Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 25.4.2014

אהרון אפלפלד חדש, אסופת מכתבים מרתקת ממלחמת העולם השניה, הטקס האלטרנטיבי ליום הזיכרון לשואה ועוד. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

ימים של בהירות מדהימה / אהרן אפלפלד  ספרו הארבעים של חתן פרס ישראל ומהסופרים המוערכים ביותר. אפלפלד הוא בוודאי הסופר הישראלי המזוהה ביותר עם ספרות השואה, על אף שמעולם לא כתב עליה במישרין.

מפעל חייו של אפלפלד עוסק לרוב בחייהם של יהודי אירופה רגע לפני המלחמה, מעט אחריה, אבל ללא תיאורי הזוועה, מבלי להיכנס לפרטים שתמיד נראו לו מיותרים.

ימים של בהירות מדהימה הוא סיפורו של תיאו העושה את דרכו חזרה הביתה עם תום המלחמה. בניגוד למחשבתו המוקדמת, הדרך אינה מתקדמת בקצב הרצוי. השנים במחנה הריכוז השכיחו כמעט כליל את חייו הקודמים, וכעת, אט אט, הוא מתוודע אליהם בשנית. המסע הביתה יפגיש את תיאו עם זכרונותיו, עם אביו ואימו, עם אנשים קשי לב אך גם עם כאלה שאפילו המלחמה לא פגעה במאום בצלם האנוש שלהם ובמעשיהם ישיבו גם לו את האמון בחיים ובבני האדם.

ימים של בהירות מדהימה מאת אהרן אפלפלד, הוצאת כנרת זמורה ביתן, 238 עמ'

 

מברלין לשנחאי / זיגמונד-שמואל וגרטרוד הירשברג  חלק מרכזי ממפעל ההנצחה של יד ושם תופסת ההוצאה לאור שלה שלא תמיד זוכה לחשיפה הראויה. מלבד סיפוריהם האישיים של הניצולים וספרות חקר השואה מובאים מפעם לפעם סיפורים משולי המלחמה שדווקא בהם מוארות זוויות חדשות למלחמה הנוראית ההיא.

מברלין לשנחאי הוא סיפורה של אחת המשפחות המעטות מדי שהסיקה את המסקנות הנכונות מליל הבדולח והחליטה לעזוב את ברלין. הורי המשפחה הצליחו לשלוח בפברואר 1939 לישראל את בנם הנס אולם לעצמם ולבתם לילי בת העשר לא הצליחו להשיג אשרות כניסה ובמאי באותה השנה נאלצו להגר לשנחאי. הספר הוא אסופת המכתבים שנשלחו על ידי ההורים לבנם שבארץ ישראל, בתחילה מברלין ומאוחר יותר משנחאי עד שנקטע בדצמבר 1941 בעקבות המתקפה האמריקאית על פרל הרבור. עם סיום פרק המכתבים מובאים גם פרקי יומן של הנס מהתקופה בה חי עדיין בגרמניה ובהם הוא מתאר את החיים בה בשנת 1938.

מברלין לשנחאי מאת זיגמונד-שמואל וגרטרוד הירשברג, הוצאת יד ושם, 268 עמ'

 

בריחה מן הגיהינום – מאושוויץ אל החופש, סיפור של הצלחה ושליחות/ אלפרד וצלר  סיפורו מעורר ההשראה של מי שהיה ליהודי הראשון (יחד עם שותפו) שהצליח להימלט מאושוויץ ומבירקנאו. כאשר נמלטו אלפרד וצלר ורודולף ורבה באפריל 1944 הם חיברו דו"ח על מחנה ההשמדה אשר הופץ בעולם ותקוותם הייתה שיסייע לעצור את מכונת ההרג הגרמנית.

על אף שתקוותם זו התבדתה, ההיסטוריון הבריטי סר מרטין גילברט, מי שהיה הביוגרף הרשמי של צ'רצ'יל טען שפרסומו של הדו"ח אותו כתבו השניים הביא במישרין להצלתם של 120,000 יהודי בודפשט והוסיף כי בכל תקופת השואה לא היה עוד מעשה יחיד שהביא להצלתם של רבים כל כך.

בריחה מן הגיהינום מגיש במעטפת ספרותית את סיפורו של וצלר מכליאתו באושוויץ ועד למעשה הבריחה המדהים.

בריחה מן הגיהינום – מאושוויץ אל החופש, סיפור של הצלה ושליחות מאת אלפרד וצלר, הוצאת יד ושם, 369 עמ'

 

הטקס האלטרנטיבי ליום הזיכרון לשואה ולגבורה  בפעם ה-16 יערך השנה הטקס האלטרנטיבי שהפך כבר לוותיק וכמעט ממוסד עד כדי כך שהשנה הוא זוכה לתחרות בדמותם של עשרות טקסים אלטרנטיביים (http://www.zikaronbasalon.com/ ). הטקס האלטרנטיבי שיערך בתאטרון תמונע יעסוק בסוגיות שונות הקשורות בזיכרון השואה מנקודת מבטם האישית של הדוברים, רובם בני הדור השלישי. בסיום הטקס, כמדי שנה, ישוחחו הדוברים עם הקהל ויענו על שאלותיהם. השנה תנחה את הטקס שרה פון-שוורצה ובין היתר ייקחו בו חלק אריאנה מלמד, עינת וייצמן, חמי רודנר ורון כחלילי.

הטקס האלטרנטיבי ליום הזיכרון לשואה ולגבורה, תאטרון תמונע, 22:00, 27.4.1014

[related-posts title="הצעה לספר"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן