Skip to content

חששות להיווצרות סדקים במטוסי בואינג 777

בעקבות חששות בטיחות שהתעוררו כמה שבועות לפני היעלמות המטוס המלזי, הורה מינהל התעופה הפדרלי (FAA) לבצע בדיקות על מאות מטוסי בואינג 777 לגילוי קורוזיה וסדקים במעטפת גוף המטוס. ההוראה המחייבת אמורה להיכנס לתוקף ב-9 באפריל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
המטוס המלזי, שנעלם בטיסה 370 היה בן 12 שנים עם 7,525 מחזורי טיסה
המטוס המלזי שנעלם בטיסה 370, היה בן 12 שנים עם 7,525 מחזורי טיסה

כמה שבועות לפני היעלמותו של המטוס המלזי, חששו הרגולטורים המופקדים על בטיחות הטיסה בארה"ב, כי סדקים וקורוזיה במטוסי בואינג 777 עלולים לגרום להתפרקותם באוויר. זה קרה בעקבות דיווחים על התפתחות קורוזיה וסדקים במעטפת גוף המטוס, מתחת לאנטנה הלוויינית. בעקבות כך הורה מינהל התעופה הפדרלי (FAA), בהוראת כשרות טיסה, לבצע בדיקות על מאות מטוסי בואינג 777 לאיתור וגילוי קורוזיה וסדקים במעטפת גוף המטוסים.

הוראת כשרות טיסה

בהוראת כשרות טיסה (airworthiness directive) של ה-FAA נאמר, כי דרוש לבצע בדיקות נוספות כדי לזהות את התהוות הקורוזיה והסדקים במעטפת המטוס, שעלולים לגרום לאובדן מהיר של השלמות המבנית של המטוס. ההוראה, שנערכה לראשונה בספטמבר, אושרה בחודש פברואר, אמורה להיכנס לתוקף ב-9 באפריל.

הוראות כשירות הטיסה בנושא זה מחייבות את כל מטוסי בואינג 777 מדגמי 200, 200ER, 300, 300ER, וסידרת מטוסי 777 למטען. הדגם של המטוס המלזי שנעלם הוא 777-2H6/ER.

מן הראוי לציין, כי הנחיות כשרות טיסה של ה-FAA הן דבר שבשגרה וכשהן ניתנות הן מחייבות. ברוב המכריע של המקרים הן נועדו לגלות כשלים ולתקנם מבעוד מועד. הוראות קרקוע מטוסים הן נדירות יותר, כפי שקרה למשל עם מטוסי בואינג 787 דרימליינר שקורקעו לאחר שריפת הסוללה.

גילוי סדק

מה שעורר את הוצאת דרישת כשרות הטיסה של ה-FAA המחייבת הזאת לאיתור קורוזיה וסדקים במעטפת מטוסי בואינג 777, היה דיווח של אחת ממפעילי המטוס על גילוי סדק באורך של 16 אינטש (40.64 סנטימטר) במטוס 777 בן 14 שנים עם כ-14 אלף מחזורי טיסה. בעקבות הגילוי בדקה אותה החברה 42 מטוסים נוספים וגילתה קורוזיה מקומית, אבל לא גילתה סדקים.

המטוס המלזי, שנעלם בטיסה 370 היה בן 12 שנים עם 7,525 מחזורי טיסה. עדיין לא ברור אם מלזיה איירליינס החלה ליישם את הדרישות ה-FAA בעניין הקורוזיה והסדקים כחלק משגרת התחזוקה שלה. חברת מלזיה איירליינס מסרה, כי המטוס שנעלם ביצע ביקורות תחזוקה ב-23 בפברואר והוא יועד להיכנס שוב לביקורות תחזוקה ב-19 ביוני.

לאיזה כיוון טס המטוס?

יותר מארבעה ימים אחרי העלמות המטוס בדרכו לבייג'ין, עדיין לא יודעים רשויות התעופה האזרחית והצבאית במלזיה לאיזה כיוון טס המטוס עם 239 בני אדם בתוכו בעת שהוא נעלם. בתוך הבלבול וההצהרות שהן לעיתים סותרות זו את זו. טוענות הרשויות, כי המטוס פנה לאחור מהנקודה המרחבית הידועה האחרונה שלו, בין מלזיה לבין וייטנאם, כנראה מעל מיצרי מלאקה (Malacca), המהוות נתיב שייט עמוס, בצד המערבי של מלזיה.

היות שגם עניין זה לא ברור ומסתורי מועלות עתה השאלות מדוע משדר האותות (transponders) לא איפשר למכ"ם לגלותו, או בגלל ששבק חיים או בגלל שמישהו כיבה אותו. אבל, אם ההשערה שהמטוס פנה לאחור נכונה, זה מראה, כי המטוס הצליח להמשיך ולטוס, למרות הנתק ממנו וזה מאתגר את התיאוריה שהועלתה לראשונה, כי המטוס נקלע לאירוע קטסטרופלי, בגלל שהטייסים לא שידרו אותות מצוקה.

בינתיים לא שוללות הרשויות כל סיבה אפשרית לאירוע הטרגי, כולל כשל טכני, טעות טייס, חבלה או טרור. לחברת מלזיה איירליינס יש רקורד בטיחות מצוין. לכן, עד שלא ימצאו את שרידי המטוס ויבדקו אותם, אי אפשר לומר בוודאות מה גרם לאירוע הקשה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן