Skip to content

הרצוג לנתניהו: "אין רבין כבר עשרים שנים. רק אתה אחראי"

ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג חרג הערב בכנסת מהמתכונת הצפויה של נאום ממלכתי - ותקף בחריפות את ראש הממשלה נתניהו. "למול מנהיגותו של מר אחריות, יצחק רבין, מתבררת מנהיגותך כמר 'על מי אני מגלגל היום את האחריות'?", הטיח בפניו. "זו ממשלת ימין - מלא־מלא. אין בה 'שמאלנים', אין בה שעיר לעזאזל להאשים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישיבה טקסית במליאת הכנסת, לזכרו של יצחק רבין שנרצח לפני 20 שנה, הפכה היום לזירת עימות ישיר בין ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

"הארץ מלאה טרור". יצחק הרצוג חרג מהממלכתיות (צילום: דוברות הכנסת)
"הארץ מלאה טרור". יצחק הרצוג חרג מהממלכתיות (צילום: דוברות הכנסת)

הרצוג חרג מהמתכונת הצפויה של נאום ממלכתי ותקף ישירות את ראש הממשלה נתניהו. הוא פנה ישירות מדוכן הכנסת אל ראש הממשלה והטיח בפניו: "למול מנהיגותו של מר אחריות, יצחק רבין, מתבררת מנהיגותך כמר 'על מי אני מגלגל היום את האחריות'? בעשרים השנים שיצחק רבין איננו איתנו. עוד מעט אנחנו מציינים עשור לכהונתך אדוני ראש הממשלה. ישראל בוערת, ובימים האלה מגלגלים את האחריות על אחרים.

"אתה מכהן בתפקיד ראש הממשלה, עוד מעט עשר שנים, ואין על מי לגלגל את האחריות. לא אתמול ולא היום וגם לא מחר", המשיך הרצוג ותקף. "אתה, אדוני ראש הממשלה, האחראי למצב. אחרי הרבה שנים, בממשלת ישראל חברים רק מימין. זו ממשלת ימין – מלא־מלא. אין בה 'שמאלנים', אין בה שעיר לעזאזל להאשים. ראש הממשלה נתניהו יכול לעשות כל מה שהוא מאמין בו: לספח את יהודה ושומרון, לבטל את הסכמי אוסלו, לאסוף את הרובים, ששנים הוא מאשים שרבין ופרס נתנו לפלסטינים, לתת לצה"ל לנצח".

הרצוג המשיך במתקפה: "עוד מעט חודש, שאין מקום בטוח בישראל. הארץ מלאה טרור. ממשלת הימין מלא־מלא לא ביטלה את הסכמי אוסלו, נפתלי בנט לא הניח בפני הממשלה הצעת חוק לסיפוח יהודה ושומרון, ונתניהו שב וקורא לאבו־מאזן להיפגש עימו 'ללא תנאים מוקדמים'. עשר שנים נתניהו כבר ראש ממשלה ואתם עדיין מאשימים את רבין שנרצח לפני עשרים שנים. אין רבין, אדוני ראש הממשלה! כבר עשרים שנים. ועוד מעט עשר שנים שאתה האחראי. בתקופת כהונתך חולקה ירושלים, לא אצל פרס ולא אצל רבין. רק אתה אחראי – לא רבין".

בהמשך נאומו הופרע הרצוג כאשר הזכיר את אותה הפגנה מפורסמת בכיכר ציון, חודש לפני הרצח. "יצחק רבין ניסה למנוע מישראל להפוך לגיהנום של 'ישראסטין'", אמר הרצוג. "יצחק רבין ניסה להוציא את השטחים מתל אביב ומירושלים ומאשקלון ומעפולה. יצחק רבין ניסה להוציא את השטחים מישראל. יצחק רבין ניסה. ואתם על המרפסת שמעתם שקוראים לו בוגד. ואז הגיעו שלוש יריות האקדח. ויצחק רבין נרצח.

"יצחק רבין לא היה נותן לטרור לנצח", המשיך הרצוג. "הגיע הזמן להפריך גם את השקר הזה. יצחק רבין לא היה בין החיים כשנרצחו פה באינתיפאדה השנייה 1117 יהודים. זה קרה שנים לאחר מכן, בזמן שלטונה של ממשלה בראשות הליכוד. ייתכן מאד שרבין היה מונע את האינתיפאדה השנייה לו היה ממשיך להוביל את המדינה כי יצחק רבין ידע להילחם בטרור. במעשים קשים ולא בדיבורים. ולא בנאומים בעברית או באנגלית.

"יצחק רבין לא שגה באשליות. הוא ידע שעוד נשלם בדם והרבה דם על הניסיון האמיץ להוציא את השטחים מישראל. יצחק ידע שאחרי שנשלם בדם בנינו, אפשר יהיה להציל את ישראל, להציל את המדינה היהודית".

"הרצח הנורא פער פצע עמוק בקיומנו הלאומי". בנימין נתניהו (צילום: דוברות הכנסת)
"הרצח הנורא פער פצע עמוק בקיומנו הלאומי". בנימין נתניהו (צילום: דוברות הכנסת)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנאם קודם לכן, אמר כי רבין הבין היטב שישראל חייבת להיות חזקה אל מול הטרור. הוא הבטיח כי עד שיושג הסדר עם הפלסטינים תעשה ישראל צעדים משלה "להורדת החיכוך, לקדם פיוס, לקדם פיתוח כלכלי, בד בבד עם לוחמה עיקשת בגורמי טרור".

"הרצח הנורא פער פצע עמוק בקיומנו הלאומי", אמר נתניהו. "שורת מאורעות גורליים בתולדות עמנו, נגרמו מקיטוב וקנאות בלתי מרוסנת. הבטחנו לעצמנו שלקח העבר הופנם ושמלכות ישראל לא תחרב בשלישית. האתגר הוא לנהל דיון ציבורי, נוקב דמוקרטי באקלים שבו נשמרת אחדות העם. האחדות הבסיסית הזו היא בסיס כוחנו".

ראש הממשלה אמר עוד: "כך עשה יצחק רבין במערכות גורליות- בתום כל מערכה קיווינו שזו המערכה האחרונה. אבל המציאות פה חזקה יותר מכול משאלת לב.  למרות כול המאמצים של ששה ראשי ממשלה מאז הסכמי אוסלו לא הושג השלום עם הפלשתינאים. הם אינם מוכנים להכיר במדינת הלאום היהודי ואינם מוכנים לוותר על החלום של החזרה לחיפה, ויפו. הם מחנכים ילדיהם לשנוא יהודים, לראות בישראל ישות אימפריאליסטית ומקור כל רע. יצחק רבין קיווה שיחול שינוי אמיתי במגמה זו – אבל גם הוא נקלע לגלי טרור אכזריים ולאיסלאם קיצוני שהפך לנחשול אדיר ששוטף את האזור כולו. פינינו את עזה ומה קרה? חצי מהפלשתינים, אנשי האיסלאם הקיצוני, המטירו עלינו טילים ורקטות. החצי השני, מסרב להתעמת עם החצי הראשון. אצל הפלסטינים אין תמונת ראי של החברה שלנו הרוצה בשלום וחלוקה על הדרך להשגתו. יצחק רבין שהיה אדם מאד חכם הבין את זה במעמקי נפשו".

נתניהו הכריז: "ההסתה הפרועה נגד ישראל מתגברת וגורמי טרור מנסים לזקוף ראש. אנחנו מנסים, כמו יצחק רבין, לעמוד מול הטרור ללא היסוס ובנחישות. נילחם גם בהסתה וגם בטרור בכול כוחנו. וכולנו יודעים אמת פשוטה שהשלום חייב להיות מעוגן בביטחון. וצריך לשלול את התקווה של הפלשתינים שיום אחד יכריעו אותנו בכוח החרב. רק כשיבינו שלא יעלה הדבר בידם – נוכל להחזיר החרב לנדן. רבין הבין זאת היטב. הוא היה מנהיג מפוכח, חף מהלקאה עצמית, וידע שפתח לשלום אמיתי ייפתח רק בתנאי שנוכל להגן על עצמנו".

2 Comments

  1. גידי
    27 באוקטובר 2015 @ 17:29

    השמאל עדיין לא למד.
    20 שנה מנסים להדביק את הרצח ליריבים האידאולוגים שלהם ואחר כך בוכים שהישראלים דוחים אותם וגרוע מזה,פוגעים ברבין וזכרו. ההסתה החולנית הזו אומרת לי כימני ולאחרים כדתיים שאנחנו אשמים שאנחנו לא לגיטימיים שהבחירה שלנו פסולה, ולא כך.

  2. דותן
    27 באוקטובר 2015 @ 12:44

    רה"מ נתניהו צריך להיות מאוד חצוף כדי להעלות את השם של רבין, ועוד להתיימר להציג את המצב הנוכחי כפי שככל הנראה רבין היה רואה אותו.

    אבל ככל הנראה זה חלק מהקסם שלו אצל הרבה אנשים: החוצפה שלו. חבל שהוא מתחצף בעיקר אלינו…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן