Skip to content

בריטניה: ירידה של 50% בהגירה תביא לפגיעה בכלכלה

התוצר המקומי הגולמי יירד בשיעור דו ספרתי • כתוצאה מהירידה בהגירה, הציבור בבריטניה יממן הוצאה ציבורית גבוהה יותר כפי שנקבע • תמרור אזהרה, שצריך להביא לשינוי מדיניות ההגירה לבריטניה • ומה עם ישראל?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המוסד הלאומי למחקר כלכלי וחברתי – גוף מחקר עצמאי שמקום מושבו בלונדון, קובע כי לירידה חדה בהגירה לבריטניה תהיינה השלכות על הכלכלה הבריטית. ירידה של 50% בהגירה תוריד את התוצר הלאומי הגולמי ב-11%, ואת התוצר הלאומי הגולמי לנפש, שמודד בין היתר את רמת החיים, ב-2.7%.

תולדת הדו"ח באה לאחר כוונת המפלגה השמרנית להכניס שינויים למדיניות צמצום ההגירה לבריטניה. על פי התוכנית, ההגירה לבריטניה תצומצם בעשרות אלפים מדי שנה, עד לתום הכהונה של הממשלה, וזאת במקום מאות עד אלפים כל שנה. המטרה של התוכנית היא לשמור על בטחון הגבולות, כפי שנרשם באתר המפלגה. עם זאת, לא בטוח שהתוכנית תשמור על בטחונם הכלכלי של תושבי הממלכה.

המהגרים עוברים את הגשר היבשתי ומגיעים ללונדון (ויקימדיה)
המהגרים עוברים את הגשר היבשתי ומגיעים ללונדון (ויקימדיה)

לסגירת הדלתות בפני מהגרים לבריטניה תהיינה השפעות שליליות נוספות על הכלכלה מעבר לירידה בתוצר. כדי לשמור על תקציב ממשלתי מאוזן, ההכנסה ממס על השכר תצטרך לעלות ב-2.2%, קובע הדו"ח. את הנטל כנראה ירגישו משקי הבית ובעיקר פרטים אשר הכנסתם נמוכה במיוחד.

מס גבוה על השכר עלול בסופו של דבר להקטנת הצריכה. הקטנת הצריכה תביא עמה ירידה במחירים, שתביא לירידה בתוצר ובסופו של דבר לאבטלה. מכאן ועד למצב של מיתון כלכלי הדרך קצרה ביותר.

הדו"ח מעלה בעיה נוספת. אוכלוסיית בריטניה אינה נהיית צעירה יותר. להיפך היא הולכת ומזדקנת. במהלך 50 השנים האחרונות מספר התושבים שהם בני 65 ומעלה עלה מ-12% מתוך האוכלוסיה ל-17%. בשנת 2060, פלח האוכלוסיה הזה יעמוד על יותר מרבע מכלל אוכלוסיית בריטניה.

כאן נעוץ היתרון שבהגירה

נקודה שמעלה הדו"ח, היא שמהגרים צעירים יותר מאשר האוכלוסיה המקומית. הם יקחו על עצמם את נטל העבודה במקום האוכלוסיה המתבגרת שתצא לגימלאות. יתר על כן, אותם מהגרים צעירים ישלמו מיסים ובכך הם יממנו פנסיות לגמלאים, במקום שנטל המימון יפול על קבוצה קטנה של אזרחים.

קשה שלא לחשוב על ההחלטה לצמצום המכסות לעובדים זרים לארץ, שלקחו שלטונות ישראל בעבר. לאור מסקנות הדו"ח, צמצום ההגירה ומכסות לעובדים זרים עלול להצעיד את המדינה לעבר ערפל כלכלי, שגם כך הוא מנת חלקם של רבים מאזרחי במדינה.

הרווחה הכלכלית של תושבי ישראל יכולה להיות גבוהה יותר אילו המדינה תבחר במדיניות הגירה, שתביא להרחבת המכסות לעובדים זרים, כפי שהוחלט עליה בדצמבר שנה שעברה בענף החקלאות. תעסוקה של עובדים זרים, ועדכון מדיניות ההגירה, על מנת להביא אנשים צעירים לארץ, היא חשובה לכלכלה הישראלית. הרי מי לא ירצה לשלם פחות?

1 Comment

  1. מכיר את אנגליה מבפנים
    2 בינואר 2014 @ 9:41

    ירידה בהגירה תפוצץ את בועת הנדלן בלונדון רבתי.
    המהגרים ברובם חדלי אישים מהעולם השלישי, שעולים המון למשלם המיסים ומהווים פצצת זמן בכל מובן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן