Skip to content

הממשלה אישרה את עדכון ההוצאה הממשלתית

אושרה גם הפחתת הפרשת מעסיקים לביטוח לאומי. ראש הממשלה בנימין נתניהו דרש לבחון אפשרות לבטל את העלאת מס החברות מ-25.0% ל-26.5% מינואר 2014. שר האוצר, יאיר לפיד אמר, כי צמצום ההוצאה ימנע העלאת מסים דרמטית וימנע ניפוח הוצאות הממשלה מעבר לדרוש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממשלה אישרה היום את הצעת שר האוצר יאיר לפיד לעדכן את כלל ההוצאה הממשלתית ואת ההצעה המשותפת שלו ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו ולהפחתת הפרשת מעסיקים בביטוח לאומי. ראש הממשלה, דרש גם מהאוצר לבחון את האפשרות לבטל את העלאת מס החברות מ-25.0% ל-26.5% החל מינואר 2014.

ראש הממשלה בנימין נתנהו ושר האוצר יאיר לפיד. הקטנת הפרשות נעסיקים לביטוח לאומי ואפשרות ביטול העלאת מס החברות, יאפשרו למתן את גידול הוצאות הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתנהו ושר האוצר יאיר לפיד. הקטנת הפרשות מעסיקים לביטוח לאומי ואפשרות ביטול העלאת מס החברות, יאפשרו למתן את גידול הוצאות הממשלה

בהתאם להצעת משרד האוצר תעודכן הנוסחה הקובעת את גודל תקציב המדינה, כך שימשיך לגדול גם בשנים הקרובות, אבל בקצב קטן יותר. כך למשל, בשנת 2015 צפוי תקציב המדינה לגדול בשיעור של כ-2.63% ולא 4%. כמו כן תבוטל ב-2015 העלאת מסים צפויה של 4.5 מיליארד שקל, כך שהתקציב יהיה קטן בכ-8 מיליארד שקל ממה שתוכנן מלכתחילה. ההחלטה להפחית את הפרשת המעסיקים לביטוח לאומי תמתן את הצורך בהעלאת מסים בשנת 2015 ואילך. לדברי האוצר, עדכון הנוסחה נועד לשמור על ניהול אחראי של תקציב המדינה.

בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו, כי "הממשלה תצביע היום על שורה של החלטות כלכליות שאת תוצאותיהן ירגישו אזרחים רבים. קודם כל, אנחנו נפחית את ההעלאה המתוכננת של מס מעסיקים, זוהי בשורה חשובה לעסקים קטנים וגם אחרים שנאפשר להם גם לשמור על מקומות עבודה. אנחנו נמתן את העלייה בהוצאה הממשלתית כדי להימנע מהטלת מסים. ככל שההוצאה הממשלתית גדולה יותר כך הצורך במסים גדול יותר, וככל שאנחנו מרסנים את עליית ההוצאה הממשלתית אנחנו מרסנים את הצורך בהטלת מסים נוספים כולו". הוא גם דרש מהאוצר לבחון את האפשרות לבטל את העלאת מס החברות מ-25.0% ל-26.5% החל מינואר 2014.

נוסחת ההוצאה הממשלתית החדשה

הנוסחה החדשה קובעת כי החל מתקציב המדינה לשנת 2015, סכום ההוצאה הממשלתית יעמוד על ממוצע שיעור גידול האוכלוסייה בישראל בשלוש השנים שקדמו למועד הנחת חוק התקציב, בתוספת היחס שבין 50% לבין יחס חוב-תוצר בפועל בשנה האחרונה. ביסוס מגבלת ההוצאה על ממוצע גידול האוכלוסייה בשלוש השנים האחרונות נועד להבטיח, כי רמת ההוצאה הממשלתית הריאלית לנפש תישמר ולא תפחת משיעורה כיום, ואף תגדל.

בנוגע לצמצום כלל ההוצאה אמר שר האוצר, יאיר לפיד: ״פירושו של הצעד הזה היא מניעת העלאת מסים דרמטית ומניעת ניפוח הוצאות הממשלה מעבר לדרוש״.

הפחתת הפרשות מעסיקים

אושרה גם הצעתם של ראש הממשלה ושר האוצר להפחית בחצי את ההעלאה המתוכננת של הפרשות מעסיקים לביטוח לאומי. הפרשות המעסיקים לביטוח לאומי בגין העסקת עובדים היו אמורות לעלות בתחילת חודש ינואר משיעור של 6.5% ל-7% שיעור הפרשות המעסיקים יעמוד על 6.75% , מהלך שיפחית את תשלומי המעסיקים בכ- 450 מיליון שקל.

המהלך נועד להקל על המגזר העסקי ובייחוד על העסקים הקטנים והבינוניים באמצעות הוזלת עלויות השכר של עסקים, וכך לעודד את התעסוקה והמשך הצמיחה במשק. המהלך יאוזן תקציבית על מנת להמשיך ולשמור על אחריות פיסקאלית ובהתאם תתבצע הפחתה בסעיפי הרזרבה בתקציב המדינה. כיום, ישנן שתי מדרגות להפרשת מעסיקים לביטוח לאומי: הראשונה, תשלום של 3.45% עבור עובדים המשתכרים עד 60% מהשכר הממוצע במשק כ-5,300 שקל; המדרגה השנייה, תשלום של 6.5% עבור עובדים המשתכרים מעבר לכך ועד תקרה של חמש פעמים מהשכר הממוצע, כ- 42 אלף שקל.

שר האוצר, יאיר לפיד התייחס להפחתת הפרשות מעסיקים לביטוח לאומי: "מדובר בצעד מעודד העסקה שיקל על העסקים הקטנים והבינוניים במשק. הצעד נועד לסייע גם לעסקים מפסידים למנוע פיטורים".

מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן: "עדכון כלל ההוצאה נועד לענות על הצורך להגדיל את התקציב בהתאם לגידול באוכלוסייה ולירידה ביחס החוב תוצר, תוך שמירה על יציבות הכלכלה ועידוד צמיחה בת קיימא״.

הממונה על התקציבים, אמיר לוי: "הנוסחה החדשה שגיבש אגף תקציבים מבטאת את המשך הגידול בתקציב המדינה, לצד ניהול אחראי של המדיניות הפיסקאלית. המהלך מתאים את ההוצאה הממשלתית למציאות הכלכלית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן