Skip to content

הקרב על העשבים השוטים

מי שעשויים להציל את התיירות בכנרת, שנפגעה קשות ממבצע "צוק איתן", הם הישראלים, אך דווקא לפני תקופת החגים נאלצת רשות ניקוז ונחלים לסגור את חוף צאלון, לטענתה, עקב סירוב רשות המים לעקירת הצמחייה המסכנת מתרחצים. רשות המים: הוצאת הגדמים נעשתה באופן המסכן את איכות מי הכנרת ומהווה לכאורה עבירה על חוק המים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שיח האשלים בחוף צאלון מהווה סכנה למתרחצים, שהתלוננו כי נפצעו ונשרטו מהענפי הצמחיה הדוקרניים
שיח האשלים בחוף צאלון מהווה סכנה למתרחצים, שהתלוננו כי נפצעו ונשרטו מהענפי הצמחיה הדוקרניים

על שפת הכנרת יש עסקים תיירותיים רבים שחיים רק מצליינים. מבצע "צוק איתן" הבריח אותם והם עומדים ריקים. מי שעשוי להציל את התיירות בכנרת, אולם עקב ירידה משמעותית של מפלס הכינרת בשני מטרים בחודשי הקיץ, נחשפו שיחי אשלים ושורשי קנים חדים לאורך 150 מטרים, ברצועת החוף המוכרזת בחוף צאלון בצידה המזרחי של הכינרת וכן בחלק מאזור חוף גולן.

ליאור גלאמידי ואיברהם עבדול-רזק, מצילים בחוף צאלון, באיגוד ערים כנרת, טוענים כי נופשים מגיעים אליהם לעמדת ההצלה ומתלוננים שנפצעו ונשרטו מהענפי צמחיה דוקרניים בתוך המים ברצועת החוף המוכרזת. "איננו מסוגלים להבטיח את שלום המתרחצים באופן בו מתפשטת הצמחייה בחוף", הדגישו.

רשות ניקוז ונחלים כנרת התריעה בפני רשות המים על המפגע הבטיחותי והביעה חשש מפני הימצאות השיחים הדוקרניים והחדים בתוך מי הימה, המסכנת מתרחצים. על מנת למנוע מצב זה, בעיקר לקראת חגי תשרי, בו מתמלאת הכנרת בנופשים ומתרחצים, ביקשה רשות הניקוז אישור מרשות המים להוצאה ועקירה של שורשי האשלים והקנים המסוכנים מתוך מי הכנרת, כך שלא ישובו לצמוח ולסכן את המתרחצים.

צוותי העבודה ברשות ניסו כבר להוציא ולעקור את השורשים החדים והמסוכנים ממי הכנרת באמצעות חבלים וללא כניסה למים, אך ניסיון זה כשל. שיטה זו נוסתה עקב איסור רשות המים להכנסת כלים וציוד מכני לכנרת, בשל החשש מפגיעה אקולוגית.

תמונת מצב של חוף צאלון, חוף ציבורי של איגוד ערים כנרת: שיחי אשלים וקנים חשופים
תמונת מצב של חוף צאלון, חוף ציבורי של איגוד ערים כנרת: שיחי אשלים וקנים חשופים

מומחים ברשות ניקוז ונחלים כנרת מציינים כי בהמשך לניסיון העבר, הוצאת הצמחייה המסוכנת ממי הכנרת, תתאפשר רק באמצעות כניסת כלי עבודה כגון מחפרון לפעילות נקודתית באזורי השתלטות הצמחייה הבעייתית במים. הוצאה מבוקרת של הצמחים החדים של אשלים וקנים, תהווה פתרון יעיל להכשרת החוף לרחצה. "בשלב זה נאלצת הרשות לסגור את החוף עד אשר יתקבל אישור מרשות המים לפתרון יעיל לבעיה", הם אומרים.

לדברי צביקה סלוצקי, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים כנרת, בכל עונת רחצה ניצבים בפני הרשות אתגרים חדשים ולא צפויים, בשל תנודות המפלס והשפעות סביבתיות. "מתוקף תפקידנו, אנו אחראיים לפיתוח והכשרת החופים הציבוריים והתאמתם לרחצה נוחה ובטוחה עבור הנופשים. התפשטות הצמחייה במי הכנרת הינה תופעה מוכרת וידועה לנו. רשות ניקוז ונחלים כנרת עושה רבות לאורך כל השנה לשמירה על הסביבה הטבעית בכנרת ועל המאזן האקולוגי, תוך שמירה והקפדה על בטיחות המתרחצים". סלוצקי הוסיף שצריך למצוא את "שביל הזהב" בין צרכי המערכת האקולוגית של הכנרת וצרכי הנופשים והמתרחצים.

מרשות המים נמסר בתגובה כי כל פעולה מסוג זה, הכוללת עקירת צמחיה, מחייבת הגשת בקשה לפעול כדין, לדבריהם, במקרה הנדון, איגוד ערים כנרת הגישו בחודש ביוני השנה בקשה להסרת גדמים של אשלים שנכרתו עוד בשנת 2012 באמצעות משיכתם ועקירתם בכבל. "יומיים לאחר הגשת הבקשה, וטרם קבלת אישור לכך, החליט איגור ערים כנרת לפעול על דעת עצמו ונכנס עם טרקטור למי הכנרת להוצאת הגדמים באופן המסכן את איכות מי הכנרת ומהווה לכאורה עבירה על חוק המים. העבודות הופסקו מיד, וסוכם כי הם יגישו בקשה חוזרת. בקשה כזו הוגשה רק שלשום, ב-9 בספטמבר, ולאחריה קיבלו את האישור לעבודות, בתנאים הנדרשים, במטרה לצמצם את הנזקים האפשריים לאיכות מי הכנרת כתוצאה מפעולות אלו למינימום".

אישור ביצוע העבודות מנחה כי עקירת האשלים תבוצע על ידי משיכה בכבל באמצעות טרקטור, שיפעל מהתחום היבש של החוף ובנוכחות פקח. "רק במידה והפקח ייווכח שניסיונות העקירה מהחוף לא צלחו – תבוצע עקירה מבוקרת, ובאופן חריג, באמצעות מחפרון שיורשה להיכנס לתחום המים", נמסר מרשות המים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן