Skip to content

"אדוני הנשיא, נמשיך לעמוד לצדך, גם אם ראש הממשלה שותק"

כך הכריזה ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) בכנס הפגרה המיוחד שכונס לבקשת יותר מ-25 ח"כים, על מנת לדון בפשעי השנאה בסוף השבוע האחרון. אין ראש ממשלה בישראל כשח"כים ושריו מאיימים להרוס את בג"ץ, והוא שותק וממלמל גינוי רפה. אין ראש ממשלה בישראל כשהוא קורץ לשותפיו הטבעיים ובמשך שנים לא מוכן להתוות את הקו בין השוליים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אין ראש ממשלה בישראל". כך הכריזה ח"כ ציפי לבני, בכנס הפגרה המיוחד שכונס לבקשת יותר  מ-25 ח"כים, על מנת לדון בפשעי השנאה בסוף השבוע האחרון.

"אין ראש ממשלה בישראל כשח"כים ושריו מאיימים להרוס את בג"ץ, והוא שותק וממלמל גינוי רפה", קראה לבני (המחנה הציוני), שהייתה מיוזמות הדיון המיוחד, מעל דוכן הכנסת. "אין ראש ממשלה בישראל כששרים עומדים על גג, מקדשים בניינים לא חוקיים, וכשנערים זורקים אבנים ושקיות שתן על כוחות הביטחון, ובתמורה הוא נותן להם את מה שהם רוצים – בנייה נוספת. אין ראש ממשלה בישראל כשהוא קורץ לשותפיו הטבעיים ובמשך שנים לא מוכן להתוות את הקו בין השוליים למרכז, ומאפשר לשוליים האלה להשתלט על סדר היום שלנו. וחוסר הנהגה זה הזנחה. וישראל זקוקה כל כך להנהגה עכשיו".

דיון סוער במליאת הכנסת (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)
דיון סוער במליאת הכנסת (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)

 לבני המשיכה ותקפה: "וכשכבר קם מנהיג כזה כמו נשיא המדינה, שעשה את כל מה שמנהיג הגון, כל אדם, צריך לעשות – להשתתף בצער, לבקר את הפצועים, ולגנות באופן כן ונחרץ – אז הוא זה שחשוף לאיומים. חשוב שנאמר כאן מהבית הזה לנשיא המדינה: אנחנו איתך. מגבים, עומדים לצדך. אתה במקום הנכון, עושה את הדבר הנכון. ואנחנו נמשיך לעמוד לצדך, גם אם כרגיל ראש הממשלה שותק".

הדיון התקיים לבקשת חברי הכנסת ציפי לבני, אראל מרגלית, שי פירון, מיכל רוזין, מיקי רוזנטל, עאידה תומא סלימאן, יאיר לפיד, ועיסאווי פריג'.

"לרגע נדמה היה שכולנו שותפים לזעזוע, ושנבין שצריך בדק בית עמוק", אמרה לבני. "לפני שהעם היהודי עושה תיקון עולם, אנחנו צריכים את תיקון שלנו כאן. אבל אז הגיע ה'אפטר שוק'. אני שומעת את הקולות של מחנה שמרגיש כמו אחרי רצח רבין. אין לי ריב עם ציבור שלם אבל יש לי ויכוח עמוק עם ההנהגה.

"לא נסכים שתתעלמו, שתאשימו אותנו ושתהפכו את עצמכם לקורבנות", אמרה לבני. "הכי קל זה להגיד זה רק שוליים. אני לא מקבלת את זה, שוליים קיימים רק כשיש קו ברור שמפריד בניהם לבין דרך המלך. הקו הזה טושטש גם בגלל היושבים בבית הזה. הסיבה שהשוליים פרוצים ומטושטשים היא כי אין בימים האלה ראש ממשלה בישראל, ששותק ומאפשר לשוליים להשתלט על סדר היום.

"לא מתכוונת לשתף פעולה עם מצעד ההתקרבנות". ציפי לבני (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"לא מתכוונת לשתף פעולה עם מצעד ההתקרבנות". ציפי לבני (צילום ארכיון: דן בר דוב)

"אני לא מתכוונת לשתף פעולה עם מצעד ההתקרבנות", המשיכה לבני לתקוף. "הקורבן היא שירה בנקי שנרצחה בעצרת ולא מי שלא נתנו לו לנאום בעצרת. ההתקרבנות לא יכולה לבוא במקום חשבון נפש על מה שקורה ביהודה ושומרון בידיעה בשתיקה ובעידוד להפרת חוק, גם מצד נציגים בממשלה ,ודברים איומים שיצאו מהבית הזה נגד הקהילה הלהט"בית. אני מציעה את חוק שירה – העברה מיידית של כל החוקים למען שיווין כולל ברית הזוגיות".

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני): "גם הבית הזה נושא באחריות לאווירת השנאה, ההפקרות ושברון המוסר שבתוכה נרצחו שירה בנקי ועלי דוואבשה.  גם היושבים באולם הזה חטאו בחטא השנאה ועליהם מתנוססת אות קלון. אלו שזרעו את זרעי השנאה אתמול, יצרו את התשתית לפשע של היום או של מחר. כבר הרבה זמן שיש כאן אווירה מסוכנת שנותנת לגיטימציה לגזענות, לאומנות ולשנאה. כבר הרבה זמן שחברי כנסת מתחרים בניהם מי יותר קיצוני בהסתה נגד ערבים ולהט"בים. שנאה הפכה למציאות חיינו הפוליטית והחברתית".

"שנאה הפכה למציאות חיינו". ח"כ אראל מרגלית (צילום: ויקיפדיה)
"שנאה הפכה למציאות חיינו". ח"כ אראל מרגלית (צילום: ויקיפדיה)

ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת): "המהירות בה יצאו ראש הממשלה ושרים בגינויים, לא מנקה אותם מאחריות. המדיניות אשר מובילה הממשלה מהווה קרקע פורה לביצוע פשעים. כבר ברור שאלה לא עשבים שוטים, העשבים השתלטו על השדה. עלי דוואבשה ורבים כמהו נרצחו בידיים של הפשיסטים הימנים המתארגנים יום ולילה כדי לפגוע בפלסטינים אבל הגפרורים, הסכין והאקדח שמשמשים אותם נמסרו לידיהם על ידי מדיניות הכיבוש. המשך הכיבוש הוא בריונות מאורגנת ופשע ממסדי של מדינה שלמה על כל מוסדותיה.  יש לפעול ביד ברזל נגד ההסתה אבל לא להשתמש ביד הזו כדי לכסות על פשעים נוספים, ושלא על כל מצער מנהלי בצד היהודי יתבצעו אלף מעצרים מנהליים בצד הפלסטיני".

ח"כ יאיר לפיד, יו"ר "יש עתיד": "אני רוצה לדבר היום אל הכיסאות הריקים במליאה כי בכל אחד מהכיסאות הריקים שיש היום במליאה הזו יושב מישהו שברח מאחריות. בכל אחד מהכיסאות הריקים במליאה הזאת יש עריק מן המלחמה שמתנהלת כרגע בתוך החברה הישראלית. אני רוצה לדבר היום אל הכיסאות הריקים, כי בכל אחד מהכיסאות הריקים פה יש מישהו שברח מאחריות. מישהו ששואל את עצמו אם כדאי להתגרות בבסיס הפוליטי שלו, ואם לא יזכרו לו את זה בפריימריז. בחברה הישראלית יש מלחמה, לא בין ימין לשמאל אלא בין המרכז השפוי לבין השוליים הקיצוניים שיצאו מדעתם.

"על קיר מוזיאון השואה בוושינגטון כתובים וחרוטים שלושת הדיברות של ויקטור פרנקל, ניצול אושוויץ – אל תהיה קורבן, אל תשתף פעולה עם הרוע ואל תעמוד מן הצד. כל כיסא ריק במליאה הזו עובר על הדיבר השלישי – הוא עומד מן הצד".

דיבר לכיסאות הריקים. יאיר לפיד (צילום ארכיון: דן בר דוב)
דיבר לכיסאות הריקים. יאיר לפיד (צילום ארכיון: דן בר דוב)

ח"כ לפיד המשיך: "בדם שנשפך במצעד הגאווה בירושלים, אנחנו נצבע את השלטים שנאבקים למען חופש הביטוי. באש שכילתה את גופו של עלי דוואבשה היא תהיה אש התמיד של האנשים שהחליטו לא להיות כיסא ריק בעת הזו.  האבנים שנזרקו על כוחות הביטחון בבית אל, אלה האנשים שנשתמש בהם לחזק את יסודות בית המשפט העליון. אנחנו לא יכולים לעמוד מן הצד מול הוואקום השלטוני שהוליד את האלימות בסוף השבוע האחרון.  הממשלה הכנסת והשלטון הם לא כיסא ריק, הם יעמדו מול כוחות הרוע ויוכלו להם".

ח"כ עיסוואי פריג' (מרצ): "אנחנו ראינו לאורך שנים איך פועלת מערכת ההסתה המשומנת, ועכשיו אנחנו מתפלאים על התוצאות? אני מסתכל על הכיסאות הריקים במליאה ואני מבין את הבושה שלהם לא להיות נוכחים כאן איתנו לחשבון נפש.

"לגזענות ולשנאה אין גבולות. מסע הלגיטימציה שהתחיל נגד ערבים והמשיך נגד שמאלנים זה הורג. כל הזמן אנחנו מדברים על קומץ, הקומץ הזה הפך להיות לרוב, למיינסטרים. ראש הממשלה הוא נושא האחריות מספר אחת ובעייני הוא האשם העיקרי. מה ההבדל בין גלוחי הראש לבין נערי הגבעות? הכל מתחיל ממפעל ההתנחלויות ולא במקרה כל הטרוריסטים היהודיים יצאו משם".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "היום הזה מציון תצא בושה ודבר שנאה מירושלים" … "מדינת ישראל נמצאת במשבר מוסרי עמוק. אי אפשר יותר להכחיש זאת, אסור להדחיק את העובדה האיומה ש-70 שנה אחרי השואה הפכו קורבנות השנאה והגזענות בעצמם לחברה גזענית. זו לא השוואה, אי אפשר להשוות. אבל זהו תמרור אזהרה גדול, ענק, מהבהב. לכולנו.

"קשה לשמוע זאת, אבל כל הטרוריסטים היהודים שנתפסו עד כה חבשו כיפה על ראשם", אמר ח"כ רוזנטל. "האם זה אומר חלילה שכל החרדים אשמים? ודאי שלא. האם משמעות הדבר שכל היהודים אשמים בזוועות שהתרחשו כאן בסוף השבוע האחרון? ברור שלא. אבל המסיתים אשמים. אותם מטיפים חשוכים שמפיצים שנאה נגד הקהילה הגאה. אותם מסיתים שמשפילים ערבים רק בשל היותם ערבים.

 "חברי הכנסת, ההסתה מתחילה כאן בבית הזה", אמר רוזנטל. "כאשר סגן שר אומר לחכ"ים ערבים שאנחנו עושים להם טובה שאנחנו נותנים להם תעודות זהות, כאשר שר אחר יוצא נגד גיוס הומואים לצבא וחברו לסיעה משווה הומואים ולסביות לבהמות. כן ח"כ סמוטריץ, שום גינוי לרצח לא ינקה ממך את החרפה שבהשוואה הזו. אתה נושא באחריות עקיפה לאירועים החמורים. "

"האם אתה ישן טוב בלילה מר ויינשטיין?" ח"כ מיקי רוזנטל (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
"האם אתה ישן טוב בלילה מר ויינשטיין?" ח"כ מיקי רוזנטל (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

ח"כ רוזנטל פנה ליועהמ"ש יהודה וינשטיין ואמר: "האם אתה ישן טוב בלילה מר ויינשטיין? לפני שנה פניתי אליך והצגתי עשרות ראיות לכך שארגון להב"ה והארכי-גזען בנצי גופשטיין בראשו מסיתים לאלימות נגד ערבים, נגד מהגרים ונגד הקהילה הגאה. ביקשתי להוציא את ארגון הטרור הזה מחוץ לחוק. הנושא בבדיקה, ענית לי. עדיין בבדיקה מר וינשטיין?"

ח"כ אחמד טיבי אמר (הרשימה המשןתפת) בסוף הדיון: ראש הממשלה ברח, ביום הזה הייתה  מוטלת עליו האחריות המוסרית להתייצב כאן לשמוע ולהשמיע. הוא החליט לברוח וזה לא מפתיע. השר לביטחון פנים במקום להכות על חטא, הוא פשוט הסית כמו אחרון הטוקבקיסטים.

"יש לשורפי הפלסטינים גב פוליטי, השריפה הזו לא תהיה האחרונה והרצח הזה לא יהיה הרצח האחרון, כי המדיניות לא תשתנה.  מי שמתייחס לערבים כאל נוהרים לקפליות יודע שהוא  משייך את הפלשתינים לזן נחות, ואם הוא זן נחות הוא לא בן אדם ואם הוא לא בן אדם הוא ראוי לשריפה.

"אני בא עם ידיים נקיות", הכריז ח"כ טיבי. "אתם באים עם ידיים מטונפות בדם של ילדים פלסטינים. ליל הבדולח בדומא בוצע על

"אתם באים עם ידיים מטונפות בדם של ילדים פלסטינים". אחמד טיבי (צילום: אתר הכנסת)
"אתם באים עם ידיים מטונפות בדם של ילדים פלסטינים". אחמד טיבי (צילום: אתר הכנסת)

ידי ניאונאצים עבריים שגרים בהתנחלויות".

ח"כ אורן חזן (ליכוד): "קומץ הזוי ובזוי של חברי כנסת פחדנים ברחו מהאולם כי כואב להם לשמוע את האמת.  לא שמעתי את ציפי לבני מגנה את ההסתה נגד ראש הממשלה במדים של נאציים וגם הסתה שמגיעה מכאן.

"כשיושבים ח"כים מהשמאל ומשייכים את אותם קיצונים למחנה הימין הם אלה שנותנים להם לגיטימציה, במקום להוציא אותם את מחוץ למחנה. יושבים פה ח"כים בלי להניד עפעף על נהרות של דם יהודי שנשפך. יושב פה אחמד טיבי ומוזיל את השואה ואתם נותנים לו.

"לא ניקח אחריות על מעשים שלא שייכים לנו. אנחנו נוקיע ונגנה כמו שנגנה אתכם שמזרימים שנאה פעם אחר פעם".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן השיב בשם הממשלה: "אנחנו כחברה צריכים לעשות חשבון נפש, איך לעודד יותר סובלנות ולפעול למען איפוק ואיך כולנו יכולים להשתפר כחברה וכמדינה.  לא סתם נאמר שבמקום שבו שורפים ספרים, או שורפים בית ספר דו לשוני, או שורפים כנסייה,  בסוף שורפים בני אדם. האחריות היא אכן קודם כל על הממשלה כי לנו יש את הכלים. עלינו כממשלה לפעול עוד יותר, לחפש כל דרך חוקית כדי לתפוס את הרוצחים ולהעמידם לדין ולדאוג שיקבלו את העונש החמור ביותר.  גם המחנה הפוליטי שאני משתייך אליו צריך לחפש את התיקון והשיפור. שיבטיח שלא יהיו בתוכנו אנשים כאלה.

"אני חושב שיש גם דרך לא טובה להגיב לאירועים ולצערי מה שאתם עשיתם כאן מעל הבמה זו הדרך הפחות טובה", אמר השר ארדן. "להגיד שלא מדובר במיעוט, ולצאת למסע ציד של המחנה השני זו לא הדרך שתביא את התיקון. שמעתי כאן אמירות רבות שפשוט מתעלמות מהמציאות.  אתם שמבטאים פעם אחר פעם אדישות לבקבוקי תבערה שנזרקים על המתנחלים, מתי מישהו מכם דרש את מעצרם של זורקי בקבוקי התבערה במזרח ירושלים או ב443, ושמתבצעים יום יום ברחבי מדינת ישראל".

"במקום שבו שורפים ספרים". גלעד ארדן (צילום ארכיון: יולה זובריצקי)
"במקום שבו שורפים ספרים". גלעד ארדן (צילום ארכיון: יולה זובריצקי)

כאן פנה השר ארדן אל ח"כ עיסאווי פריג', שהיה במשלחת מרצ, שנפגשה השבוע עם אבו מאזן. "שאלת את אבו מאזן למה הוא משלם כסף לטרוריסטים שהוכח שרצחו משפחות חפות מפשע? אני לא זוכר אף אחד מכם מזדעזע אל מול אותה אווירה של הסתה וגיבוי לטרור כנגד המתנחלים כשהיו כאלה שהאשימו אותם בחטיפת הנערים בגלל שהם נוסעים בטרמפים או גרים בשטחים. הצביעות הזו לא נגמרת רק כלפיי הימין. מי מכם השמיע ביקורת כלפיי האוכלוסייה הערבית בעניין היחס שלהם לנשים או כלפי הקהילה הגאה? למה? כי הם השותפים הפוליטיים שלכם?"

במהלך דבריו של השר ארדן נשמעו קריאות מחאה רבות מקרב חברי האופוזיציה כשחלקם אומרים "אם זה מה שיש לך להגיד עדיף שלא תדבר בכלל".

השר ארדן אמר בסוף דבריו "מה שאני עשיתי כאן זה ראי של מה שאתם עשיתם קודם, אז אני שמח לראות שזה מעצבן אתכם כי זה בדיוק מה שאתם עשיתם, לחפש הון פוליטי ולהכות אך ורק על החזה של הצד השני".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן