Skip to content

מציתי שריפת הענק בנווה צוף – לא מואשמים בטרור

הבוקר פרסמה המשטרה על הגשת כתבי אישום כנגד שלושה פלסטינים שגרמו לשריפת הענק בהתנחלות בה נשרפו 17 בתים, חמישה ניזוקו קשה ועוד 20 נפגעו. כתבי האישום מייחסים להם סעיפי נזק לרכוש בזדון, פעילות נגד הסדר הציבורי ופגיעה בערך טבע מוגן. לא בטרור על רקע לאומני. ארדן זועם ומאשים בכך את התקשורת והשמאל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כתבי אישום הוגשו ביום שלישי שעבר בבית המשפט כנגד שלושה פלסטינים בהם הואשמו בהצתת התנחלות חלמיש (נווה צוף) שבבנימין. השלושה הואשמו  בהצתה אבל לא בהצתה על רקע לאומני. כך פרסמה היום משטרת ישראל.

במסגרת כתב האישום כנגד השלושה, תושבי דיר אבו משעל, הם מואשמים בעבירות של נזק לרכוש בזדון, פעילות נגד הסדר הציבורי ופגיעה בערך טבע מוגן. עם זאת, הפרקליטות נמנעה מלייחס לנאשמים מניע לאומני. במסגרת הפעילות שבוצעה באמצע הלילה לפני מספר שבועות, פשטו הלוחמים על בתיהם של החשודים, ביצעו את מעצרם והעבירו אותם להמשך חקירה של כוחות הביטחון. את מעצר החשודים בהצתה שהובילה לשריפה בחלמיש, ביצעו לוחמי ימ"ס איו"ש של משטרת ישראל בשת"פ שירות הביטחון הכללי וחטיבת בנימין של צה"ל.

ליל השריפה בנווה צוף (צילום: דוברות כיבוי והצלה איו"ש)
ליל השריפה בנווה צוף (צילום: דוברות כיבוי והצלה איו"ש)
גלעד ארדן כועס - מדוע לא הואשמו בטרור
גלעד ארדן כועס - מדוע לא הואשמו בטרור

השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס הבוקר לכתב האישום והתרעם על החסרת המניע הלאומני מכתב האישום. ארדן חש מתוסכל מכך שבעוד שהוא ושר החינוך נפתלי בנט, דיברו מייד אחר ההצתה על ניסיון לרצוח יישוב שלם ועל פיגוע טרור. הרי שבכתב האישום לא מוזכר כל ניסיון לפגיעה בבני אדם, לא ניסיון לרצוח, אין בו גם שום אזכור למניע לאומני או גזעני מצד אותם מציתים כלומר לניסיון מפורש לפגוע ביהודים.
ארדן זעם על הפרקליטות ואמר: "גם היום השמאל ייאחז בכתב האישום כנגד הפלשתינים שהציתו את נווה צוף ורצו לשרוף אותו על תושביו ויסביר לציבור שהמציתים לא הודו במניע לאומני. זה שיש להם עבר באירועי טרור כמו השלכת אבנים ובקת"בים לא רלוונטי", טען ארדן. ארדן שחש מותקף נוכח הצהרותיו שהתבדו כי כל מעשי ההצתה בעת השריפות לפיהן  ההצתות בחיפה הם אקט של טרור על רקע לאומני, הוסיף: "הציבור בישראל חכם ומבין היטב מה שקורה כאן. גם אם מנוהלים קמפיינים שקריים בכדי לעוות המציאות. אני מציע לתקשורת לבדוק ולהציג לציבור גם כמה שריפות פרצו מסביבנו בימי גל ההצתות, כמה ברש"פ, כמה בירדן וכמה בלבנון". מהמשטרה נמסר כי "מדובר בפעילות בשת"פ שב"כ וחטיבת בינימין של צה"ל אשר הביאה להעמדתם לדין של מי שביקש על פי החשד לגרום נזק רב תוך הצתה מכוונת של עשבים הסמוכים לישוב חלמיש. היחידות המיוחדות של משטרת ישראל ימשיכו לפעול הן כנגד גורמים עבריינים והן כנגד גורמי טרור המבקשים לפגוע באזרחי ישראל".

שתו בירה והלכו להצית

במוצאי שבת בסוף חודש נובמבר 2016, בעיצומו של גל השריפות, הוצתה בליל שבת שריפת ענק בהתנחלות צוף איתן. כתוצאה מההצתה כל תושבי היישוב פונו, 17 בתים נשרפו כליל ונזק אדיר נגרם למקום. בשבוע שעבר, במבצע מורכב נתפסו החשודים במעשה.

השלושה הם קרובי משפחה בגילאי 22 עד 24, תושבי הכפר דיר אבו משעל – לא רחוק מנווה צוף. שמותיהם מוטאסם, סאלם ועאהד זהרן. על פי כתב האישום, השלושה נפגשו באותו שישי בערב בדיר אבו משעל, מקום מגוריהם, ונסעו לכפר הסמוך עבוד, שם הם קנו שלושה בקבוקי בירה, שתו חלק מהבירה, ואז נסעו מזרחה לכיוון נווה צוף במטרה להצית את החורש הסמוך, על פי כתב האישום – כדי לגרום לשריפה ביישוב.

בסביבות השעה 22:15, ירדו שניים מהם מהרכב והציתו עם מציתים חתיכות של נייר טואלט בתוך העשבייה. בניגוד למה שסברו גורמי החקירה בתחילה, לא היה מדובר בבקבוקי תבערה. בשל מזג האוויר היבש והרוח, כך לפי כתב האישום, מהר מאוד האש התפשטה אל תוך היישוב. השניים חזרו לרכב, והשלישי הסיע אותם לכיוון הכפר הסמוך דיר ניזאם.

בדרך הם הבחינו בג׳יפ צבאי, הסתובבו ונסעו לוואדי סמוך שם הם שתו את מה שנשאר להם מהבירה, ולאחר רבע שעה המשיכו לדיר ניזאם והשקיפו על השריפה שהשתוללה בנווה צוף. אחרי כמה דקות הם חזרו הביתה.

השריפה שהתפתחה לממדי ענק ברוח העזה הובילה לפינוי של כל תושבי נווה צוף. 17 בתים נשרפו כליל, חמישה בתים אחרים ספגו פגיעה קשה ול-20 נוספים נגרם נזק.
כמו כן  נגרם גם נזק גדול לרכוש ולמכוניות.  כשעלות השיקום הוערכה ב- 25 מיליון שקלים.  תוך כך נשרפו 170 דונמים, רובם בשטחי חורש ויער שספגו נזק קשה. נדרשו למעלה ממאה כבאים, שישה מטוסי כיבוי ויותר מ-70 רכבי כיבוי כדי להשתלט על האש, ושליטה מלאה הושגה רק כעבור ארבעה ימים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן