Skip to content

גביעונית הלבנון פורחת בחבל יתיר

פרחי גביעונית הלבנון מיתמרים בימים אלה בשמורת תל קריות שבחבל יתיר, זה הזמן לגלות ברגל או באופניים שמורת טבע לא מוכרת יחד עם פיקניק ביער יתיר ומסע בזמן בסוסיא הקדומה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אז מה זה גביעונית הלבנון? גביעונית הלבנון, צמח רב-חן המתנשא כמגדל-פעמונים, פורח בימים אלה במלוא הדרו בשמורת תל קריות שבחבל יתיר. הפרחים נראים צנועים ומלוא יופיים מתגלה רק במבט מקרוב. הפרח נטוי מטה, מעוצב כגביע, אורכו 15 עד 20 מ"מ. זהו פרח מוגן שאינו שכיח  אשר פורח בראשית האביב, בפברואר ובמרץ, וצומח במזרח הים התיכון, מישראל ועד טורקיה בלבד. בארץ הוא מופיע באזורי ההר והשפלה הים תיכוניים

גביעונית הלבנון פורחת בחבל יתיר (צילום:נעמה אפיק)
גביעונית הלבנון פורחת בחבל יתיר (צילום:נעמה אפיק)

טיול בעקבות גביעונית הלבנון הוא גם היכרות עם שמורה תל קריות, אשר יושבת במורדות המזרחיים של חבל יתיר, היורדים בתלילות לעבר מדבר יהודה. העצים והשיחים בשמורה מעטים, וכוללים בעיקר עוזרר קוצני ואשחר ארץ-ישראלי,  סירה קוצנית וקדד בית-הלחמי, ואילו במשטחי הסלע צומחים כתלה חריפה ואזוב מצוי. את גביעונית הלבנון נמצא למרגלות הרכס. לאורך השמורה, מצפון לדרום, עוברת דרך קדומה – מעלה דרגות, בה עובר כיום שביל ישראל. בשמורה נמצאים גם מספר אתרי עתיקות, הגדול שבהם הוא תל קריות המשתרע על פני מאות דונמים – שרידי יישוב נרחב, מבנים עתיקים ומערות מגורים. אתרים נוספים בשמורה הם חורבת עמשא עילית, חורבת עמשא תחתית, חורבת עמודי קריות, חורבת אמירה וחורבת רוג'ם סוויף.

את מהסלול כולו, דרך הפריחה המיוחדת הזו, אפשר גם לעשות ברכיבה על אופניים. בחברת midbar-e שביער יתיר ניתן לשכור אופניים חשמליים לרכיבה מודרכת או אופני הרים לרכיבה עצמאית.  לפרטים: גל מגל- 050-3550507.

גביעונית הלבנון פורחת בחבל יתיר (צילום:נעמה אפיק)

ואם כבר בסביבה, שווה לשלב טיול ופיקניק ביער יתיר הסמוך, היער הנטוע הגדול ביותר בארץ וביקור בסוסיא הקדומה, עיירה יהודית קדומה בת 1,500 שנה, אתר ארכיאולוגי מהיפים והמיוחדים ביותר בארץ המציג באופן המוחשי ביותר את חיי היהודים בארץ ישראל בתקופת התלמוד. באתר שרידים מרשימים של מבנים, מערות, מקוואות, בית הבד וגתות, מנהרת מילוט, עיטורים וסמלים יהודיים באבן ובפסיפס ומבנה בית כנסת המפואר עם פסיפסים מיוחדים ונדירים. במקום אף חיזיון אור קולי בתוך מערה, מנהרת מילוט בה ניתן לזחול עם כל המשפחה (הצטיידו בפנסים) ומרכז מבקרים עם ממכר של תוצרת מקומית. לפרטים סוסייא הקדומה: 02-6286212 מחיר כניסה: מבוגר- 23 ₪ ילד: 13 ₪

גביעונית הלבנון פורחת(צילום:נעמה אפיק)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן