Skip to content

מסקרן ומאתגר

מלהקת הג'ירפות ועד עיבוד מוזיקלי מקורי ל"מלך ליר" השייקספירי, ומה להולוגרמה של פוטין ולמחול מלחמה אפריקאי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פסטיבל ישראל ה-58 יוצא לדרך 

(כן, ויש גם עירום)

כל ההמלצות

15.6.2019-30.5.2019

פסטיבל ישראל ה-58 ייפתח בהפקת מקור מוזיקלית מתמשכת ("פעימה לשנייה", יום חמישי 30.5 מ-21:00), שתתקיים ברחבת תיאטרון ירושלים ועל במת תיאטרון שרובר: המוזיקאי, היוצר וסולן להקת "הג'ירפות", גלעד כהנא, יוביל התרחשות בה יופיעו ויארחו זה את זה הרכבים ואמנים שונים. על במה שתוקם תחת כיפת השמים ברחבת התיאטרון, יעלה עטר מיינר על עמדת הדי-ג'יי עם חומרים מתוך אלבום הבכורה שלו, מהמדוברים שיצאו פה בשנה האחרונה, ויארח את שותפיו דור 3רסטה חיאלמוג דרור ועדן דרסו – שיבצעו שירים מן האלבום וגם חומרים מקוריים משלהם.

מיד אחריהם יארחו ה-DIGITAL MONX – הרכבם החדש והמסקרן של תמיר מוסקט ואורי קפלן (חברי הבלקן ביט בוקס) ונגני העל איתמר ציגלררון בונקר ותום דרום – את תומר יוסף גילי ילועדן דרסוELISEEA-WAפלד וגלעד כהנא, להופעה-מסיבה פראית עמוסה בראפ, היפ הופ, אפריקה וטרופיקל בס: שעתיים של מפגשים נדירים, בקצב מסחרר, של היוצרים שמביאים את הביט המקומי לקצוות חדשים.

המופע ימשיך אל תוך הלילה לאירוע אפטר שיתקיים על במת האולם הגדול ביותר בתיאטרון, עליה יפתחו האמנים מעבדה חיה שתכניס אותנו אל בטן העשייה המוזיקלית שלהם. כל האמנים שהופיעו על הבמה ברחבה יפגשו את הקהל בגובה העיניים, על אותה קרקע ובאווירה שונה.  (אירוע פתיחה – "פעימה לשנייה": יום חמישי 30.5 שעה 21:00)

 בלט קולברג, Figure a Sea, תמונה שלUrban-Jörén
בלט קולברג, Figure a Sea, תמונה שלUrban-Jörén

 בתחום המחול: משבדיה יגיע בלט קולברג עם שתי תכניות מרתקות: Figure a Sea – הכוריאוגרפית דבורה היי והמוזיקאית לורי אנדרסון מבקשות לאתגר את האינטליגנציה, היופי וההומור של רקדני הלהקה. לצלילי המוזיקה המדידטיבית  שהלחינה אנדרסון הופכים הרקדנים והבמה לים של אינספור אפשרויות. (יום רביעי 5.6 שעה 20:30)

בתכנית השנייה, Protagonist, יעלה הכוריאוגרף יפטה ואן דינטר (Jefta van Dinther) לצלילי הפסקול של המלחין השבדי Elias מופע במסגרתו יוצרים הרקדנים קהילות המתגבשות על הבמה, אך נכשלות ביצירת מומנטום קולקטיבי אמיתי ומתפרקות כלא היו. (יום ה', 6.6. ב-20:00).

 בלט קולברג, תמונה של Urban Jörén
בלט קולברג, תמונה של Urban Jörén

בתחום התיאטרון: מפולין תגיע הקבוצה (Teatr Piesn Kozla)  הקרויה גם "Song of the Goat Theatre"   עם המופע "שיריו של ליר" (Songs of Lear). הבמאי המנחה הוא גרגורז בראל (Grzegorz Bral). באמצעות טכניקה בימתית ייחודית פרי פיתוחו, חוקרת הקבוצה את הזרימה בין השיר למילה, בין הקול לדמות, ובין מקצב למחווה.  חברי ההרכב – זמרים ופרפורמרים – מפרקים את הטקסט השייקספירי הדרמטי ושוזרים אותו במהלך ווקאלי פוליפוני שמלוּוה במוזיקה חיה. הליווי המוזיקאלי נע בין מוזיקה עתיקה שמושרת בלטינית ובקופטית לבין מוזיקת נשמה חדשה. המופע זכה בשלושה פרסים בפסטיבל אדינבורו. (יום חמישי, 13.6, שעה 20:00, ויום שישי, 14.6, שעה 13:00).

מדרום אפריקה יגיעו השנה שני מופעים: זוכת פרס אוליבייה היוקרתי להישג יוצא דופן בתחום המחול לשנת 2003, הכוריאוגרפית הוותיקה רובין אורלין (Robin Orlyn) – הראשונה שהעזה לשלב יוצרים ושחקנים שחורים בעבודותיה בניגוד לחוקי האפרטהייד – תעלה בפסטיבל את "And so you see… our honourable blue sky and ever enduring sun… can only be consumed slice by slice" במופע זה חוזרת אורלין (שזכתה במדינתה לכינוי "a permanent irritation") לחוקה הדרום אפריקאית המדברת בין היתר על שוויון זכויות מגדרי, – ותוהה כיצד המציאות העכשווית במדינה פוגשת את התקוות הדמוקרטיות שהונחו בחוקה זו.

בקולאז' בימתי יוצא דופן שממזג עבודת וידיאו חיה והופעה מהפנטת של הפרפורמר-הילר אלברט קוזה, יוצרת אורלין יצירה שנעה בין קברט פוליטי צבעוני לריקוד מלחמה חושני עם הולוגרמה של פוטין, ועוסקת בכל מה שמפחיד, יפה, עצוב ומעוּנה בזהות האפריקאית העכשווית. האפריקאי, כפי שהוא מדומיין על ידי המערב, לובש גוף משוחרר מינית שמתפשט, מתחפש, נצבע, נשטף, משתנה תדיר, ולנצח נותר חמקמק.  (יום חמישי 6.6, שעה 22:45, ו-יום שישי 7.6, שעה 14:00)

 סטיבן כהן, תמונה של Marc Domage
סטיבן כהן, תמונה של Marc Domage

יוצר  דרום אפריקאי נוסף הוא אמן הפרפורמנס סטיבן כהן החי בצרפת. כהן, מגדיר עצמו כגבר דרום אפריקאי, לבן, יהודי והומוסקסואל, – והדמות הפרפורמטיבית ההיברידית שיצר מורכבת מכל אותן זהויות.  במופע "put your heart under your feet … and walk!" – יוצר כהן רקוויאם פרידה מבן זוגו לחיים, הרקדן אלוּ, ((à Elu שהיה אהובו עשרים שנה. היצירה היא מיצב שבנוי ממאות זוגות נעלי בלט, עשרות פמוטים, וחצאית שעשויה מפטיפונים. כהן ניצב ביניהם מאופר ולבוש כמעין פרפר קווירי שברירי ומאחוריו מוקרנות סצנות הכופות אסתטיקה בבית מטבחיים. הקהל מוזמן לקחת חלק באקט אמנותי פואטי, אישי ועצוב שבו החי בוחר להטמיע את המת בגופו ולהמשיך לקיים אהבה שאין לה סוף. המופע כולל עירום ויש בו קטעים קשים לצפייה!(יום חמישי 6.6 שעה 21:30; יום שישי 7.6,שעה15:30)
מברזיל יגיע הכוריאוגרף הוותיק מרסלו אוולין עם היצירהSuddenly Everywhere is Black with People בהשראת הספר "ההמון והכוח" של זוכה פרס נובל לספרות אליאס קנטי. חמישה פרפורמרים צבועים שחור מכף רגל ועד ראש חולקים חלל עם הקהל. הם נעים כמקשה אנושית אחת, מאלצים את הצופים פעם אחר פעם למקם את עצמם מחדש במרחב, ובאופן מרתק הופכים כוריאוגרפיה של רקדנים לכוריאוגרפיה של קהל.  בתוך חלל שחור שמוקף בטבעת של אורות ניאון לבנים מעמת אותנו הכוריאוגרף הברזילאי הוותיק מרסלו אוולין   עם אחד הפחדים האנושיים הגדולים ביותר – הפחד מהאחר ומהלא-מוכר. המופע בעירום מלא. הצפייה במופע בעמידה.  (יום חמישי 13.6 שעה 23:15, ו יום שישי 14.6 שעה 16:00)

 החפרפרות, תמונה של Matin-Argyrolo
החפרפרות, תמונה של Martin-Argyrolo

בתחום המוזיקה מוזמן הקהל למופע רוק ("ליל החפרפרות") של המחזאי והבמאי הצרפתי פיליפ קן (Philippe Quesne) – מופע בו עוסקות חפרפרות בחפירת יקום מקביל. עם שפה בימתית אודיו-ויזואלית יוצאת דופן ולצלילי קונצרט רוק, עוסקות החפרפרות בבנייה ופירוק של עולמן,- ולנו לא נותר אלא להצטרף אליהן למסיבת הרוק הראשונה, ואולי האחרונה, ביקום החדש. (יום חמישי 13.6 שעה 21:30)

משווייץ יגיע מרטין צימרמן, עם עבודת הסולו שלו, "הלוֹ" (Hallo) – מופע הגדוש בהומור, סקרנות ילדותית וקסם תיאטרון אבסורד חולמני וחשוף של חפצים וגוף. בחיפוש אחר שותף, הוא הופך את עורו  ופורשֹ על הבמה את עולמו הפנימי על כל הטרגיות והקומיות שקיימות בו. התפאורה, שבמבט ראשון נראית סטטית וקבועה, הופכת לדינמית, ואנו נכנסים למגרש המשחקים של הנפש במרחב חידתי שבו לאובייקטים יש חיים משל עצמם, והגבול בין מציאות לבדיה מיטשטש. צימרמן מתחבר לתשוקה שהובילה אותו לעסוק בפרפורמנס מלכתחילה, ומדגים כישורים פיזיים ובימתיים יוצאי דופן: הוא הולך לאיבוד, משוכנע שבבואתו במראה היא אדם ממשי, מתקפל אל תוך עצמו, מנסה להתאים את גופו לסביבה שמשתנה ללא הרף, והופך לאביזר נוסף על הבמה.  (מתאים לילדים מגיל 12 ומעלה: יום שישי 14.6 שעה 14:30, ו- שבת 15.6 שעה 21:15)

 'Hallo'-מרטין צימרמן, תמונה של Augustin Rebete
'Hallo'-מרטין צימרמן, תמונה של Augustin Rebete

 במגדל דוד, תחת כיפת השמיים, בבכורה בינלאומית, יחגוג הפסטיבל יום הולדת  400 לרבי שלום שבזי במופע "דלתי מרום". בניהולם האמנותי של שי צברי וניצן זעירא, יבוצעו שיריו של גדול משוררי תימן היהודים על ידי ברי סחרוףאסתר רדאלירון עמרםמירי מסיקה,סגיב כהןעידן עמדיציון גולןשי צבריSHIRAN  בליווי קריינות של  בכל סרלואי. המופע –  בשיתוף האגודה לטיפוח חברה ותרבות מורשת יהודי תימן ומכון בן צבי – ילוּוה בעבודת וידיאו מיוחדת. בין השירים שיבוצעו: "איילת חן", "אשאל אלוהיי", "אהבת רעיה רצוני", ו"אם ננעלו".  (יום שלישי 11.6 שעה 21:00)

 מסע בין כוכבים - צילום ענבל מרמרי
מסע בין כוכבים - צילום ענבל מרמרי

אירוע מוזיקלי מיוחד בפסטיבל יציין 100 שנה ל"כוכבי לכת", יצירת המופת האייקונית של המלחין גוסטב הולסט, ששימשה השראה למוזיקה של הסרט "מסע בין כוכבים". להפקה מקורית זו, "פלנטות, מסע בין כוכבים", חוברים שני ההרכבים המוזיקליים פותח הדרך: אנסמבל הפסנתרנים מולטיפּיאנו, והרכב הנקשנים טרמולו (המרכז לכלי הקשה בישראל) בהובלתם של הפסנתרן תומר לב ומנהל טרמולו, תומר יריב. היצירה, שמציגה דיוקן בצלילים של כל כוכבי הלכת, חוללה מהפכה גדולה בכתיבה לתזמורות. המופע יציג עיבוד מיוחד, פרי עטם של שבעה מלחינים ישראליים מובילים (יוסף ברדנשוויליאבנר דורמןאבנר חנניתומר יריבאודי פרלמןזיו קז'וקרוישראל שרון) שחזרו אל היצירה המקורית ותזמרו אותה מחדש.  בנוסף, יבוצעו בקונצרט "רפסודיה ספרדית" של ראוול ו"לילה על הר קרח" (הגרסה המקורית והאבודה משנת 1867) של מוסורגסקי. (יום ראשון 2.6 שעה 21:00)

תזמורת המהפכה, שקנתה לה שם של תזמורת פורצת דרך, בניהולם האמנותי של רועי אופנהיים וזוהר שרון, מזמינה את הקהל ל-"Re:Play", קונצרט אודיו-ויזואלי מהפנט בו חוזרים חברי התזמורת למקורות ההשראה המוזיקליים שהשפיעו עליהם, וחולמים אותם מחדש בתוך עיבודים חדשים לשיריהם: ג'ון לנוןלוצ'אנו פברוטיאלה פיצג'רלדאדית פיאףאסטור פיאצולהג'ימי הנדריקסגלן גולד ועוד רבים. (שבת, 15.6, בשעה 21:30)

את "מתיא" – עיבוד ייחודי למבוגרים לספרו של יאנוש קורצ'אק "המלך מתיא הראשון" – יעלה אנסמבל עיתים (מייסודם של הבמאית, היוצרת וכלת פרס ישראל רינה ירושלמי והמעצב משה שטרנפלד ז"ל)  בבימויו של  צבי סהר, במאי הבית של האנסמבל מאז שנת 2018.   בשפת ה- Puppet Cinema בהפקה משותפת לאנסמבל עיתים והתיאטרון הקאמרי – מועלה סיפורו של מתיא, נסיך שמאבד את הוריו בגיל 10 ונאלץ למלוך. המלך-הילד מסרב לקבל את ההשלמה של המבוגרים עם עוולות העולם, ומכריז על עצמו כ"מלך מתקן". הוא מבקש להקים ממלכה אוטופית לילדים ולכל אלה שמעמדם החברתי נמוך, אך עד מהרה מגלה עד כמה קשה מלאכת השלטון, ונאלץ לעבור תהליך התבגרות מואץ.  על במה לבנה מלאה קוביות עץ ובאמצעות תיאטרון חפצים שמוקרן על המסך בזמן אמת נבנה ומתפרק עולמו של מתיא הצעיר, והקהל מוזמן לצאת למסע אחרון בעקבות ילדות אבודה, רגע לפני שהמבט מתפכח והלב מתקשה.  (יום שישי 7.6, שעה 12:30)

 תיאטרון אלעד, שחבריו הם שחקנים ויוצרים יוצאי הבימה והקאמרי שעזבו קריירות מצליחות במרכז הארץ ועברו לאילת וחבל אילות כדי ליצור בפריפריה, יעלה את "רומיאו ויוליה – הסעודה האחרונה" – עיבוד תלוי מקום לסצנת המשתה מהמחזה, בעיבודו ובבימויו של שי פיטובסקי לתרגום של אלי ביז'אווי:

הקהל והשחקנים יתאספו סביב שולחן שופע מטעמים בחצר הפסטורלית של מוזיאון הטבע בירושלים וישתתפו בתחייתה של סצנת המפגש המסעירה של הזוג הצעיר והטרגי הידוע ביותר בעולם. העיבוד המקורי מציב אתגר לפורמט הפרונטלי של חוויית התיאטרון, ומזמין את הקהל לקחת בו חלק פעיל – לאכול, לשתות, לרקוד לצלילי מוזיקה חיה ולחוות מקרוב את הדרמה. (יום שני 10.6, שעה 20:30;  יום שלישי 11.6, שעה 20:30; ו- יום רביעי 12.6 שעה 20:30)

קבוצת זיק הוותיקה חוזרת לפסטיבל עם מופע חדש, "במחשבה שניה 2", המבקש לעורר הרהור אל מול תמונות נוף משתנות, ומעניק לצופים חוויה של תנועה בזמן ובמרחב. בתהליך מרתק יוצרים חברי הקבוצה על הבמה סדרות של דימויים שמבוססים על צירוף של אלמנטים פלסטיים שונים המשתנים לאורך המופע ומגדירים מחדש את המרחב סביבם. מתוך האבולוציה החיה של האובייקטים מתחדד הקונטקסט של כל אחד מהם, והשכבות שנוצרות מציגות יחסים מורכבים בין אובייקט לפעולה, בין יצירה להכחדה, בין אמן לפועל ובין נוכחות להיעדר. (יום שישי 31.5, שעה 21:00;   שבת 1.6, שעות 19:30 ו- 21:30;  יום ראשון 2.6, שעה 21:00;   ויום שני 3.6, שעה 21:00)

תיאטרון קליפה הוותיק ממשיך למתוח את גבולות המדיום, והפעם עם "השדה" – מופע בו הקהל נמצא על גג מרפסת בבניין העירייה בכיכר ספרא ומוזמן להתבונן בהתרחשות מבוימת שנטמעת במרחב האורבני הסואן. הקהל מוזמן להתבונן בקו התפר שבין רחוב יפו לבין הרחובות שנמתחים לאורך חומות העיר העתיקה, בעוד שחברי התיאטרון נטמעים בנוף המונומנטלי, והופכים לחלק מההתנהלות שמאפיינת את שעת הדמדומים מדי יום. ועם זאת, על אף ההתנהלות השגרתית לכאורה, בשדה העירוני היומיומי פעולות מינוריות יצָּבעוּ באור שונה ויתפסו את תשומת ליבנו בשל נקודת המבט שלנו כקהל, ומתוך הציפייה שמשהו יתרחש. (יום שני 10.6, שעות 18:00 ו- 19:30;   יום שלישי 11.6, שעות 18:00 ו- 19:30;   יום רביעי 12.6, שעות 18:00 ו- 19:30;   יום חמישי 13.6, שעות 18:00 ו- 19:30)

מקהלת גיא בן הינום, שהוקמה על ידי נועם ענבר, סולן להקת הבילויים לשעבר, תקיים את המופע "תיקון חצות" – מסע בעקבות שירו המיסטי של דוד אבידן "תיקון חצות". השיר, העוסק בתהליך של פרידה, מהווה עבור המקהלה חוט שני שעובר בין קצוות של חיים ומוות, יצירה ואובדן דרך, שבר ואיחוי, נשימה ונשיפה. את יצירתם השיתופית החדשה מגדירים חברי המקהלה "טקס הקשבה לבר החלוף" שבמסגרתו נפגשים הקהל והפרפורמרים בזמן ובחלל לחוויה רוחנית, פוליטית, אישית וקולקטיבית. (יום שני, 3.6 שעה 21:00, ו- יום שלישי, 4.6 שעה 21:00)

גם השנה ימשיך הפסטיבל במסורת של קונצרטים בשישי ושבת במרכז עדן תמיר בעין כרם:

בצהרי ימי שישי: – חגיגת ברהמס –עם הפסנתרן  פיטר פרנקל וחברים (הונגריה/אנגליה/ישראל), ב-31.5; –  רסיטל לשני פסנתרים ליצירות של דביסי, סטרווינסקי ורחמנינוב  – עם רומן רבינוביץ' (ארה"ב/ישראל) וְאדם גולקה (פולין/קנדה), ב-7.6; ו- חגיגת שוברט  לארבע ידיים עם דואו הפסנתר הירושלמי – שיר זמל ודרור זמל, ב- 14.6 (מרכז עדן תמיר, עין כרם: ימי שישי ב-12:00, –  בתאריכים: 31.5;  7.6 וְ- 14.6)

ולחובבי מודרנה מוצעים  בבוקרי שבת – גם אלו במרכז עדן תמיר – קונצרטים בסדרת "פועם בלב" בשיתוף מרכז פליציה בלומנטל, ובהם:

– חרוזים ישראלים עם האנסמבל הקולי סירנות בניצוחה של שוש לגיל, עם יצירות  של עודד זהבי, פרץ אליהו, בנימין יוסופוב, יהודית רביץ, נחום היימן ומארק אליהו;

– הפרויקט הקאמרי הישראלי יעלה  יצירות מאת משה זורמן, מרדכי סתר, יהודה זיסאפל, סרג'יו נטרא וגלעד כהן –  בביצוע גי אשד (חליל), טיבי צייגר (קלרינט), איתמר זורמן (כינור), מיכל קורמן (צ'לו), עופרה יצחקי (פסנתר), סין מגן (נבל).

–  ב- "פסוקים מהתנ"ך" – בביצוע אנסמבל ססיליה מבית מקהלת מורן, בניהולה המוזיקלי של נעמי פארן – יוגשו  יצירות לאנסמבל קולי מעורב מאת עדן פרטוש, צבי אבני, יחזקאל בראון, פאול בן חיים וסלומונה רוסי. (ימי שבת, 1.6, 8.6 ו-15.6, ב- 11 בבוקר)

ומה באשר לילדים והוריהם

היוצר הצרפתי פיליפ קֵן (Philippe Quesne) – שיצירתו "ליל החפרפרות"  תועלה השנה בפסטיבל, כאמור –  יצר גרסה לילדים לאותו מופע: הבמאי והמעצב קֵן, מאסטר ביצירת קסמים על הבמה, מזמין את הקהל ל"אחר הצהריים של החפרפרות" בו מוזמנים הילדים להכיר זן חדש ומיוחד של חפרפרות ענקיות שחיות בעולם תת-קרקעי ומחפשות חברים בעודן מפרקות ובונות, מנגנות ורוקדות, ובעיקר עושות כיף. (יום שישי 14.6, שעה 13:00)

במופע רוק סוחף ושופע הומור לכל המשפחה, יציגו חברי תיאטרון "DAVAI" מישראל את  Happy Metal – מופע רוק קרקסי ומלא הומור, בו הם מגלמים בשפת ליצנות מושחזת את "החופרים החופשיים" – להקת הבי מטאל שבדית שהוזמנה להופיע בפסטיבל בפני אוהבי הז’אנר. מסיבות לא ידועות ואילוצי הפקה נסתרים, מוצאים את עצמם חברי הלהקה, בזמן אמת וללא כל התראה, מול קהל ילדים המחכים למופע עליז וססגוני.

קבוצת DAVAI הוקמה ב-2015 מתוך רצון משותף של חבריה ליצור תיאטרון קומי שאינו מבוסס על מילים אלא מורכב מאמנות פלסטית, מקרקס, מליצנות, מקולנוע, ממוזיקה ומפילוסופיה. מאז הקמתה הציגה הקבוצה בעשרות פסטיבלים בינלאומיים לתיאטרון, ובשנת 2018 זכתה בפרס קיפוד הזהב על היצירה "Under Construction". (לילדים מגיל 4 ומעלה: יום רביעי, 5.6, שעה 17:00; ויום חמישי, 6.6, שעה 17:00)

ברחבי ירושלים ישוטט תיאטרון האינקובטור עם משאית  שתיפתח ותעלה מופעי מוזיקה נודדים פתוחים לקהל. תריסר מופעים יתקיימו במיקומים שונים בעיר: לייבל בדיבור יעלו עם מופע ראפ, היפ-הופ ובאטלים בשיתוף קהל; מופע רוק וביג באנד בארבע שפות (אזרית, צרפתית, ספרדית ואנגלית), ייקח אותנו למסע חוצה תרבויות בין מקסיקו לאזרבייג'ן עם קמה קמילה, אודליה, בואנו מאפיה והעבריים מדימונה באנגלית; ובמופע של "סלאם ג'אם", יביאו משוררים  קטעי פואטרי סלאם מקוריים ויפגשו במוזיקאים שונים שילוו אותם באלתור חי על הבמה. (ימים שני, שלישי ורביעי, 3-5 ביוני, וְ- 10-12 ביוני, ברחבי ירושלים, מופעים פתוחים לקהל. שעות ומיקומים מדויקים יפורסמו בהמשך ברחבי העיר ובאתר הפסטיבל.)

לחובבי אתגרים ולמיטיבי לכת צפוי פסטיבל מהנה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן