Skip to content

הבית הלבן: מאוכזבים מהצעדים הלא מועילים של שני הצדדים

בממשל בוושינגטון לא ממהרים עדיין להטיל את האשמה על הפסקת השיחות על אחד משני הצדדים, אלא מחלקים אותה שווה בשווה בין הישראלים והפלסטינים. במאמץ להציל את המו"מ, נועדו אמש בירושלים השרה ציפי לבני; ראש המשלחת הפלסטינית למו"מ סאאב עריקאת והשליח האמריקני המיוחד למו"מ מרטין אינדיק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארה"ב לא התייאשה עדיין מהאפשרות להציל את המו"מ בין ישראל לפלסטינים ובממשל בוושינגטון לא ממהרים עדיין להטיל את האשמה על אחד משני הצדדים – אלא מחלקים אותה שווה בשווה בין הישראלים והפלסטינים.

דובר מטעם הבית הלבן הבהיר אמש, כי ארצות הברית מאוכזבת מהצעדים החד צדדים וה"לא מועילים", כלשונו, בהם נוקטים הישראלים והפלסטינים. עם זאת הדגיש הדובר, כי שר החוץ ג'ון קרי נמצא בקשר הדוק עם צוות המשא ומתן. במקביל צוטט בכיר במשרד החוץ האמריקני, שהאשים כי ישראל והפלסטינים ב"עשיית צעדים שאינם מועילים לחידוש המשא ומתן".

ניסיון להציל את השיחות. ציפי לבני וסאיב עריקאת (צילום ארכיון)
ניסיון להציל את השיחות. ציפי לבני וסאיב עריקאת (צילום ארכיון)

אמש, במאמץ להציל את המו"מ, נועדו בירושלים השרה ציפי לבני; ראש המשלחת הפלסטינית למו"מ, סאאב עריקאת והשליח האמריקני המיוחד למו"מ, מרטין אינדיק. במקביל שוחח מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, בטלפון עם יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. מקור פלסטיני צוטט כאומר כי השיחה מעידה שאין מבוי סתום במשא-ומתן על אף החתימה של הפלסטינים על האמנות הבין-לאומיות. קרי ביקש מאבו מאזן "להשאיר את כל הדלתות פתוחות", להמשך המו"מ  – ולא לפנות אל האו"ם לפעולה פלסטינית חד צדדית.

השרה ציפי לבני אמרה קודם לכן כי הפלסטינים הפרו התחייבות בכך שחתמו על האמנות הבין-לאומיות ושלחו אותן לאו"ם. "זה אינו מועיל למשא ומתן ואף מזיק לו. אם הפלסטינים רוצים מדינה, זה יקרה רק במשא ומתן". השרה לבני אמרה את הדברים בכינוס בתל אביב.

קודם לכן, בשיחה עם כתבים במטה נאט"ו בבריסל, אמר מזכיר המדינה קרי, כי עדיין מוקדם להספיד את תהליך השלום וכי שני הצדדים מעוניינים למצוא דרך להתקדם ויש אפשרויות פעולה רבות. קרי הפציר בישראל ובפלסטינים לנהוג באיפוק בתקופה הקשה הזאת.

ליברמן: האופק מצוי בשת"פ עם מדינות ערב המתונות

(צילום: רפי מיכאלי)
הכדור במגרש של הפלסטינים. ליברמן (צילום: רפי מיכאלי)

שר החוץ ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אומר כי ישראל עשתה כל שביכולתה על מנת להגיע להסדר עם הפלסטינים וכי עכשיו הכדור נמצא במגרש של הפלסטינים. השר ליברמן אומר עוד כי לישראל יש אופק מדיני רציני ואטרקטיבי – והאופק הוא בהידוק שיתוף הפעולה בין ישראל ומדינות ערב המתונות ובראשן מדינות המפרץ, מצרים וערב הסעודית. ליברמן אמר זאת באירוע הרמת כוסית של המפלגה לכבוד חג הפסח. 

בהתייחסו למדינות ערב המתונות אמר השר ליברמן: "מדינות אלו מבינות היום היטב שהאויבים אינם היהודים והציונות אלא אותם גורמי ג'יהאד קיצוניים המקבלים גיבוי ותמיכה מאיראן. היום, גם במדינות המפרץ וגם במצרים ובערב הסעודית ישנה הכרה בהזדמנות של שיתוף פעולה עם ישראל. למדינות אלו יש כסף ומרחבים ואילו לנו יש ידע וטכנולוגיה ואפשר לבנות מציאות חדשה לגמרי. אנחנו חייבים לעשות מאמץ עליון לפתוח במאמצים שקטים מול העולם הערבי שמבין שקיצוניות היא סכנה קודם כל בשבילו. אם הפלסטינים ירצו, שיצטרפו, לא ירצו, שלא יצטרפו".

בהתייחסו לשיחרור האסירים, אמר ליברמן, כי יתנגד לכל הסדר שיכלול שחרור מחבלים ערבים אזרחי ישראל. 

בפתח דבריו התייחס השר ליברמן למערכת היחסים עם ארצות הברית ואמר שבימים אלו חשוב לציין את הברית האסטרטגית בין ישראל לארצות הברית. "אלו יחסים מיוחדים המבוססים על ערכים ואינטרסים. אין לנו עוד ידידים כמו ארצות הברית והם הוכיחו זאת במבחנים קשים. גם ג'ון קרי והידידות שלו למדינת ישראל ולעם היהודי מגובה בפעילות ציבורית 30 שנה". 

השר ליברמן התייחס גם למשבר בעניין חצי האי-קרים ואמר כי חזרה לעידן המלחמה הקרה לא משרתת את ישראל ולא את העולם. כל פתרון לכל משבר בינלאומי מצריך שיתוף פעולה הדוק בין ארה"ב ורוסיה, כך היה בפירוק הנשק הכימי בסוריה וכך גם צריך להיות בעתיד במניעת איראן להשיג נשק גרעיני.  "ישראל בהחלט מקווה לפתרון מהיר של המחלוקת בין רוסיה ואוקראינה ובין ארה"ב לרוסיה. הרגעה זה אינטרס עליון של מדינת ישראל. אין לנו עניין להידחף. אנחנו תורמים את חלקנו הצנוע לעניין ומאחלים לשלוש המדינות להגיע להסדר מהר ככל האפשר".

סגן שר החוץ, זאב אלקין, תקף אמש את קיום הפגישה של לבני עם עריקאת ואמר כי היא "ביזיון" למדינת ישראל. "הגיע הזמן שישראל תפסיק להיות הפראיירית הקבועה של המזרח התיכון. אני קורא לראש הממשלה ולשרה לבני להפסיק את המשא ומתן עד שאבו מאזן לא יחזור בו מהפנייה לאו"ם, ולהפעיל באופן חד צדדי את המנופים הרבים שבידי ישראל כדי להוכיח להנהגה הפלסטינית שלא משתלם לה להילחם בנו בזירה הבינלאומית", אמר אלקין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן