Skip to content

פרס ונתניהו על דברי רוחאני בדאבוס: "מוליך שולל את העולם"

נתניהו: "מטרת משטר האייטולות האיראני שמסתתר מאחורי חיוכו של רוחאני היא אחת - להקל על הסנקציות מבלי לוותר על תכניתם לייצר נשק גרעיני. לכן אסור לקהילה הבינלאומית ללכת שולל אחרי הונאה זאת, ועליה למנוע מאיראן את היכולת לייצר נשק גרעיני". פרס: "נאום רוחאני היה אוסף של מילים יפות שאין מאחוריהן שום מציאות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ונשיא המדינה, שמעון פרס, דוחים את דברי נשיא איראן, בנאומו הבוקר בדאבוס  ומזהירים מפני ניסיונותיה של איראן להוליך את העולם שולל ולייצר נשק גרעיני.

נשיא המדינה פרס, בפגישה עם נשיא אזרביג'אן אלאייב (צילום: דוברות בית הנשיא)
נשיא המדינה פרס, בפגישה עם נשיא אזרביג'אן אלאייב (צילום: דוברות בית הנשיא)
ראש הממשלה נתניהו בפגישה עם נשיאת יאהו, מריסה מאייר (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו בפגישה עם נשיאת יאהו, מריסה מאייר (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
הנשיא פרס במסיבת העיתונאים, אחרי נאום רוחאני (צילום: לע"מ)
הנשיא פרס במסיבת העיתונאים, אחרי נאום רוחאני (צילום: לע"מ)
רה"מ נתניהו בנאומו בפורום הכלכלי העולמי (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
רה"מ נתניהו בנאומו בפורום הכלכלי העולמי (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"רוחאני ממשיך במופע ההונאה האיראני", הגיב ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "בזמן שרוחאני מגנה הרג חפים מפשע – הוציאו באיראן רק בימים האחרונים עשרות חפים מפשע להורג; בזמן שרוחאני מדבר על גישה חיונית לטכנולוגיה – הוא מונע מאזרחי איראן גלישה חופשית באינטרנט; בזמן שרוחאני מדבר על ביטול מעורבות חיצונית בסוריה – איראן מחמשת את משטר אסד ומנחה את חיזבאללה לטבוח בחפים מפשע בסוריה; בזמן שרוחאני מדבר על שלום עם מדינות המזרח התיכון – הוא סירב גם היום להכיר בקיומה של מדינת ישראל, והמשטר שלו קורא מידי יום להשמדתה של מדינת ישראל ובזמן שרוחאני טוען שאיראן אינה מעוניינת בגרעין לצרכים צבאיים – איראן ממשיכה להחזיק בצנטריפוגות וכור מים כבדים, ולהתחמש בטילים בין יבשתיים שכל תכליתם הם נשק גרעיני.

"רוחאני הודה שלפני עשור הוא הוליך שולל את המערב כדי לקדם תכנית הגרעין האיראנית. הוא עושה זאת גם היום", אמר ראש הממשלה. "מטרת משטר האייטולות האיראני שמסתתר מאחורי חיוכו של רוחאני היא אחת – להקל על הסנקציות מבלי לוותר על תכניתם לייצר נשק גרעיני. לכן אסור לקהילה הבינלאומית ללכת שולל אחרי הונאה זאת, ועליה למנוע מאיראן את היכולת לייצר נשק גרעיני".

בהמשך היום השתתף ראש הממשלה בכינוס של ראשי הכלכלה העולמית שעסק בטכנולוגיות מידע ונשא נאום כלכלי שבמרכזו קרא להשקיע בישראל. "המדיניות המאקרו-כלכלית האיתנה לא מספיקה כדי להפוך לעשירים", אמר נתניהו, "בישראל יש לנו משהו אחר – היכולת לתת ערך מוסף דרך חדשנות".

נתניהו פנה אל באי הפורום, ואמר להם: "השתתפות באינקובטור הישראלי תשדרג את היכולות שלכם. אנחנו משדרגים את התשתיות הדיגיטליות שמסייעות גם בצמצום פערים, יכולים לייצר אנרגיה בת קיימא ממקורות רבים, ויש עוד תחום אחד בולט: האינטרנט חייב להיות מוגן, וישראל היא אחת המובילות בעולם בתחום של אבטחת האינטרנט.

"זה יהיה טוב לא רק עבורנו ועבורכם, אלא גם לשלום באיזור כולו", אמר נתניהו. "צמיחה כלכלית בישראל תסייע גם לשכנות שלנו, תקדם את השלום הכלכלי לצד השלום הפוליטי. השקעה בישראל היא השקעה בשלום והשקעה בכלכלה תסייע להשיג שלום מדיני".

בהתייחסו למשא ומתן המדיני אמר נתניהו כי ייפגש מחר שוב, עם מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, כדי לנסות ולקדם את התהליך: " בעולם כדי להגיע לשלום צריך שניים לטנגו – במזרח התיכון צריך שלושה", אמר.

"אנחנו לא רוצים מדינה דו-לאומית, אלא שתי מדינות לשני עמים", אמר נתניהו, "אבל אנחנו חייבים לוודא שהמדינה השנייה לא תהפוך לעוד שלוחה איראנית שתשמש להתקפות על ישראל. תוך זמן קצר נדע אם אנחנו מצליחים לקדם את תהליך השלום. זו משימה קשה, אבל אני מוכן לקחת אותה על עצמי".

נשיא המדינה שמעון הגיב על דברי רוחאני במסיבת עיתונאים רחבה שכינס עם נציגי ערוצי התקשורת הבינלאומית והישראלית שהגיעו לדאבוס מכל העולם. הנשיא פתח את מסיבת העיתונאים ואמר: "הדבר המרכזי בנאומו של רוחאני, אלו הדברים ששכח לספר ולא אמר. הנאום היה אוסף של מילים יפות שאין מאחוריהן שום מציאות. רוחאני לא יכול מצד אחד לומר כי איראן רוצה בגרעין למטרות אזרחיות בלבד, ומצד שני להמשיך את העשרת נשק גרעיני לשימוש ארוך טווח. רוחאני ייבחן אך ורק בתוצאות ולא במילים.

התחמק משאלות שנגעו לישראל. חסן רוחאני (צילום: ויקיפדיה Mojtaba-SalimiWikimedia)
התחמק משאלות שנגעו לישראל. חסן רוחאני (צילום: ויקיפדיה Mojtaba-SalimiWikimedia)

פרס המשיך ואמר: "רוחאני לא הביע אף מילה על תמיכה בשלום עם כל מדינות האזור במזרח התיכון, להפך הוא הוציא בחיוך את מדינת ישראל מתוך הרשימה. רוחאני הוא המנהיג היחיד שלא אומר שהגיע הזמן לשלום בין ישראל לפלסטינים. וכמובן שרוחאני לא אמר כי איראן תפסיק מידית להיות מרכז טרור, ולא אמר כי איראן תפסיק לפתח טילים ארוכי טווח עם ראש נפץ גרעיני".

הנשיא הדגיש כי רוחאני לא יכול לצאת נגד שפיכות הדמים בסוריה כשהאמת היא שהוא אחראי על חלק גדול משפיכות הדמים כששולח את כוחות הטרור ואת החיזבאללה: "רוחאני לא יכול לדבר על טרור, ולהגיד כי רוצה להפסיק את שפיכות הדמים בסוריה – כשבפועל הוא שולח כסף לחיזבאללה ומממן פעילות טרור ושפיכות דמים של חפים מפשע".

הנשיא התייחס להסכם המתגבש בין ארצות הברית לאיראן ואמר: "אני סומך על נשיא ארצות הברית ברק אובמה. ארצות הברית החליטה שלא להסיר את הסנקציות מהמשטר האיראני עד שייראו תוצאות בשטח". לשאלת הכתבים האם מודאג מלגיטימציה גוברת לאיראן אמר הנשיא: "איני רואה כי איראן מקבלת עדיין לגיטימציה בינלאומית, הם הגיעו להסכם חלקי אך עדין לא הגיעו להסכם מלא, ואנו מחכים לראות ולבחון תוצאות בלבד בשטח".

לשאלת הכתבים האם ישראל נמצאת בסכנה בשל החרמות המתגבשים כנגדה אמר הנשיא: "מדינת ישראל ידעה בהיסטוריה חרמות, ידענו אינתיפאדה וידענו מלחמות. כל אחד צריך לזכור את זה. ישראל היא מדינה חזקה גם עכשיו. אני מאמין כי ישנן סכנות, אך ישראל מסוגלת להתמודד עמן בצורה הנכונה ביותר". הנשיא הדגיש בהקשר זה כי הנקודה המרכזית היא קידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים ואמר: "ישראל נמצאת בעיצומו של משא ומתן לקידום תהליך השלום. ג'ון קרי עושה עבודה מצוינת בעבודה דינאמית ומסורה. ישראל מושיטה גם היום יד לשלום לכל שכנותיה גם אם המחיר גבוה, ובכלל זה גם עם איראן- העם האיראני אינו אויבינו המנהיגות שם היא שמפיצה את האיבה".

בדבריו בכינוס בדאבוס אמר רוחאני כי "העם האירני צריך להתקבל בקהילה הבינלאומית. מאז כניסתי לתפקיד אנו חשים רוח חדשה של תקווה". הוא אמר כי אירן מתכוונת לקחת חלק משמעותי בשנים הקרובות בנעשה במזרח התיכון. "אנחנו מוכנים לדון עם כל המדינות באזור כדי להביא לשיפור במצב ולקדם שיתוף כלכלי", אמר רוחאני. "אנחנו רוצים לקדם את זכויותיהם של הפלסטינים, לפתור את המשבר בסוריה ובמפרץ הפרסי ולהילחם בקיצוניות. היציבות במזרח התיכון תלויה בשיתוף פעולה כלכלי".

בהתייחסו לתכנית הגרעין אמר רוחאני: "נציגים מאירן וארה"ב החליטו לשבת יחדיו כדי לפתור מחלוקות בנוגע לגרעין, זו ההתקדמות המשמעותית ביותר מאז ההפיכה האסלאמית. הרפובליקה האסלאמית גדלה ופורחת וארה"ב צריכה לקבל את מיקומה ותפקידה ההיסטורי של איראן. איראן מחפשת מעשים ולא רק מילים במגעים עם ארה"ב".

רוחאני טען כי אין בכוונת ארצו לייצר נשק גרעיני, אך הדגיש כי אירן תמשיך לפתח יכולות גרעיניות אזרחיות. "אנחנו לא מוכנים שיציבו מכשולים מול מדעני הגרעין שלנו והטכנולוגיות שלנו אני אומר שוב ושוב – אין מקום לנשק גרעיני במדיניות שלנו, איראן לא רוצה נשק גרעיני. לא ביצענו שום פעולה תוקפנית כנגד אף אחד".

על סוריה אמר נשיא איראן כי היא "לכודה בקטסטרופה" ואמר כי מיליוני אנשים תמימים נטבחו או הפכו לפליטים. "זה מצב אומלל, מאוד עצוב. אנחנו מצרים על נוכחות הטרוריסטים בסוריה, שרוצחים עוברי אורח תמימים".

נשיא איראן התחמק מכל התייחסות ישירה לישראל, אבל כאשר נשאל על יחסיה של הרפובליקה האסלאמית עם שכנותיה, ענה: "אנחנו מכירים היטב את כל שכנינו, אין יוצא מן הכלל. היו לנו חילוקי דעות עם מדינות שונות, היו אפילו פעולות עוינות, אבל אנחנו רוצים לראות עתיד שלום ויחסים בריאים עם כולם. עם כל העולם בלי יוצא מן הכלל – עם כל המדינות שאנחנו מכירים בהן באופן רשמי".

במהלך היום נפגש ראש הממשלה בדאבוס עם ראש ממשלת אוסטרליה טוני אבוט ועם ראש ממשלת נורווגיה, ארנה סולברג.

פגישת נתניהו עם ראש ממשלת אוסטרליה, טוני אבוט (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
פגישת נתניהו עם ראש ממשלת אוסטרליה, טוני אבוט (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

בתחילת הפגישה עם ראש מממשלת אוסטרליה, אמר ראש הממשלה אבוט לנתניהו: "היה לך יום מעניין היום. אני מבקש להדגיש את הקירבה והידידות של אוסטרליה לישראל ולהזכיר לך שמלבד ישראל, אוסטרליה היא המדינה היחידה שיהודים כיהנו בה כמפקד העליון של הצבא, נשיא ביהמ"ש העליון וראש מדינה". נתניהו השיב: "אני מודע לכך וזאת עוד סיבה לשותפות הגדולה הזאת. אני מעריך רבות אותה ואת ידידותך".

בפתח הפגישה עם ראש ממשלת נורווגיה, אמר רה"מ נתניהו: "אני מעריך את העובדה שיש יותר איזון בנורווגיה. אני חושב שאיזון והוגנות חשובים בזכות עצמם, אך גם למען השלום. דבר אחד שכבר ברור הוא שהנושא הישראלי-פלסטיני אינו לב הסכסוכים במזה"ת. לכל המשטרים הקורסים במזה״ת אין קשר לישראל והפלסטינים. עלינו לפתור את הבעיות שלנו למעננו אך לא מכיוון שזה יביא ליציבות במזה"ת, זאת משימה גדולה יותר".

ראש ממשלת נורווגיה סולברג אמרה: "זוהי תקופה מאתגרת במזה"ת במגוון נושאים, לא רק בנושא הישראלי-פלסטיני. האזור כולו עובר שינויים גדולים, כמו למשל המצב בסוריה ומשבר הפליטים. יש חוסר יציבות רב, כך שכל בשורות חיוביות שנקבל שיתרמו ליציבות והתפתחויות חיוביות יהיו דבר טוב".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן