Skip to content

המודיעין סיפק את הסחורה, אבל כשל והכשיל את הממשלה והצבא

לא בכדי מתעקשת הממשלה להמשיך ולהגדיר את המלחמה שעוד לא הסתיימה כ"מבצע". מעבר להשלכות הכלכליות, ההתעקשות גם נועדה לגמד את רצף הטעויות הקשות שאפיינו את התנהלותו של הקבינט הביטחוני, טעויות שחלקן מוביל היישר אל קהיליית המודיעין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאת דודי ירון

ראש אמ"ן הנוכחי, אלוף אביב כוכבי, לא נמנה בעברו עם מערך המודיעין ולא צמח מתוכו, אלא השתייך דווקא לדרג הלוחם שהינו צרכן / משתמש באותו מודיעין הלכה למעשה. דווקא בשל כך, השכיל האלוף כוכבי להוביל בשנים האחרונות מהפכה של ממש בכל האמור ליצירת מודיעין טקטי והפיכתו לזמין ובזמן אמת, כמעט עד לאחרון הלוחמים בשטח.

בנוסף לאמצעים רבים ומתוחכמים שהועמדו לשירות היחידות הלוחמות, לא פסחה מהפכה זו גם על המרכיב האנושי. מרכז הכובד של כוח אדם המקצועי והמיומן נדד מבסיסיו העורפיים אל השטח אל היחידות הלוחמות. מהפכה זו אכן הניבה במהלך מלחמת צוק איתן את הפירות המצופים.

פיר מנהרה שנחשפה בשטח ישראל (צילום ארכיון: דו"צ)

לפני ימים מספר נערך מפגש מפקדי החטיבות הסדירות שלחמו במלחמת צוק איתן. אלו  ציינו שהופתעו מרמת וכמות המיידע המודיעיני שהועברה אליהם. "ידענו כמעט כל דבר על כל בית שהיה סביבתנו,"  אמרו המח"טים, והוסיפו כי לדעתם אין כיום שום צבא אחר בעולם, שמסוגל ליצור ולספק מודיעין טקטי ברמה פרטנית שכזו.

בניגוד להצלחה הפנומנאלית בתחום הטקטי, כשלה קהיליית המודיעין על כל מרכיביה בתחום האסטרטגי הצבאי והמדיני כאחד. אותם גורמי מחקר והערכה לא רק שלא השכילו לחזות את כוונותיו של ארגון החמאס, אלא שכשלו אף בניתוחם והבנתם בשעת מעשה. כך נולדה ובשלבים די מוקדמים אותה תזה שלפיה החמאס חש שהוכה קשות ובעצם הוא כבר משווע להפסקת אש.

מן הראוי להזכיר שראש אמ"ן, בהגדרתו, הינו המעריך הלאומי. אולם כשהעימות מתנהל מול ארגון טרור, או אז גם חלקה של חטיבת המחקר בשב"כ, אינו מבוטל באותו כשל שהביא לגיבושה של  אותה תמונת מצב אופטימית וחסרת בסיס.

עם השגת כוחות צה"ל מהרצועה וההכרזה על הפוגה, גברה אותה תחושה של רגיעה וכביכול הישג. ערוצי הטלוויזיה החלו לסקר את הטנקים המובלים צפונה ואת חיילי המילואים השבים לביתם.

ראש אמ"ן, אלוף כוכבי. מה עושים עם המידע? (צילום: דו"צ)

מכאן מרחק היה קצר עד שאותה תחושה השתלטה לחלוטין על הצמרת הביטחונית והמדינית. ראש הממשלה ושר הביטחון קראו אז  לתושבי עוטף עזה לשוב ומיד לבתיהם "הבטוחים", והגדיל לעשות הרמטכ"ל בנאום הכלניות ששיווה נופח פסטורלי משהו לאותה אווירה אווילית של אחרי המלחמה והניצחון שלא היה.

כמי שהשתייך בעבר לקהיליית המודיעין וחווה על בשרו את אותה טראומה בלתי נשכחת ב-73, אינני יכול להשתחרר מהמחשבה שדווקא אותה הצלחה בתחום הטקטי, היא שגרמה לכשל בתחומי המחקר והערכה. כל אותן מערכות אלקטרוניות ממוחשבות מוטסות וקרקעיות שהביאו לאותו הישג בתחום המודיעין הטקטי, תרומתן קטנה לאין שיעור ובעצם עומדת ביחס הפוך כשמדובר בעבודת מחקר והערכה.

תחומים אלו היו תמיד ועודם מבוססים כמעט ורק על הגורם האנושי. המדובר באנשים שאמורים לדעת כיצד להיכנס לעורם ולנפשם של אויבנו, דוברים את שפתם, מכירים את אופן חשיבתם ודפוסי התנהלותם. בעבר איישו תפקידים אלו בעיקר יוצאי וילידי מדינות ערב, אולם אלו רובם ככולם כבר פשטו את מדיהם, ואני חושש שמחליפיהם נדחקו במידת מה לפינה וזוהרם עומעם ע"י אותן המערכות סופר מתוחכמות.

ברי לי שיהיו מי מביניכם שיגידו שכותב שורות אלו חי את העבר. אולם שרשרת הטעויות הבלתי נסבלות בחומרתן, שמנהיגנו "הקפידו" לבצע במהלך מלחמת צוק איתן, מתאימה אולי לתיירים פינלנדיים שנקלעו במקרה למזה"ת, ולא למי שחי בשכונה הזאת ואמור להכיר את הנפשות הפועלות בה. על כן לתחושתי דומה שהדור הנוכחי המאייש את חטיבות המחקר בקהיליית המודיעין, לוקה במעט באותה "פינלנדיות".

דודי (דוד) ירון, סופר ומחבר ספרי מתח צבאיים, סא"ל מיל' בחיל האוויר

1 Comment

  1. sofar202
    2 בספטמבר 2014 @ 18:24

    מדוייק מאד.
    וכך אלוף שבא מתחום הלוחמה,הזניח את המחקר, וחזר על הטעות של אלי זעירא.
    עוד לא מאוחר לתקן…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן