Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 27.3.2015

סיפור ההצלה במופלא של יהודי בולגריה, רומן אפריקאי ענק וקיץ פיני חמים ונאיבי. שבת שלום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היה זה הוא / שטפן צוויג, חנות הספרים של הסופרים / מיכאל אוסורגין  אחרי סדרת הנואר שהראשון בה היה מוצלח במיוחד ("כנפיים שחורות למלאך שלי") זיקית חונכת סדרה חדשה – מיני זיקית. כאילו הקטנים ממילא של זיקית לא נגמרו לנו גם כך מהר מדי הנה מופיעים להם שניים ראשונים בסדרה החדשה, קטנים בעוביים ובמידותיהם, מתאימים בדיוק לאתנחתא קלה, נכנסים בכיס האחורי של הג'ינס. הראשון, "חנות הספרים של הסופרים" מביא את סיפורה של חנות ספרים אשר קמה כקואופרטיב במוסקבה של שנת 1918, רגע אחרי המהפכה והופכת למוסד להצלת ספרים ולאי בודד של רוח האדם והחופש במקום בו סחר הספרים נעלם כמעט כליל.

הספר השני בסדרה החדשה, "היה זה הוא?" פרי יצירתו של שטפן צוויג המעולה, הוא מיני מותחן, לא בדיוק ז'אנר מוכר למוקיריו של הסופר הגרמני. אלה, ימצאו גם כאן, כמו בכל יצירותיו, את יכולת האבחנה יוצאת הדופן והרגישות הייחודית שלו לפעולותיו ומניעיו של האדם.

היה זה הוא מאת שטפן צוויג, הוצאת זיקית, תרגם מגרמנית: הראל קין, 73 עמ'

חנות הספרים של הסופרים מאת מיכאיל אוסורגין, הוצאת זיקית, תרגם מרוסית: מרט וינטראוב, 67 עמ'

רכבות יצאו ריקות / מיכאל בר זוהר  לא בדיוק ספר חדש, אבל הוצאה מחודשת לספר מרתק וחשוב שאזל מהחנויות כבר לפני מספר שנים. סיפור הצלתם הנועזת של יהודי בולגריה בימי מלחמת העולם השנייה מנקודות האור הבודדות של המלחמה. מיכאל בר-זהר, חבר הכנסת לשעבר אבל בעיקר היסטוריון ויליד בולגריה אסף בעבודת תחקיר מרשימה במיוחד אלפי עובדות וחיבר אותן לסיפור מתח של ממש. ערב פרוץ המלחמה התייצבה בולגריה כידוע לצדה של גרמניה וחלק מההסכם ביניהם כלל את העברתם של 50,000 יהודיה למחנות המוות. אולם, זמן קצר לפני מימוש הגירוש נסוגה בולגריה מהסכמה זו, בעיקר, נוכח לחצים של העם שלא הסכים לגירוש ועמד באומץ לצידם של היהודים. לבסוף אכן יצאו ריקות הרכבות לדרכם אך הדרך אל הרגע הזה הייתה מורכבת ולקחו בה חלק אישים בולגרים רבים ובין היתר המלך בוריס ואנשי כמורה רבים. כאשר עלתה לישראל יהדות בולגריה סופרו לא מעט בדיחות על היהדות המאוד גמישה שהביאו עימם משם אך שנים מאוחר יותר הסתבר שאותה גמישות שהפכה אותם לחלק אינטגרלי מהעם הבולגרי מבלי לוותר על יהדותם, היא זו שגם הצילה לבסוף את חייהם.

הרכבות יצאו ריקות מאת מיכאל בר-זהר, הוצאת ידיעות ספרים, 276 עמ'

 

הכל קורס / צ'ינואה אצֶ'בֶה  החודש ימלאו שנתיים למותו של הסופר הניגרי שנחשב בעייני רבים לגדול הכותבים האפריקאים והנה רואה אור בעברית ספרו הראשון אשר יצא בשנת  1958 (אשר הופיע לראשונה בשנת 1965 בהוצאת עם עובד תחת השם "מפולת באומואופיה").

 "הכל קורס" שברבות השנים הפך לספר חובה כמעט בכל תיכון ברחבי אפריקה מביא את סיפורו של אוקונקוו, מנהיג מקומי ואלוף היאבקות מקומי בכפר ניגרי מקומי. דרך סיפורו האישי וסיפור ההיסטוריה המשפחתית של אוקונקוו אנחנו נחשפים להשפעות הקולוניאליזם הבריטי והמיסיונריות הנוצרית שהגיעה עם הכיבוש, על הקהילה המקומית. מאז ראה אור לראשונה תורגם הספר לכל שפה אפשרית כמעט ונמכר בלמעלה מעשרה מליון עותקים. באפריקה, אבל גם מחוצה לה רואים רבים את "הכל קורס" כרומן האפריקאי הגדול, רומן שמיטיב לתאר את נפש האפריקאי, את חיבורו אל הטבע ואל מסורות מקומיות ואת התמודדותו עם המפגש הטעון עם האדם הלבן הכובש והאלים.

הכל קורס מאת צ'ינואה אצֶ'בֶה, הוצאות ידיעות ספרים וספרי עליית הגג, תרגם מאנגלית: אביעד שטיר, 

ספר הקיץ / טובה ינסון  והנה עוד אחד שנכתב ממש ממש מזמן וכעת תורגם סופסוף משוודית. שמה של ינסון אחת מסופרות הילדים הגדולות והזכורות יקשר לעד עם סדרת ספרי המומינים, אותם כתבה ואיירה ואשר זכו להצלחה מרעישה. על אף שינסון ראתה בעצמה קודם כל ציירת ומאיירת ורק אחר כך כותבת, היא הספיקה בין הרפתקת מומינים אחת לשנייה לכתוב גם עשרה ספרים למבוגרים ו"ספר הקיץ" אשר ראה אור בשנת 1972 היה הראשון שבהם. מפגש קיצי לחופיו של אי פיני קטן בין אמנית קשישה לנכדתה. הרפתקאות קטנות ונטולות דרמה גדולה עומדות במרכזו של הספר שחושף מפגש בין סבתא מעט שונה ונכדה סקרנית ומשוחררת שמרשה לעצמה לשאול שאלות כמו "סבתא, מתי תמותי?". כשם שהמומינים אינם רק לילדים כך גם "ספר הקיץ" מזכיר במעט ספר ילדים. החלוקה והשמות הניתנים לפרקים, האיורים הקטנים שהוסיפה ינסון ובעיקר נאיביות ואהבה שנמצאים בכל עמוד. ואולי דווקא אחרי השבועות האחרונים, מה שאנחנו באמת זקוקים לו הוא קיץ רחוק רחוק מכאן על אי פיני שלו.

ספר הקיץ מאת טובה ינסון, הוצאות קרן וליברוס, תרגמה משוודית: דנה כספי, 148 עמ'

[related-posts title="'הַצָּעָה לְסֵפֶר'"]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן