Skip to content

עיקר החדשות – יום שלישי 02 באוקטובר 2018

כותרות המהדורה     מצ"ב סיקור חלקי של כלל חדשות החג וחול המועד. חורף חמים ובריא לכול קוראינו.    נתניהו בעצרת האו"ם: לאיראן יש מתקן אטום סודי נוסף בטהראן – עם כ-300 טונות של חומרים רדיואקטיביים; בארה"ב מסייגים; באיראן מכחישים (בטחוני) * האיראנים מלגלגים ומפיצים צילומי מפעל לניקוי שטיחים עליו טען  נתניהו כי הוא משמש לאחסון […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    מצ"ב סיקור חלקי של כלל חדשות החג וחול המועד. חורף חמים ובריא לכול קוראינו.

  

נתניהו בעצרת האו"ם: לאיראן יש מתקן אטום סודי נוסף בטהראן – עם כ-300 טונות של חומרים רדיואקטיביים; בארה"ב מסייגים; באיראן מכחישים (בטחוני)
* האיראנים מלגלגים ומפיצים צילומי מפעל לניקוי שטיחים עליו טען  נתניהו כי הוא משמש לאחסון חומרים רדיואקטיביים

    נתניהו בעצרת האו"ם: חיזבאללה הקים מתקני אחסון טילים בלב אוכלוסייה אזרחית בביירות (בטחוני)
* החיזבאללה מלגלג ומבצע סיור עיתונאים במגרש כדורגל שבו לדברי נתניהו הוצבו סוללות טילים מדויקים

    לאחר הפלת המטוס הרוסי בסוריה: רוסיה החלה להעביר לסוריה את מערכת הטילים S-300 נגד מטוסים (בטחוני)

    דיווח: חרף המשבר – רוסיה תאפשר לישראל לתקוף בדרום סוריה (בטחוני)

    הפלסטינים עתרו לביה"ד הבינלאומי בהאג נגד העברת שגרירות ארה"ב לירושלים

    דיווח: נורבגיה מתווכת במגעים לחילופי שבויים עם ישראל (מדיני)

    משמרות המהפכה של איראן שיגרו טילים לסוריה כנקמה על התקיפה במצעד צבאי; הטילים נחתו קרוב לכוחות אמריקנים (חוץ)

תחזית מזג האוויר

היום(שלישי): גשם קל במזרח מרכז הארץ (ירושלים) ומזרח דרום הארץ.

בוקר – מעונן חלקית – מעונן בעננות גבוהה ובינונית, תנשב רוח משתנה 7-17 קמ"ש, משבי רוח 24 קמ"ש.

צהריים- בהיר – מעונן חלקית. הטמפרטורות ללא שינוי. תנשב רוח צפון מערבית 17-28 קמ"ש. משבי רוח 46 קמ"ש.

מצב ים התיכון- גבה גלי ומסוכן לרחצה, גובה גלים בתל אביב 80-160 ס"מ, טמפרטורת פני הים התיכון 29 מעלות.

אזהרות מטאורולוגיות- עומס חום בינוני – כבד ברוב אזורי הארץ, ייתכנו ערפילים והגבלות ראות בנגב.

תחזית זיהום אוויר- בינוני.

רביעי(3/10): גשם קל בשעות הבוקר במזרח מרכז הארץ ומזרח דרום הארץ.

בוקר- מעונן חלקית – בהיר, תנשב רוח משתנה 7-17 קמ"ש, משבי רוח 24 קמ"ש.

צהריים – מעונן חלקית – בהיר בעננות גבוהה. הטמפרטורות ללא שינוי. תנשב רוח צפון מערבית 17-28 קמ"ש. משבי רוח 46 קמ"ש.

מצב ים התיכון – גלי ומסוכן לרחצה, גובה גלים בתל אביב 70-150 ס"מ, טמפרטורת פני הים התיכון 29 מעלות.

אזהרות מטאורולוגיות – עומס חום בינוני – כבד ברוב אזורי הארץ.

חמישי(4/10): טמפ' רגילות לעונה.

חדשות

האולטימטום הסתיים: תושבי חאן אל-אחמר לא פינו את בתיהם.

האולטימטום שהציב המינהל האזרחי בפני תושבי הכפר הבדואי הבלתי חוקי חאן אל-אחמר בדרישה שיתפנו בכוחות עצמם הסתיים אתמול אך אף אחד מהתושבים לא הרס את מקום מגוריו, ועל כן ישראל עשויה לממש את צווי ההריסה החל מהיום, זאת, בהתאם להחלטת הממשלה ולפסיקת בג"ץ

שרת החוץ של האיחוד האירופי, הזהירה את ישראל מלבצע את הריסת הישוב הבדואי והתריעה בפני נתניהו כי מדובר בפשע בינלאומי.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקר ושריה צפויים להיפגש מחר עם נציגי ישראל בתצוגה של חדשנות טכנולוגית ישראלית של חברות ישראליות שמתקיימת מחר ביוזמת משרד החוץ הישראלי. ישראל תמנע מפעילות כמו הריסת הכפר או תקיפה בעזה עד לאחר ביקור הקנצלרית

שוטרים שהוזעקו הלילה לשכונת בית צפפה בירושלים בעקבות קטטה המונית על רקע סכסוך בין משפחות, הפרידו בין הצדדים ובתוך כך עצרו /עיכבו 17 חשודים, במהלך האירוע נפצעו 3 מעורבים ושוטר.

בשעות הלילה הוזעקו שוטרים לשכונת בית צפפה בעקבות עימות אלים שהתפתח בין 2 משפחות, מהמקום פונו 3 פצועים. שוטרים שהגיעו למקום הותקפו על ידי חשוד שזרק קרש שפצע קל שוטר והוא פונה לטיפול רפואי.

כוחות המשטרה השתלטו על העימות האלים, ובתוך כך עצרו/עיכבו 17 חשודים וביניהם החשוד שתקף השוטר.  היום יובאו מי מהחשודים בפני בית המשפט בבקשת המשטרה להאריך מעצרם.

המשטרה עצרה חשוד באחזקת נשק ותחמושת בערערה * המשטרה עצרה תושב ערערה בן 19 בחשד לאחזקת נשק לא חוקית.

במהלך פעילות יזומה כנגד אחזקה ושימוש לא חוקי בנשק, הגיעו במהלך החג כוחות משטרה ומג"ב לביתו של צעיר תושב ערערה.

במהלך החיפוש ברחבי הבית וסביבתו נתפסה תחמושת בגדלים שונים ונשק מסוג קרל גוסטב כשהוא מוכן לשימוש.

החשוד כאמור נעצר ובמוצאי החג, הוארך מעצרו בבית משפט השלום בחיפה עד ליום שישי (5.10.18).

בטחוני

במהלך החג ובלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש 21 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט, בהם גם חשודים המעורבים בהפרת הסדר האלימה שהתקיימה בכפר נחלין ביום ראשון. כלל החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט.

נתניהו בעצרת האו"ם: לאיראן יש מתקן אטום סודי נוסף בטהראן – עם כ-300 טונות של חומרים רדיואקטיביים; בארה"ב מסייגים; באיראן מכחישים

ראש הממשלה נתניהו, נאם ביום חמישי בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק וטען כי "לאיראן יש עוד מתקן אטומי סודי בטהראן, שמכיל כמויות ציוד עצומות", נתניהו הציג בנאומו תמונות ומפות של המתקן ושל ארכיון אטום, כשלדבריו באתר יש כ-300 טונות של חומרים רדיואקטיביים. "בוודאי תשאלו את עצמכם למה יש לאיראן ארכיון אטומי סודי ומחסן אטומי סודי. יש לכך תשובה פשוטה: הם לא ויתרו על המאמצים ליצור פצצה גרעינית" * בעקבות נאום נתניהו קרא משרד החוץ האמריקני ) לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לפתוח בחקירה. "זה הכרחי שסבא"א תנצל את מיטב יכולותיה כדי להבטיח לקהילה הבינלאומית שבאיראן אין פעילות גרעינית סודית או חומרים כאלו" * משרד החוץ האיראני, הכחיש את טענותיו של נתניהו וטען כי הן "מגוחכות וחסרות בסיס"

– למחרת נאומו של נתניהו טענו שני גורמי מודיעין אמריקאים כי ארה"ב מודעת למתקן שנתניהו הציג. אחד מהם הגדיר אותו כ"מחסן" המכיל "מסמכים וארכיונים", ואילו השני אמר כי נאומו של נתניהו באו"ם "היה מטעה במידה מסוימת". "ראשית, אנו מודעים למתקן הזה כבר תקופה, והוא מכיל ארוניות עם מסמכים ולא חלקי צנטריפוגות", אמר הבכיר, שנותר בעילום שם, "שנית, לפי מיטב ידיעתנו, אין דבר במסמכים הללו שיאפשר לאיראן להפר את הסכם הגרעין במהירות גדולה יותר מבעבר".

נתניהו בעצרת האו"ם: חיזבאללה הקים מתקני אחסון טילים בלב אוכלוסייה אזרחית בביירות

בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק ביום חמישי האחרון חשף נתניהו מפות שהציגו שלושה אתרי טילים סודיים ליד ביירות. וטען כי אלו מתקנים לאחסון טילים שהקים חיזבאללה בלב אוכלוסייה אזרחית בביירות. לדבריו באתר בשדרגים טילי קרקע קרקע ומסיבים אותם לטילי נשק מדויק ברמת דיוק של 10 מטר * מיקום הטילים בלב אזור אזרחי, שכונת אוזעאי הסמוכה לשדה התעופה של ביירות, נועד להקשות על חיל האוויר לתקוף את האתרים. לפי מערכת הביטחון, מלבד האתרים שחשף ראש הממשלה בנאומו, קיימים בביירות ומחוץ לה אתרים נוספים הממוקמים בלב שכונות אזרחיות.

– שר החוץ של לבנון אמר כי נאומו של נתניהו נועד להצדיק תוקפנות נגד לבנון והזמין שגרירי מדינות לסיור באחד האתרים אליהם התייחס נתניהו

– נתניהו התייחס להכחשות של שר החוץ של לבנון על הימצאות אתרי אחסון טילים בביירות, ואמר כי חיזבאללה ניקה את השטח – "שישאלו את עצמם השגרירים מדוע המתינו שלוש יממות עד שביצעו את הסיור. כדרך קבע חיזבאללה דואג לנקות את השטח באתרים שנחשפו. מצער שממשלת לבנון מקריבה את שלום אזרחיה בחיפוי על חיזבאללה שלקח את לבנון כבת ערובה לתוקפנותו נגד ישראל".

טראמפ בעצרת האו"ם: לא ניתן למדינה שמאיימת על ישראל להחזיק נשק גרעיני

מנהיגי העולם ונציגים דיפלומטים מ-193 חברות האו"ם התכנסו ביום שלישי שעבר לעצרת הכללית של האו"ם, טראמפ התייחס בחלק נכבד מנאומו למזרח התיכון ואמר כי ארה"ב מחויבת לשלום באזור, לרבות שלום בין ישראל לפלסטינים. המטרה הזו מקודמת ולא נפגעת מתוך הכרה בירושלים כבירת ישראל. ביחס לאיראן אמר: "מנהיגי איראן זורעים כאוס, מוות וחורבן. הם בוזזים את המשאבים של המדינה כדי להעשיר את עצמם וכדי להפיץ פורענות במזרח התיכון ומעבר לכך". עוד אמר: "אנחנו לא יכולים להרשות למשטר שקורא מוות לאמריקה לאיים על ישראל ולהחזיק באמצעים לשגר נשק גרעיני לכל עיר בעולם".

לאחר הפלת המטוס הרוסי בסוריה: רוסיה החלה להעביר לסוריה את מערכת הטילים S-300 נגד מטוסים

שר ההגנה של רוסיה הודיע ביום שישי האחרון במהלך מסיבת עיתונאים באו"ם כי ארצו החלה להעביר למשטר אסד מערכות טילי קרקע אוויר מסוג S-300 – "האספקה החלה. כפי שאמר הנשיא פוטין, יינקטו צעדים שיוקדשו להבטחת 100% ביטחון ואבטחה עבור אנשינו". * ביומיים האחרונים נחתו בבסיס הרוסי ליד לטקייה מטוסי אנטונוב ענקיים, שנשאו כנראה את רכיבי ה-S-300.

– מערכות ההגנה יצוידו במכשירי מעקב ומערכות הכוונה רוסיות. וגורמי ביטחון בישראל מעריכים שאם תוצב בסוריה מערכת S-300, היא תוכל לאתר מטוסים שימריאו מנתב"ג ומבסיסי חיל האוויר, ולהוות איום כבר משלב מוקדם.

– לפי דיווח באתר "קומרסנט", סוריה תשתמש בטילים כדי להגן על קו החוף ועל הגבולות עם ישראל, ירדן, לבנון ועיראק. ע"פ הדיווח, רוסיה תעביר לסוריה בין שתיים לארבע מערכות הגנה אווירית מסוג S-300 בשבוע הקרוב, וכי מספר המערכות יכול להשתנות בהתאם לנסיבות, וכי ייתכן שבסך הכל תשלח רוסיה שש עד שמונה סוללות.

– מהקרמלין נמסר כי להחלטה אין קשר לחיכוך עם ישראל, וכי מטרת המהלך היא להגן על הצבא הרוסי בסוריה.

– במקביל, העיתון הרוסי "איזבסטיה" דיווח כי רוסיה כבר הובילה אמצעי לחימה רדיו-אלקטרוניים לבסיס הרוסי חמיימים, הנמצא ליד לטקיה שבסוריה. * סגן שר החוץ של סוריה אמר כי כי סוריה תעשה שימוש במערכות ההגנה האוויריות המתקדמות רק במקרה של תקיפה בשטחי מדינתו. לדבריו, "ישראל, שהתרגלה לבצע תקיפות רבות תחת תירוצים שונים, תצטרך עכשיו לשקול ולחשב מחדש לפני שתתקוף שוב"

שר החוץ הסורי: מקווים לקבל מרוסיה גם את מערכת ה-S-400

שר החוץ אל-מועלם אמר אחרי פגישתו עם לברוב כי דמשק מקווה לקבל את ה-S-300 וכי הוא סומך על מוסקבה שתעביר לסוריה את הדגם המתקדם יותר של המערכת. * מערכת S-400 מכילה שלושה סוגי טילים החל מטווח של 120 ק"מ ועד לטווח של 400 ק"מ והיא מסוגלת לטפל ב-80 כלי טיס בו זמנים. כיום נמצאת המערכת בשימוש כוחות רוסיה וסין בלבד. וטורקיה שרכשה את המערכת תקבל אותה רק בשנה הבאה

דיווח: חרף המשבר – רוסיה תאפשר לישראל לתקוף בדרום סוריה

עיתונאי איראני ציטט מקורות צבאיים שמסרו כי מוסקבה הסכימה לצה"ל להפציץ מטרות איראניות. אולם, הרוסים יתנגדו לתקיפה באזור החוף וסמוך לבסיסים רוסיים (חדשות10)

    לראשונה מזה 20 שנה: הג'יהאד האסלאמי בחר במנהיג חדש לארגון * סוכנות הידיעות הצרפתית מדווחת בשם שני גורמים בארגון הטרור הפלסטיני כי זיאד נחאלה, ששימש סגנו של רמדאן שלח מאז שנות ה-90, יחליף את רמדאן שלאח כמנהיג ארגון הטרור בשל המחלה שממנה סובל. * נחאלה היושב בסוריה נחשב למקורב לאיראן ולחזבאללה

מדיני

הפלסטינים עתרו לביה"ד הבינלאומי בהאג נגד העברת שגרירות ארה"ב לירושלים

הרשות הפלסטינית עתרה לבית הדין הבינלאומי בהאג נגד העברת שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים, זאת למרות שוושינגטון אינה חברה כלל במוסד המשפטי. * בתלונה נכתב שהעברת השגרירות נעשתה בניגוד לאמנת וינה ליחסים דיפלומטיים מ-1961, שבה נקבע ששגרירות צריכה להיות בשטחה של המדינה המארחת, וכי ריבונותה של ישראל על ירושלים היא נושא במחלוקת. בית הדין התבקש בתלונה "להורות לארה"ב להוציא את המשלחת הדיפלומטית שלה מהעיר הקדושה ירושלים".

דיווח: נורבגיה מתווכת במגעים לחילופי שבויים עם ישראל

ברקע התגברות הפרות הסדר ברצועת עזה, גורם בחמאס מסר לעיתון "אל-אחבאר" כי נורבגיה החלה לתווך בין ישראל לחמאס בעסקת השבויים. לדברי הגורם, חמאס מעוניין בעסקה דומה לזו מ-2011 אך מתנה אותה בשחרור כל משוחררי עסקת שליט, שישראל עצרה מחדש. לדבריו, הנורווגים קיבלו תשובה המברכת על התיווך, באמצעות שליח מטעמם שביקר ברצועה בחודש האחרון * בחדשות כאן דווח בשם גורם ישראלי כי הדיווח אינו נכון

בית משפט בארה"ב הקפיא יישום חוק שאוסר להחרים את ישראל

בית משפט פדרלי במדינת אריזונה הקפיא חוק מדינתי נגד חרמות על ישראל, בטענה שחרם הוא פעולה מוגנת במסגרת חופש הביטוי. להחלטה עשויות להיות לה השלכות על חוקים נגד חרם על ישראל במדינות נוספות בארצות הברית. * זו הפעם השנייה מתחילת השנה שחוק נגד חרם על ישראל נתקל בביקורת מצד בתי המשפט בארה"ב על רקע פגיעה בחופש הביטוי. (הארץ)

דיווח: נתניהו הביע נכונות להקמת מדינה פלסטינית בשליטה ביטחונית ישראלית

ראש הממשלה נתניהו התייחס במהלך שיחה עם עיתונאים ביום רביעי אחרי פגישתו עם נשיא ארה"ב טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק לדבריו של טראמפ כי הוא תומך בשתי מדינות לשתי עמים, ואמר כי אינו מופתע, אך הוא מניח שטראמפ יקבל את העיקרון הישראלי שלפיו השליטה הביטחונית ממערב לירדן תישאר בידי ישראל בכל תרחיש. "כל אחד מגדיר את המונח 'מדינה' אחרת. אני מוכן שלפלסטינים יהיו הסמכויות לשלוט על עצמם בלי הסמכות לפגוע בנו. אני מניח שכל תוכנית אמריקאית תשקף את העיקרון הזה"

אבו מאזן בעצרת האו"ם: ללא מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים – לא יושג שלום

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, נאם ביום חמישי בעצרת האו"ם בניו יורק. ואמר כי "שלום באזורנו לא יכול להיות מושג ללא מדינה פלסטינית עצמאית שמזרח-ירושלים היא בירתה, כולל המקומות הקדושים", לדבריו, "אנשים מנסים להתחכם בנושא הבירה. הבירה שלנו היא מזרח-ירושלים, ולא מקום מסוים במזרח ירושלים. אין שלום בלי זה. אין שלום עם מדינה עם גבולות זמנייים. הם המציאו את זה. אין כזה דבר. לא! אנחנו רוצים מדינה עם גבולות מוגדרים, ואז נוכל להתקיים בשלום מול ישראל". אבו מאזן הוסיף עוד כי ארה"ב כיום לא יכולה לשמש כמגשרת יחידה בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, מכיוון שהיא משוחדת לטובת ישראל.

נשיא מצרים בעצרת האו"ם: מצרים מחויבת להקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים

נשיא מצרים, אמר ביום רביעי האחרון בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק שארצו מחויבת להקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים. לדבריו, העובדה שעוד לא קמה מדינה פלסטינית היא דוגמה לכישלון האו"ם והמערכת הבינלאומית. "מתווה הפתרון ברור ואין זמן לבזבז בדיונים לגביו. מה שדרוש הוא רצון פוליטי לשוב לשולחן הדיונים ולהגיע להסדר שמבוסס על מתווה זה".

    דיווח: נתניהו נפגש בשולי עצרת האו"ם עם סגן נשיא אינדונזיה * בגל"צ פורסם כי ראש הממשלה נפגש בחשאי בשולי העצרת הכללית של האו"ם עם הבכיר במדינה המוסלמית הגדולה בעולם, שאינה מקיימת יחסים דיפלומטיים פומביים עם ישראל. * בסוף השבוע השר קרא חשף כי התקיימו פגישות שלא פורסמו עם מנהיגים מהמזרח התיכון, ונתניהו התנער מהדברים (וואלה)

    מקרון באו"ם: יוזמות חד-צדדיות הן לא פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני * נשיא צרפת ביקר את המדיניות האמריקנית ואמר כי אין אלטרנטיבה לפתרון שתי המדינות. גם הפלסטינים דחו את דבריו של טראמפ בפני העצרת: "דבריו מרחיקים את ההזדמנויות להשגת שלום". מלך ירדן: "נסכל כל ניסיון לשנות את אופייה של ירושלים" (וואלה)

    שר החוץ הרוסי: "אובמה תכנן לכפות על ישראל פתרון לסכסוך עם הפלסטינים" * לברוב חשף כי בשלהי כהונתו, רצה הנשיא האמריקאי להביא נוסחת שלום להצבעה במועצת הביטחון, אך רוסיה התנגדה וההצעה לא עלתה לדיון (מעריב)

    המשבר הפנים-פלסטיני מחריף: בכיר בחמאס "אבו מאזן פועל להביא את ישראל למלחמה בעזה" * בכיר חמאס מחמוד א-זהאר טען כי "מדינות ערביות יחד עם אבו מאזן פועלים להביא את ישראל למלחמה בעזה. באמצעות סנקציות כלכליות נוספות על הרצועה, אבו מאזן, יחד עם מדינות ערביות, מתכוונים להפעיל לחץ על הרחוב בעזה להתקומם נגד חמאס" * אחרי נאומו של יו"ר הרשות הפלסטינית בעצרת האו"ם יצאו תושבי רצועת עזה לרחובות. חלקם אף שרפו שלטים עם תמונתו ודרשו את סיום תפקידו.

    בשולי עצרת האו"ם: אונר"א גייסה 120 מיליון דולר * בשולי עצרת האו"ם בניו יורק: סוכנות אונר"א הצליחה לגייס 120 מיליון דולר מהאיחוד האירופי, כוויית, אירלנד, נורווגיה וצרפת שהתחייבו להעניק לסוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים תוספת תקציבית. * כ-46 מיליון דולר מתוך הסכום יגיעו מהאיחוד האירופי.

    בשל איומים על חייהם: אונר"א פינתה בבהילות את רוב עובדיה הבינלאומיים בעזה * תשעה מתוך 11 עובדיה הבינלאומיים של אונר"א המועסקים ברצועת עזה פונו אתמול בבהילות מהרצועה בשל איומים על חייהם שהשמיעו עובדים בארגון העומדים בפני פיטורים. העובדים עברו לישראל דרך מחסום ארז, אף שהוא סגור בחג. * עד כה פונו עובדי אונר"א מהרצועה רק בשל התקפות ישראליות או חשש מהן (הארץ)

חוץ

משמרות המהפכה של איראן שיגרו טילים לסוריה כנקמה על התקיפה במצעד צבאי; הטילים נחתו קרוב לכוחות אמריקנים

משמרות המהפכה של איראן הודיעו כי שיגרו טילים בליסטיים לדרום-מזרח סוריה כנקמה על התקיפה במצעד הצבאי באהוואז שבה נהרגו לפחות 24 בני אדם ונפצעו עשרות. עוד דווח כי מחסני התחמושת של התוקפים נהרסו. אחד הטילים שהוצגו בתקשורת האיראנית נשא את הכתובת "מוות לאמריקה, מוות לישראל, מוות לאל-סעוד (המשפחה השלטת בסעודיה)". זוהי הפעם השנייה בתוך שנה שאיראן תוקפת בשטחי סוריה.

– לפי מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם, שיגור הטילים האיראני הלילה כוון לאזור שנמצא בשליטת דאעש בגדה המזרחית של נהר הפרת, בקרבת העיר אל-בוכמאל סמוך לגבול בין סוריה לעיראק

– גורם במשרד ההגנה האמריקני ל-CNN: הטילים שירתה איראן לסוריה נחתו כחמישה קילומטרים מכוחות אמריקנים

– בכיר אמריקני לרשת סקיי ניוז בערבית: "העובדה שאיראן ממשיכה לפתח טילים בליסטיים ולתמוך בטרור במזרח התיכון פוגעת בביטחון האזורי. הטילים שאיראן שיגרה מאיימים על הכוחות שנלחמים בדאעש. ארה"ב תשמש בכל הכלים האפשריים במטרה להתנגד לאיומים האיראניים"

אינדונזיה: למעלה מ-800 בני אדם נהרגו בעקבות צונאמי

4 ימים לאחר אסון הצונאמי רעידת אדמה בעוצמה 6.2 הורגשה הלילה באי פלורס באינדונזיה. * לפחות 844 בני אדם נהרגו בעקבות צונאמי ורעש אדמה בעוצמה 7.5 באי סולווסי שבאינדונזיה בשבוע שעבר. גלים בגובה של עד שישה מטרים היכו בחוף, וסחפו מאות בני אדם שהשתתפו באירוע מרכזי בעיר פאלו. ע"פ הדיווח, מי שניצל הם אנשים שהצליחו לטפס על עצים שהיו כמעט בגובה הגלים – שישה מטרים. מאמצי החילוץ מתעכבים בגלל נתקי החשמל והתקשורת באי, ועם הגעתם של צוותי חילוץ לאזורים בהם נלכדו אנשים, צפוי מניין הנפגעים הידוע לעלות. * בסך הכל באזור עיירת הדייגים ובעיר פאלו חיים כ-600 אלף בני אדם * באו"ם מעריכים כי 191 אלף איש באינדונזיה זקוקים לסיוע דחוף בעקבות הצונאמי במדינה

בשל המתיחות עם סין ורוסיה: צבא ארה"ב מדלל את כוחותיו באזור המפרץ הפרסי

למרות ההחמרה בהתבטאויות נגד איראן: צבא ארה"ב מדלל את כוחותיו באזור המפרץ הפרסי ומסיג ממנו ספינות, טילים ומטוסים, להם יזדקק במקרה של עימות צבאי. כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" * לפי בכירים בצבא ארה"ב שצוטטו בוול סטריט ג'ורנל שר ההגנה האמריקני הורה להסיג ארבע סוללות פטריוט מירדן, מכוויית ומבחריין, כחלק מהניסיון להתמקד באיומים מצד רוסיה וסין, כחלק משינוי ההתמקדות בסכסוכים במזרח התיכון ובאפגניסטן. במקום זאת, הצבא יתמקד במשברים מול בייג'ינג ומוסקבה * לפי הדיווח, שתיים מהמערכות יוצאו מכוויית, השלישית מירדן והרביעית מבחריין. ארבעתן יוחזרו לארה"ב, שם ישודרגו, ולא יוחלפו באחרות.

    משרד החוץ הרוסי זימן את שגריר קוריאה הדרומית לשיחה במוסקבה, ודרש את שחרורו של כלי שייט רוסי, אשר לטענת הרוסים מעוכב בצורה לא חוקית בנמל בוסאן בקוריאה הדרומית

    יפן: דיווחים על שני הרוגים בטייפון "טראמי" שהיכה במדינה

    מיקרונזיה: מטוס התרסק בחופי מיקרונזיה, הנוסעים חולצו בשלום מהמים * מטוס של חברת "אייר ניוגיני" מפפואה גינאה החדשה התכונן לנחיתה באחד מהאיים המרכיבים את מיקרונזיה, אך התרסק בסמוך לחוף. כל 47 נוסעיו ואנשי הצוות חולצו בשלום על ידי סירות קטנות. "בהתחלה חשבתי שזו הייתה נחיתה קשה, עד שראיתי חור בצדו של המטוס ומים חודרים לתוכו" (וואלה)

    מקדוניה: 91% מהמצביעים המקדונים תומכים בשינוי שמה של מדינתם ממקדוניה למקדוניה הצפונית אך שיעור המשתתפים במשאל העם עמד רק על 36%. שיעור הצבעה הנמוך מ-50% מבעלי זכות ההצבעה – רף המינימום להפיכת הצעת השינוי לחוקית. באופוזיציה רואים בכך היענות לקריאתם להחרים את המשאל אך ראש ממשלת מקדוניה התחייב ללחוץ לקיום הצבעה בפרלמנט על שינוי שמה של המדינה, במטרה לפתור סכסוך ארוך שנים עם יוון. זאת על אף כי במשאל העם בנושא השתתפו * מזכיר נאט"ו מברך על תוצאות משאל־העם במקדוניה ואומר כי הברית הצבאית פותחת לפניה את דלתה. עם זה, הוא מדגיש כי מקדוניה תוכל להצטרף לנאט"ו רק לאחר שהפרלמנט שלה ייענה ברוב של שני שלישים לפחות לדרישת יוון לשנות את שם המדינה למקדוניה הצפונית

    קוריאה: קוריאה הצפונית והדרומית החלו בפירוק מוקשים באזור הגבול

    – שר החוץ הצפון הקוריאני באו"ם: לא נתפרק מנשקנו ללא אמון בארה"ב * קוריאה הצפונית אומרת כי הכרזה על סיומה הרשמי של מלחמת קוריאה לא יכולה להיות קלף מיקוח כדי לגרום לפיונגיאנג להתפרק מנשקה הגרעיני. בתקשורת הממלכתית במדינה נאמר כי הכרזה על סיום המלחמה צריכה הייתה לקרות לפני עשרות שנים והיא הדבר הבסיסי ביותר לכינון קשרים בין וושינגטון לפיונגיאנג * בנאומו בעצרת הכללית תקף שר החוץ הצפון קוריאני את המשך הסנקציות האמריקניות על ארצו למרות הצעדים שלדבריו נקטה ארצו למען פירוז חצי האי הקוריאני מגרעין ואמר כי "אין סיכוי שנתפרק ראשונים באופן חד-צדדי"

    שוודיה: הפרלמנט השוודי הדיח את ראש הממשלה בהצבעת אי אמון * שבועיים לאחר שמפלגת המרכז שמאל זכתה בבחירות הכלליות, בית הנבחרים החליט שסטפן לופבן לא מתאים לכהן כרה"מ. הרכבת הקואליציה תיפול, כנראה, בידי מפלגת המרכז ימין (חדשות 10)

כלכלה

ברגע האחרון: ארה"ב וקנדה הגיעו להסכם סחר חדש שיחליף את NAFTA

שעות לפני שהיה אמור להיות מוצג הסכם חלופי לנאפט"א ללא קנדה: ארצות הברית וקנדה הגיעו להסכמה שתאפשר את המשך קיומו של הסכם הסחר נאפטא שבו שותפה גם קנדה. ההסכמה הושגה אחרי משא ומתן שנמשך שלושה עשר חודשים ובמהלכו התגלתה מתיחות בין אוטאווה לוושינגטון. * ההסכם יסדיר סוגיות שהיו במחלוקת בין הצדדים, בין היתר בכל הנוגע לסחר במוצרי חלב ויגביל את יצוא כלי הרכב מקנדה לארה"ב. קנדה נותרה במידה רבה לבדה, לאחר ששתי שותפותיה להסכם הקודם, ארה"ב ומקסיקו, כבר חתמו על הסכם חדש לפני יותר מחודש.


error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן