Skip to content

ועדי העובדים מחדשים את חרם התיירות על טורקיה

לאחר שבחג הפסח האחרון הקלו ועדי העובדים בחרם ורבים יצאו לטורקיה, עתה קוראים להרחיבו גם לתחומי מסחר נוספים; קבוצת הדקה ה-90 קוראת לממשלה לתת פיצוי מיידי לחברות בכדי שיוכלו לפצות את הלקוחות שהזמינו חופשות בטורקיה; ישראייר: על פי החוק אין עילה לביטול טיסה בגלל אזהרת המסע שהיתה בתוקף גם קודם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מלון באנטליה. הצהרות ארדואן סתמו שוב את הגולל גם על חופשות של הוועדים בטורקיה (צילום: ג'יריס איברהים)
מלון באנטליה. הצהרות ארדואן סתמו שוב את הגולל על חופשות של הוועדים בטורקיה (צילום: ג'יריס איברהים)

לאחר שבחג הפסח האחרון הקלו ועדי העובדים בחרם ורבים יצאו לטורקיה, עתה קוראים להרחיבו גם לתחומי מסחר נוספים; קבוצת הדקה ה-90 קוראת לממשלה לתת פיצוי מיידי לחברות בכדי שיוכלו לפצות את הלקוחות שהזמינו חופשות בטורקיה

דבריו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, כנגד ישראל, שלטענתו מבצעת רצח עם ושהיא ברברית מהיטלר, הביאו לכעס גדול אצל ועדי העובדים, שרק בחודש אפריל השנה המליצו בעקבות שיחות הקרבה בין המדינות, להפסיק את חרם התיירות על טורקיה.

עקב כך ולנוכח התגברות הפרסומים האנטישמיים בתקשורת הטורקית והפגנות ההמון ברחובות שהקרינו שנאה כלפי יהודים וישראלים, הודיעו היום (א'), ראשי הוועדים פה אחד, על חידוש חרם התיירות על טורקיה ועל הפסקת שיווק חופשות ליעד זה בקרב העובדים.

ועדי העובדים, המכתיבים במידה רבה את פעילות הנופשונים בישראל, קוראים לסיטונאי התיירות ולסוכני הנסיעות לא לסכן את הנופשים שרכשו חבילות נופש לטורקיה ולאפשר להם לבטל או לדחות את הנופש ללא תנאי. בד בבד, ועדי העובדים לא מעוניינים בפגיעה בסוכנים ובמשווקים והם ממליצים להם להציע לנופשים המבטלים חלופות לאזורים כגון יוון, קפריסין ומדינות ידידותיות אחרות באגן הים התיכון, שטווח המחירים שם זהה למחירי נופש בטורקיה.

יעקב אלוש, מנכ"ל חברת ועדים המרכזת את המידע על הפעילות הכלכלית חברתית של ועדי העובדים בישראל, מציין כי בעקבות ביטול חרם התיירות על טורקיה חלה עליה של 50% בנופש ישראלים ליעד זה, וכי עד לתחילת חודש יולי השנה טסו מעל 190 אלף ישראלים לקלאבים של אנטליה. אלוש מציין לפי אומדנים של חברת ועדים צפויים היו לטוס לטורקיה עד סוף חגי תשרי כמות זהה של נופשים. אולם כעת הכל נעצר.

אלוש מוסיף כי ועדי העובדים חשים כי ביטול החרם היה בטרם עת, וכי כל עוד ראש ממשלת טורקיה, ארדואן, לא יפסיק לתקוף את ישראל, והרחוב הטורקי לא יפסיק את הפגנות הזעם כלפי ישראל, אין לישראלים מה לחפש שם.

על פי סקר טלפוני שערכה בסוף השבוע והבוקר חברת ועדים בקרב 360 ראשי ועדים, נמצא כי 91% מוועדי העובדים תומכים בחידוש חרם התיירות על טורקיה. 72% מוועדי העובדים קראו לא להסתפק בחרם תיירות אלא להרחיבו גם לתחומי מסחר נוספים כגון מוצרי טקסטיל, פירות יבשים, תמרוקים מכשירי חשמל ועוד. 55% מוועדי העובדים מציינים כי בעקבות מבצע "צוק איתן" יש ביטולים רבים של חופשות ונופשים גם ליעדים אחרים בארץ ובחו"ל וכי עובדים רבים מבקשים לדחות את הנופש לתקופת וחגי תשרי.

הנמל העתיק של אנטליה, טורקיה. מכה לחופשת הקיץ ולחגי תשרי. (צילום עירית רוזנבלום)
הנמל העתיק של אנטליה, טורקיה. מכה לחופשת הקיץ ולחגי תשרי. (צילום עירית רוזנבלום)

הדקה ה-90: "לפצות את סוכני הנסיעות והלקוחות"

קבוצת הדקה ה-90 יוצאת בקריאה לממשלת ישראל לסייע לעשרות אלפי הישראלים אשר הזמינו את החופשה השנתית שלהם בטורקיה. הסיוע יהיה באמצעות פיצוי לחברות אשר מצידן – יאפשרו דמי ביטול מלאים למזמינים.

שחר תורג'מן, מנכ"ל קבוצת הדקה ה-90: "מבצע צוק איתן תופס את ענף התיירות בשיא העונה וכל יום שחולף מייצר נזקים משמעותיים ביותר. סוכני הנסיעות, הסיטונאים והמלונאים סופגים הפסדים כבדים מנשוא – חודשים יולי אוגוסט מהווים למעלה מ-40% ממחזור המכירות השנתי של הענף."

הנזק המשמעותי ביותר הוא בזירת התיירות היוצאת לטורקיה, אשר התאוששה לאחר מספר שנות שפל, הוא לאור ההתפתחויות של השבוע האחרון – החל מהתבטאויותיו של ארדואן, החלטת שר החוץ להחזיר את נציגי השגרירות לישראל ועד חידוד התראת הנוסע של משרד החוץ והלוט"ר "להימנע מביקורים שאינם חיוניים ולנקוט אמצעי זהירות מיוחדים".

תורג'מן: אנו קוראים לממשלת ישראל לתת מענה מיידי לציבור הרחב שהזמין חבילות לאנטליה מבעוד מועד, לאור הרוח הגבית שנתנה המדינה, והמסרים שהמגעים להפשרת היחסים נמצאים בעיצומם ורצוי לחזק את קשרי התיירות והמסחר עם טורקיה. כאמור, הענף ספג מכה קשה ואין ביכולתו לעמוד בפיצוי מלא על חשבונו לכל אותם ישראלים שהזמינו נסיעות לטורקיה מבעוד מועד, לכן נבקש לקיים דיון עוד היום וקבלת החלטה דחופה בדבר מנגנון פיצוי לסיטונאים ולסוכני הנסיעות".

לדברי תורג'מן, בדקה ה-90 ימשיכו לסייע לציבור ולעשות ככל לעיל ידם לטובת הצרכנים. "לקוחות שייאלצו לשלם דמי ביטול מלאים ויבקשו להמיר את היעד ביעד חלופי, נאפשר להם לקבל חופשות במחירי עלות בלבד", אמר והוסיף כי הדקה ה-90 קוראת לכל החברות להצטרף למהלך זה.

לעומתה, חברת ישראייר טוענת כי על פי  החוק, אזהרת מסע אינה עילה לביטול טיסה על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במקרים בהם הלקוחות ביצעו את הזמנת הטיסה כאשר כבר הייתה אזהרת מסע ליעד- מצב שהינו רלוונטי למרבית ההזמנות הקיימות.

מהתאחדות סוכני הנסיעות והתיירות נמסר כי נרשמים ביטולים נרחבים גם בתחום תיירות הפנים. "משרדי הנסיעות ויועצי התיירות מנהלים מו"מ עם המלונאים בבקשה להקל בדמי הביטול עבור הלקוחות, ובחלק מהמקרים אף מצליחים בכך. מספר עסקים גדולים בתחום התיירות כבר הודיעו כי יפעילו תוכנית לצימצום בשעות העבודה – וזאת בשיא עונת התיירות – במטרה לצמצם הפסדים כבדים שסופג בימים אלה כל ענף הנסיעות", אומרים בהתאחדות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן