מלונדון לתל אביב: בית האופרה המלכותי הקובנט גרדן בלונדון בהפקה משותפת לדון ג'ובני עם האופרה הישראלית

אופרה בניחוח בריטי: חגיגה של מוסיקה, וידאו-ארט וטכנולוגיה חדשנית, בהפקה החדשה של האופרה דון ג'ובני של מוצרט באופרה הישראלית. והפעם בוחר קספר הולטן הבמאי להתמקד בהיבט הפסיכולוגי של הדמויות בעיצוב הדרמות בחייו של המאהב שאינו מוצא מנוח. תובנות על מערכות יחסים סבוכות באופרה שמשלבת קומדיה, טרגדיה ומוסיקה עמוסת רבדים רגשיים.
המופעים ייערכו בבית האופרה בתל-אביב בין התאריכים 8.2.18-23.2.18

Print Friendly

האופרה 'דון ג'ובני' מאת מוצרט מגיעה לאופרה הישראלית. ההפקה החדשה בבימויו של הבמאי הדני קספר הולטן ובניצוחו של דניאל אורן, היא בשיתוף עם בית האופרה המלכותי, הקובנט גרדן בלונדון, ומציגה פרשנות חדשה ומסקרנת ליצירת המופת האופראית של מוצרט-'דון ג'ובני'.

    'דון ג'ובני' היא אחת היצירות השלמות ביותר שכתב מוצרט, שנכתבה בשיא אונו האמנותי והיא עומדת במרכזה של שלישיית האופרות המפורסמות ביותר שכתב מוצרט יחד עם הליברטיסט דה פונטה (לצד 'כך עושות כולן' ו'נישואי פיגרו'). 'דון ג'ובני' היא הדרמטית מבין שלושתן ומשלבת בצורה מופתית קומדיה, טרגדיה ומוסיקה מלאת רגישות ותובנה על המאהב הגדול מכולם שרודף בלהט אחר נשים רבות, אבל נכשל פעם אחר פעם.

במאי ההפקה, קספר הולטן, שכיהן כמנהל אמנותי של בית האופרה המלכותי הקובנט גרדן בלונדון, בחר להתמקד באופי הפסיכולוגי של האופרה ומתבסס על היותה יצירה גדושה בדמויות מורכבות ומערכות יחסים סבוכות.

 וידיאו מפינג: טכנולוגיות חדשניות לביטוי רבדים רגשיים באופרה

צילום: קופר

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       הרבדים הרגשיים מתורגמים אל הבמה באמצעות טכנולוגיה חדשנית של הקרנה הנקראת וידאו מפינג (Video Mapping) – שבאמצעותה נוצר שילוב בין תפאורה גדולת מימדים למערכת הקרנה שפועלת בתיאום מלא עם תנועתיות המבנה הבימתי,ליצירת דימויים תלת מימדיים.

במת ההפקה מעוצבת כמבוך, שבדומה למזג ההפכפך של ג'ובני – יכול להתהפך בן רגע. המבנה על הבמה מדמה אחוזה מרובת פרוזדורים ודלתות – שיוצרים מבנה פתלתל ומתעתע.

צילום: קופר

עבודת הוידאו-ארט המרהיבה מהווה רובד ויזואלי נוסף שמחדד את המסרים הדרמטיים: היא מורכבת מדימויים אבסטרקטיים שמוקרנים על המבנה הבימתי ויוצרים שכבה נוספת בעולמו של ג'ובני, כזו שמגבירה את תחושת הטשטוש בין מציאות להזיה.

          הולטן בחר למקם את האופרה בתקופה הוויקטוריאנית, בה המיניות והיצרים היו מודחקים מתחת לפני השטח. הסגנון היה צנוע ושמרני. על הרקע המאופק הזה, שבו אפילו הורדת כפפה מידה של אישה עשויה להתפרש כאקט פרובוקטיבי – הליבידו הדורסני של ג'ובני נראה גס ואלים עוד יותר.

כך מצליח הולטן לכוון את הזרקור אל תהליך הפיתוי עצמו ולא רק לתוצאות ההרסניות של כיבושיו של ג'ובני.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  סופה של האופרה קיבל פרשנויות רבות ומגוונות במהלך השנים, וגם במובן זה מציע הולטן זווית חדשה ומפתיעה שמחדדת את התחושה שהאופרה כולה היא מסע אל תוך נבכי נפשו המתוסבכת של דון ג'ובני.

צילום: קופר

להולטן קשר מיוחד עם היצירה ובשנת  2009 אף נפגש בה במדיום הקולנועי כאשר ביים את הסרט העלילתי "חואן" המבוסס על האופרה 'דון ג'ובני'.

מאסטרו דניאל אורן ינצח על ההפקה ביחד עם המנצח הישראלי נמרוד דוד פפר המופיע בשנים האחרונות במספר בתי אופרה גדולים ובהם המטרופוליטן בניו-יורק.

צילום: קופר

בהפקה ישתתפו מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתן שמייסר, תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון וצוות סולנים מוביל מהארץ והעולם: הבס הארגנטינאי נאהול דה פיירו  והבריטון הדני אלה קנודסן בתפקיד דון ג'ובני, זמרת הסופרן הרוסייה, יקטרינה בקנובה, אחת מכוכבות האופרה העולות והסופרן הישראלית אלה וסילביצקי בתפקיד דונה אנה, הסופרן האירית סלין בירן וזמרת הסופרן השבדית אילבה קילברג בתפקיד דונה אלווירה, הטנור האמריקאי ג'ייסון ברידג'ס והטנור הפולני כריסטיאן אדם בתפקיד  דון אוטביו, הבס  -בריטונים האיטלקיים רוברטו לורנצי וגווידו לוקונסולו בתפקיד  לפורלו,  זמרי הבס האיטלקיים מריאנו בוצ'ינו וקרלו סטריולי בתפקיד הקומנדטורה, הסולניות הישראליות דניאלה סקורקה וענת צ'רני בתפקיד  צרלינה וזמר הבריטון האיטלקי דניאל ג'וליאניני יחד עם עודד רייך הישראלי בתפקיד מזטו.

תאריכי המופעים:

חמישי 08/02/2018 20:00, שישי 09/02/2018 13:00, שבת 10/02/2018 20:00,שני 12/02/2018 20:00, שלישי 13/02/2018 20:00, חמישי 15/02/2018 20:00, שישי 16/02/2018 13:00, שבת 17/02/2018 20:00, ראשון 18/02/2018 20:00, רביעי 21/02/2018 20:00, חמישי 22/02/2018 18:00, שישי 23/02/2018 13:00

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא על האופרה באורך כחצי שעה באולם. הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב.

Print Friendly

על אודות סיגל גליל

סיגל גליל היא חוקרת פילוסופיה, אמנות ותרבות, מומחית לואן גוך ולברוך שפינוזה, תרבות יפן, והציירים האימפרסיוניסטים. בין מסעותיה בזמן וברוח בדגש אמנות ופילוסופיה, היא חיפשה את ואן גוך ביפן, יזמה והדריכה טיול שורשים בהולנד בעקבותיו, וביקרה והדריכה במוזאונים הגדולים והחשובים בהולנד בתערוכות הקשורות בו. גליל, היא יוצרת רב-תחומית, שמצלמת וכותבת על ספרות ועל מחול, על אדריכלות ותיירות. היא חובבת טיולים נלהבת. היא לימדה כמעט בכל האוניברסיטאות בארץ תקשורת, אמנות ותרבות יפן. בהרצאותיה, במאמרים ובתוכניות הרדיו הדוקומנטריות שלה היא מנסה לחשוף חוטים סמויים המחברים בין אמנות, תרבות, תקשורת, פילוסופיה וחוויות הקיום האנושי.
פוסט זה פורסם בקטגוריה אירוע, הצגות, מוזיקה, פנאי, תרבות, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.