Skip to content

היועץ המשפטי לממשלה: מימון הגנתו של נתניהו ע"י מקורביו, חייב באישור וועדת היתרים

בתשובתו למבקר המדינה כותב ד"ר אביחי מנדלבליט כי איננו רואה בקבלת 300 אלף דולר ללא היתר הוועדה על ידי נתניהו כעבירה פלילית, אך במידה וועדת ההיתרים לא תאשר, יאלץ ראש הממשלה להחזיר את הכסף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט השיב אמש (שני)  לפניית מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא שבה ביקש המבקר את התייחסותו של היועץ לבקשה החוזרת של  ראש הממשלה בנימין נתניהו לממן את הגנתו המשפטית באמצעות שניים ממקורביו, לאחר שוועדת ההיתרים הפועלת מתוקף כללי אשר דחתה כזכור את בקשתו הראשונה של ראש הממשלה.
בתשובתו קובע מנדלבליט, כי מימון ההגנה המשפטית של ראש הממשלה באמצעות מקורביו טעונה אישור של ועדת ההיתרים. היועמ"ש הציע כי הוועדה אף תקבע מגבלות שיבטיחו כי הכספים שיועברו לנתניהו ישמשו אך ורק לצורך מימון ההוצאות המשפטיות בלבד; מינוי נאמן שיוסמך לפעול למטרה זו בלבד; קביעת מגבלה ביחס לסכום המימון שראש הממשלה יקבל למטרה זו; מתן האישור יהיה לפרק זמן מוגדר ומוגבל.

מנדלבליט ושפירא (צילומים: לע"מ)
מנדלבליט ושפירא (צילומים: לע"מ)

כפי שהובהר במכתבו של היועץ המשפטי לממשלה למבקר המדינה מיום 27.6.18, הוועדה למתן היתרים היא הפורום המתאים והמוסמך לדון בבקשת ראש הממשלה, נוכח אופייה של מערכת היחסים האישית/משפחתית בין ראש הממשלה לבין השניים, כפי שנלמדה מהבירור העובדתי שנערך.

במכתב שנשלח אמש הובהר כי הממצא העובדתי החדש שעלה במכתבו של בא כוחו של ראש הממשלה, עו"ד נבות תל-צור,  למבקר המדינה, לפיו מיליקובסקי,  בן דודו של ראש הממשלה,  כבר מימן את הוצאות הגנת ראש הממשלה ורעייתו בסכום של כ-300,000$, איננו משנה מסקנה זו.

עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי שככל שוועדת ההיתרים תיאות לבחון מחדש את בקשת רה"מ למימון הוצאות ההגנה על-ידי  מיליקובסקי ופרטרידג', יהיה על ראש הממשלה לבקש את הוועדה לאשר בדיעבד את העברת הסכום, תוך שיהיה עליו להציג בפני הוועדה אסמכתאות.  אם הוועדה תדחה את הבקשה לדון מחדש בפניית ראש הממשלה, או תסרב לאשר בדיעבד את תשלום הכספים, יידרש ראש הממשלה להשיב למר מיליקובסקי את הסכומים ששולמו על-ידו.

המגבלות החלות על קבלת כספים נובעות מתפקידו של ראש הממשלה כעובד ציבור, ומעוגנות בחוק שירות הציבור (מתנות), הקובע איסור על עובד הציבור לקבל מתנה "באשר הוא עובד הציבור" (חוק המתנות); וכן במסגרת הכללים למניעת ניגודי עניינים של שרים וסגני שרים (כללי אשר).

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן