Skip to content

פסטיבל אוכל כפרי במטה יהודה 2019

1-23 במרץ 2019 , חגיגה של אירוח אתני ואותנטי בבתים ובמסעדות, עשרות בשלנים ובשלניות יכניסו את המבקרים לביתם - להכיר דרך הצלחת על רקע הפריחה המרהיבה באזור. הפסטיבל ביוזמת המועצה האזורית מטה יהודה ומחלקת התיירות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה החל לפני 19 שנה, עם מספר קטן של בשלניות ותיקות שפתחו את בתיהן וסיריהן בפני המבקרים, ומאז צמח והתפתח עם כל שנה שחלפה. עם השנים, הצטרפו בשלנים ובשלניות רבים לפסטיבל, מבוגרים וצעירים, ממוצא מרוקאי, כורדי, הודי וערבי, כאלה שבילו את כל חייהם במטה יהודה, וילדים שעזבו למקומות אחרים עד שחזרו לאחר שהבינו שאין כמו בבית. הפסטיבל חוזר השנה לחודש מרץ, כאשר כל האזור נמצא בשיא הפריחה, ובצדי הדרך ניתן לראות, כלניות, נרקיסים ותורמוסים בהמוניהם

פריחה מדהימה של תורמוסים הממתינה לכם בשפלת יהודה (צילום:דן בר-דוב)
פריחה מדהימה של תורמוסים הממתינה לכם בשפלת יהודה (צילום:דן בר-דוב)
פריחה מדהימה של תורמוסים הממתינה לכם בשפלת יהודה (צילום:דן בר-דוב)

את הרקע לאירוע הזה מספקים הנופים של מטה יהודה, אזור אשר נמצא במרחק נסיעה קצר ממרכז הארץ, חבל ארץ ירוק עם נופים מרהיבים וגפנים משתרגות וסדורות בכרמים, מסלולי טיול מרהיבים, מנזרים וכנסיות. בתוך כל היופי הזה תתרחש חגיגה קולינרית של אוכל מסורתי ועדכני, שילובים של מטבחים אתניים ומטבחים מחדשים בבתים, במאפיות בוטיק מקומיות, ביקבים ובמבשלות בירה.

חודש מרץ הוא גם חודש האישה, והפסטיבל מוקדש השנה לכבודן של אותן סבתות, ואימהות אשר נתנו את ההשראה לבשלני האזור, ומהן נולד הרעיון של פסטיבל האוכל. כל אחד מהמשתתפים בפסטיבל הוסיף לתפריט מנה אחת מיוחדת, מנה שהיא "מחווה לאישה, אמא, סבתא" עליה גבאי תכין תבשיל טלה בארטישוק ירושלמי, כזה שמנגבים הרוטב הנפלא שלו בחלה, כמו שהייתה עושה כילדה בבית. נטלי, מ- Chez Natalie, שעלתה מצרפת, תכין ניוקי מבצק רבוך, כמו שהיו מכינים בבית ילדותה. אורן שמואלי ממאפיית ברדלי יגיש פידה, מאפה סירה טורקי ממולא גבינות שעובר מדור לדור כבר אלף שנה, והוא זכה לקבל אותו מסבתא רוזה וכמובן עוד המון מנות מופלאות, המוקדשות לנשים מופלאות לא פחות.

פריחת השקד (צילום:דן בר-דוב)
גם הרקפות פורחות (צילום:דן בר-דוב)

בכל אחד מימי השישי בפסטיבל יצאו "סיורים בין הסירים" – טיולים קולינריים מודרכים שיתנו למשתתפים הזדמנות ליהנות מטעימות מהנות של הקולינריה במטה יהודה – בישול ביתי, טעימות יין ביקב, מעשני בשרים, אופים ואופות ושפים המשלבים השראות וידע מרחבי העולם בבישול מקומי עונתי.  מחיר-150 ₪ לאדם, כולל הסעה, הדרכה וטעימות. בהרשמה מראש.

במהלך ימי הפסטיבל יתקיימו גם שלל אירועים מיוחדים. קבלת שבת מוזיקלית בבית הקונטיינרים, "טחינא – המופע": מפגש המשלב בין טעמים, סיפורים ומוזיקה, תערוכת "ניצני אביב" ביקב קדמא והופעה של איתי סופר בנפלאות הגריל הארגנטינאי, קונצרט מוזיקה קלאסית קלה ביקב הדר, יריד "קרלה הקטנה" במתחם חאן מילכה עם האוכל של יוצאי קוצ'ין ממושב תעוז, סיורי כורסא ומופעי מוזיקה ומחול מהודו.

עוד יתקיימו גם סיורי ליקוט עם הטובות שבמלקטות וארוחות שף מהלקט, וגם כמה מיקבי האזור מצטרפים לחגיגה, ומארחים לסיורים וטעימות: יקב שורק, יקב גיזו, יקב יהודה, יקב יפו, יקב ספרה, יקב עמק האלה וגם מבשלת באסטרס.

עבדכם הנאמן בלב שדה תורמוסים צולם ע"י אלדד מאסטרו

יצאנו לדגום כמה מתוך שפע הפנינים הקולינאריות שהפסטיבל מציע. תחנתנו הראשונה הייתה במושב נחושה אצל נטלי Chez Natalie נטלי, קונדיטורית בעלת ותק של 25 שנה, והמבטא המקסים  יסגיר מהר מה מקור ההשפעה הקולינארי שלה . נטלי ילידת בורדו בוגרת ביה"ס לבישול ה"קורדון בלו" באה מבית צרפתי איטלקי שעסק ביין ואוכל טוב.  הבראנץ’ שהיא מגישה  מתאפיין בטעמים קלאסיים ומוגש במרפסת מול נוף עוצר נשימה. חלת בריוש, ביצה עלומה עם סלמון, תפוחי אדמה מוקרמים, ירקות טריים ואפויים, קינוחים אישיים משובחים, מיני פאטיסרי ועוד מעדנים מהמטבח הצרפתי. והמנה המיוחדת בסימן  חודש האישה הוא ניוקי מבצק רבוך, כמו שהיו מכינים בבית ילדותה. (בימי שישי 9.30-15.00,יש להזמין מקום מראש , 055-6670749).

קרם ברולה אצל נטלי (צילום:דן בר-דוב)
טירמסו אל מול נוף נפלא אצל נטלי (צילום:דן בר-דוב)
אגז בנדיקט אצל נטלי (צילום:דן בר-דוב)
עוגת תות שדה נפלאה אצל נטלי (צילום:דן בר-דוב)

תחנתנו הבא הייתה אצל נורית הרץ היא נורה שפית טבעוניתהגרה במושב מטע . מתמחה בבישול הודי ובמטבח הים תיכוני ולא פחות בליקוט בסביבה וביער הסמוך לביתה. נורה מציעה סיור ליקוט וארוחת ליקוטים מקומית ועונתית בתקופה הכי יפה של השנה. וכמובן ארוחת בת שש  מנות עשירה הכוללת יין בוטיק מקומי,שכולה מבוססת על ליקוטי העונה ובהשראת אמא אדמה (יש להזמין מקום מראש :052-8333844) .

נורה מסבירה (צילום:דן בר-דוב)
זה לא אוזני המן זה פטאייר (צילום:דן בר-דוב)
אצל נורה (צילום:דן בר-דוב)
צלחת שכולה לוקטה בסביבה (צילום:דן בר-דוב)

ואי אפשר בלי בשר לכן שמנו פעמינו לקיבוץ הל"ה שם המתינו לנו "נפלאות הגריל הארגנטינאי". את נפלאות הבשר הזה מנהלים יעל ואבי המשלבים ידע והניסיון בן 30 שנה בתחום הבשר וההסעדה ומחברים בין נפלאות הגריל הארגנטינאי, למטבח הכפרי מקומי. במבנה  שבקיבוץ נתיב הל”ה, צופים על הנוף המוריק של עמק האלה, ניתן  ליהנות מנתחי בשר, הניצלים לאיטם על הגריל הענק כמיטב המסורת, מסלטים וירקות בתנור, צ’וריסוס וכנפיים ברוטב מיוחד, יין ובירה מקומיים, קינוחים ועוד. (יש להזמין מקום מראש: יעל ואבי רוזנבוים 054-5987231 // 054-4341282 )

מנפלאות הגריל הארגנטינאי (צילום:דן בר-דוב)
מנפלאות הגריל הארגנטינאי (צילום:דן בר-דוב)
אבי רוזנבוים מנפלאות הגריל הארגנטינאי (צילום:דן בר-דוב)

במושב טל שחר, בלב השדות החקלאיים ממוקם משק עיזים משפחתי משק צבן ולו מחלבה קטנה הנושאת את השם המקסים "עיזה פזיזה" הכוללת דיר קטן, מחלבה ומרכז מבקרים עם חנות גבינות. את המקום מנהל אלון צבן ,שאביו הקים את המשק, שהפך מסטודנט לתואר שני בביולוגיה וחקר תפוח האדמה בפינלנד, לגבן במחלבת עיזים קטנה בטל שחר. אלון מוקף ב-15 השנים האחרונות בעיזות פזיזות המניבות חלב, ממנו מייצר באהבה יוגורטים וגבינות משובחות, מהן ארבע הנושאות את שם ארבעת הנשים המשמעותיות בחייו: רות אשתו, שושי אמו, שרי ונוגה בנותיו (מבין 5 ילדיו). מרכז המבקרים של עיזה פזיזה, מקיים סדנאות ופעילויות חוויה המתאימות לכל גיל. מגוון הפעילויות מותאמות לקבוצות באופן אישי בתיאום מראש הפעילויות חושפות את המבקרים לחוויה מרתקת, החל מאופן גידול העז, דרך חליבה ולטעימות של מוצרי המחלבה וכמובן סדנה (מומלצת מאד)) להכנת גבינה בייתית (זה הרבה ותר פשוט ממה שאם חושבים). סיורים חינם בימי שישי של הפסטיבל: בשעות > 10:00, 12:00, 14:00. סיורים וסדנאות בהזמנה מראש 08-6102876

חנן צבן שמנהל את עיזה פזיזה (צילום:דן בר-דוב)
במחלבת עיזה פזיזה (צילום:דן בר-דוב)
במחלבת עיזה פזיזה העיזים רועות באחו (צילום:דן בר-דוב)
במחלבת עיזה פזיזה (צילום:דן בר-דוב)
במחלבת עיזה פזיזה (צילום:דן בר-דוב)
במחלבת עיזה פזיזה (צילום:דן בר-דוב)

תחנתנו האחרונה ,גם היא בטל שחר במשק עיני – פאר, מרכז המבקרים של פאר – משק עיני בנוי במרכז המשק, בתוך מבנה משופע  בהיסטוריה וממורביליה למיניהם, והוא משקיף על הנופים היפים ביותר בישראל, נופי עמק שורק, שפלת יהודה, והרי ירושלים. המקום מציה יין בוטיק מקומי ובירה המבושלת במקום. בימי חמישי נערכת במקום חגיגה של בשרים, לחמי מחמצת וסלטים מיוחדים הכל בניצוחן של השף אלי מזרחי. בימי שישי שקשוקה ועופות בגריל עם לחמי מחמצת וסלטים מיוחדים. עם טעימות של היין, הבירה, ושמן הזית המדהים. בסיור והדרכה במשק, ביקב, במבשלת הבירה ובכרמי הזית. (בהזמנה מראש 052-7827234,  סיורים יוצאים ב-11:00, 13:00, 15:00).

משק עייני פאר (צילום:דן בר-דוב)

הפסטיבל יתקיים בתאריכים 1-23 במרץ, במהלך 4 סופי שבוע.  פרטים נוספים באתר מחלקת התיירות של מטה יהודה: www.tour-yehuda.org.il    , *8108  ובדף ה-  הלב הירוק תיירות מטה יהודה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן