Skip to content

"פולחן ערוך" תערוכה חדשה במוזיאון וילפריד ישראל

בחזון העצמות היבשות של אופיר 'פירוש' לוי, העצמות קמות לתחייה. בפולחן ערוך מחדש, הוא מייצר מסכות פולחן מחלקי עצמות ועוד, מסכות צבעוניות, דמיוניות ובעיקר מרתקות בדרך עשייתן. "פולחן ערוך", תערוכה חדשה במוזיאון וילפריד ישראל בקיבוץ הזורע.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המסכות של אופיר לוי, נולדו מן הטבע, מתוך אהבתו הגדולה לחי והצומח. הוא מתהלך בשדות וביערות המקומיים, נוסע בכבישים וסורק בעיני הצייד שלו, את השטח, שם הוא מוצא את חומרי הגלם מהם הוא מייצר את מסכותיו. המסכות המדמות פני בעלי חיים, שדים או אלים, נוצרות מחלקי שלדים של בעלי חיים, נוצות, קוצי דורבנים, עצים, צדפים, אצטרובלים, קרניים, קליעי רובים ואובייקטים מעשה ידי אדם, אשר אותם הוא מרכיב מחדש באופן שהוא מרגיש לנכון מבחינתו. כל חמרי הגלם עוברים ניקוי, חיטוי, שיוף וצביעה מחדש ורק לאחר מכן מתחיל תהליך העבודה של היצירה החדשה.

מסכות הפולחן בתקופות הקדומות שימשו את הלוחמים ביציאתם לקרב להפחדת האויב ואת הציידים שעטו מסכות בדמות בעל חיים, להטעות את קרבן הציד ולגרום לו להתקרב אליהם. אצל המצרים הקדמונים היה נהוג לעטות מסכה על פני המת המובא לקבורה, כדי להבטיח את הצלחתו במפגש עם האלים בעולם הבא. במיתולוגיה היהודית נוכל למצוא את דמות מסכת בעל החיים בשד הנקרא "קטב מרירי" שיש להיזהר מהשפעתו הרעה במיוחד לפני תשעה באב.

קטב

אופיר-פירוש לוי (פירוש הוא כינוי לאף אדום בהונגרית, כינוי שהוצמד לו והוא אימץ אותו), עורך פולחן חדש משלו עם מסכות הפולחן שלו. הוא מתייחס לכך שהחיים שלו מורכבים מטקסים קטנים שהוא עורך דרך תהליך הכנת המסכות.

הרצל

בתערוכה, המסכות מוצמדות ללוחות רקע שחורים, עליהן לוי רשם בגיר את השם שנתן למסכה וטקסט פרי דמיונו. הוא קורא להן "קטב כלב המדבר", "גריש", "הרצל" ועוד שמות פרי דמיונו הקודח. לוי אינו מגדיר את עצמו כאמן. הוא למד אדריכלות נוף ועוסק בגננות. הציג בעבר בגלריה במשמר העמק ובכולי עלמא בתל אביב.

גריש

אוצרות: הקולקטיב-ענת טורבוביץ ורתם לבנון

נעילה: 30.9.2018

מוזיאון וילפריד ישראל, קיבוץ הזורע,  לאתר לחצו כאן

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן