Skip to content

נתניהו לשר החוץ הסיני: "למען שלום העולם יש למנוע מאיראן גרעין"

שר החוץ הסיני, וואנג יי, בתשובה לנתניהו: "אנו לוקחים גם את החשש הזה ברצינות גמורה". שר החוץ של סין התייחס גם לנושא הפלסטיני: "אנו מקווים שנזכה לחזות ביום שבו תעמוד לצדו של הנשיא עבאס, תלחצו ידיים, ותשיגו שלום אמיתי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר לשר החוץ הסיני כי למען שלום העולם בשנים הקרובות ובעשורים הקרובים – יש למנוע מאיראן את היכולת לפתח נשק גרעיני.

בפגישה שקיים בלשכתו עם שר החוץ הסיני וואנג יי אמר נתניהו כי על איראן להישמע להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם במלואן. "עליה לעצור את ההעשרה, לפרק את הצנטריפוגות, לחסל את מאגרי האורניום המועשר ולפרק את כור המים הכבדים באראק כדי שלא תהיה לה היכולת להפיק פלוטוניום.

"אני סבור שהקהילה הבין-לאומית כולה צריכה להתעקש על כך", הדגיש נתניהו.

"אנו שני עמים עתיקים, שמושרשים בעבר מפואר ושועטים אל העתיד". ראש הממשלה ושר החוץ הסיני (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"אנו שני עמים עתיקים, שמושרשים בעבר מפואר ושועטים אל העתיד". ראש הממשלה ושר החוץ הסיני (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

ראש הממשלה הודה לשר החוץ הסיני על האירוח החם שלו זכה בביקורו בסין. "הביקור שלי בסין, וביקור זה שלך היום בירושלים, מבטאים את נחישותן של שתי ממשלותינו לחזק עוד יותר את הידידות בין שתי המדינות, ולהדק את שיתוף הפעולה בינינו", אמר נתניהו. "חוזקותינו, לדעתי, משלימות זו את זו: התעשייה הסינית משתרעת על פני כל העולם; לישראל יש מומחיות בכל תחומי ההיי-טק. אני חושב שהשילוב בין שני אלה יכול להועיל מאוד לסין וכמובן גם לישראל. במיוחד בתחומים שעליהם אנו חושבים, מעבר למדע וטכנולוגיה, ניהול מים וחקלאות, אנרגיה ירוקה ושירותי בריאות. כמו כן חיזוק שיתוף הפעולה בינינו בתחום התחבורה הגלובלית. אני רוצה לשוחח איתך בפרוטרוט על תכניותינו לבנות קו רכבת שיחבר בין אסיה לאירופה, מנמל אילת בים האדום לנמל אשדוד בים התיכון. אני סבור שזה חשוב למסחר הגלובלי ולמסחר הסיני".

ראש הממשלה המשיך ואמר: "אנו מעריכים מאוד את העם הסיני. אנו שני עמים עתיקים, שמושרשים בעבר מפואר ושועטים אל העתיד. אני מאמין שבעבודה משותפת, נוכל לבנות את עתידינו ביתר קלות, באופן יעיל יותר, לתועלת שתי המדינות שלנו אך גם לתועלת העולם כולו. אני סבור שיש לנו אמפתיה משותפת: שנינו מעריכים חינוך ומשפחה. אנו מוקירים ידע ולמידה. אנו מייחסים חשיבות ליוזמה וליזמות, מהן יש בשפע בישראל ובסין. אני חושב שישראל יכולה להיות שותפה מושלמת של סין במחקר ופיתוח, ובפיתוח תחומים מרגשים למען עתידנו המשותף".

שר החוץ של סין וואנג יי, אמר: "אני מאושר לבקר בישראל. זהו ביקורי הראשון במדינה כשר החוץ הסיני. עמיתיי אמרו לי שכשבאים למדינה הזאת, מתאהבים בה בהדרגה. באתי עכשיו לראות את המדינה ולגלות את סודה.

"כשר החוץ של סין, באתי לישראל בראש ובראשונה כדי לקדם את הידידות בין שתי המדינות, שהיא ידידות מסורתית עמוקה", אמר שר החוץ הסיני. "כולנו זוכרים שבמלחמת העולם השנייה, כאשר מדינות רבות ואזורים רבים סגרו בפני היהודים את דלתותיהם, העם הסיני פתח את דלתו, קיבל אותם בזרועות פתוחות, ונתן ליהודים רבים מחסה והגנה. אני מאמין שזה סייע לביסוס הידידות העמוקה ורבת הערך בין שתי המדינות שלנו. ידידות כזאת יש לקדם.

"באתי גם כדי לעבוד על חיזוק שיתוף הפעולה בין שתי המדינות. כלכלות שתי המדינות שלנו משלימות זו את זו, ולשיתוף הפעולה בינינו, שמועיל לשתי המדינות, צפוי עתיד מזהיר. בזמן ביקורך בסין מוקדם יותר השנה, אדוני ראש הממשלה, הגעת להסכמה חשובה עם הנשיא שי ג'ינפינג ועם ראש הממשלה לי קצ'יאנג כיצד להעמיק את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות. באתי לחקור עם עמיתי הישראלי כיצד ליישם את כל ההסכמות החשובות, ולבחון את התחומים השונים לשיתוף פעולה הדוק אף יותר כדי להפיק תועלת גדולה יותר לשני העמים".

בנושא המדיני אמר שר החוץ הסיני: "באתי גם למען השלום. אני מקווה שישראל ופלסטין ינצלו את ההזדמנות ההיסטורית הזאת, יפגשו זה את זה באמצע, ישלחו מסרים רבים יותר של רצון טוב, ולבסוף ימצאו את הדרך לפתור את הבעיות דרך שיחות שלום, כדי שנוכל לראות שלום אמיתי בין ישראל לפלסטין וכדי להניח את היסודות לשלום מקיף וליציבות במזרח התיכון. כחברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם, סין מוכנה להמשיך לשחק תפקיד חיובי בנושא זה.

"לפני רק כשעה אחת, סעדתי עם נשיא פלסטין עבאס ארוחת צהריים, וכעת אני עומד לצדו של ראש ממשלת ישראל נתניהו", אמר שר החוץ הסיני. "אני יודע שבעבר וגם בהווה, העם הערבי והעם היהודי גרו תמיד בקרבה. איננו יכולים לבחור את שכנינו, אך אנו יכולים להחליט כיצד ננהג כשכנים. אנו מקווים שנזכה לחזות ביום שבו תעמוד לצדו של הנשיא עבאס, תלחצו ידיים, ותשיגו שלום אמיתי".

בנושא האיראני אמר שר החוץ של סין: "בדברי הפתיחה שלך, אדוני ראש הממשלה, התייחסת לדאגה ביטחונית נוספת שיש לישראל. אנו לוקחים גם את החשש הזה ברצינות גמורה, ואני מאמין שהיום יש לנו אפשרות מצוינת לשוחח לעומקם של כל הנושאים שמעניינים אותך".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן