Skip to content

רשת חברתית? רשת עסקית!

מומחה השיווק, בוריס נולאן, טוען שסוכני נסיעות, ומי שעוסק במכירות בכלל, יכול להתמודד עם האינטרנט במקומות התורפה שלו: מעצם היותו מנוכר, וכזה שאינו יכול לבוא במקום שירות אנושי, הגון ויעיל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מומחה השיווק, בוריס נולאן, טוען שסוכני נסיעות, ומי שעוסק במכירות בכלל, יכול להתמודד עם האינטרנט במקומות התורפה שלו: מעצם היותו מנוכר, וכזה שאינו יכול לבוא במקום שירות אנושי 

מאת עירית רוזנבלום

יש לכם חברים ברשת החברתית? יש לכם רשת עסקית! כך טוען נולאן בוריס (Nolan Burris, נשיא ומנכ"ל חברת ויזיונייר Vision-eer) לפתרונות לענף הנסיעות בעידן החדש. בוריס נותן כלים לא רק לסוכני נסיעות, כי אם לכל מי שרוצה לרתום את רשת האינטרנט לצרכי מסחר.

בהרצאה צבעונית שנשא באחרונה בפני סוכני נסיעות בכנס התאחדות הסוכנים באילת, התייחס בוריס לעולם האינטרנט של היום, המאפשר בחירות כמעט ללא גבול: "לעתים תכופות יש ברשת מחירים מדהימים לכל מוצר – מנסיעות ועד ביגוד. אולם הם בדרך כלל מתומחרים ברמת 'עשה זאת בעצמך', שאינה כוללת התערבות ועזרה אנושית", הוא אומר, "מציאת מחיר טוב חשובה תמיד, אולם ערכו של שירות אנושי טוב, מעולם לא היה חשוב יותר. זהו הסיכוי הגדול של מי שיכולים לספק את הצרכים האחרים של משתמשי הרשת – מתן עצה טובה, שירות טוב, כושר הקשבה ותרגום מאוויהם לחופשה המוצלחת ביותר".
מדוע מטיילים רוכשים באינטרנט? בוריס נותן בהם סימנים: כיף, הנאה, אין לחץ לקנייה וכל המידע זמין. ומדוע לקוחות מתקשרים אל סוכן הנסיעות? "האינטרנט הוא כלי מצוין למציאת מידע, אך סקרים מוכיחים כי הסיבה הראשונה לכך שאנשים מתקשרים לסוכן במקום לרכוש און-ליין, היא צורך בקבלת ייעוץ", הוא מסביר.
לדעתו, שום אתר אינטרנט אינו יכול לבוא במקום שירות אנושי אמיתי, קשוב ומיודע היטב, כזה ששואל שאלות ומבהיר ללקוח מה רצונו באמת – האם הוא מצפה לחופשה רומנטית, או שרמת האוכל היא שתעשה לו את החופשה? האם הוא מתכוון לנסוע ליעד מסויים כי בדעתו לבלות שם בצלילה, אולם הסוכן יכול להבהיר לו שהצלילה שם כלל אינה מומלצת?

 

מי היתה הרשת החברתית הראשונה?

נשות הטאפרוור בשנות ה-50 של המאה הקודמת
נשות הטאפרוור בשנות ה-50 של המאה הקודמת

בוריס מספר שהמונח "רשת חברתית" לא נוצר על ידי פייסבוק, אלא על ידי חברת טאפרוור, שפעלה בארצות הברית עוד באמצע המאה הקודמת, ומכרה קערות פלסטיק אטומות למטבח באמצעות רשת של חוגי בית.
בוריס טוען, שהטעות שרוב העסקים עושים בעניין הרשת החברתית, היא להתעלם מההיבט החברתי שלה. כדי להצליח בניצול הרשת לצורך עסקים, אפשר ללמוד מהכללים של חברת טאפרוור הוותיקה: קודם כל תרכשו חברים – היו חברותיים, היו פעילים בקהילה שלכם ורק אחר כך תמכרו. "כולנו נוטים יותר לקנות מאנשים אותם אנחנו מכירים מאשר מזרים", מדגיש בוריס.
בוריס ממליץ על פתיחת פרופיל בפייסבוק ועל השתתפות בקבוצות דיון. הוא נותן דוגמה להתנהלות מסחרית חכמה של סוכן נסיעות בפייסבוק. "המתכון של סבתא שלי לריזוטו, יאמי!", כותב הסוכן לחבריו, ובפוסט שאחריו "בן, תודה על ההצעה לשימוש בשמן זית, יצא מצויין", ואז הוא מוכן להנחתה: "אני מתכנן סיור שיט בנושא בישול איטלקי. מישהו מעוניין?"
דוגמה מהזמן האחרון להתפתחות כזו באינטרנט בישראל, היא קבוצת הדיון של בייגלה, שהחל כפוסטים אישיים של בעליו בנושאים של אוכל ומסעדות, המשיך בארגון החברים לארוחות ובעקבותיהם יוזמות מסחריות משותפות עם גורמים שונים.

בצומת הרשתות החברתיות - פייסבוק, לינקדאין, פליקר וטוויטר
בצומת הרשתות החברתיות - פייסבוק, לינקדאין, פליקר וטוויטר

אמא וסבתא בפייסבוק

בוריס מביא נתונים המצביעים על כך שרשת הפייסבוק נשלטה בעבר על ידי צעירים, אולם כיום הקבוצה הפעילה ביותר ברשתות החברתיות הן נשים מגיל 55 ומעלה.

בישראל, מעל 47% (3.5 מיליון איש), משתמשים פעילים בפייסבוק – מהאחוזים הגבוהים בעולם. כמו כן, יש בישראל מעל 600,000 משתמשים פעילים ברשת העסקית לינקדאין (Linkedin). שימוש ברשתות הללו, תוך פנייה לפלחי השוק המתאימים, יכול להוות פלטפורמה שיווקית ומסחרית מספקת ביותר, הוא מציין.

עצה נוספת יש לו למי שמנהל עסק מהבית: אל תשבו בפיז'מה כל היום, קולכם יישמע אחרת בטלפון אם התלבשתם כאילו יצאתם לעבודה!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן