Skip to content

הנגידה הותירה את ריבית פברואר ברמה של אחוז אחד

ההחלטה עקבית עם מדיניות מוניטארית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ד"ר קרנית פלוג
ד"ר קרנית פלוג

הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, בראשותה של הנגידה ד"ר קרנית פלוג, החליטה להותיר את הריבית לחודש פברואר 2014 ללא שינוי ברמה של 1%. לדברי הוועדה, ההחלטה להותיר את הריבית לחודש פברואר ללא שינוי ברמה של 1%, עקבית, לדברי הוועדה המוניטארית, עם מדיניות מוניטארית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטארית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

אינפלציה

האינפלציה בשנת 2013 הסתכמה בשיעור של 1.8%. הציפיות לאינפלציה לשנה מהמקורות השונים נמצאות כולן מעט מתחת למרכז יעד האינפלציה.

צמיחת המשק

מהנתונים שהתקבלו החודש נראה, כי נמשכת צמיחת המשק בקצב מתון, תוך שיפור מסוים ברביע הרביעי של השנה שעברה לעומת הרביע שקדם לו. תמונת היצוא ברביע הרביעי טובה מאשר ברביע השלישי, אך בדצמבר שוב חלה התמתנות. לאורך זמן ניכר קיפאון ביצוא, על רקע צמיחה מתונה של הסחר העולמי והתחזקות השקל. שיעור האבטלה המשיך לרדת ומצוי ברמה נמוכה, אולם אינדיקטורים שונים, כגון נתוני המשרות הפנויות ונתוני מס בריאות, מצביעים על רפיון מסוים בשוק העבודה.

התחזקות השקל

מאז הדיון המונטארי האחרון השקל התחזק מול הדולר ב-1%, בעוד שבעולם הדולר התחזק מול מרבית המטבעות העיקריים. במונחי השער הנומינלי האפקטיבי התחזק השקל ב-1.5%.

צמיחה עולמית

לאחר שנתיים שבהן כל העדכונים לתחזיות היו כלפי מטה, הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית עדכנו החודש את התחזיות לצמיחה העולמית כלפי מעלה. עם זאת, העדכון היה בשיעור מתון, והתחזית לצמיחת הסחר העולמי עודכנה כלפי מטה. הבנקים המרכזיים העיקריים ממשיכים לבטא מחויבות לשמר את הריבית המוניטרית ברמה נמוכה לאורך זמן. למרות התחלת תהליך הצמצום ההדרגתי של רכישות האג"ח בארה"ב (tapering), התשואות הארוכות שם ירדו החודש.

מחירי דירות

לאחר שבחודש הקודם הנתונים הראו על התמתנות מסוימת, החודש חלה עלייה במחירי הדירות וביצועי המשכנתאות. גם מספר העסקאות ומשקל המשקיעים בעסקאות שבו לעלות. על רקע הוראות המפקח בתחום האשראי לדיור, נמשכת מגמת ירידה במאפייני הסיכון של המשכנתאות החדשות, כגון יחס המימון הממוצע, שיעור ההחזר להכנסה, וחלקן של המשכנתאות בריבית משתנה.

"ניתן היה להוריד את הריבית"

תגובת של גיל לוי, מנכ"ל אינפיניטי: "הפרמטרים והשיקולים העיקריים שהובאו בחשבון בקבלת ההחלטה: אין חשש מאינפלציה, החלשות בייצוא וצמיחת המשק, המשך עלייה במחירי דירות וביצועי המשכנתאות כמו גם עליה במספר העסקאות ומשקל המשקיעים, תוכנית ה-Tapering וסיום עידן ההרחבה המוניטרית בארה"ב. אנו סבורים כי החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה, סבירה, אולם שמרנית מידי ומהווה דחייה לא הכרחית להורדה שתתחייב בחודשים הקרובים. להערכתנו, לאור המתרחש בשוק המט"ח ונתוני המאקרו המעידים על האטה מסוימת בפעילות המשק ניתן היה להוריד את הריבית (לפחות ברבע אחוז) וזאת כדי לשפר עמדות בשני סגמנטים אלו.  אנו מעריכים שהפחתת הריבית, במידה והיתה מתרחשת, איננה אפקטיבית על שוק הדיור ולא תביא לעליית מחירים".

החלטה נכונה לתקופה

תגובת רוס קרוטקין, מנהל דסק אג"ח באילים קרנות נאמנות: "כצפוי בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה. נכון להיום, להערכתי, אין סיבות מוצקות להורדת הריבית. מפרסומי המקרו האחרונים עולה כי המשק הישראלי ממשיך לצמוח, אמנם בקצב מתון, אך יציב בחודשים האחרונים. בנוסף ניראה כי גם בזירת המט"ח התחזקות של השקל מול הדולר נעצרה ברמה של 3.5 שקלים. כמו כן, גם מסקירה של הנתונים הכלכליים בעולם, בעיקר במדינות המפותחות, עולה תמונה מעודדת עם שיפור בפרמטרים הכלכליים. לכן להערכתי, ההחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי נכונה לתקופה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן