Skip to content

ליברמן: רעיון הסיפוח – בלתי ישים; המשך הסטטוס קוו – לא יעבוד

בנאום שנשא בכנס לשכת רואי החשבון באילת אמר ליברמן כי הסדר עם הפלסטינים צריך להיעשות רק כחלק מחבילה אחת שפותרת במקביל גם את יחסינו עם העולם הערבי וגם את סוגיית ערביי ישראל. "זו חייבת להיות עסקת חבילה. במזרח התיכון כולם מפחדים מכולם ולכן צריך להביא את כולם לשולחן המו"מ במכה אחת ולעשות הכל במקביל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר החוץ, אביגדור ליברמן, מלגלג על מצעד השרים, שנאמו אמש בכינוס הרצליה, והציגו את משנתם המדינית. בנאום בכנס לשכת רואי החשבון באילת אמר ליברמן: ״מה שהיה אתמול, כשארבעה שרים בכירים מופיעים זה אחרי זה וכל אחד מדבר על כיוון מדיני אחר לגמרי, היה מחזה גרוטסקי".

"הממשלה חייבת תוכנית ברורה". אביגדור ליברמן (צילום: רפי מיכאלי)
"הממשלה חייבת תוכנית ברורה". אביגדור ליברמן (צילום: רפי מיכאלי)

השר ליברמן המשיך ואמר: "שר אחד מדבר על סיפוח, שר אחר מדבר על ניתוח, שרה אחרת מדברת על פילוח ושר אחר מדבר בכלל על המשך הסטטוס-קוו. כך לא יכולה להיראות מדיניות של ממשלה. חייבים לחתוך ולאמץ תוכנית מדינית אחת שתחייב את כל מרכיבי הממשלה. אני אומר לראש הממשלה שצריך לעשות זאת בהקדם כי אם לא נעשה את זה ביוזמתנו ניגרר לכך שלא מרצוננו ולא בטובתנו. הממשלה חייבת לשים תוכנית ברורה שאותה נוביל.

"שר הכלכלה מדבר על סיפוח של גושי התיישבות ושר האוצר מאיים לפרק את הממשלה אם יהיה סיפוח כזה, ושניהם יודעים שהם מדברים על משהו שאין לו סיכוי", אמר ליברמן. "רעיון הסיפוח הוא אמנם רעיון טוב אבל בלתי ישים. גם השר בנט יודע את זה אבל חושב שאולי טוב להגיד את זה כדי לקבל עוד שני קולות. שרת המשפטים מדברת על המשך תהליך אוסלו, 21 שנה אחרי שהוא התחיל ונכשל. זה מזכיר את המשפט של הפילוסוף הגל שאמר ש'ממשלות מעולם לא למדו דבר מן ההיסטוריה'. שר הפנים מדבר על המשך הסטטוס קוו – וזה דבר שפשוט לא עובד. זה כמו בכדורגל שאם אתה לא יוזם ונמצא כל הזמן במגננה בסוף אתה חוטף גול.

"המפלגה היחידה שיש לה משנה סדורה ותפיסת עולם ברורה היא 'ישראל ביתנו' שאומרת שצריך הסדר כולל", טען שר החוץ ליברמן. "אני בעד הסדר עם הפלסטינים אבל רק כחלק מחבילה אחת שפותרת במקביל גם את יחסינו עם העולם הערבי וגם את סוגיית ערביי ישראל. זו חייבת להיות עסקת חבילה. במזרח התיכון כולם מפחדים מכולם ולכן צריך להביא את כולם לשולחן המו"מ במכה אחת ולעשות הכל במקביל. המצב היום הוא לא כמו שהיה לפני יותר מעשר שנים כשהציעו את היוזמה הערבית. זו לא אותה תקופה כשהעולם הערבי היה שקט והם עשו זאת כמעין טובה לישראל. היום מדינות ערב המתונות מתמודדות עם אותם איומים שאנו מתמודדים איתם: איראן, סוריה, אל-קעידה ואיסלאם קיצוני ואם הם רוצים לשרוד הם חייבים לשתף איתנו פעולה בגלוי, על השולחן. ולכן אפשר לעמוד על כך שהדברים יהיו במקביל – לא קודם העניין הפלסטיני וללא זכות השיבה לאף אחד".

בהתייחסו לנושאים הכלכליים אמר השר ליברמן כי ״לפני שמטפלים בביקוש צריך לטפל בהיצע. הדבר שהכי חסר כרגע בענף הבניה הוא כוח אדם וזה הדבר הראשון שצריך לפתור כדי לשחרר את החסם העיקרי. אנחנו עובדים על כך ואני מקווה שנוכל גם להגיע להסדר עם ממשלת סין על מנת להביא פועלים מסין שיפתרו את בעיית הידיים העובדות ויגבירו את קצב הבניה.

"מעבר לכך המדינה חייבת להבהיר מה ומי בראש סדר העדיפויות שלה. להבהיר למי מגיע לקבל ולהגיד את זה בצורה ברורה ובלי להתבייש", אמר ליברמן. "חייבים קודם כל לדאוג לאוכלוסייה ששירתה בצבא ותורמת למדינה. המצב היום שבו זוגות ששני בני הזוג שירתו בצבא והם עובדים, מקבלים מהבנקים רק 75% אחוז משכנתא לרכישת דירה ראשונה הוא בעייתי. מאחר ולרובם אין את ה25% הנותרים כהון עצמי, ולכן הם לא יכולים להגיע לדירה. צריך לאפשר לזוגות האלו, ששניהם שירתו בצבא ושניהם עובדים, לקבל משכנתא בסך 90% לרכישת דירה ראשונה. מהלך כזה מרחיב את האופציות לזוג צעיר הרוכש דירה ראשונה ומאפשר להם לקנות גם דירות יד שניה ולהנות מההטבה. אנו נפעל מול בנק ישראל ומשרד האוצר על-מנת להביא ליישום הענין".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן