Skip to content

ירושלים של קולנוע, מערבונים, ומציאות מדומה

המערב הפרוע,  מדע בדיוני, אדריכלות של אור והקרנות חינם בקולנוע נודד בחוצות ירושלים בפסטיבל הקולנוע ה-34 ירושלים 13-23 ביולי 2017 את ד"ר נועה רגב אני פוגשת במסדרונות הבניין שהפך לאחד מעמודי התווך התרבותיים בעיר. היא משוחחת עם הגברת נחמה ריבלין אשת הנשיא שהגיעה לצפות בהקרנות הראשונות לעיתונאים וידידי הסינמטק לרגל הפסטיבל העומד בפתח. בין ההקרנות, כשהיא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המערב הפרוע,  מדע בדיוני, אדריכלות של אור והקרנות חינם בקולנוע נודד בחוצות ירושלים

בפסטיבל הקולנוע ה-34 ירושלים

13-23 ביולי 2017

ד"ר נועה רגב, מנהלת סינמטק ירושלים, צילום:פרי מנדלבוים

את ד"ר נועה רגב אני פוגשת במסדרונות הבניין שהפך לאחד מעמודי התווך התרבותיים בעיר. היא משוחחת עם הגברת נחמה ריבלין אשת הנשיא שהגיעה לצפות בהקרנות הראשונות לעיתונאים וידידי הסינמטק לרגל הפסטיבל העומד בפתח. בין ההקרנות, כשהיא מתמנגלת בין העיתונאים הסקרנים והאורחים הרבים שהגיעו לאירוע אני מצליחה לתפוס אותה לראיון למגפון.

סיגל גליל: מי האורחים החשובים שיגיעו השנה לפסטיבל הקולנוע בסינמטק ירושלים?

 ד"ר נועה רגב: שורה ארוכה של יוצרים ואנשי קולנוע מובילים יגיעו לפסטיבל הקולנוע ה-34 ירושלים, שייפתח ביום חמישי הקרוב (13 ביולי) בהקרנת בכורה חגיגית של הסרט "יוצא מן הכלל". אירוע הפתיחה יתקיים במעמד במאי הסרט מישל הזנוויציוס (זוכה האוסקר על סרטו "הארטיסט"), וכוכב הקולנוע הצרפתי לואי גארל ("החולמים"), המגלם בסרט את דמותו של הבמאי ז'אן לוק גודאר.

 בין היוצרים המובילים שיציגו את סרטיהם ויקיימו מפגשים עם הקהל בפסטיבל השנה יהיו:  קלוד לנצמן, הדוקומנטריסט הענק שיציג סרטו החדש "נפאלם", שהוקרן בבכורה בפסטיבל קאן האחרון, וכן ישתתף בהקרנה מיוחדת של סרטו הארוך הראשון "ישראל, למה".

קלוד לנצמן מאורחי הפסטיבל יציג סרטו החדש "נפאלם", שהוקרן בבכורה בפסטיבל קאן האחרון, וישתתף בהקרנה מיוחדת של סרטו הארוך הראשון "ישראל, למה". צילום: יח"צ

 פיליפ גארל, מדמויות המפתח של הקולנוע הצרפתי בחמשת העשורים האחרונים, שיציג את סרטו החדש "מאהב ליום אחד", שהוקרן בבכורה בפסטיבל קאן האחרון.

שרה פלאק, עורכת הקולנוע האמריקאית המוערכת, שעבדה רבות עם סטיבן סודרברג וסופיה קופולה, ותציג בפסטיבל את סרטה החדש של קופולה "הפיתוי".

"הפיתוי" - סרטה החדש של סופיה קופולה יוקרן במעמד עורכת הסרט שרה פלאק. צילום: יח"צ

פרנץ טורוק, במאי הקולנוע ההונגרי, יגיע להציג את סרטו "1945" המשתתף בתחרות הבינלאומית של הפסטיבל. פליפה ברבוסה, במאי הסרט "גבריאל וההר" (ברזיל), שזכה בשני פרסים בפסטיבל קאן האחרון. וכן גם טוד סולונדז ומוחסן מחמלבף יהיו בין אורחי הפסטיבל.

 עוד יגיעו מאות במאים, שחקנים, יוצרים, מפיקים, עיתונאים ונציגים מתעשיית הקולנוע הבינלאומית, שיגיעו להציג סרטים חדשים, להשתתף באירועים מקצועיים ולשמש כשופטים במסגרות התחרותיות של הפסטיבל.  עשרות דמויות מפתח מתעשיית הקולנוע הבינלאומית, בהם מפיקים, מפיצים, נציגי קרנות קולנוע וערוצי שידור, שייקחו חלק בשלל אירועי התעשייה המתקיימים בפסטיבל, בהם הפיצ'פוינט, חממת הקולנוע של סם שפיגל, והפאנלים השונים.

מה מציע הפסטיבל לחובבי הקולנוע הצרפתי?

  הסרט הצרפתי "יוצא מן הכלל" יפתח את הפסטיבל, באירוע חגיגי בבריכת הסולטן תחת כיפת השמיים במעמד הבמאי מישל הזנוויציוס והשחקן לואי גארל. בנוסף יוקרנו בפסטיבל השנה גם הסרטים הצרפתיים:  "לומייר", "מאהב כפול", "ז'נט, ילדותה של ז'אן דארק", "בצילן של הנשים", "האופרה של פריז", "מאהב ליום אחד?", "חיי אישה" והסרט  "אבודה בפריז".

 

אלן דלון בסרט "הסמוראי" ברטרוספקטיבה לז'אן-פייר מלוויל.   צילום: יח"צ

ועוד בסימן קולנוע צרפתי לקהל הפרנקופילי, הפסטיבל יקדיש רטרוספקטיבה לבמאי ז'אן-פייר מלוויל. בין סרטיו שיוקרנו יהיו קלאסיקות צרפתיות כגון: "הסמוראי" עם אלן דלון באחד התפקידים הגדולים של חייו, "ליאון מורן" יצירת מופת בכיכובם של שני שחקני הענק ז'אן-פול בלמונדו ועמנואל ריבה. "המעגל האדום"  בכיכובם של אלן דלון, ז'אן-מריה וולונטה ואיב מונטאן,  "צבא הצללים" יצירת מופת ריאליסטית וקפדנית בכיכובם של לינו ונטורה וסימון סיניורה, "שתיקת הים", "המלשין", "בוב המהמר"  ועוד.  סרז' טוביאנה, מי שניהל את הסינמטק הצרפתי בשנים 2003-2015,  יגיע להשתתף באירוע השקה מיוחד לרטרוספקטיבה לז'אן-פייר מלוויל, בהקרנה הראשונה של הסרט "הסמוראי".

  איזה עוד שמות חשובים מן העולם יגיעו לפסטיבל כשופטים בתחרות הישראלית?

 צלמת הקולנוע המצליחה, אנייס גודאר, שעבדה עם במאים נודעים כמו אלן רנה, פיטר גרינאווי וקלייר דני, בנדק (בנץ) פליגוף, הבמאי ההונגרי המוערך, זוכה הפרסים הגדולים בלוקרנו (Milky Way) ובברלין (Just the Wind), סעיד בן סעיד, מפיק הקולנוע הצרפתי שעבד עם רומן פולנסקי, בריאן דה פלמה ודייויד קרוננברג, וזכה השנה בגלובוס הזהב על הסרט "היא" של פול ורהובן.

"המוזיאון" סרטו הדוקומנטרי של רן טל על מוזאון ישראל המשתתף בתחרות התיעודית. צילום: יח"צ

הקרנות קיץ לאור כוכבים, פופקורן, הפנינג יצירת מוסיקה מעל אייפדים, ואנימציה על חומות העיר העתיקה אירועי חוצות בשכונות, בעיר העתיקה ובמרכז ירושלים

   מהי הסוכריה של הפסטיבל לתושבי ירושלים?

השנה לראשונה באופן אינטנסיבי ובולט יוצא הפסטיבל לחוצות העיר ומציע חגיגה קולנועית לכל המשפחה בעשרות אתרים – בעיר העתיקה ובדרך יפו מכיכר ספרא ועד שוק מחנה יהודה. המבקרים ייהנו ממסע בין עולמות קולנועיים שונים ומפעילויות אינטראקטיביות, כאשר כל אחת מתחנות הפעילות בציר תעוצב לפי ז'אנר קולנועי וברוח תקופות שונות בתולדות הקולנוע.

אדריכלות קולנועית הקרנות על מרכז כלל, צילום: יח"צ

 איזה אירועים יוצעו השנה לירושלמים? באיזה מקומות? והאם הם כרוכים בתשלום?

 הפסטיבל השנה עומד בסימן הפיכת ירושלים לעיר של קולנוע והנגשת הסרטים בשכונות העיר. כך למשל במסגרת פרוייקט קולנוע נודד יגיעו שתי משאיות עם כל ציוד ההקרנה האיכותי והחדשני ביותר ויקרינו כל יום סרטים ממבחר הפסטיבל בשכונות הבאות: קריית מנחם, צור באהר, גן סאקר, פסגת זאב, א-טור, ארמון הנציב,  המושבה הגרמנית,  בית הכרם,  הקטמונים וקרית מנחם. ההקרנות האלה בלילות הקיץ הירושלמי יהיו תחת כיפת השמיים ולאור הכוכבים, והכי חשוב – חינם אין כסף..

 איזה עוד הפתעות מחכות לתושבי העיר?

 במשך 4 ימים תהפוך ירושלים לעיר מערבונים. תחנת רכבת ככר ספרא שברוב יפו במרכז העיר תהפוך לתחנת רכבת מן המערב הפרוע.  עם מסך מיוחד ומשוכלל של מציאות מדומה יוכלו המבקרים לחוות ולהצטלם בתפאורות שלקוחות מסרטי המערבונים (רחוב יפו – תחנת רכבת ככר ספרא, בין  16-20 ליולי, כל היום)

 בכיכר ציון יוקם מתחם שלם של מדע בדיוני ובו- חלל(ית) סאונד – חלל בו מבקרים מייצרים סאונד לסרטים, מנהרת הזמן – חלל ובו מסך ירוק ורקעים המשתנים לבחירת הקהל, הרפתקאה של הליכה על גבי קורה 300 מטר מעל עיר עתידנית והקרנת וידיאו על גבי בניין המשביר לצרכן. (כיכר ציון – 16-20 ליולי, 16:00-23:00).

 בכיכר הירח ברחוב הלל (מוזאון יהדות אטליה) יתקיים מתחם מיוחד לילדים ולנוער ובו טרמפולינת פופקורן, פינות יצירה בשיטות אנימציה שונות לילדים  (זואטרופים, פונוטרופ, סקנימישן) והקרנות של סרטי קאלט לילדים ונוער כל ערב ב- 20:30.(16-20 ליולי,16:00-23:00 ).

פעילויות קולנועיות לילדים ונוער - צילום תמר מאיר

 על בניין כלל תתקיים הקרנת וידאו מאפינג ענקית החוגגת את הקולנוע של קבוצת אורבנו ( 12-20 ליולי, 20:30-23:00). ועל גג בניין כלל יתקיימו בשיתוף מוסללה, הקרנות באוויר הפתוח של סרטי סטודנטים, וידיאו ארט, וקולנוע ניסיוני – באוצרות הילה כהן שניידרמן. בירות ואווירה. (מוסללה – גג בניין כלל, 16-20 ליולי, 20:00- 23:00).

 בבית אליאנס בלב המבנה יוקם אתר צילומים, גוף אורגני ומשתנה שיקלוט לתוכו מבקרים המעוניינים להשתתף במשחק תפקידים חי. מבקרים מוזמנים לברוא, לצלם, לשחק, לביים, ולערוך סרטים. המתחם יתופעל ע״י סטודנטים מבצלאל ובשיתוף רוח חדשה. קארמה שי, שתהיה המוח מאחורי העריכה תזניק את  הניסוי ביום ראשון 16.07 במרתפי בית אליאנס. (16-20 ליולי 17:00-22:00)

איזה אירועים קולנועיים ייתרחשו בעיר העתיקה בירושלים?

לתושבים ולתיירים בעיר העתיקה אנחנו מציעים אטרקציה איטלקית מיוחדת כמחווה לקולנוע האיטלקי. הסרט ״סינמה פרדיסו״ (1988), יוקרן בהקרנה מיוחדת במקרנת פילם.  לערב אחד תהפוך כיכר הומריסטן בעיר העתיקה לפיאצה איטלקית לערב אחד עם מוסיקה חיה, עם פיצות וגלידות.  (עיר עתיקה – כיכר המוריסטן, יום רביעי 19 ליולי, 20:00).

 בנוסף אנחנו מקימים מתחם אינטראקטיבי בשיתוף פוליג'אם מברלין של סאונד ואנימציה בפנים שער יפו.  המבקרים יוזמנו ליצור מוסיקה על גבי אייפדים ובלילה לייצר אנימציות על גבי חומת העיר. (עיר עתיקה – פנים שער יפו, 16-20 ליולי, 16:00-23:00).

מה מיוחד השנה בפסטיבל הקולנוע ירושלים?

 מעבר לכך שיש למעלה מ-200 סרטים מ-60 מדינות, יש לנו השנה כמה פרוייקטים חדשים. לראשונה בפסטיבל יתקיים Think Fest  – כנס בינלאומי של מנהלי פסטיבלים ואוצרי תוכניות קולנוע בעולם. ואנחנו מנסים להיות פלטפורמה שמקדמת  פסטיבלים דרך הקשרים שנרקמים כאן במהלך הפסטיבל.

 בין האורחים שיגיעו לכנס יהיו המנהלים האומנותיים ובעלי התפקידים בפסטיבלי קולנוע בעולם כגון:  פרדריק בואייה מפסטיבל טרייבקה בניו יורק, ארה״ב, קרלו שטריאן , מפסטיבל לוקרנו, שוויץ,  קרל אוך , מפסטיבל הקולנוע הבינלאומי קרלובי-וארי, צ׳כיה,  אנה הופמן מנהלת תכנית הפורום בפסטיבל ברלין, גרמניה, ברו בייר , מפסטיבל הקולנוע הבינלאומי ברוטרדם, הולנד, מירסד פוריבטרה  מנהל ומייסד פסטיבל הקולנוע סרייבו, בוסניה והרצגובינה, וונדי מיטשל, מנהלת תכנית הקולנוע במועצה הבריטית, אנגליה,  סו-וון רי , אוצרת קולנוע עולמי, פסטיבל הקולנוע הבינלאומי בוסאן, דרום קוריאה, הנס הורש , מפסטיבל הקולנוע של וינה (Viennale),  קרם איאן , מפסטיבל הקולנוע איסטנבול, טורקיה,איישטה ראקאייטיט , אוצרת התוכנית של פסטיבל הקולנוע בוילניוס, ליטא, סינתיה ג'יל – מנהלת שותפה של פסטיבל דוקליסבון, פורטוגל, קלאודיה לנדסברגר , אוצרת במסגרת ימי ונציה, פסטיבל ונציה, איטליה,אליז ז׳אלאדאו , מפסטיבל הקולנוע בסלוניקי, יוון, פרדי אולסון , אוצר בפסטיבל הקולנוע גטבורג, שוודיה,  מיחאי קירילוב , מנהל אמנותי ומייסדו של פסטיבל הקולנוע הבינלאומי טרנסילבניה בקלוז', רומניה.

  איזו יוזמה קולנועית מרגשת תתרחש בפסטיבל? האם צפויה לנו יצירת קולנוע בזמן אמת?

 אחד הפרוייקטים המרתקים בפסטיבל השנה הוא "הרבעים".  בפרוייקט  קולנועי ייחודי זה הבמאים הבינלאומיים הנודעים  – טוד סולונדז ("אושר", "ברוכים הבאים לבית הבובות"), אנה מוילארט ("האמא השנייה"), מוחסן מחמלבאף ("ליקוי חמה בקנדהאר", "סלאם סינמה") וארסינה חנג'יאן ("אררט", "לאחותי") – יגיעו לכתוב ולביים סרטים קצרים ברבעים השונים בעיר העתיקה בירושלים. – ברובע היהודי, המוסלמי, הנוצרי והארמני. כל במאי יספר סיפור עכשווי ברובע שונה של העיר העתיקה וארבעת החלקים ירכיבו סרט קולנוע באורך מלא.

טוד סולונדז, אורח הפסטיבל יכתוב תסריט ויביים את אחד הפרקים בסרט על רובעי העיר העתיקה בירושלים. צילום: יח"צ
מוחסן מחמלבף הבמאי האיראני יכתוב תסריט ויביים סרט על אחד הרבעים בעיר העתיקה בירושלים במסגרת הפרוייקט רבעים. צילום: יח"צ

במהלך שהותם יוכלו הבמאים להכיר לעומק את העיר העתיקה ואת הרובע שבו בחרו לעסוק, ולעבוד על התסריטים שלהם. הסרט צפוי להצטלם בירושלים בקיץ 2018 ויופץ במהלך שנת 2019.

 לפרטים על סרטי ואירועי פסטיבל הקולנוע בירושלים מצ"ב קישור לתוכניה ואפשרות הזמנת כרטיסים

 http://www.jff.org.il/he

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן