Skip to content

עיקר החדשות – יום רביעי 13 ביוני 2018 (מהדורת הצהרים)

כותרות המהדורה     דיווח: המשטר הסורי תגבר את מערכת ההגנה האווירית בגבול ישראל (בטחוני)     שליח האו"ם למזרח התיכון: המלחמה הבאה בעזה תהיה קשה יותר מ"צוק איתן" (בטחוני)     היום: עצרת האו"ם צפויה לגנות את ישראל על רקע המהומות בגבול עזה (מדיני)     חתנו של טראמפ יבקר בישראל בשבוע הבא בכדי לקדם את תוכנית השלום […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    דיווח: המשטר הסורי תגבר את מערכת ההגנה האווירית בגבול ישראל (בטחוני)

    שליח האו"ם למזרח התיכון: המלחמה הבאה בעזה תהיה קשה יותר מ"צוק איתן" (בטחוני)

    היום: עצרת האו"ם צפויה לגנות את ישראל על רקע המהומות בגבול עזה (מדיני)

    חתנו של טראמפ יבקר בישראל בשבוע הבא בכדי לקדם את תוכנית השלום האמריקנית (מדיני)

    קנצלר אוסטריה: "כנשיא האיחוד האירופי, לא נלחץ על מדינות להימנע מהכרה בירושלים" (מדיני)

    טראמפ: "כולם יכולים לפתוח במלחמה, רק האמיצים יכולים לכונן שלום. לבינתיים הסנקציות על קוריאה הצפונית יישארו" (חוץ)

    מנהיג קוריאה הצפונית: הפירוז מנשק הגרעיני תלוי בהפסקת היריבות בין שתי המדינות; טראמפ הורה להשהות התרגילים עם קוריאה הדרומית (חוץ)

    משטר קים דיווח לעמו על הפסגה: "טראמפ הסכים להסרת סנקציות, וצפוי לבקר בפיונגיאנג" (חוץ)

    דיווח: טראמפ וקים הסכימו לבקר זה במדינתו של זה (חוץ)

    תגובות חיוביות בעולם לפיסגת טראמפ קים: סין שוקלת להסיר הסקציות על צפון קוריאה, ויפן מוכנה להשתתף במימון פירוק הגרעין (חוץ)

    טראמפ: אשמח למו"מ חדש עם איראן; איראן שוללת אפשרות של פגישה בין רוחאני לטראמפ (חוץ)

    איראן: "יהיה בלתי אפשרי להישאר בהסכם הגרעין אם אירן לא תפיק ממנו כל רווח" (חוץ)

    על רקע המתיחות עם סין, ארה"ב חנכה שגרירות לא רשמית בטייוואן (חוץ)

    סקר: ייתכן ותתקיים סיבוב שני בבחירות לנשיאות טורקיה (חוץ)

    פשרה היסטורית: מקדוניה הסכימה לשנות את שמה ולחתום על הסדר עם יוון (חוץ)

    יחסוך קנסות מיותרים: אין צורך יותר להחזיק ברישיון בעת הנהיגה (חדשות)

    שופט עליון בדימוס: "אני מתגעגע לבית המשפט הטורקי" (חדשות)

    מהחודש הבא: הפחתה בתשלום עבור הביטוחים המשלימים בקופות החולים (צרכנות)

תחזית מזג אוויר

    תחזית מזג האוויר: המערכת הגשומה תמשיך עד לשעות אחר הצהריים * גשמים עזים ירדו הלילה והבוקר בכל רחבי הארץ וגרמו להצפות בחלק מהאזורים. הגשם המקומי צפוי להימשך היום באזור החוף ובאזורים המדבריים, וכן יש סיכוי לשיטפונות בנגב ובמדבר יהודה * ביום חמישי הטמפרטורות יעלו ויהיו רגילות לעונה, וביום שישי המגמה תימשך

חדשות

יחסוך קנסות מיותרים: אין צורך יותר להחזיק ברישיון בעת הנהיגה

ועדת הכלכלה אישרה תקנה חדשה המבטלת את הצורך להחזיק רישיון בעת נסיעה * התקנה שתיכנס לתוקף בימים הקרובים, מתירה להחזיק במקום הרשיון בתעודת זהות או דרכון. הדרישה לשאת תעודת ביטוח נשארת על כנה. בשנה הראשונה תחול התקנה רק על רכב פרטי שמשקלו מתחת ל-3.5 טון ובהמשך אף על שאר כלי הרכב

הושלם פינוי 15 המבנים בנתיב האבות; שלושה מתפרעים נעצרו, מתוכם 2 קטינים

המשטרה הודיעה על השלמת פינוי המבנים בנתיב האבות. הפינוי שבוצע בהתאם להחלטת בג"ץ, נמשך למעלה מ-10 שעות, והשתתפו בו כ-2,300 שוטרים. מהמקום הורחקו יותר מ-500 צעירים באוטובוסים שהוקצו לכך. שלושה בני אדם, ובהם 2 קטינים, נעצרו * במחאה על הפינוי: מפגינים חסמו את הכניסה לירושלים. המפגינים התפרצו לכביש והבעירו צמיגים. כוחות משטרה פעלו במקום, ועצרו 4 מהמפגינים * מארגון חוננו נמסר כי שני מפגינים נגד הפינוי נעצרו בצומת קריית ארבע, שניים בצומת בה"ד 3 ומפגין נוסף בצומת יצהר.

שופט עליון בדימוס (91): "אני מתגעגע לבית המשפט הטורקי"

לשכונת נתיב האבות בגוש עציון הגיע הבוקר למחות גם שופט בית המשפט העליון בדימוס צבי טל בן ה-91. שאף מתח ביקורת חריפה על בג"ץ שהורה להרוס את הבתים. בביתה של משפחת רגוניס , שבג"ץ הורה להרוס, הוא אמר: "אני מתגעגע לבית המשפט הטורקי. בית המשפט אז לא היה נותן להרוס בית לאחר שנבנה הגג".

    אושר בקריאה ראשונה: יתאפשר להעביר ארנונה מעסקים ביישובים מבוססים בישראל להתנחלויות סמוכות * הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את החוק שיאפשר העברת ארנונה מעסקים ומתחמי תעשייה ביישובים מבוססים בתחומי הקו הירוק להתנחלויות סמוכות. * החוק לא מאפשר העברת כספים מהתנחלויות ליישובים בישראל (הארץ)

    שר המשטרה הורה על הקמת ועדה ציבורית לבחינת תנאי ההחזקה של אסירים ביטחוניים * השר ארדן הורה על הקמת ועדה ציבורית לבחינת תנאי ההחזקה של אסירים ביטחוניים. בנאום בכנס הבינלאומי למאבק בטרור, אמר כי תפקידה יהיה להמליץ על דרכים להחמרת תנאי ההחזקה של אסירים ביטחוניים – עד למינימום המתחייב בדין – "כל מי שמתכנן להוציא לפועל פיגוע טרור מסיבות דתיות או לאומניות חייב לדעת – או שהוא ישלם על כך בחייו או שהוא יינמק שנים רבות בכלא"

    ארה"ב הטילה סנקציות על שתי חברות סייבר ישראליות שסייעו לרוסיה * נכסי החברות בארה"ב יוקפאו וייאסר על אמריקאים לעשות עמן עסקים. לפי משרד האוצר האמריקאי, החברות סייעו לממשל ברוסיה להוציא לפועל מתקפות סייבר נגד מוסדות גדולים בארה"ב * שתי החברות שייכות לאותו אדם, שמשמש גם כמנכ"ל שלהן. * שתי החברות מחזיקות משרדים גם ברוסיה. (הארץ)

    הצבא הכריז על מבצע להחזרת כלי נשק וחומרים מסווגים * החל מיום ראשון הקרוב שבוע הבא פותח הצבא במבצע החזרת "חומרים מסווגים וחומרים אותנטיים שנשארו בידי אזרחים" שיימשך כחודש, כלקח ממבצעים קודמים יוצבו מוקדים גם במרכזי קניות ובתחנות רכבת וחסינות מובטחת לאזרחים שיחזירו ציוד וחומרים * ב-2016 הושב ציוד בשווי כ-13 מיליון שקל (מגפון ניוז)

    ברוכים הבאים להתנחלות מבשרת ציון: המדינה מקדמת הרחבה של היישוב לגדה המערבית * החלק הצפוני של התוכנית לבניית 290 יחידות דיור במבשרת ציון מתחלק בין שטחי בור לשטחים חקלאים השייכים לכפר בית סוריק הסמוך, כל זאת על אף שלרשות אין סמכויות תכנון מעבר לקו הירוק (הארץ)

    לאחר האיום בקנסות: כמאה מתושבי איתמר התחסנו נגד חצבת * בעקבות שמונה מקרי חצבת שאובחנו בהתנחלות, ועשרה נוספים ביישובים סמוכים, התייצבו 92 מהתושבים בלשכת הבריאות תוך שבוע אחד: "שיעור ההתחסנות ביישוב מדהים". מאז תחילת השנה נרשמו 64 מקרי חצבת בישראל (וואלה)

פוליטי

    בניגוד להערכות המוקדמות: עדות נתניהו התמקדה בפרשת הצוללות * חוקרי להב 433 הפתיעו את נתניהו בחקירות אתמול (ג') כשביקשו ממנו למסור עדות בפרשת הצוללות בה הוא אינו חשוד, זאת לאחר שהתכונן לחקירה בתיק בזק. * מהחקירה עולה שההחלטות בנוגע לרכש בקבינט התקבלו ממניעים מקצועיים. על פי ממצאי החקירה השחיתות התגלתה רק בדרג הביניים * נתניהו בעדותו: "לא ידעתי על עיסוקו של שמרון בעניין הצוללות" * מסתמן כי ראש המל"ל לשעבר, ומפקד חיל הים לשעבר יועמדו לדין, אך עדיין אין החלטה אם להמליץ להעמיד לדין את מקורבו של נתניהו דוד שמרון * מטעמו של נתניהו נמסר כי הוא "פירט בהרחבה את מכלול השיקולים המקצועיים שהנחו אותו בקבלת ההחלטות בנושא". נתניהו ציין כי הוא מברך על ההזדמנות שניתנה לו לשים קץ לטענות השווא שהושמעו על ידי פוליטיקאים אחרים

    הערכות: כתב אישום יוגש בתיק המעונות * הערכה כי כתב אישום יוגש בקרוב נגד שרה נתניהו למרות השלמות החקירה. במשרד המשפטים לא מתרשמים כנראה שהשלמות החקירה ישנו את הכיוון. המו"מ על הסכום שאמורה רעיית רה"מ להשיב הופסק, לאחר שהוגשה הצעתה האחרונה שעמדה על 50 אלף שקלים (כאן)

    עימות חריף בעבודה: ח"כ פרץ עזב דיון של המפלגה בטריקת דלת עקב ויכוח עם יו"ר המפלגה * עימות חריף פרץ בין יו"ר העבודה אבי גבאי לח"כ עמיר פרץ בישיבת הנהלת מפלגת העבודה, בעקבות יוזמתו של גבאי לפעול לביטול הבחירות לוועידה שמתוכננות להתקיים בסוף החודש. נכון להיום, לוועידה אמורים להיבחר 3,200 צירים מתוך 5,300 בני אדם שהציגו את מועמדותם. אם יוזמת גבאי תצא לפועל, כל מי שהגיש מועמדות יצטרף לוועידה, לצד 800 נציגים נוספים. * אם הצעתו של גבאי תתקבל ידולל כוחו של פרץ בוועידה * פרץ אמר לגבאי: "אתה דוחף את המפלגה לעסקנות. עוד לא היתה מפלגה עם כ"כ הרבה עסקנות כמו בתקופתך". גבאי השיב: "אף פעם לא ציפיתי ממך לתמיכה פנים מפלגתית, ביקשתי תמיכה כלפי חוץ". פרץ עזב בטריקת דלת

בטחוני

דיווח: המשטר הסורי תגבר את מערכת ההגנה האווירית בגבול ישראל

ההסכמות בין ישראל לרוסיה אולי דחקו את איראן מהגולן, אך משטרו של אסד לא נח, והודיע על הצבת מערכות הגנה אוויריות מתקדמות בסמוך לגבול. מפקד בכוחות שנלחמים לצד צבא אסד אמר כי דמשק פרסה סוללות פנציר-S1 בסמוך לחזית רמת הגולן. לדבריו, המטרה היא לשקם את מערך הנ"מ הסורי נגד ישראל * לפי הדיווח, מערכות הגנה נוספות צפויות להגיע לאזורים שבשליטת אסד בסמוך לגבול במטרה להקשות על חופש הפעולה של ישראל באזור

שליח האו"ם למזרח התיכון: המלחמה הבאה בעזה תהיה קשה יותר מ"צוק איתן"

ברקע ההסלמה בדרום והחשש מקריסה הומניטרית, ניקולאי מלאדנוב קורא לישראל, מצרים ולפלסטינים לקדם צעדי חירום שימנעו הסלמה. הוא שבע רצון משיתוף הפעולה של ירושלים ומנכונותה לקדם סיוע הומניטרי, אך מתריע כי נדרשים עוד צעדים, בעיקר בתחום התעסוקה והזרמת המזומנים (וואלה)

    השב"כ מאשר: הדקירה ביום שני בעפולה – פיגוע טרור * השב"כ אישר כי האירוע בו נדקרה אתמול בצהריים בעפולה צעירה בת 18 הוא לאומני, לאחר שהדוקר קישר את עצמו לאירוע וכבר בשלבים הראשונים של החקירה הודה כי ניסה לבצע פיגוע. * המחבל תושב ג'נין בן 20 ששהה בישראל ללא היתר ניסה להימלט מהזירה. אזרח שהבחין בו נכנס למונית החל לעקוב אחרי הרכב תוך כדי שהוא מעדכן את המשטרה, מאות מטרים מהזירה נורה החשוד ברגליו בידי השוטרים והוא נעצר.

    נעצר חשוד בזריקת לוח שיש על חייל במהלך פעילות מבצעית * בפעילות מבצעית נעצר חשוד בהשלכת לוח השיש שהרג חייל בחודש שעבר. * החשוד – אחיהם של פעילי חמאס, שביצעו פיגועים

מדיני

היום: עצרת האו"ם צפויה לגנות את ישראל על רקע המהומות בגבול עזה

העצרת הכללית של האו"ם תדון היום בהצעת החלטה שמגנה את ישראל בנושא ההפגנות בעזה, שהגישו טורקיה ואלג'יר. * במשלחת האמריקנית החליטו להעלות הצעה שקוראת לגנות את חמאס ולא את ישראל, כפי שארה"ב עשתה במהלך הצעות הגינוי במועצת הביטחון (כאן)

חתנו של טראמפ יבקר בישראל בשבוע הבא בכדי לקדם את תוכנית השלום האמריקנית

בבית הלבן עובדים על תוכנית השלום האזורית כבר שנה, ושוקלים עתה לפרסם אותה עד סוף החודש. חתנו של נשיא ארה"ב ושליח הבית הלבן למזה"ת צפוי לבקר בשבוע הבא בירושלים בקהיר ובריאד כדי לברר עיתוי אפשרי להצגת "עסקת המאה". * בכיר אמריקני: "רוצים לשמוע את העמדות הצדדים השונים" * קושנר לא ייפגש עם בכירים פלסטינים, ובכך יימשך הנתק בין ממשל טראמפ לפלסטינים, שנמשך מאז ההודעה על העברת השגרירות לירושלים

קנצלר אוסטריה: "כנשיא האיחוד האירופי, לא נלחץ על מדינות להימנע מהכרה בירושלים"

קנצלר אוסטריה קורץ אמר בראיון ל"ישראל היום": כי הוא מבטיח שכאשר יכהן כנשיא האיחוד האירופי לא ימנע ממדינות האיחוד להעלות שגרירויות לירושלים. "זו החלטה של כל מדינה ובוודאי שלא יהיה שום לחץ מצידנו על צ'כיה או על אחרים כיצד הם מקבלים את ההחלטות שלהם" (ישראל היום)

    דרום אפריקה: חבר מועצה הושעה על תמיכה בישראל * ראש עיריית יוהנסבורג השעה את שותפו למפלגה מתפקידו במועצת העיר, מכיוון שהוא הביע תמיכה בישראל. * בהודעתו אמר חבר המועצה כי "בירתה של דרום אפריקה היא ידידתה של ישראל" (סרוגים)

    בשל המחאות נגד המצור על עזה: הרש"פ אוסרת להפגין במהלך חגיגות סיומי הרמאדן * הרשות הפלסטינית פרסמה צו האוסר על הפגנות במהלך עיד אל-פיטר, החג החותם את חודש רמדאן, שיחל בסוף השבוע ויימשך שלושה ימים – לפי ההערכה, בעקבות ההפגנות שהיו השבוע ברמאללה נגד העיצומים של אבו מאזן על עזה (כאן)

    עיירה צרפתית חנכה את "סמטת הנכבה" * עיריית בזון חשפה בטקס חגיגי את שלט הסמטה, שעליו נכתב כי "בן גוריון הוא פושע מלחמה שגירש מאות אלפי פלסטינים". בהתערבות הרשויות, שם הרחוב שונה חזרה לאלתר (חדשות10)

חוץ

אחרי הפסגה | טראמפ: "כולם יכולים לפתוח במלחמה, רק האמיצים יכולים לכונן שלום. לבינתיים הסנקציות על קוריאה הצפונית יישארו"

אחרי החתימה על מסמך ההבנות ההיסטורי בו התחייב שליט צפון קוריאה קים להתפרק מנשק גרעיני, קיים טראמפ מסיבת עיתונאים, ואמר כי "כל אחד יכול לעשות מלחמה, אך רק האמיצים באמת יכולים לעשות שלום. האיום של נשק גרעיני יוסר. בינתיים הסנקציות יישארו. אנו חולמים על קוריאה מאוחדת. ועתיד זה נמצא במרחק נגיעה". * טראמפ הוסיף כי "אנו מוכנים להתחיל היסטוריה חדשה ולכתוב פרק חדש בין האומות שלנו. אין גבול למה צפון קוריאה יכולה להשיג אם היא מוותרת על הנשק הגרעיני שלה. קים יוכל להיזכר כזה שהביא עידן של שגשוג לעמו" * טראמפ ציין כי הם "דנו על נושא זכויות האדם בקוריאה הצפונית ונדון בעתיד. מה שדנו עליו אפילו יותר הוא כל האנשים שפנו אליי ואמרו שהם רוצים את ילדיהם בחזרה בגלל הקונפליקט בקוריאה. הוא הסכים לכך כל כך מהר והוא מבין זאת, אלפי אנשים יוחזרו" * לדברי טראמפ "קים מוכשר מאוד, כל אדם שיכול להשתלט על מדינה בגיל 26 הוא מוכשר מאוד"

מנהיג קוריאה הצפונית: הפירוז מנשק הגרעיני תלוי בהפסקת היריבות בין שתי המדינות; טראמפ הורה להשהות התרגילים עם קוריאה הדרומית

קים צוטט בתקשורת בארצו כמי שמדגיש את חשיבות השלום וקורא לחדול בדחיפות את "הפעולות הצבאיות העוינות", של ארה"ב. לדבריו, על פי מסמך ההבנות עליו חתמו השניים, פירוק ארצו מהנשק הגרעיני תלוי בהפסקת היריבות בין שתי המדינות. עוד הוסיף קים כי אם תנקוט ארה"ב צעדים כנים לבניית אמון, תוסיף ארצו ותעשה עוד מחוות של רצון טוב. הוא הוסיף כי יש לקבל החלטות אמיצות הדדיות ולהפסיק פעולות צבאיות מתגרות ועוינות. * טראמפ אמר: "אני רוצה להחזיר את החיילים שלנו הביתה, אבל זה לא חלק מהמשוואה, אבל לא כרגע. נפסיק את התרגילים עם קוריאה הדרומית. הם יקרים מאוד ומדובר במצב מאוד פרובוקטיבי. תחת המצב הנוכחי, לא ראוי לקיים משחקי מלחמה"

– דיווח בניו יורק טיימס: קוריאה הדרומית והפנטגון לא עודכנו בהחלטה אותה הודיע טראמפ במסיבת העיתונאים על הפסקת התרגילים הצבאיים

– גורמים בפנטגון: למרות הצהרת טראמפ על ביטול התרגילים הצבאיים בקוריאה הדרומית, הם יימשכו אך לא יפורסמו בפומבי

– נשיא קוריאה הדרומית: הפסקת התרגילים המשותפים עם ארה"ב עשויה להיות הכרחית על מנת לקדם את השיחות עם קוריאה הצפונית על פירוז

– שר החוץ היפני: "התמרונים הצבאיים עם ארה"ב בדרום קוריאה חיוניים לביטחון באזור"

משטר קים דיווח לעמו על הפסגה: "טראמפ הסכים להסרת סנקציות, וצפוי לבקר בפיונגיאנג"

יממה לאחר הפסגה ההיסטורית, בצפון קוריאה דיווחו עליה לראשונה והודיעו כי טראמפ הסכים להסיר סנקציות ולספק ערובות ביטחוניות לקוריאה הצפונית. לפי הדיווח, טראמפ הביע נכונות לבטל את הסקנציות לאחר "דיאלוג המבוסס על כוונות טובות". לפי הדיווח, השניים קיבלו "בשמחה" זה את הזמנתו של זה לבקר בפיונגיאנג ובוושינגטון הבירה * במסיבת העיתונאים בסינגפור הצהיר טראמפ כי העיצומים יישארו לעת עתה על כנם

דיווח: טראמפ וקים הסכימו לבקר זה במדינתו של זה

התקשורת בקוריאה הצפונית מדווחת לראשונה על פרטי הפסגה בין השליט קים ג'ונג און, לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ. בדיווח נמסר כי שליט הדיקטטורה הזמין את הנשיא האמריקני לביקור בפיונגיאנג, וקיבל את הזמנתו לבקר בוושינגטון * טראמפ אמר לרשת "פוקס" כי הוא חושב ש"קים יגיע לבית הלבן בזמן המתאים"

תגובות חיוביות בעולם לפיסגת טראמפ קים: סין שוקלת להסיר הסקציות על צפון קוריאה, ויפן מוכנה להשתתף במימון פירוק הגרעין

מסמך ההבנות ההיסטורי שנחתם בין נשיא ארה"ב לשליט צפון קוריאה זוכה לתמיכה וגיבוי ממספר מגורמים בינלאומיים שונים. משרד החוץ הסיני אר בעקבות הפסגה: ייתכן שנשקול הסרת הסנקציות נגד צפון קוריאה, "הקהילה הבינלאומית יכולה לשקול להסיר את הסנקציות על קוריאה הצפונית" * יפן: ההתחייבות של קים להתפרק מנשק גרעיני היא משמעותית. בכיר בממשלת יפן: "נסכים להשתתף במימון עלויות פירוק קוריאה הצפונית מנשק גרעיני באופן חלקי, לאחר שהסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית תחל לפקח על אתרי הגרעין במדינה"

– שר החוץ הרוסי: "עצם העובדה שהם נפגשו – חיובית" * סגן שר החוץ הרוסי: "מעריכים את העסקה בין המדינות, מוכנים לסייע ביישום העסקה כדי לפעול לפירוק מוחלט מגרעין"

– נשיא קוריאה הדרומית: "'הצהרת סינגפור' תביא לסיום המלחמה הקרה"

– מזכ"ל האו"ם קרא לתמוך בהבנות והוסיף ש"דרושה סבלנות", בנאט"ו בירכו על ה"פסגה ההיסטורית" וראש ממשלת יפן הצטרף אף הוא למברכים

-ראשת ממשלת בריטניה: "הפסגה – צעד חשוב עבור האזור"

– שר החוץ הגרמני: "הפסגה בין דונלד טראמפ לקים ג׳ונג און היא צעד ראשון לכיוון הנכון. עכשיו אנחנו צריכים לראות תוצאות קונקרטיות ופרקטיות. המהלך צריך להסתיים בפירוז חצי האי. גרמניה מוכנה לסייע בתהליך"

– ג'ו ביידן: "הפגישה בין טראמפ לקים חשובה, אך יש לספק עדות לכוונותיה של פיונגיאנג"

– דובר ממשלת איראן הזהיר את קוריאה הצפונית מפני החתימה על הסכם עם ארה"ב: "אנחנו עומדים מול איש שחוזר בו מחתימתו"

    טראמפ: "אני חוזר הביתה מסינגפור אחרי ביקור מדהים. השגנו התקדמות אדירה מול קוריאה הצפונית"

    טראמפ בריאיון לרשת "FOX": הרטוריקה התוקפנית שנקטתי כלפי קים בעבר גרמה לי לעיתים להרגיש מטופש, אבל לא הייתה ברירה, בלעדיה לא היינו פה

    טראמפ: "יש לקוריאה הצפונית ארסנל גרעיני רציני, אין ספק. המודיעין שלנו שם הוא אולי מועט מכל מקום בעולם אבל אנחנו יודעים שמה שיש להם הוא משמעותי. אני מאמין שהפירוז יקרה מהר"

    שר החוץ האמריקני פומפאו אמש: "מחר אהיה בסיאול ואחר כך בייג'ינג כדי להמשיך ולבנות את הצוות שיבצע את הפירוז מנשק גרעיני של חצי האי הקוריאני"

    רשת ABC: טראמפ וקים ג';ונג און שוחחו בטלפון לפני הפגישה

    פרשנות: אם המגעים לפירוז הגרעין מקוריאה הצפונית בדרכי שלום יכשלו, לטראמפ תהיה יד חופשית לפעול באופן צבאי * פרשנויות שונות מתפרסמות בכלי התקשורת ברחבי העולם, מי יצא מרווח מהפסגה, האם קים שקיבל לגיטימציה בינלאומית למרות שהוא מדכא אלפים מנתיניו במחנות מעצר. או שמא טראמפ, שלראשונה מוגדר אף על ידי אויביו כמדינאי, והצליח להביא את קים להבנה כי כדאי לו להתפרק מנשק גרעיני. במבט מן הצד ניתן לומר, כי איומיו של טראמפ נגד קוריאה הצפונית, שהתקבלו עד כה באופן מסויג על ידי רבים בעולם, שראו בכך את הרטוריקה התוקפנית שמאפיינת אותו. כעת לאחר שטראמפ ניהל מגעים ישירים מול צפון קוריאה לפירוז חצי האי מגרעין בדרכי שלום, במידה והמגעים ייכשלו, החלטה שלו לפעול באופן צבאי נגד הגרעין הצפון קוריאני ככל הנראה תקבל תמיכה בינלאומית. אם אכן צפון קוריאה תתייחס למבט זה, הרי שהפיסגה אכן יהווה זרז נוסף לפירוזה מנשק גרעיני, לא רק בגלל הגזר, אלא גם בגלל המקל. ולב מלכים ושרים ביד השם.

טראמפ: אשמח למו"מ חדש עם איראן; איראן שוללת אפשרות של פגישה בין רוחאני לטראמפ

לאחר שהגיע להסכם עם צפון קוריאה, טראמפ אמר כי הוא מעוניין לנהל משא ומתן עם איראן כדי להגיע להסכם גרעין חדש. לדבריו, "איראן מדינה שונה ממה שהייתה לפני 3-4 חודשים. הם כבר לא פוזלים למזרח התיכון בביטחון מלא. אך אני מקווה שלאחר זמן עם הסנקציות, והן אכזריות מה שהטלנו על איראן, הם יחזרו לקיים מו"מ על הסכם חדש" * דובר ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני שולל אפשרות של פגישה בין הנשיא רוחאני לבין טראמפ: "ארה"ב היא זאת שקטעה את היחסים עם איראן – היא זאת שנסוגה מהסכם הגרעין, היא זאת ששבה והטילה סנקציות על טהרן. אנחנו היינו מחוייבים באופן רציני להסכם הגרעין"

איראן: "יהיה בלתי אפשרי להישאר בהסכם הגרעין אם אירן לא תפיק ממנו כל רווח"

נשיא איראן רוחאני שוחח בטלפון עם נשיא צרפת מקרון במשך שעה. השניים דנו בסוגיית הסכם הגרעין ובנושאים אזוריים. רוחאני אמר למקרון כי יהיה בלתי אפשרי עבור איראן להישאר בהסכם הגרעין, אם לא תהנה מפירותיו. רוחאני הוסיף כי הוא מרוצה מהמאמצים האירופים להצלת ההסכם ובמיוחד מהמאמצים של צרפת, אך הוסיף כי ההצהרות צריכות להיות מלוות במעשים * נשיא צרפת, מקרון: "אמרתי לרוחאני שאיראן צריכה להמשיך לשמור על המחוייבות שלה במסגרת הסכם הגרעין באופן שלא משתמע לשתי פנים"

– שר החוץ האיראני זאריף אמר כי אין עוד הרבה זמן להציל את הסכם הגרעין וכי טהראן לא קיבלה כל תכנית פעולה משאר המדינות שחתומות על ההסכם

על רקע המתיחות עם סין, ארה"ב חנכה שגרירות לא רשמית בטייוואן

היחסים בין ממשל טראמפ לטייפה רשמו עליית מדרגה נוספת עם פתיחת "המכון האמריקאי בטייוואן", שישמש כנציגות דיפלומטית לא רשמית. בבייג'ין זעמו על הצעד וכינו אותו "מזיק" (AP)

סקר: ייתכן ותתקיים סיבוב שני בבחירות לנשיאות טורקיה

לפי סקר בלומברג, ארדואן יזכה ל-50.8% מקולות המצביעים ולניצחון בסיבוב הראשון, אך הנתון נמצא בתחום טווח טעות הדגימה של הסקר. מועמד האופוזיציה מוהרם אינצ'ה זכה ל-30.1% תמיכה. * בסקר נשאלו 500 מצביעים שאמורים לייצג מדינה בת 8 מיליון אזרחים (בלומברג)

פשרה היסטורית: מקדוניה הסכימה לשנות את שמה ולחתום על הסדר עם יוון

אחרי שנים של דיונים טעונים עם יוון, מקדוניה תשנה את שמה באנגלית: מעתה המדינה האירופית לא תיקרא "הרפובליקה היוגוסלבית לשעבר של מקדוניה", אלא "הרפובליקה של צפון מקדוניה" * שתי המדינות הכריזו כי הגיעו לפשרה על פתרון המחלוקת סביב שמה של מקדוניה, שרומז לדברי יוון על שאיפות טריטוריאליות בשל קיומו של מחוז יווני בעל שם דומה. * ההסכם נחתם בעקבות העובדה שמקדוניה בתקופה ההלניסטית לא הייתה במקום בו היא כיום. * אישור ההסכם צפוי להיתקל בקשיים בפרלמנט בשתי המדינות * ראש ממשלת מקדוניה אמר ששינוי השם וסיום הסכסוך יאפשרו למדינה להצטרף לאיחוד האירופי ולנאט"ו

    גורלה של ספינת הפליטים שסורבה להיכנס לאיטליה עדיין לא ברור: "התנאים מידרדרים" * שלשום הודיעה ספרד כי היא מוכנה לקלוט את 629 הפליטים שחולצו סמוך לחופי לוב. ואולם, היום הבהיר הארגון המפעיל את הספינה כי "ההגעה לוולנסיה דורשת ימי הפלגה נוספים, והמצב קריטי" * ראש ממשלת צרפת, התייחס לסירובה של איטליה לאפשר לספינת המהגרים שעליה היו 629 פליטים אפריקנים לעגון בנמליה: "איטליה לא עמדה בהתחייבויותיה". בתגובה ראש ממשלתה הטרי של איטליה, שוקל לבטל את פגישתו עם נשיא צרפת

    12 בני אדם נהרגו ו-41 ניצלו מטביעת סירת גומי לחופי לוב * ספינת הצי האמריקני שסיירה בחופי לוב הצילה 41 בני אדם ו-12 גופות שככל הנראה ניסו לחצות את הים התיכון לכיוון איטליה וספינתם טבעה בדרך

    ארה"ב: לקראת בחירות האמצע לקונגרס – יוזמה בקליפורניה לחלק את המדינה לשלושה אזורים נפרדים: קליפורניה, דרום קליפורניה וצפון קליפורניה; עד כה הצטברו 600 אלף חתימות תומכים

    – לקראת הקמת הגדר עם מקסיקו: השרה לביטחון פנים האמריקאית סיירה בפרויקט הגדר שהוקם בגבול ישראל מצרים * השרה לביטחון פנים האמריקאית קריסטין נילסן ערכה היום סיור בגבול ישראל מצרים ובפרויקט הגדר שהוקם בגבול. נילסן שמעה סקירות מאנשי מערכת הביטחון על הפתרונות הטכנולוגיים שישראל מצאה לגבול המערבי, וזאת על רקע הבטחת הבחירות של הנשיא טראמפ להקמת גדר בגבול עם מקסיקו (כאן)

    הודו: 4 חיילים נהרגו מירי של חיילים פקיסטנים בחבל קשמיר

    צרפת: אירוע בני הערובה בפריז, השבויים שוחררו, חשוד נעצר * גבר שטען כי נשא על גופו מטען נפץ לכד שלשה בני ערובה במשרדים של סוכנות פרסום, ברובע העשירי של פריז ודרש לדבר עם השגרירות האיראנית * לפי המשטרה לא מדובר באירוע טרור. החשוד הוגדר כמעורער בנפשו וטען שיש בידיו פצצה וסכין.

    תימן: כוחות הקואליציה הסעודית פתחו במתקפה על עיר הנמל אל-חודיידה * הכוחות הנאמנים לממשלה הגולה וכוחות זרים מאיחוד האמירויות ומסעודיה כיתרו בימים האחרונים את עיר הנמל חודיידה, שנמצאת תחת שליטה חותית. * המורדים מונעים כניסת מזון ותרופות למדינה שנמצאת כעת תחת סכנת רעב. * קרן האו"ם לילדים (יוניצ"ף) הזהירה כי חיי 300 אלף ילדים במדינה מצויים בסכנה מיידית וכי פגיעה בנמל תפגע באספקת מזון, סיוע הומניטרי ודלק הנחוץ להפעלת משאבות מים

צרכנות

מהחודש הבא: הפחתה בתשלום עבור הביטוחים המשלימים בקופות החולים

החל מיולי יפחת התשלום בעבור הביטוחים המשלימים בקופות החולים. בשלב ראשון תחול הפחתה של 7%-6% ובשנה הבאה תחול הפחתה נוספת – עד לשיעור של 15% בממוצע (כאן)

בעולם

    בלב המדבר: בית קברות ענק למטוסי קרב * כ-4,000 מטוסים, בהם מטוסי קרב רבים מכל המלחמות בהן חיל האוויר האמריקני נטל חלק, שוכבים בלב המדבר באריזונה שבארה"ב – פשוט כי אין מה לעשות בהם. המקום הפך ל"בית הקברות" למטוסים הגדול בעולם – ומשמש אטרקציה תיירותית. (החדשות)

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן