Skip to content

במשרד החוץ נזפו בשגריר הונגריה על התגברות האנטישמיות בארצו

במשרד החוץ מדגישים כי מדובר במגמות מדאיגות של שכתוב ההיסטוריה של השואה והתפקיד אותו מילאה אז הונגריה תחת משטרו של האדמירל הורטי, כמו גם מוטיבים אנטישמיים ותגובות סלחניות של אישי ממשל הונגרים נגד התופעות האנטישמיות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שגריר הונגריה בישראל אנדור נאג' זומן אתמול לפגישה במשרד החוץ בירושלים בה הביע בפניו הסמנכ"ל לענייני אירופה, רפי שוץ,  דאגה עמוקה משורה של אירועים אנטישמיים והתבטאויות קשות בזירה הפוליטית ההונגרית, המעמידים בספק את נכונותה של החברה ההונגרית להתמודד באופן  אמיתי ואמיץ עם עברה.

האדמירל מיקלוש הורטי. בהונגריה משכתבים את עברו (צילום: ויקיפדיה)
האדמירל מיקלוש הורטי. בהונגריה משכתבים את עברו (צילום: ויקיפדיה)

במשרד החוץ מצביעים על מספר אירועים שהתרחשו בחודשים האחרונים, המצביעים על מגמה מדאיגה בחברה ההונגרית. בין האירועים הללו:

* כנס שנערך לאחרונה במוזיאון "בית הטרור" ועסק במקומו ההיסטורי של שליט הונגריה האנטישמי, מיקלוש הורטי, בהיסטוריה ההונגרית וניסיונות לשכתוב שתוף הפעולה של משטרו עם הנאצים.

* כוונה להקים אנדרטה חדשה לציון הכיבוש הגרמני של הונגריה (במרץ 1944) תוך התעלמות משתוף הפעולה של הונגרים עם הגרוש וההשמדה של הקהילה היהודית שם.

* התבטאות של ראש מכון המחקר "וריטאס", המזלזלת ברציחתם של עשרים אלף יהודים הונגרים (ע"י גרמנים ועוזריהם ההונגרים), שהוגדרה כעניין של "טיפול במהגרים לא חוקיים".

* אישור השתתפותה של המפלגה הנאצית "השחר ההונגרי" בבחירות הקרובות לפרלמנט ההונגרי, העתידות להתקיים ב-6 באפריל. השתתפותה של המפלגה הזאת אושרה, ע"י ועדת הבחירות ובית המשפט בבודפשט, למרות שהמפלגה דוגלת באידיאולוגיה אנטישמית וגזענית.

מתוך אתר האינטרנט של מפלגת "השחר ההונגרי"
מתוך אתר האינטרנט של מפלגת "השחר ההונגרי"

"השחר ההונגרי" (בהונגרית – Magyar Hajnal) היא מפלגה לאומנית חדשה המקושרת למפלגה הניאו-נאצית היוונית "השחר הזהוב". מנהיג המפלגה הוא אנדרש קישגרגיי, לשעבר ממפלגת "יוביק" הקיצונית, שאמר כי מנהיגי "יוביק" "איבדו את הדרך" מאז שנכנסו לפרלמנט ב 2010. בין מקימי המפלגה גם חבר פרלמנט אשר שרף דגל ישראל מול משרד החוץ המקומי בדצמבר האחרון.

כותרת מאתר האינטרנט: "גם שגרירת ישראל רוצה לאסור על קיום השחר ההונגרי. באיזו זכות ישראל מתערבת בענייניה הפנימייםפ של הונגריה"
כותרת מאתר האינטרנט: "גם שגריר ישראל רוצה לאסור על קיום השחר ההונגרי. באיזו זכות ישראל מתערבת בענייניה הפנימיים של הונגריה"

במשרד החוץ מדגישים כי מדובר במגמות מדאיגות של שכתוב ההיסטוריה של השואה והתפקיד אותו מילאה הונגריה תחת משטרו של האדמירל הורטי בתקופת השואה, כמו גם מוטיבים אנטישמיים ותגובות סלחניות של אישי ממשל הונגרים כנגד התופעות האנטישמיות.

שגריר הונגריה אנדור נאג', שהגיש רק בתחילת החודש את כתב האמנתו לנשיא המדינה (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
שגריר הונגריה אנדור נאג', שהגיש רק בתחילת החודש את כתב האמנתו לנשיא המדינה (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

השנה ימלאו 70 שנה לשואת יהודי הונגריה. ישראל קיבלה בברכה את החלטת ממשלת הונגריה לקיים סדרה של אירועים לציון המועד הזה. אולם, המגמה המדאיגה שצוינה לעיל עומדת בסתירה לאירועים אלה ושולחת מסר העומד אף הוא בסתירה להם.

במשרד החוץ מדגישים עוד כי ישראל תמכה בזמנו בבחירתה של הונגריה לעמוד בראש "הברית הבינלאומית לשימור זיכרון השואה". החל מחודש מרץ 2015. בתפקידה כיו"ר אמורה הונגריה להוביל את הפעילות הבינלאומית לשימור השואה. המגמה שצוינה לעיל מעוררת אף היא סימני שאלה בדבר יכולתה של הונגריה למלא שליחות חשובה זו.

שגרירה החדש של הונגריה בישראל, אנדור נאג', הגיש רק לפני כשבועיים את כתב האמנתו לנשיא המדינה שמעון פרס. הנשיא פרס הביע בפני השגריר את דאגתו מתופעות האנטישמיות בהונגריה והשגריר ענה: "גילויי אנטישמיות כיום על ידי מיעוט בהונגריה הם גזעניים והונגריה נלחמת בהם. תפקידי כשגריר למצוא את הגשר בין המדינות ולאחד בין העמים".

כתבת וידיאו על מפלגת "השחר ההונגרי"

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן