Skip to content

פתח תקווה: פעילי מחאה עוכבו בידי המשטרה – שלושה נותרו במעצר

פעילי מחאה, נעצרו בידי שוטרי תחנת פתח תקוה. אהוד ברק לארדן: פעל מייד לשחרור העצורים ולברור מעצר מבוגרים שערורייתי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"עורכת הדין סיגלית קסלר אזוקה בידיה ורגליה ומוטלת בתא מעצר כשהיא אזוקה וזרוקה על הריצפה, עורכת הדין שנעצרה על לא עוול בכפה. היא לא רוצחת, היא לא מחבלת, היא לא עשתה שום דבר ונעצרה מבלי שיש אישור לעוצרה", אמר הערב (שישי) עורך הדין גונן בן יצחק בפתח תחנת משטרת פתח תקווה. "אני עוזב כעת התחנה ולא מטפל בכלום ופונה לבית משפט. נעיר כעת שופט תורן, אני לא מוכן לשחק את המשחק הזה", זעם עורך הדין.
ממבירור שערך מגפון, שוחררו כל המעוכבים לביתם מלבד שלושה. במידה ולא ישוחררו במהלך השבת, הם יובאו במוצאי השבת לפני שופט שם תבקש המשטרה על שחרורם בתנאים מגבילים.

מעצר עורכת הדין, פעילת המחאה סיגלית קסלר (צילום: רפי מיכאלי)
מעצר עורכת הדין, פעילת המחאה סיגלית קסלר (צילום: רפי מיכאלי)


צפו: עורך דין בן יצחק על אי חוקיות מעצר קסלר והיחס המזעזע כלפיה (צילום: רפי מיכאלי)

קודם לכך עוכבו מספר בני אדם בידי משטרת פתח תקווה כשהיו ברחוב העצמאות, בדרכם למסיבת פעילים שנערכה בבית אחת הפעילות שגרה בסמיכות. המעוכבים כולם פעילי מחאה מצויים בשלב זה בתחנת משטרת פתח תקווה. עו"ד גונן בן יצחק, לשעבר בכיר שב"כ, ביקר בתחנת המשטרה ובקשתו לקבל את רשימת המעוכבים, נתקלה בהתעלמות. בנוסף אליהם נעצרה עורכת הדין סיגל קסלר, ממובילות המחאה נגד היעוץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

משטרת פתח תקווה הערב ה(צילום: רפי מיכאלי)
משטרת פתח תקווה הערב ה(צילום: רפי מיכאלי)

"ביקשתי את רשימת המעוכבים וכל מה שנאמר לי שיש שישה או שבעה מעוכבים", אמר גונן למגפון.  מחוץ לתחנה התקבצו כמה עשרות פעילי מחאה וכולם ממתינים לחבריהם המעוכבים בתקווה שאלו לא יעצרו עד מוצאי השבת, אז יובאו בפני שופט מעצרים. תוך כך נעצרה עורכת הדין סיגלית קסלר
עו"ד בן יצחק, הוסיף כי רשימת המעוכבים תימסר לידיו בעת שתחל חקירת המעוכבים.

מחוץ לתחנה מתגודדים בשעה זו הפעילים נסערים כולם, בתוכם ארן סימון שהכריז לפני כשבוע על שביתת רעב לאחר שנודע לו מסמך ההחמרה ביכולת ההפגנה שהוציא מפקד מחוז מרכז. בשעות הבקר פרסמה קסלר סרטון בו קראה לפעילים צעירים להגיע מחר, מוצאי שבת לכיכר גורן בעיר. "שלוש שנים אנו נלחמים עבורכם", אומרת קסלר, "הגיעה כעת שתגיעו להגן עלינו".


צפו: מזכירת בית המשפט מערימה קשיים ומסרבת להעיר שופט תורן (צילום: רפי מיכאלי)

ממשטרת ישראל נמסר כי "ביום רביעי 14.8.19 הועברו הנחיות המשטרה בנוגע להפגנות בתקופה האחרונה בשכונת כפר גנים בפ"ת. ההנחיות קבעו את מיקום המחאה, זמניה, שימוש באמצעי כריזה ועוד. הערב הגיעו מספר מפגינים לפ"ת והפרו את ההנחיות באופן בו צעדו בציר ההליכה של היועץ המשפטי לממשלה לבית הכנסת, סירבו לבקשת השוטרים להתלוות לתחנת המשטרה, כרזו במגפונים והפריעו את השוטרים במילוי תפקידם. במהלך הערב עוכבו ונעצרו 7 מפגינים ובהמשך הם ייחקרו בתחנת המשטרה.  משטרת ישראל תאפשר את חופש הביטוי והמחאה אך לא תתיר הפרה של החוק, הפרת הסדר הציבורי והפרעת השוטרים במילוי תפקידם".

עו"ד גונן יצחק מתוכח עם השוטרים בעוד קצין המשטרה כורז ומאיים במעצרים נוספים (צילום: רפי מיכאלי)
עו"ד גונן יצחק מתוכח עם השוטרים בעוד קצין המשטרה כורז ומאיים במעצרים נוספים (צילום: רפי מיכאלי)

לקראת חצות החליטו חברי העצורים והמעוכבים לשבת מול הכניסה לתחנת המשטרה ולשיר. בעוד הם שרים "הנה מה טוב ומה נעים, שבת אחים גם יחד", נתנן להם קצין המשמרת בתחנה 30 שניות להתפזר. כשאלו המשיכו לשיר, נכנסו שוטרי התחנה אל בין המוחים ועצרו עוד כעשרה מהם.

צפו: 30 שניות ומעצרים נוספים

תוך וויכוח עם השוטרים ובעודו כועס עלמעצר המוחים, נעצר עורך הדין בן יצחק בעצמו.הוא נעצר מייד לאחר שמפקד תחנת פתח תקווה, סנ"צ גז הגיע לתחנה.
בעודי מתווכח עם מפקד התחנה גז, הורה זה לעצור אותי. 6 שוטרים תפסו אותי וגררו אותי לתחנה בעוד ראשי נחבט באבנים" סיפר גונן למגפון, "חצי שעה הייתי בתא המעצרים בעוד בתי הקטינה בת ה-11 נותרה לבדה בחוץ. אני הגעתי הערב למסיבה, לא להיעצר". "התחלתי לצעוק בקול רם ודרשתי שיבדקו מה עם בתי ואז החליטו לשחרר אותי", הוסיף בן יצחק. עוד סיפר גונן כי כשהוא יצא מהתחנה שוחררה גם עורכת הדין סיגלית קסלר ומייד נעצרה אורנה אנג'ל ממטהו של אהוד ברק שהגיעה להפגין מול מטה המשטרה.
נחקרת?
"לא, זומנתי להיחקר ביום ראשון"


חצות: מפקד תחנת פתח תקווה מגיע והמעצרים מתחילים

לאחר שוחחררה ממעצרה סיפרה עו"ד קסלר: "הגעתי לתחנה, לא הפגנתי. החזקתי ביד מגפון שלא שייך לי. לפתע הגיעה שוטרת. היא משכה מידיי את המגפון, סירבתי למסור לה אותו והיא הודיעה לי שאני עצורה. עניתי שזה מעצר לא חוקי וסירבתי להיעצר. התיישבתי על הריצפה ואז הגיעו שוטרים ונשאו אותי אזוקה לתוך תא המעצר, שם הושארתי עם האזיקים על ידיי ורגלי. כשביקשו ממני לצאת מהתא, עניתי שכל עוד אני אזוקה אני נשארת במקום שהוכנסתי אליו. הוספתי שאני גם אזוקה בניגוד לחוק ושאינני מהווה סכנה או שישנה סכנה שאמלט. רק לאחר שהורידו ממני את האזיקים, יצאתי החוצה מהתא ולאחר חקירה שוחררתי ללא הגבלה כשאני מתחייבת לדבר אחד. להגיע לתחנה אם וכאשר אדרש לכך".
– ראית שעצרו את אורנה אנג'ל?
"כן, ראיתי אותה נעצרת ומעוכבת בתחנה"
– איך את מרגישה?
"בסדר גמור. הם לא ישברו אותי".

הפוסט שהעלה ברק בפיסבוק (צילום מדף הפייסבוק)
הפוסט שהעלה ברק בפיסבוק (צילום מדף הפייסבוק)

בסמוך ל01:00 בלילה, פרסם ראש הממשלה לשעבר ומועמד המחנה הדמוקרטי לכנסת הודעה לפיה הוא תובע מהשר לביטחון פנים, גלעד ארדן לפעול מיידית לשחרור העצורים והמעוכבים ולערוך בירור נוקב כיצד ומדוע פעלה המשטרה כפי שפעלה מוקדם יותר במעצרים המוניים של מבוגרים שבקשו למחות.

"להלן המסר שהעברתי ב 0:37 לגלעד ארדן, לאחר שהניסיונות לדבר איתו בנייד לא צלחו. נדרשת בדיקה יסודית, התנצלות בפני אזרחים ותיקון דפוס ההתנהלות ההזוי הזה", כתב ברק
גלעד,
לילה לא טוב.
אני סבור שעליך לפעול מייד להפסקת הארוע בפ״ת ושחרור העצורים. בהמשך, נדרש בירור נוקב איך הגענו לכך.
אנשים מבוגרים הוכו ונעצרו במה שנראה שימוש בלתי סביר בכוח וחריגה בוטה של מ״י מהנחיות בג״צ. עו״ד נאזקה. נמנעת גישה של עו״ד של העצורים אליהם. וממתי קדושת ׳מסלול תנועתו הרגלית׳ של היועמש גוברת על זכויות יסוד של אזרחים?
מצפה לטיפולך ההחלטי בענין.
נ. ב. מעביר לך במסר משום שלא הצלחתי לקבל תשובה בנייד.
אהוד ברק".


צפו: שלבי עכובה / מעצרה של אורנה אנג'ל

לקראת 03:00 בבוקר שוחררה אנג'ל וחזרה לביתה. "חזרתי הביתה, אחרי שעוכבתי לחקירה במשטרת פתח תקווה". סיפרה אנג'ל, "על מה? על שאחרי שפוזרה באלימות מוגזמת ובלתי מתקבלת על הדעת, התקהלות של אזרחים מודאגים אל מול גל המעצרים המיותר הערב בפתח תקווה.חיכיתי לבד על המדרכה,לחברתי סיגלית קסלר שתשוחח מהמעצר.שנים אני כבר מלמדת על החשיבות של המרחב הציבורי, היום הבנתי, שיש שוטרים בישראל שלא מכירים בזכותו של אדם פרטי, ללכת לבד על מדרכה ולחכות , לבד, ללא כל אנשים נוספים מסביב, לחברה שתשוחרר ממעצר הזוי גם כן".
"אין לממסד שום כבוד למרחב הציבורי, וזה עצוב עצוב עצוב ומדאיג".
– אורנה, מה קרה, מדוע נעצרת?
"אני לא יודעת. הגעתי לראות את חברתי. מה איתה. לא היתי שייכת להפגנה. הלכתי ברחוב וראיתי שריק ואמרתי לעצמי שזהו, נגמר ולפתע הגיע שוטרת ואמרה לי לפנות את השטח. אמרתי לה שאני לא קשורה להפגנות ואני לא מפגינה ורק מבקשת לראות מה קורה עם חברתי ושאני נמצאת במרחב הציבורי שלי ולא מפריעה לאיש, והיא ענתה לי לאחר וויכוח קצר: אז את עצורה. זה פשוט לא יאמן".

אחרי חצות, ממתינים לחבריהם שישוחררו (צילום: אורנה אנג'ל)
אחרי חצות, ממתינים לחבריהם שישוחררו (צילום: אורנה אנג'ל)
חצר תחנת פתח תקוה (צילום: אורנה אננג'ל)
חצר תחנת פתח תקוה (צילום: אורנה אננג'ל)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן