Skip to content

"קרא לי בשמך": דיוקן מרגש על אהבה ראשונה

"קרא לי בשמך" הוא סרט התבגרות עוצמתי ויפה, השזור בסיפור אהבה, הנהנה ממשחק מרשים של ארמי האמר וטימותי שאלמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סרט הקולנוע "קרא לי בשמך" של הבמאי האיטלקי, לוקה גואדאנינו, הוא עיבוד ויזואלי לספר של אנדרה אסימן, ומי שאמון על התסריט הוא ג'יימס אייבורי("זיכרונות אהבה מפירנצה"). גואדאנינו החל את הקריירה שלו בשנת 1999 עם הסרט העצמאי "The Protagonists", אולם עלה לגדולה בשנת 2005 עם סרטו "מליסה פ.". מאז יצר את הדרמה הפסיכולוגית "גלים גבוהים" (2015), המשמשת כשנייה בטרילוגיית סרטי התשוקה של הבמאי, כשהראשון היה "אני אהבה" מ-2009 והאחרון הוא "קרא לי בשמך", שיוצא זה עתה לאקרנים (אם כי יש שמועות על המשכון לסרט זה). עבור הסרט "קרא לי בשמך", גואדאנינו חבר לצלם הקולנוע סיומבו מוקדיפרום ("אנטוניה") ואמן הסאונד סופיאן סטיבנס. "קרא לי בשמך" הוא סרט התבגרות עוצמתי ויפה, השזור בסיפור אהבה הנהנה ממשחק מרשים של ארמי האמר ו-טימותי שאלמה.

"קרא לי בשמך": טימותי שאלמה מנגן בפסנתר וארמי האמר מקשיב ברקע

המוזיקה משחקת תפקיד חשוב בסרט "קרא לי בשמך", במיוחד שהגיבור, אֶליו (שאלמה), הוא מוזיקאי. הוריו מבקשים ממנו לעיתים קרובות לנגן בפסנתר כאשר יש להם אורחים לארוחת ערב – והוא גם משקיע את זמנו בשכתוב מוזיקה שהוא שומע על גבי רשמקול. בין אם זה מוזיקה פסיכדלית או שירים של סטיבנס, "קרא לי בשמך" משתמש בפסקול כדי להדגיש את הרגש בכל סצינה. במקום להיעלם ברקע, המוזיקה בסרט זוכה ללא מעט תשומת לב בפני עצמה, אבל באופן כזה שלא מסיח את הדעת. נהפוך הוא, היא אף מסייעת לכוון את הקשר שבין אליו ואוליבר (האמר), מבלי להאפיל על הסיפור.

יתר על כן, גם הצד החזותי בסרט "קרא לי בשמך", אשר צולם על גבי פילם 35 מ"מ, הוא יפהפה. הסרט עושה שימוש רב ברקע שבו הוא מצולם באיטליה, ומתענג על חזות מרשימה של אזורים כפריים בצפון איטליה ובשוטים ארוכים שמאפשרים לצופים להישאב אל תוך הנוף. הבמאי והצלם אף משתמשים בתבונה בצילומי הווילה של משפחתו של אליו, ומאפשרים לצופים לחקור בעיניהם אחר חדר סודיים, בדיוק כמו שאליו ואוליבר חוקרים האחד את האחר.

על אף הנופים המרשימים והמוזיקה המענגת, ההצלחה של "קרא לי בשמך" נישאת על כתפיהם של האמר ושאלמה. למרבה המזל, שני השחקנים מייצרים דמויות משכנעות ומלאות רגש. שאלמה מגלם את הנער המתבגר הלומד את מיניותו, ואילו האמר הוא אדם מבוגר ובוגר יותר, אך מלא קונפליקטים, הבוחן את רגשותיו. הזוג נעזר בתסריט של אייבורי, אולם דווקא הרגעים השקטים בין שאלמה והאמר – הנוכחות הזוגית ביניהם – היא שמשכנעת שסיפור האהבה תקף ואמיתי. "קרא לי בשמך" הוא ניצחון עצום לשני השחקנים, ועל כן הם מועמדים לפרסים יוקרתיים השנה (שאלמה אף מועמד לאוסקר לשחקן הטוב ביותר).

כמובן, שהמשחק של שני גיבורי הסרט אינו העוצמה האחרונה של "קרא לי בשמך". למעשה, מייקל סטולברג ("המפגש") מביא תפקיד מלא חן ורגש כאביו של אליו. על אף שהוריו של אליו נמצאים ברקע ברוב הסרט, סטולברג מקבל מונולוג בסצינה אחת, שממצה את כל רגעי השקט האחרים שלו.

מערכת היחסים בין אליו ואוליבר עשויה להיות חדשה מעט לחלק מהצופים, בעוד אחרים יראו זאת כחדירה לפרטיות בין אוהבים, אולם הלב של "קרא לי בשמך" הוא שזה סיפור אוניברסלי, על אדם שחווה אהבה ראשונה, על בגרות בעולם חלומי, לפני עשורים אחדים. בעוד הדמויות הסרט אינן אופייניות לסרט ההוליוודי הקלאסי, הסרט של גואדאנינו סוחף ויפה ויזואלית, ויחד עם הפסקול המקסים ברקע, "קרא לי בשמך" הוא חוויה קולנועית ייחודית ומרגשת.

XXX

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן