Skip to content

האחריות של שטייניץ

יכול להיות ששר האוצר לא מבין בכבאות. יכול להיות שאחרי הדו"ח על אסון הכרמל הוא יוכל להתחבא מאחורי הנימוק, לפיו הוא פעל משיקולי תקציב בלבד במסגרת תפקידו. אבל אם תתרחש חלילה מלחמה, וצה"ל לא יהיה מוכן אליה בגלל סיבות תקציביות – שום מחסה לא יוכל לגונן על שטייניץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הזוי וחסר שחר באופן הקיצוני ביותר", כך הגיב שר האוצר, יובל שטייניץ, על הטיוטה הסופית של דו"ח מבקר המדינה, בנוגע על חלקו  באסון השריפה בכרמל.

יובל שטייניץ: בביטחון הוא מבין. צילום - מאתר הכנסת
יובל שטייניץ: בביטחון הוא מבין. (צילום: אתר הכנסת)

על מה כעס שר האוצר? על מה יצא הקצף? בשיחות שניהל עם סביבתו, חזר שטייניץ וטען כי המלצות דו"ח המבקר מבלבלות בין תפקידו של שר האוצר  – הממונה על המדיניות הכלכלית ועל המשמעת התקציבית – לבין תפקידיו של השר הממונה על מערך הכבאות. בציניות אופיינית הוא אף המשיל את המלצות המבקר לאפשרות הדמיונית לכאורה, שלפיה יחליט נשיא ארה"ב  אובמה לפטר את שר האוצר שלו, גייטנר, על כשלים בתפקוד הצבא האמריקני באפגניסטן.

האומנם זה כל כך הזוי וחסר שחר? שתי מלחמות שעברה ישראל נצרבו בתודעה הקולקטיבית ככישלון טראומטי: מלחמת יום הכפורים ומלחמת לבנון השניה. אל תוך שתי המלחמות הללו נכנסה מדינת ישראל עם צבא לא מצוייד כהלכה, עם ימ"חים ריקים ועם חיילים שלא עברו את האימונים הדרושים לקראת שדה הקרב הצפוי להם.

והנה, ממש על סף עימות נוסף, שרבים מאוד הסיכויים כי יתרחש, עומד חיל האוויר (עפ"י עמוס הראל מעיתון "הארץ") להשבית השנה חלק משמעותי מכלי הטיס שלו בשל אילוצי תקציב. בנוסף, יוקפא לעת עתה ייצור מערכות ליירוט טילים ורקטות, ובהן "כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים", שלא לדבר על הקיצוץ הדרמטי הצפוי באימונים ועל הקיצוץ בימי הנופש של החיילים.

לפי שעה, ביטל צה"ל תרגיל אוגדתי, חמישה תרגילים חטיבתיים, עשרות תרגילים גדודיים ושישה תרגילים שאמורים היו לקיים בפיקודים המרחביים. באפריל, אם לא יחול שינוי, מתוכננת הפסקת ההוצאות על ימי מילואים. המשמעות תהיה, שיחידות סדירות יצטרכו לבצע תעסוקת ביטחון שוטף במקום גדודי המילואים – וגם האימונים שלהן ייפגעו.

בצה"ל נעשה מאמץ גדול, במשך כמה שנים, כדי להתאושש מחרפת מלחמת לבנון השנייה ולחזור פחות או יותר לעצמו, ועכשיו מאיימים הקיצוצים להחזירו אחורה. אם אכן נכונים הפרסומים בדבר הקיצוצים המתוכננים, הרי מדובר בפער בלתי נסבל בין הכרזותיה של ישראל, לבין יכולתה לממש את איומיה – לפעול, אפילו לבד, נגד הגרעין האיראני. האיראנים אינם טיפשים. הם, ולא רק הם, יריחו מייד את חולשתנו.

יכול להיות ששר האוצר, יובל שטייניץ, לא מבין בכבאות. יכול להיות שאחרי פרסום הדו"ח על אסון הכרמל הוא יוכל להתחבא מאחורי הנימוק שלפיו הוא פעל משיקולי כלכלה ותקציב בלבד במסגרת תפקידו. אבל אם תתרחש חלילה מלחמה, וצה"ל לא יהיה מוכן אליה בגלל סיבות תקציביות, שום מחסה לא יוכל לגונן על שטייניץ מפני ועדת החקירה הבאה או מפני המבקר הבא. לא רק משום שלהחלטותיו כשר אוצר ולסדר העדיפות התקציבי שקבע היו משמעויות הרות גורל לביטחון המדינה. אלא, ובעיקר – משום ששטייניץ כן מבין בביטחון, בניגוד אולי לכבאות.

יובל שטייניץ כיהן במשך תקופה של כמה שנים כיו"ר וועדת החוץ והביטחון בכנסת והיה מהטובים שבראשי הוועדה הזאת. הוא יודע ביטחון מהו ומכיר לעומק את האיומים על מדינת ישראל ואת הצרכים של צה"ל ומערכת הביטחון. לכן, אם חלילה תיכנס ישראל שוב למלחמה, עם צבא מקוצץ ומוחלש, משום שמשרד האוצר לא מצא סעיפים אחרים לקצץ בהם – שטייניץ הוא האחרון שיוכל לכנות את מסקנות המבקר הבא "הזויות וחסרות שחר באופן הקיצוני ביותר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן