צעד נוסף בדרך לחשמול רכבת ישראל

ועדת השרים לענייני פנים אישרה את תכניתו של השר כץ להסבת מערך הרכבות לחשמל בעלות של 12 מיליארד שקל. השר כץ: הפרויקט יצמצם פערים חברתיים וכלכליים, באמצעות הגדלת היכולות של הרכבת, להסיע יותר נוסעים ממקום למקום ובמהירות גבוהה יותר. הגברת התדירות תאפשר גם להרחיב את מגוון אפשרויות התעסוקה והמגורים של תושבי הפריפריה

Print Friendly

ועדת השרים לענייני פנים, שירותים ושלטון מקומי, אישרה היום את תכניתו של שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, להסב את מערך מסילות הרכבת לחשמל על פי תוכנית תשתית לאומית (תת"ל) 18, שהינה תכנית לחשמול מערך המסילות של רכבת ישראל. התכנית נועדה לאפשר הצבת תשתית חשמול הכוללת הצבת עמודי חשמול לאורך קווי מסילות קיימים ו/או מאושרים, הקמת תחנות השנאה רכבתיות וכלל המערכות הנילוות לחשמול המסילה.

פרויקט חשמול הרכבת אושר בוועדה לאחר סיום כל ההליכים הנדרשים ובכללם, פרסום התוכנית לעיון הציבור, קבלת השגות מהגורמים הנוגעים בדבר, תיקוני התכנית ואישור הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל).

רכבת אמטרק עם קטר חשמלי בתחנת ניו ג'רזי. צילום: ויקיפדיה

רכבת אמטרק עם קטר חשמלי בתחנת ניו ג'רזי. צילום: ויקיפדיה

הות"ל הכריזה על פרויקט חשמול הרכבת כפרויקט בעל חשיבות לאומית, לאחר שמשרד התחבורה וחברת רכבת ישראל גיבשו תכנית אב ארצית לחשמול מערך הרכבות בישראל.

עקרונות תוכנית החשמול

תכנית חשמול הרכבת כוללת הסבה לחשמל של 420 ק"מ של קווי מסילות קיימים ומתוכננים, הקמת תחנות השנאה וכן מערכות שליטה ובקרה, הנלוות לחשמול המסילה. הקווים הראשונים שיופעלו בחשמל הם הקו המהיר לירושלים וקו הרכבת עכו- כרמיאל, המוקמים בימים אלה.

מערך הרכבות הבינעירוניות של רכבת ישראל מונע כיום באמצעות דיזל, בעוד שברוב מדינות העולם הרכבות הבינעירוניות מונעות יל ידי חשמל. בכוונת משרד התחבורה ורכבת ישראל להעביר את כל המערכות הרכבתיות להפעלה באמצעות קווי מתח גבוה, דבר הדורש החלפה הדרגתית של הציוד המיושן ושדרוג מערך הרכבות.

פרויקט חשמול הרכבת שעלותו נאמדת ביותר מ-12 מיליארד שקלים (כולל רכש והסבת קטרים וקרונות), צפוי להגדיל באופן ניכר את מהירות הרכבות ותדירותן, ולהפחית באופן משמעותי את זיהום האוויר והרעש של הרכבות. "פרויקט חשמול הרכבת ישפר את השירות לנוסע ויגביר את רמת האמינות והדיוק של הרכבת", אמר כץ.

לדברי שר התחבורה כץ, הפרויקט צפוי לשנות את פני התחבורה בישראל ויסייע לצמצם פערים חברתיים וכלכליים, באמצעות הגדלת היכולות של רכבת ישראל, להסיע יותר נוסעים ממקום למקום ובמהירות גבוהה יותר. הגברת התדירות תאפשר גם להרחיב את מגוון אפשרויות התעסוקה והמגורים של תושבי הפריפריה.

אמינות וחיסכון

להסבת מערך הרכבות לחשמל יתרונות רבים נוספים כמו: ציוד אמין יותר מאשר רכבות הפועלות על דיזל, מרווח גדול בין טיפולי תחזוקה, אמינות ציוד גבוהה, חסכון של 20% לפחות בעלויות אנרגיה (בייחוד דלקים), חסכון של 30% בעלויות אחזקה של ציוד נייד, הגדלת מהירות הרכבות ל-160 עד 220 קמ"ש, לעומת 140 עד 160 קמ"ש בציוד דיזל ואפשרות הקמת קווים חדשים, באזורים בעלי טופוגרפיה הררית.

מכרז קטרים חשמליים

רכבת ישראל פרסמה לפני מספר חודשים מכרז בינלאומי לרכישת 62- 78 קטרים חשמליים חדשים, בהיקף של יותר מ-1.5 מיליארד שקלים. הקטרים החדשים יוצרו על פי התקנים האירופאים, המתקדמים ביותר.

מנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר, ציין כי רשת מסילות חשמלית תביא את רכבת ישראל לעידן חדש. "היכולת שלנו להעביר רכבות מהירות יותר וארוכות יותר, תאפשר לקלוט יותר נוסעים ולהסיע אותם בבטחה ובזמן הקצר ביותר מנקודה לנקודה. "העברת רכבות מהירות יותר ובתדירות גבוהה יותר, תחזק מטרופולינים נוספים על גוש דן במדינת ישראל כמו חיפה, באר-שבע וירושלים, תסייע בצמצום פערים סוציו-אקונומיים, תרחיב את מגוון אפשרויות המגורים והתעסוקה במדינה ותביא רווחה גדולה יותר לנוסעים", הוא ציין.

Print Friendly

על אודות עמי אטינגר

עורך חדשות ב"דבר", "ידיעות אחרונות" ו-25 שנה עיתונאי ב"מעריב" בתפקידים: עורך חדשות, עורך כלכלי, רכז כתבים וכתב לענייני תעופה, תיירות ותעשיות ביטחוניות
פוסט זה פורסם בקטגוריה אקטואליה, בארץ, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.