Skip to content

להרוג את המחלה שלא מזכירים בשמה

יום הסרטן הבינלאומי. מודעות למחלה הזאת, זאת שמכנים 'מחלה קשה', או שמספרים על מי שמת ממנה ש'נגאל מיסוריו'. מיליארדים רבים מוקדשים בעולם לחיפוש דרכים למיגור כ 240 סוגי סרטן שונים, שהם למעשה מחלות שונות עם כמה מאפיינים דומים: תאים אבנורמליים שמתרבים בקצב מהיר ומאיימים לכלות את הגוף בו הם שוכנים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בכנס החדשנות שננעל אמש, INNOVEX, הוקדש מושב לחדשנות בחקר הסרטן. כל החוקרים שהציגו את מחקריהם וממצאיהם הם כחול לבן, משלנו. כולם מחפשים מוצא במשהו אחר. מחפשים דרכים לתקוף ישירות, בצורה ספציפית ומוכוונת ללב המטרה, התאים הסרטניים, במקום הכימותרפיה הנושנה שתוקפת את הגוף כולו ולעתים עושה נזק לא פחות מהסרטן עצמו.

פרופ' דוד פאר, מנהל מעבדת הננו רפואה באוניברסיטת תל אביב, הסביר כי אנו כבר יודעים כיום כי בעוד שכל חולי הסרטן מקבלים אותן תרופות כיום, רק 20% מהם מגיבים בכלל לכל תרופה נתונה. דהיינו, הרוב מקבלים סוגים שונים של טיפולים מאוד אגרסיביים שאין להם תוצאות כלל בהסגת התאים הסרטניים.

לוחמה גנטית

פרופ' פאר מדבר על התאמה אישית של טיפול לחולה הסרטן ברמה הגנטית. האפשרות לכך הולכת וגדלה, שכן לימוד הגנום האנושי הולך ונעשה יותר נגיש: מה שעלה מיליארד דולר בתחילת הדרך, עולה כיום כאלפיים דולר בלבד. המטרה: להנדס נאנו-צוללות שישוטו בדמם של החולים וישמידו את התאים החולים בלבד, ללא פגיעה בתאים אחרים. התרופה תהיה מוכוונת אל סוג מסויים של תאים לפי GPS שיוחדר לה. מערכת האיתור הזאת תהיה מבוססת על ידע גנטי, DNA ו RNA. לדעתו של פרופ' פאר, ההתחלות שאנו רואים כיום בתחום זה יהפכו למגמה השלטת בלוחמה בסרטן בעתיד הנראה לעין. לעומתו, עופר שלו, מנכ"ל חברת NEW PHASE, שעוסקת בתחום ריפוי מסרטן, חושב אחרת לגמרי ממנו. לדעתו, הכיוון בו עוסקת החברה שלו הוא יעיל ביותר.

עופר שלו, מנכ"ל NEW PHASE

הכיוון הזה מתבסס דווקא על מכניזמים  פיזיקליים והנדסת מכונות. לדבריו ניתן לתקוף את התאים הלא נורמליים בגופנו בדרך של חימום. את התאים הסרטניים מאתרים בדרך דומה לזו שמאבחנים כיום ב PET CT, דהיינו על ידי בליעת סוכר (תאי הסרטן זוללים גלוקוז פי 2800 מאשר תא רגיל). את התאים שאותרו כסרטניים, ואותם בלבד, מחממים לטמפרטורה של קרוב ל 50 מעלות צלסיוס על ידי גלי רדיו. בחום זה התאים הסרטניים מתפוצצים ונעלמים. זהו טיפול לא מכאיב ובוודאי שאין לו תופעות לוואי כמו לכימותרפיה. כמו כן, זהו טיפול שנותן מזור מיידי. ברוב סוגי הסרטן, תוך כמה שעות התאים הסרטניים פשוט נעלמים.

לוחמה פיזיקלית מכנית

איפה עומד המחקר המרתק הזה? שלו מספר שתוך 18 חודשים החברה עומדת להגיש את הניירות ל FDA, הרשות האמריקנית לאישור תרופות ומזון. כיום הניסוי עומד עדיין בשלב העכברים (ולא ניכנס פה לשאלה האתית), בשלב הבא הטיפול ינוסה על בעלי חיים גדולים יותר ובשלב השלישי על בני האדם.

פרופ' רונית סאצ'י פיינרו מנהלת מעבדה לביולוגיה וסקולרית וננו-רפואית, הציגה דרך מרתקת שלישית למלחמה בסרטן. מסתבר, היא מספרת, שלרובנו יש שפע של תאים סרטניים שאינם מתפתחים למחלה. למעשה, רק 1% מהנשים שנושאות תאים של סרטן השד מפתחות את המחלה. יש משהו ששומר על התאים הללו, שלא יתפתחו, אומרת פיינרו. או לחילופין, קורה משהו שמביא להתפתחות המחלה. את המשהו הזה, את המכניזם של התפתחות הסרטן מתאים סרטניים רדומים שיש לכולנו, אותו צריך לגלות, כדי לשמור על התאים הללו רדומים.

 

זה לא פשוט. כבר הזכרנו שיש 240 סוגים שונים של סרטן. לכל אחד מהם אחראים גנים שונים. כיום מחפשים במעבדה אחר מודל אוניברסלי ש'מצית' את התפתחות הסרטן.

ובנימה אישית, של מי ששכלה את אימה לסרטן השחלות, והתמודדה בעצמה עם סרטן השד, אני אומרת: זה יכול להיות ריפוי גנטי, שיהיו צוללות זעירות בדם, או גלי רדיו. כל דרך שהיא לא נוראה כמו כימותרפיה, כל דרך שמאפשרת ריפוי סופי או אפילו מניעה מוחלטת. רק תביאו אותה כבר.

3 Comments

  1. אילן
    5 בפברואר 2016 @ 6:07

    כתבה חשובה מאוד בנושא כאוב

  2. רוס אלון
    5 בפברואר 2016 @ 5:49

    כתבה מצוינת וחשובה!

  3. מוטי קפלן
    4 בפברואר 2016 @ 19:11

    יישר כוח על הכתבה אביבה!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן