Skip to content

קרח לוהט

זובין מהטה מנצח על התזמורת הפילהרמונית הישראלית ועל סולנים בביצוע קונצרטנטי ל"טורנדוט" מאת פוצ'יני. בהשתתפות המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני בהדרכת רונן בורשבסקי, המקהלה הפילהרמונית מפראג בהדרכת לוקס וסיליק, ומקהלת הילדים אנקור בהדרכת דפנה בן-יוחנן, היכל התרבות, 26.7.2017
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תחת שרביטו של זובין מהטה, שניצח על כל האופרה ללא פרטיטורה כשהוא חי ונושם כל אות ותו ביצירה, הבליטה התזמורת את הניגוד בין קצביות מנוקדת חדה כתער לאווירת המלנכוליה הסגרירית בה נפתחת טורנדוט. לתוך תחושה זו כאילו האוויר עומד, נארג הטנור גוסטאבו פורטה שגילם בכישרון את תפקיד הנסיך כאלף. בכישרונו הוורבאלי, הוא נשמע כמעט כחזן העובר לפני התיבה.  הסולמות הפנטטוניים והתזמור ה"סיני" העשיר שכלל צ'לסטה, משולש, פעמוניה, קסילופון, מצלתיים, גונג ושאר כלים המאפיינים תזמורת מזרחית – היוו רקע לאריות של הסולנים,- אם כי לעתים קרובות כיסתה אותם התזמורת. הדרמטית הסוערת בנגינת התזמורת ובשירת המקהלה היטיבו לתאר את המלכותיות והעוצמה של בת הקיסר – טורנדוט.

 המנצח הכריזמטי זובין מהטה, צילום עודד אנטמן
המנצח הכריזמטי זובין מהטה, צילום עודד אנטמן

על האריות חזרו הקסילופון וכלי הנשיפה כשהמקהלה "מסכמת" את תיאור המציאות העגומה: הנסיכה טורנדוט עורפת את ראשי מחזריה שאינם יודעים את התשובות על שאלותיה.

מרתקת מכל הייתה המודרניות של פוצ'יני, שהשתקפה בדיסוננטים החריפים אשר הגבירו את אווירת המתח בעיקר בסוף האופרה.

חן רייס גילמה את תפקיד ליו – המשרתת של טימור, אביו של כאלף,  בכישרון משחק נדיר: הן את התחנונים והן את הנכונות שלה להתאבד ובלבד שלא תחשוף את שמו של אדונה. מהטה האט במכוון ובהפרזה כדי להבליט את מסירותה יוצאת הדופן של ליו. בדיעבד – למרות קולה הקטן שאינו מספיק לתפקידים אופראיים דרמטיים  – כיכבה חן רייס לאורך כל האופרה וכבשה את הקהל בניקיון שירתה הלירית. לצדה שר גוסטאבו פורטה בקול עתיר גוונים אבל בנטייה מורטת עצבים לבכיינות מאנפפת.

 מצוינים בכישרון משחקם ובשירתם הנקייה היו הבריטון הרמן אולברה והטנורים רוברטו קובטה ופבלו גרסיה-לופס בתפקיד שלושת אנשי החצר פינג, פנג ופונג. הם מסכו חיות רבה לאופרה. בלט ביפי קולו ובכישרון משחקו הטנור גיא מנהיים בתפקיד הקיסר. ליריות מתקתקה אפיינה את שירתו של הבס ליאנג לי בתפקיד טימור – אביו של כאלף. למרות שהיא הזמרת הראשית באופרה תפקידה של הסופרן אנה פירוצקי הוא הקטן שבתפקידים. בקולה היפה  שרה את "טורנדוט" ללא כל כישרון משחק וכשהיא קוראת אותו מתווים.

 למרות המגרעות, הביצוע היה מרגש, בעיקר בשל יפי נגינתה של התזמורת בכלל, וניקיון נגינתם של כלי הנשיפה בפרט. מרגש היה הסולו הפיוטי של הכנר הראשי דוד רדז'ינסקי. שירתן של שתי המקהלות שחברו בערב זה הייתה שמימית.

יותר מכל הוכיח ערב זה שאין צורך לייבא סולנים מחו"ל ודי לנו בסולנים תוצרת הארץ כדי להגיש ביצוע מופתי לאופרה, ובלבד שהתזמורת תהיה עטופה באהבת המנצח הכריזמטי  לאופרה ושהסולנים ירשימו ברמתם.

★★★★


error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן