האזרח החרדי מופלה לרעה על ידי מערכת החינוך

לאחר שעברתי על סעיפיו של חוק חינוך ממלכתי המתוקן, לא מצאתי סעיף אחד שמיושם במלואו במוסדות החינוך החרדיים. מאת ירון ידען

האזרח החרדי מופלה לרעה על ידי מערכת החינוך

לאחר שעברתי על סעיפיו של חוק חינוך ממלכתי המתוקן, לא מצאתי סעיף אחד שמיושם במלואו במוסדות החינוך החרדיים. מאת ירון ידען

25 אחוז מילדי ישראל לומדים במוסדות חינוך שאינם ממלכתיים: החינוך התורני, "החיידר" ותלמודי תורה הוצאו מחוץ לחוק "חינוך ממלכתי". לאחר שעברתי על סעיפיו של החוק המתוקן, לא מצאתי סעיף אחד שמיושם במלואו במוסדות החינוך החרדיים

מאת ירון ידען

אחד הדברים התמוהים במעשה בני אדם הוא היכולת שלהם לנהוג במהופך מהאינטרס שלהם. יתרה מכך, גם כאשר מטרות-העל מובחנות וברורות – הם פועלים נגדן. כזאת היא המציאות העגומה של מוסדות החינוך בארץ.

25 אחוז מילדי ישראל לומדים במוסדות חינוך שאינם ממלכתיים: החינוך התורני, "החיידר" ותלמודי תורה, אלו הוצאו מחוץ לחוק "חינוך ממלכתי". במצב כזה האזרח החרדי הוא הפקר ומרמס בידי מערכת החינוך, המחויבת להוציא לפועל את החוק כלשונו וכרוחו.

אדם מתפלל
תורתו אומנותו? (צילום אילוסטרציה: photostock / FreeDigitalPhotos.net)

כדי להמחיש זאת, אציג להלן את לשון החוק המתוקן. לאחר שעברתי על סעיפיו לא מצאתי סעיף אחד שמיושם במלואו במוסדות החינוך החרדיים. עילה לכאורה לתבוע את שר החינוך גדעון סער, העובר לכאורה על חוק חינוך ממלכתי:

בשנת 2000 עבר החוק שינוי בתחומים העוסקים במטרות החינוך הממלכתי בישראל. מטרות החוק, לאחר תיקון זה, מפורטות בסעיף 2 לחוק, שזו לשונו:

מטרות החינוך הממלכתי הן:

(1) לחנך אדם להיות אוהב אדם, אוהב עמו ואוהב ארצו, אזרח נאמן למדינת ישראל, המכבד את הוריו ואת משפחתו, את מורשתו, את זהותו התרבותית ואת לשונו;

(2) להנחיל את העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל ואת ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולפתח יחס של כבוד לזכויות האדם, לחירויות היסוד, לערכים דמוקרטיים, לשמירת החוק, לתרבותו ולהשקפותיו של הזולת, וכן לחנך לחתירה לשלום ולסובלנות ביחסים בין בני אדם ובין עמים;

(3) ללמד את תולדות ארץ ישראל ומדינת ישראל;

(4) ללמד את תורת ישראל, תולדות העם היהודי, מורשת ישראל והמסורת היהודית, להנחיל את תודעת זכר השואה והגבורה, ולחנך לכבדם;

(5) לפתח את אישיות הילד והילדה, את יצירתיותם ואת כשרונותיהם השונים, למיצוי מלוא יכולתם כבני אדם החיים חיים של איכות ושל משמעות;

(6) לבסס את ידיעותיהם של הילד והילדה בתחומי הדעת והמדע השונים, ביצירה האנושית לסוגיה ולדורותיה, ובמיומנויות היסוד שיידרשו להם בחייהם כבני אדם בוגרים בחברה חופשית, ולעודד פעילות גופנית ותרבות פנאי;

(7) לחזק את כוח השיפוט והביקורת, לטפח סקרנות אינטלקטואלית, מחשבה עצמאית ויוזמה, ולפתח מודעות וערנות לתמורות ולחידושים;

(8) להעניק שוויון הזדמנויות לכל ילד וילדה, לאפשר להם להתפתח על פי דרכם וליצור אווירה המעודדת את השונה והתומכת בו;

(9) לטפח מעורבות בחיי החברה הישראלית, נכונות לקבל תפקידים ולמלאם מתוך מסירות ואחריות, רצון לעזרה הדדית, תרומה לקהילה, התנדבות וחתירה לצדק חברתי במדינת ישראל;

(10) לפתח יחס של כבוד ואחריות לסביבה הטבעית וזיקה לארץ, לנופיה, לחי ולצומח;

(11) להכיר את השפה, התרבות, ההיסטוריה, המורשת והמסורת הייחודית של האוכלוסייה הערבית ושל קבוצות אוכלוסייה אחרות במדינת ישראל, ולהכיר בזכויות השוות של כל אזרחי ישראל.

מחנכים אותם שהישות הקובעת היא ההלכה

ומה מלמדים במוסדות החינוך החרדיים? עד גיל 13 מערכת השיעורים היא פעמיים בשבוע חשבון ופעמיים בשבוע לשון והיתר: תורה ומשנה. מגיל 13 הולכים לישיבה קטנה למשך שלוש שנים ולאחר מכן לישיבה גדולה לשלוש שנים עד שמתחתנים והופכים ל"אברך שתורתו אומנותו". ובכל אלה לומדים כל היום את התלמוד הבבלי בלבד. ולא זו בלבד, אלא, שמחנכים אותם שהישות הקובעת היא ההלכה – החוק הדתי – אף אם הוא מנוגד לחוק הישראלי; שמדינת ישראל הוקמה על ידי משכילים (מילת גנאי בקרב חרדים) ומחללי שבת שמטרתם הציונית הייתה להחריב עולמה של תורה.

וכאן נשאלת השאלה הגדולה: איך ייתכן שהשלטון הישראלי מתקצב מוסדות המתנגדים לשלטונו-שלו?

התשובה תבוא במקום שימצא אינטרס אישי צר, אנוכי ושאפתני – הרצון לשלוט!!! אף אם הכול יאבד לטווח הארוך. כי כשאזרחים חרדים מתחנכים לקבלת מרות "רועה רוחני", לא לחשוב ולא לבקר ולהיות תלויים כלכלית במנהיגיהם, הם נהפכים לאזרחים חסרי השכלה ויכולת הגשמה עצמית, ועל כורחם יעשו את שרבניהם יצוו.

יחסי גומלין מאלפים בין השלטון לקהילה החרדית המתנגדת למדינה:
ראשי הממשלה מגישים מגש של כסף, והחרדים מחזירים מגש של שליטה וכוח

יש כאן מעגליות המזינה עצמה. כך נוצרה הקבוצה החרדית שמהווה "קבלני קולות" נוחים במיוחד. וכך תאבי השלטון והכוח מקבלים מנדטים ויכולת להרכיב ממשלה ללא טרחה מיוחדת. וכך קיבלנו מציאות של יחסי גומלין מאלפים בין השלטון לקהילה החרדית המתנגדת למדינה: ראשי הממשלה מגישים מגש של כסף, והחרדים מחזירים מגש של שליטה וכוח.

ומה על מעמד הביניים, אלה המתגייסים, העמלים, המתחנכים לאהבת האדם ולזכויותיו? – עומדים מנגד חסרי אונים ומשתאים. ובמקרים רבים כלל לא מבינים מה מתרחש מול עיניהם.

צילום אילוסטרציה: photostock / FreeDigitalPhotos.net

1 Comment

  1. שרית יחזקאל
    6 בפברואר 2012 @ 15:41

    ירון ידען, ראש כולל לשעבר, רב שחזר בשאלה, יו"ר מפלגת-אור כיום,
    כמי שאוחז ממידע "מבפנים"- ויודע את תכני הלימוד במגזר החרדי, מציג סוף סוף פתרון לבעיה- הכולל חובת לימודי ליבה- וחינוך הומניסטי וליברלי לכל.
    ליצירת קשר: https://www.facebook.com/yaron.yadan?ref=ts

25 אחוז מילדי ישראל לומדים במוסדות חינוך שאינם ממלכתיים: החינוך התורני, "החיידר" ותלמודי תורה הוצאו מחוץ לחוק "חינוך ממלכתי". לאחר שעברתי על סעיפיו של החוק המתוקן, לא מצאתי סעיף אחד שמיושם במלואו במוסדות החינוך החרדיים

מאת ירון ידען

אחד הדברים התמוהים במעשה בני אדם הוא היכולת שלהם לנהוג במהופך מהאינטרס שלהם. יתרה מכך, גם כאשר מטרות-העל מובחנות וברורות – הם פועלים נגדן. כזאת היא המציאות העגומה של מוסדות החינוך בארץ.

25 אחוז מילדי ישראל לומדים במוסדות חינוך שאינם ממלכתיים: החינוך התורני, "החיידר" ותלמודי תורה, אלו הוצאו מחוץ לחוק "חינוך ממלכתי". במצב כזה האזרח החרדי הוא הפקר ומרמס בידי מערכת החינוך, המחויבת להוציא לפועל את החוק כלשונו וכרוחו.

אדם מתפלל
תורתו אומנותו? (צילום אילוסטרציה: photostock / FreeDigitalPhotos.net)

כדי להמחיש זאת, אציג להלן את לשון החוק המתוקן. לאחר שעברתי על סעיפיו לא מצאתי סעיף אחד שמיושם במלואו במוסדות החינוך החרדיים. עילה לכאורה לתבוע את שר החינוך גדעון סער, העובר לכאורה על חוק חינוך ממלכתי:

בשנת 2000 עבר החוק שינוי בתחומים העוסקים במטרות החינוך הממלכתי בישראל. מטרות החוק, לאחר תיקון זה, מפורטות בסעיף 2 לחוק, שזו לשונו:

מטרות החינוך הממלכתי הן:

(1) לחנך אדם להיות אוהב אדם, אוהב עמו ואוהב ארצו, אזרח נאמן למדינת ישראל, המכבד את הוריו ואת משפחתו, את מורשתו, את זהותו התרבותית ואת לשונו;

(2) להנחיל את העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל ואת ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולפתח יחס של כבוד לזכויות האדם, לחירויות היסוד, לערכים דמוקרטיים, לשמירת החוק, לתרבותו ולהשקפותיו של הזולת, וכן לחנך לחתירה לשלום ולסובלנות ביחסים בין בני אדם ובין עמים;

(3) ללמד את תולדות ארץ ישראל ומדינת ישראל;

(4) ללמד את תורת ישראל, תולדות העם היהודי, מורשת ישראל והמסורת היהודית, להנחיל את תודעת זכר השואה והגבורה, ולחנך לכבדם;

(5) לפתח את אישיות הילד והילדה, את יצירתיותם ואת כשרונותיהם השונים, למיצוי מלוא יכולתם כבני אדם החיים חיים של איכות ושל משמעות;

(6) לבסס את ידיעותיהם של הילד והילדה בתחומי הדעת והמדע השונים, ביצירה האנושית לסוגיה ולדורותיה, ובמיומנויות היסוד שיידרשו להם בחייהם כבני אדם בוגרים בחברה חופשית, ולעודד פעילות גופנית ותרבות פנאי;

(7) לחזק את כוח השיפוט והביקורת, לטפח סקרנות אינטלקטואלית, מחשבה עצמאית ויוזמה, ולפתח מודעות וערנות לתמורות ולחידושים;

(8) להעניק שוויון הזדמנויות לכל ילד וילדה, לאפשר להם להתפתח על פי דרכם וליצור אווירה המעודדת את השונה והתומכת בו;

(9) לטפח מעורבות בחיי החברה הישראלית, נכונות לקבל תפקידים ולמלאם מתוך מסירות ואחריות, רצון לעזרה הדדית, תרומה לקהילה, התנדבות וחתירה לצדק חברתי במדינת ישראל;

(10) לפתח יחס של כבוד ואחריות לסביבה הטבעית וזיקה לארץ, לנופיה, לחי ולצומח;

(11) להכיר את השפה, התרבות, ההיסטוריה, המורשת והמסורת הייחודית של האוכלוסייה הערבית ושל קבוצות אוכלוסייה אחרות במדינת ישראל, ולהכיר בזכויות השוות של כל אזרחי ישראל.

מחנכים אותם שהישות הקובעת היא ההלכה

ומה מלמדים במוסדות החינוך החרדיים? עד גיל 13 מערכת השיעורים היא פעמיים בשבוע חשבון ופעמיים בשבוע לשון והיתר: תורה ומשנה. מגיל 13 הולכים לישיבה קטנה למשך שלוש שנים ולאחר מכן לישיבה גדולה לשלוש שנים עד שמתחתנים והופכים ל"אברך שתורתו אומנותו". ובכל אלה לומדים כל היום את התלמוד הבבלי בלבד. ולא זו בלבד, אלא, שמחנכים אותם שהישות הקובעת היא ההלכה – החוק הדתי – אף אם הוא מנוגד לחוק הישראלי; שמדינת ישראל הוקמה על ידי משכילים (מילת גנאי בקרב חרדים) ומחללי שבת שמטרתם הציונית הייתה להחריב עולמה של תורה.

וכאן נשאלת השאלה הגדולה: איך ייתכן שהשלטון הישראלי מתקצב מוסדות המתנגדים לשלטונו-שלו?

התשובה תבוא במקום שימצא אינטרס אישי צר, אנוכי ושאפתני – הרצון לשלוט!!! אף אם הכול יאבד לטווח הארוך. כי כשאזרחים חרדים מתחנכים לקבלת מרות "רועה רוחני", לא לחשוב ולא לבקר ולהיות תלויים כלכלית במנהיגיהם, הם נהפכים לאזרחים חסרי השכלה ויכולת הגשמה עצמית, ועל כורחם יעשו את שרבניהם יצוו.

יחסי גומלין מאלפים בין השלטון לקהילה החרדית המתנגדת למדינה:
ראשי הממשלה מגישים מגש של כסף, והחרדים מחזירים מגש של שליטה וכוח

יש כאן מעגליות המזינה עצמה. כך נוצרה הקבוצה החרדית שמהווה "קבלני קולות" נוחים במיוחד. וכך תאבי השלטון והכוח מקבלים מנדטים ויכולת להרכיב ממשלה ללא טרחה מיוחדת. וכך קיבלנו מציאות של יחסי גומלין מאלפים בין השלטון לקהילה החרדית המתנגדת למדינה: ראשי הממשלה מגישים מגש של כסף, והחרדים מחזירים מגש של שליטה וכוח.

ומה על מעמד הביניים, אלה המתגייסים, העמלים, המתחנכים לאהבת האדם ולזכויותיו? – עומדים מנגד חסרי אונים ומשתאים. ובמקרים רבים כלל לא מבינים מה מתרחש מול עיניהם.

צילום אילוסטרציה: photostock / FreeDigitalPhotos.net

1 Comment

  1. שרית יחזקאל
    6 בפברואר 2012 @ 15:41

    ירון ידען, ראש כולל לשעבר, רב שחזר בשאלה, יו"ר מפלגת-אור כיום,
    כמי שאוחז ממידע "מבפנים"- ויודע את תכני הלימוד במגזר החרדי, מציג סוף סוף פתרון לבעיה- הכולל חובת לימודי ליבה- וחינוך הומניסטי וליברלי לכל.
    ליצירת קשר: https://www.facebook.com/yaron.yadan?ref=ts

כתבות אחרונות באתר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן