Skip to content

נתניהו: רעיון המהלכים החד-צדדיים מול הפלסטינים צובר תמיכה

כך אומר ראש הממשלה בראיון לעיתונאי ג'פרי גולדברג מסוכנות "בלומברג". לדבריו, "משהו חייב להיעשות" כדי למנוע את קריסת ישראל כמדינה דמוקרטית בעלת רוב יהודי. מאידך, "איננו רוצים מדינה דו לאומית ואיננו רוצים מדינה פלסטינית-איראנית על סף דלתנו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג, אומר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי "משהו חייב להיעשות" כדי למנוע את הפיכתה של ישראל למדינה דו לאומית – וזאת לנוכח המציאות שבה אין פרטנר פלסטיני המסוגל לקבל החלטות קשות.

"אנחנו רוצים מדינה פלסטינית מפורזת שתכיר במדינה יהודית", אומר נתניהו בראיון לעיתונאי ג'פרי גולדברג. "איך נשיג זאת אם אי אפשר להשיג זאת באמצעות משא-ומתן? זה נכון שהרעיון של נקיטת מהלכים חד צדדיים צובר תמיכה מהשמאל-מרכז ועד הימין-מרכז. הרבה ישראלים שואלים את עצמם אם יש צעדים חד צדדיים מסוימים שיכולים להיות הגיוניים באון תיאורטי".

מהרהר בצעדים חד צדדיים. נתניהו (צילום: חיים צח/לע"מ)
מהרהר בצעדים חד צדדיים. נתניהו (צילום: חיים צח/לע"מ)

בהמשך הראיון אומר נתניהו כי מאידך הישראלים – והוא בתוכם – אינם רוצים לחזור על הטעות שעשה שרון בנסיגה החד צדדית מרצועת עזה ב-2005, שהביאה להשתלטות החמאס על השטח. ומנגד – כך נתניהו – "משהו חייב להיעשות" כדי למנוע את קריסת ישראל כמדינה דמוקרטית בעלת רוב יהודי. "איננו רוצים מדינה דו לאומית ואיננו רוצים מדינה פלסטינית-איראנית על סף דלתנו. ישנו קונצנזוס הולך וגובר שאין לנו פרטנר שיכול לאתגר את ציבור הבוחרים ולעשות צעדים קשים ולא פופולאריים. עבאס לא עשה דבר כדי לאתגר את הקונצנזוס הפלסטיני השולט". (לראיון המלא)

ראש האופוזציה ויו"ר מפלגת העבודה יצחק הרצוג הגיב על דברי ראש הממשלה: "נתניהו מוביל את ישראל לבחירה בין מדינה דו לאומית לנסיגה חד צדדית, שתי האופציות רעות.  אבו מאזן הוא בר שיח קשה ומתסכל אבל צריך להמשיך להידבר ואפשר להגיע איתו להסדר. אנחנו צריכים להניח על השולחן הצעה אמיתית שתקבל גיבוי בינלאומי כי אין אופציה אחרת".

בהתייחס לדברי נתניהו כאילו הבניה במהלך המו"מ הייתה בהסכמה הזכיר הרצוג ש"נתניהו בנה בשטחים עיר שלמה, של 14 אלף יח דיור בזמן המו"מ, במקום להעביר את התקציב לפיתוח הנגב והגליל ואזורי המצוקה".

ואילו השר נפתלי בנט כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "אני שומע דיבורים על 'מהלכים חד צדדיים של ישראל'. אני בעד. אנו דוחפים להחלת החוק הישראלי באופן חד צדדי על גוש עציון, אריאל, בקעת הירדן, מעלה אדומים, עופרה, אלפי מנשה, עוטף נתב״ג, השומרון, יהודה וכלל ההתיישבות היהודית.

"אמשיך לדחוף לכך בכל כוחי, עד שזה יקרה. וזה יקרה", כת בנט."הערבים שברו את הכלים. עידן המשא ומתן תם. הם פועלים חד צדדית (אמנות באו״ם, הסתה ועוד). עכשיו תורנו. הגיע הזמן ליזום. לעשות מה שטוב לישראל".

בראיון ל"אולפן שישי" בערוץ 2 הגיבה לבני על הדברים שכתב נפתלי בנט, בעמוד הפייסבוק שלו:  "זה יישאר בפייסבוק של נפתלי בנט, שמנסה להוביל את ישראל לכיוון מסוכן של מדינה דו לאומית", אמרה. "אני פועלת למנוע מהבנטים להוביל אותנו בחוסר אחריות לכיוון מדינה דו לאומית ובנט נורא רוצה שאני אעזוב – כי באותו יום כל הצעות החוק המסוכנות שלו יהפכו לממשיות. כל עוד אני בממשלה, הרעיונות המסוכנים לא ייצאו אל הפועל. בנט מצליח לדבר, לא לעשות.

"עדיין מוקדם למצוא אלטרנטיבה אחרת למשא ומתן", הוסיפה השרה. "אם בהמשך ניאלץ למצוא אפשרות אחרת, נצטרך לשקול צעדים חד צדדיים – לא היוזמות המסוכנות של בנט, אלא למשל הקפאה של הבנייה מחוץ לגושים. צעד כזה יכול לגייס את תמיכת העולם לבנייה בגושים, יותר מהשטות של בנט".

ובתוך כך, ארצות הברית מבהירה כי היא מתנגד לִצעדים חד-צדדיים בַּסכסוך שבין ישראל לפלסטינים. דוברת משרד החוץ בוושינגטון, מארי הארף, אמרה כי הממשל סבור שעל שני הצדדים להימנע מצעדים שיפגעו בַּמאמצים לחדש את שיחות השלום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן