייה, חטיפה של בכירים בשטח ומתקפת סייבר רחבת-היקף – כך הציג הרמטכ"ל בני גנץ, את תרחיש האיומים הניצבים בפני צה"ל, ואותם יפגוש בשנת 2025. כך, בעקבות הקיצוץ בתקציב הביטחון והאתגרים הצפויים. גנץ השתתף הבוקר (ראשון) בכנס הבינלאומי לרגל עשרים שנה להקמת מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים.

הרמטכ"ל הסביר כי  "זוהי מערכה שראשיתה תיתכן בטיל מדויק על עבר בניין המטכ"ל שייפגע בלב הקרייה בתל אביב, או במתקפה קיברנטית על אתר המספק שירותים יומיומיים לאזרחי ישראל, הרמזורים יפסיקו לפעול או הבנקים יושבתו".

הטילים יהיו מדויקים יותר. הרמטכ"ל גנץ (צילום ארכיון: דו"צ)
הטילים יהיו מדויקים יותר. הרמטכ"ל גנץ (צילום ארכיון: דו"צ)

לדברי גנץ, שנת העבודה הבאה מציבה היערכות שונה של הצבא. אכן ישראל מתורגלת בירי טילם לעברה, אך הטילים הופכים למדויקים יותר. לדברי רא"ל גנץ, תקרית גבול יכולה לפתוח חזית רחבה, בה ישוגרו טילים מדויקים לעבר נקודות אסטרטגיות בישראל,  משולבים בפעולות אחרות. הוא מדגים: "המערכה עלולה להיפתח במנהרת תופת שתביא לקריסת גן ילדים או בהסתערות המון על יישוב סמוך לגדר. היא יכולה להיות משולבת בכל אלו, והאפשרויות עולות על כל דמיון". בהמשך הדגים הרמטכ"ל השתלשלות אירועים שעלולה להביא לעימות רב-זירתי, שתחילתו בעליית סיור צבאי ברמת הגולן על מטען וירי טיל נ"ט על סיור נוסף. "הרמטכ"ל ישמע על שלושה חטופים, אחד מהם הוא המג"ד", הדגים רא"ל גנץ והוסיף כי "על הפעולה הזו ייקח אחריות, ככל הנראה, ארגון טרור, מבית היוצר של הג'יהאד העולמי או ארגון אחר, נטול שיוך ספציפי".

לגבי גבול הצפון הסביר הרמטכ"ל כי רמת הגולן היא חזית גבול חדשה. הוא הציג תרחיש לפעילות של ארגון טרור עתידי:  "ארגון הטרור העתידי הזה… יכול להבעיר בפעולתו את כל הגבולות למערכה רב-זירתית מיידית". בתרחיש זה, כתוצאה מתגובה ישראלית, חיזבאללה יחל לשגר מטחי טילים אל עבר יישובי הגליל, במקביל לניסיונות חדירה של אותם הכוחות אל עבר יישובי הגולן. "רמת הדיוק של הטילים תעלה מאוד, ואם יבחר חיזבאללה לפגוע במטרה נקודתית, כמעט בכל שטח מדינת ישראל – הוא ידע לעשות זאת", ציין הרמטכ"ל.

בהמשכו של אותו תרחיש רב-זירתי, מטחי טילים ישוגרו גם לכיוון אילת על ידי ארגון אחר הפועל בתיאום עם ארגון הטרור חיזבאללה, ובמקביל יעשו את דרכם אל מחסום ארז או אל עבר החטיבה הצפונית בעזה פעילי חמאס. "זה נשמע דמיוני?", שאל גנץ והשיב: "אני לא סבור כך".

"האויב ישאף לפעול בסייבר – לחדור לרשתות מחשבים ולזרוע בהלה"

על מנת להבין את השינוי התודעתי והתפעולי שהצבא נדרש לו, חייבים להבין כי צבא כמכונת מלחמה מסודרת מאופיין ביכולותיו מול צבא דומה. כזה שפועל בדפוסים צבאיים שחלקם מקובעים בחשיבה תפעולית לאורך זמן. המצב כיום בגזרת סוריה ובגזרה מול הג'יהאד בסיני הוא שהאויב שם חי, פועל, חושב ועובד כגרילה. חוסר היציבות במזרח התיכון משנה את פני הלחימה ללא ערף. כך לדוגמה: אלוף פיקוד צפון נדרש היום לתשובות שלא נדרש אליהן אתמול.

מח"ט בצפון אמר לא מזמן: "פעם יכולתי לתכנן תכנית עבודה חודשית. היום אני קם מדי יום ונדרש לתת תשובות מעשיות להיום. המצב השתנה לגמרי".  לכן התרחישים המתקדמים שהציג הרמטכ"ל נגזרים מהמגמות האסטרטגיות האחרונות שפוקדות את שכנותיה של ישראל, שבבסיסן עומדת אי היציבות האזורית.

"סיני התפתחה כאזור ספר וסומנה ככר פורה לטרור. האזור מטופל ע"י גורמים שלא בהכרח היו צפויים על ידנו לפני שנתיים או אפילו פחות, כבעלי אינטרס ממשי לפעולה שם", הסביר הרמטכ"ל. רצועת עזה, שביססה עד לאחרונה את הפעילות החבלנית העוינת על הברחות של אמצעי לחימה במנהרות, נתקלה בקשיים. "היא ניצבת מול דלתות שלא חשבה שייסגרו בפניה, ונאלצת לפתח כיוונים יצירתיים אליהם לא נדרשה בעבר".  גנץ מכוון בדבריו לקשיי החמאס מול פעילות הצבא המצרי.

עשרות בשנים טען הנשיא חוסני מובראק כי איננו יכול לטפל בטרור שמתבסס בסיני. עלייתו של מוחמד מורסי לכס השלטון בישרה בשורות נעימות לחמאס שראה במורסי ידידי, מגן ושותף. אלא ששר ההגנה ומפקד ההגנה המצרי, הגנרל עבד אל פתח סיסי, חושב ופועל אחרת. הוא הדיח את מורסי ובאופן שיטתי הפעיל את הצבא המצרי בסיני לחיסול תשתיות הטרור. סיסי חיסל את מרבית מנהרות ההברחה בין עזה לרפיח המצרית ולאחרונה איים על החמאס שיפסיק לשתף פעולה עם האסלאמיסאטים בסיני, אחרת יתקוף יעדים בתוך עזה. המצב יצר אי נוחות בישראל.

מעבר לחיסול הטרור המאיים מצד עזה, סגירת המנהרות לחלוטין תביא בהקדם למחסור בעזה. אבטלה גבוהה (כ-100 אלף איש במספר מעגלים עבדו ביותר מאלף מנהרות) תגביר את הלחץ על החמאס לפעול מול ישראל כמוצא פוליטי, לבל יאבד את השלטון.

בהתייחסו לגזרה הצפונית הבהיר הרמטכ"ל כי "הנוף הפסטורלי של רמת הגולן זרועת הבזלת ושטופת הנחלים יכול להשתנות במפץ רגעי לשדה קרב של דם, אש ותמרות עשן". ועוד: "מעבר נשק אסטרטגי לידיים לא רצויות, חשיפה של מנהרת תופת המגיעה לפתחו של יישוב, מטען שפוגע בסיור בפתיחת ציר שגרתית… אלה הן רק דוגמאות בודדות אך רלוונטיות ואקטואליות מהימים האחרונים ממש, שיכולות להפוך למושכים שיביאו אותנו לסיים את היום בדרך שלא יכולנו לצפות בפתחו", הסביר הרמטכ"ל.

טרור בגבולות

בין האיומים המרכזיים הניצבים בפני צה"ל כיום הוא הטרור המתחזק בגבולות, והאפשרות של התגברות התיאום והזיקה בין הארגונים הללו במדינות השונות. "הם חיים באותה רשת ומתפקדים בפשטות באותם פורומים", טען רא"ל גנץ. אל מול המערכה הזו ניצב גם איום קיברנטי, שעלול להשפיע על המערכות האזרחיות – בחזית ובעורף. "האויב ישאף לפעול גם בסייבר – לחדור לרשתות מחשבים ולזרוע בהלה והודעות שווא".

לנוכח האיומים הללו, בצה"ל נערכים באופן נרחב לכלל התרחישים. בתרחיש מן הסוג שהציג גנץ תיפרס בחמ"ל המטכ"ל תמונה רחבה של זירת המלחמה כולה לבחינתו של הרמטכ"ל – בחלל, באוויר, בים, ביבשה, בתת-הקרקע ובסייבר. הכוחות הלוחמים והפועלים במשימה יהיו כולם מתואמים. "כך, בחזון שגיבשנו פועל צה"ל רשתי, עם אש מדויקת של טילים ותותחים אוטונומיים מדויקים, הנורית ממטוסים ומספינות, ומטנקים וע"י חיילי חי"ר", הסביר הרמטכ"ל.

לשם ההתמודדות עם איומים כאלה יידרש צה"ל ללוחמים מאומנים וכשירים, למערכת הגנה מפותחות ולכוחות שיתמכו בלחימה ובפעילות המבצעית. "עלינו לוודא כי אנו שם, מוכנים לכל איום בכל מענה נדרש", הדגיש גנץ, "ברור לנו,שלא נוכל להמתין לעתיד".

עקב הקיצוץ – עלינו לפעול מהר משצפינו

על רקע הקיצוץ בתקציב הביטחון, ציין הרמטכ"ל כי "תקציב הביטחון המקוצץ שהשית עלינו גזרות כמותן טרם ידענו, האיץ את קצב ההשתנות וחייב אותנו לקחת סיכונים שקיוויתי שנוכל לנהל בצורה שקולה יותר".  בהמשך אמר גנץ כי "לאור המסגרת התקציבית שסוכמה, עלינו לפעול מהר משצפינו. אך עדיין, מציאות שכזו מחייבת אותנו לקשור את ביטחוננו במשאבים ראויים".

הרמטכ"ל הדגיש  את החובה של צה"ל לטפח את כוח האדם שלו ולפתח את אמצעי הלחימה העומדים לרשותו. "הטיל שנירה ישוכלל וידייק, המסוק שיתקוף ירחיק ויחמוק מהר יותר מאש אויב, החייל שיסתער יהיה מצויד יותר, מאומן יותר, וכשיר יותר למשימתו", אמר. לצד כל אלה, יפעלו גם חיילים נוספים שייטלו חלק במשימה על הגנת המדינה. "נידרש לא פחות, כפי שאנו נדרשים גם היום, למעטפת התומכת של כל לוחם – למכונאי המשלח את מטוס הקרב, לאפסנאי המצייד את הלוחם בצאתו אל המארב, אל מפענחת תצלומי האוויר שתנחה את כל אלו אל הנקודה המדויקת. אין משרת שנידרש לו פחות, אין חייל נחוץ פחות". גנץ מציג צבא רזה יותר, אבל חכם יותר וגמיש יותר. כזה שיוכל לתת מענה לאתגרים הצפויים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן