Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון 27 באוקטובר 2019

כותרות המהדורה מנהיג דאעש חוסל, טראמפ ימסור הצהרה. כלי תקשורת אמריקניים מדווחים כי מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדדי, חוסל או נעצר בפשיטה של צבא ארה"ב במחוז אידליב שבצפון-מערב סוריה (בטחוני) מעבר לשעון חורף: בעקבות המעבר לשעון חורף יש להעביר את מחוגי השעון שעה אחת אחורה (חדשות) המגעים להרכבת הממשלה | הערב: נתניהו וגנץ יפגשו בלשכת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

מנהיג דאעש חוסל, טראמפ ימסור הצהרה. כלי תקשורת אמריקניים מדווחים כי מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדדי, חוסל או נעצר בפשיטה של צבא ארה"ב במחוז אידליב שבצפון-מערב סוריה (בטחוני)
מעבר לשעון חורף: בעקבות המעבר לשעון חורף יש להעביר את מחוגי השעון שעה אחת אחורה (חדשות)
המגעים להרכבת הממשלה | הערב: נתניהו וגנץ יפגשו בלשכת רה"מ היוצא בקריה בתל אביב (פוליטי)
בעקבות הצהרת הסיפוח של נתניהו: עבדאללה מלך ירדן שקל להוריד את דרג היחסים עם ישראל (מדיני)
יום עשירי ברציפות: ההפגנות בלבנון נמשכות; דיווח: הממשלה בלבנון עומדת להתפטר בתוך 24 שעות; נסראללה: "גורמי מודיעין זרים עומדים מאחורי ההפגנות" (חוץ)
עירק: המחאה נגד המעורבות האיראנית התחדשה: עשרות הרוגים ואלפי פצועים, רבים מהם מירי מיליציות פרו איראניות; כוחות מיוחדים נפרסו בבגדד (חוץ)
לקול חבטות הכפות בסירים ובמחבתות: למעלה ממיליון איש צעדו בבירת צ'ילה במחאה על יוקר המחיה (חוץ)
מאות אלפים הפגינו בברצלונה למען עצמאות קטלוניה; עשרות אלפי פעילי ימין קיצוני הפגינו במדריד בדרישה לבטל את האוטונומיה הקטלונית (חוץ)
"טיהור אתני: שיטת ארדואן" | ארדואן מאיים: "אם רוסיה לא תוציא את הכוחות הכורדיים מסוריה – נעשה זאת בעצמנו"; "צפון מזרח סוריה לא מתאימה למגוריהם של כורדים" (חוץ)
שריפות ענק בקליפורניה: עשרות אלפים פונו מבתיהם בלוס אנג'לס; מיליוני תושבים עשויים להישאר ללא חשמל (חוץ)
סופ"ש קטלני בדרכים: 8 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

הלילה: בדרום הארץ ובמזרחה צפויים ממטרים מקומיים מלווים בסופות רעמים יחידות. בנחלי הדרום והמזרח חשש משיטפונות. בצפון הארץ ובמרכזה צפוי גשם מקומי ויתכנו סופות רעמים בודדות. הגשם ייחלש בהדרגה.
ראשון: מעונן חלקית. ירד גשם מקומי בעיקר בצפון הארץ ובמרכזה. משעות הצהרים בהרי הצפון והמרכז יתחוללו סופות רעמים יחידות. בבקעת הירדן, במדבר יהודה ובים המלח חשש קל משיטפונות. הטמפרטורות יהיו רגילות לעונה.
שני: מעונן חלקית. צפוי גשם מקומי ויתכנו סופות רעמים יחידות בעיקר בצפון הארץ ובמישור החוף. ירידה קלה בטמפרטורות.
שלישי: מעונן חלקית עד מעונן. מצפון הארץ ועד צפון הנגב צפוי גשם מדי פעם. יתכנו סופות רעמים יחידות. ירידה קלה בטמפרטורות. הטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל לעונה.
רביעי: מעונן חלקית. תחול עליה בטמפרטורות.
מזג אוויר: לאחר שבת סוערת בדרום – הגשם הגיע גם למרכז
אף על פי שהטמפרטורות נותרו גבוהות יחסית במהלך השבת, גשם ירד ברוב חלקי הארץ. הגשמים המשמעותיים ביותר ירדו באזור אשקלון ודרומה משם, ברצועת עזה, ואף באזור מצפה רמון והנגב התיכון. לקראת שעות הערב הגשם הגיע גם לאיזור המרכז, ובתל אביב נרשמו 2 מ"מ של גשם, כמו גם בירושלים. * ע"פ ההערכות המוקדמות, אתמול בבוקר היו צפויים לרדת בישראל גשמים עזים וברד לצד רוחות חזקות, וזאת כחלק מסופה טרופית ים תיכונית המכונה "מדיקן", שמשמעותה היא שילוב בין ים תיכוני (Mediterranean) והוריקן. מדובר בסופה הכוללת מאפיינים של סופות ציקלון טרופיות ואקסטרה-טרופיות.
– על פי נתוני אתר השירות המטאורולוגי, שיא הגשם ביממה האחרונה ירד בעזוז, יישוב קהילתי קטן בנגב המערבי, סמוך מאוד לגבול סיני. לפי הנתונים, 34 מ"מ גשם נרשמו בעזוז עד השעה 22:00. במצפה רמון נמדדו ביממה אחת 22 מ"מ גשם, יותר מרבע מהכמות הממוצעת לעונת חורף שלמה במקום. גם בפארן, בשדה בוקר ובעבדת שבנגב נרשמו כמויות משקעים דו-ספרתיות. * בתל אביב נמדדו אמש יותר מ-12 מ"מ גשם בשעה אחת בלבד, ובסך הכול 18 מ"מ. בירושלים נרשמו 5 מ"מ ובחיפה פחות ממילימטר גשם. בצפת ובכפר בלום ירדו כ-6 מ"מ, אך ברוב האזורים מצפון לגוש דן כמעט ולא ירדו משקעים עד שעות הערב המאוחרות.
– מזג האוויר החורפי ימשיך ללוות אותנו גם בהמשך השבוע. במהלך יום ראשון צפויים לרדת גשמים מקומיים, בעיקר בצפון ובמרכז הארץ. עם זאת, בשירות המטאורולוגי מזהירים שעדיין קיים חשש קל משיטפונות בבקעת הירדן, מדבר יהודה וים המלח. ביום שני צפויים גשמים מקומיים בעיקר בצפון הארץ ובמישור החוף וייתכנו סופות רעמים יחידות. בשלישי יירדו על פי התחזית גשמים מקומיים מצפון הארץ עד לצפון הנגב וייתכנו סופות רעמים יחידות. המערכת הגשומה צפוייה להסתיים ביום רביעי, אז כבר צפוייה עלייה במידות החום.

חדשות

קטטה המונית פרצה אתמול (שבת) בין שתי משפחות סמוך למסגד בכפר טורעאן, ככל הנראה על רקע הודעת פיטורין של אימאם המסגד – נעצרו 19 חשודים ונתפסו שני נשקים מאולתרים מסוג קרלו. במהלך הקטטה נורו זיקוקים, ידו אבנים, בוצע ירי באויר ו-4 רכבים הועלו באש. למקום הוזנק כוח משטרתי גדול ובזמן קצר השתלטו על הקטטה תוך שימוש באמצעים, ופיזרו את האנשים מהמקום.
במקביל כוחות המשטרה שנשארו במקום ביצעו חיפושים ואתרו 19 חשודים שהיו מעורבים בקטטה אלימה ונתפסו שני נשקים מאולתרים מסוג קרלו.
כוחות משטרה נשארו בכפר ומבצעים סיורים רצופים על מנת למנוע את המשך הסלמת הסכסוך אשר עלול להוביל לפגיעות בנפש וצפויים מעצרים נוספים של המעורבים בקטטה שנמצאים בבריחה.
שוטרי משטרת ישראל פעלו בכפר טורעאן במהלך החודש האחרון, תוך שילוב ההנהגה המקומית במציאת פיתרון לסכסוך במטרה למנוע הסלמה של הסכסוך בפרט לאור העובדה כי בארועים האלימים מעורבים משפחות נורמטיביות, אשר חלק מראשיהם משמשים בתפקידים ציבוריים
הלילה (מוצאי שבת) בשעה 02:00 לפנות בוקר הסתיים שעון הקיץ, והשעון הוזז שעה אחת אחורה לשעה 01:00. שעון החורף יימשך 217 יום עד לליל שישי 27/03/2019 בשעה 02:00 , (בלילה שבין חמישי לשישי) , השעון יוזז קדימה לשעה 03:00, אז יתחדש שוב שעון הקיץ.
– לפני כ-6 שנים, נכנס לתוקפו חוק הארכת שעון הקיץ, שקבע כי הוא יופעל בין יום שישי שלפני יום ראשון האחרון של חודש מרץ לבין יום ראשון האחרון של חודש אוקטובר.
– בקרב החרדים, שעון חורף מתקבל בסיפוק – הם התומכים בשעון החורף מצדיקים את קיומו בכך שהוא מאפשר לאלו המעוניינים להתחיל מוקדם את סדר יומם להתפלל בשעה מוקדמת, כשהזריחה מתקבעת על שעה שאינה מאוחרת מ-6:30 בבוקר. כמו כן, המעבר לשעון חורף מצמצם את חילולי השבת, כשבשעון קיץ לדוגמא, לעיתים יוצאת השבת לאחר השעה 20:00, בעוד שהתחבורה הציבורית ושירותים אחרים מתחילים את פעילותם קודם לכן – תוך חילול שבת.
– לפני כחצי שנה הצביעו חברי הפרלמנט של האיחוד האירופי הצביעו בעד ביטול החוק שמחייב את כל 28 המדינות החברות להזיז את השעון שעה קדימה באביב ושעה אחורה בסתיו. כשעד סוף מרץ 2021 – זמן המעבר לשעון הקיץ, תצטרך כל אחת מ-28 המדינות החברות באיחוד תוכל לבחור באיזו עונה להישאר.
סופ"ש קטלני בדרכים: 8 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים
הקטל בדרכים שוב גובה קורבנות: צעיר בן 25 ברמת בית שמש ג' נהרג מפגיעת רכב חולף בכביש 20, ממחלף חוף השרון לכיוון מחלף שמריהו לצפון. מחקירה ראשונית עולה שההרוג נתקע עם הרכב בצד הכביש. הוא יצא מהרכב כדי לבדוק את התקלה, ונפגע מרכב. * בהמשך נהרג רוכב אופנוע בן 30 בהתנגשות עם רכב פרטי ברחוב אשר וינר בירושלים. * אחה"צ נהרג נער כבן 15, שנסע על קורקינט חשמלי ברחוב ויצמן באשדוד. רכב פרטי פגע בנער, שנפצע באורח אנוש. בתאונת דרכים קשה נוספת, בבוקר, רוכב אופניים בן 14 נהרג מפגיעת רכב בכביש 8544 בין תובל לדיר אל אסד, סמוך לכרמיאל שבגליל.
– במוצ"ש נהרגו שני צעירים בני 25 בתאונת דרכים בכביש 85 סמוך לצומת מכר שבצפון הארץ, סמוך לעכו. התאונה אירעה כתוצאה מהתנגשות חזיתית של הרכב המסחרי שבה נסעו עם מכונית פרטית. * מוקדם יותר, גבר בן 60 נהרג בהתהפכות טרקטור בשטח פתוח סמוך לטייבה. מוקדם יותר, נהרגה אישה בת 30 בתאונת דרכים בין רכב פרטי ואוטובוס בכביש 781, סמוך לצומת אבליים.

פוליטי

המגעים להרכבת הממשלה | הערב: נתניהו וגנץ יפגשו בלשכת רה"מ בקריה בתל אביב
ראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן גנץ צפויים להיפגש היום (ראשון) בשעה 17:30 בערב בלשכת ראש הממשלה בקריה בתל אביב. מדובר בפגישה הראשונה של השניים מאז שהמנדט הוטל ברביעי האחרון על גנץ. * בניגוד למפגשים הקודמים – שנערכו במגרש הניטרלי בבית הנשיא, הפעם גנץ הוא שיבוא ללשכתו של נתניהו בקריה, ככל הנראה כדי שהשניים יוכלו לשוחח גם על הנושאים הביטחוניים שמרחפים ברקע המגעים להקמת ממשלה. * אחד הרעיונות שנבחנים בכחול לבן הוא להציע לנתניהו לוותר על אחד משני התנאים הקשיחים שהציב: אם הוא לא יהיה מוכן לוותר על בלוק הימין, אז הוא יצטרך לוותר על הבכורה בראשות הממשלה ולכהן בתפקיד שני. אם לא יהיה מוכן לוותר על הבכורה ברוטציה, הוא ייאלץ לוותר על הבאת כל בלוק הימין לממשלה.
– היום (ראשון) בשעה 10:00 בבוקר – כמה שעות קודם לפני שהמו"מ יושק רשמית, יכנס נתניהו את שרי הממשלה בירושלים. זו ישיבה שבועית לכאורה, אבל מאז הבחירות, ממשלת המעבר די משותקת ומתכנסת רק מדי כמה שבועות. גם הקבינט המדיני-ביטחוני קיבל זימון לישיבה ביום שלישי הקרוב.
– במקביל, מחר יחל צוות המשא ומתן של כחול לבן בפגישות עם נציגי הסיעות. בצהריים תתקיים פגישה עם צוות המשא ומתן של הליכוד, ולאחר מכן פגישה עם צוות המו"מ של ישראל ביתנו. מחר (שני) בשעה 13:30 בצהריים צפוי גנץ להיוועד עם יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ליברמן בבניין הפרלמנט בירושלים. * בהמשך השבוע צפויים להתקיים פגישות מו"מ גם עם נציגי מפלגת העבודה והמחנה הדמוקרטי. ביום רביעי פנה גנץ גם ליו"ר חד"ש איימן עודה וליו"ר תע"ל אחמד טיבי וסיכם להיפגש איתם בימים הקרובים, אך ברשימה המשותפת הבהירו יום לאחר מכן כי לא ינהלו עמו משא ומתן ללא מפלגת בל"ד. * בשלב זה, ראשי סיעות הימין והחרדים מסרבים להיפגש עם נציגי כחול לבן למטרת משא ומתן. במקום זאת, המשא ומתן מטעמם ינוהל על ידי צוות המו"מ של הליכוד, בהמשך להסכמות בין נתניהו וראשי בלוק הימין.
– בתוך כך, הוועדה המסדרת בכנסת בראשות ח"כ ניסנקורן (כחול לבן) צפויה להתכנס ביום שני כדי להצביע על הקמת ועדת חוקה זמנית בראשה יעמוד ח"כ שלח (כחול לבן). למרות העובדה כי ישראל נמצאת תחת ממשלת מעבר מתכוונים ברשימה לקדם בוועדת החוקה סדרה של חוקים שכבר הונחו על שולחן הכנסת היוצאת. * הצעת חוק אחת קובעת כי ראש ממשלה, שר, סגן שר, חבר הכנסת או ראש רשות שהורשע בעבירה שיש עמה קלון, לא יוכל להתמודד עוד בבחירות לכנסת או לרשות מקומית או לכהן בתפקיד ראש ממשלה, שר, סגן שר או ראש רשות. * הצעת חוק נוספת שהוגשה, מגבילה את כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות בלבד. * הצעת חוק שלישית נוגעת להתפטרות ראש ממשלה מתפקידו במקרה שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה מסוג פשע, הכוללת גם עיגון חקיקתי של הקביעה המשפטית בדבר התפטרות שר או סגן שר שהוגש נגדו כתב אישום חמור – (להצעה זו הבהיר ליברמן כי מפלגתו תתנגד). * הצעת חוק רביעית קוראת להקים ועדת חקירה ממלכתית בתיק 3000 לחקירת רכש ספינות השיט והצוללות לחיל הים. על פי ההצעה, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה יודיע על כך לנשיא בית המשפט העליון שיקים את הוועדה ויקבע את סדרי עבודתה.
אחרי השימוע: היום יחל מרתון דיונים בלשכת היועמ"ש לקראת ההחלטה הסופית בתיקי נתניהו
היום (ראשון) יחלו הדיונים הסופיים בלשכת היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט לקראת החלטה בתיקי ראש הממשלה נתניהו. זאת לאחר שעד כה עסקו בפרקליטות בעיבוד המידע שהועבר בארבעת ימי השימוע כדי להחליט מה עשוי להשפיע על הראיות בתיקים ומה דורש דיון במעמד היועמ"ש. * היועמ"ש מנדלבליט החליט להקדיש את רוב לוח הזמנים השבועי שלו במהלך השבועות הקרובים לדיונים ולקבלת ההחלטות. ההערכה היא שבתוך כשבועיים יסתיימו הדיונים בצוות המורחב, וההחלטה תתקבל ע"י מנדלביט עצמו לקראת סוף החודש הבא.
– לפני שמונה חודשים הודיע היועמ"ש לנתניהו כי הוא שוקל להעמידו לדין בעבירות של שוחד ומרמה והפרת אמונים – בכפוף לשימוע שנערך מיד לאחר ראש השנה ונמשך ארבעת ימים. בשימועים סיפקו עורכי דינו של ראש הממשלה הסברים משפטיים ואף זוויות אחרות אשר לדעתם שומטים את הפרשנות הפלילית שמייחסת הפרקליטות למעשי נתניהו. בנוסף, בשבוע שעבר שיגרו פרקליטי נתניהו קלסרים עבי כרס בהם חזרו על טענותיהם, הגישו אסמכתאות ותקדימים משפטיים והוסיפו חוות דעת של משפטנים אשר מפריכים לטענם את ההמלצות. * על פי הערכות שונות, צוות ההגנה של נתניהו הצליח להשפיע על ליבת החשדות בתיק 2000 ובתיק 4000.
נתניהו: "לי אין בעיה עם איווט. לאיווט יש בעיה איתי. זאת האמת לאמיתה".
אמש (מוצ"ש) נחשפו בחדשות13 קטעים מוקלטים משיחות שקיים ראש הממשלה נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות מוזס, שיחות שנעשו על-פי הוראת ראש הממשלה נתניהו ובלא ידיעתו של מוזס, ונמצאים בליבת תיק 2000, שנידון בימים אלו בלשכת היועמ"ש. בשיחה שוחחו השניים על הכוונה לחוקק את החוק שנועד להגביל חלוקת עיתונים בחינם, שכונה על שם החינמון ישראל היום, בתמורה לאיזון הסיקורים נגד נתניהו.
– בי' בכסלו תשע"ה כינס נתניהו מסיבת עיתונאים שבה הודיע על הקדמת הבחירות, ועל פיטור השרים דאז לפיד ולבני, בטענה שניסו לבצע פוטש נגדו. יומיים לאחר מכן (י' כסלו) נפגש נתניהו עם מוזס – והחל להיערך לבחירות הבאות. בהקלטה נשמע נתניהו: "על מה אני מדבר? אני לא מדבר מבחינת כנות ותקשורת סבירה. ולא רק השאלה אם אתה מוריד את רף העוינות אליי מתשע וחצי לשבע וחצי". * באותה הקלטה מוזס משמש מעין יועץ לנתניהו, במהלך השיחה הביע נתניהו את דעתו על מספר פוליטיקאים. בין היתר התייחס נתניהו לליברמן ואמר כי "לי אין בעיה עם איווט. לאיווט יש בעיה איתי. זאת האמת לאמיתה". מו"ל ידיעות המשיך בשיחה: "אלה, השמאלנים האלה, הם הכי גרועים. יפי הנפש הכי גרועים שיש". בהמשך השניים משוחחים גם על בנט, נתניהו: "המשימה שלי בבחירות האלה, את בנט להוריד אותו מתחת ל-15 (מנדטים)". מו"ל ידיעות שואל את נתניהו: אתה תרגיש נוח שבנט יהיה שר הביטחון?. נתניהו בתגובה: "אם יהיה מועמד שמאל יותר קל". * מספר ימים לאחר מכן (כ"א כסלו) נפגש שוב נתניהו עם מו"ל ידיעות וממשיך לשוחח עמו על חוק ישראל היום, במהלך השיחה מעדכן מו"ל ידיעות את נתניהו, כי נושא בנט טופל, והאיתרוג שלו בעיתון הוסר.
– מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ראש הממשלה נתניהו ניהל שיחות סרק עם מוזס, וגם הפרקליטות מודה שלא הייתה לו כוונה לאפשר את העברת החוק לסגירת ישראל היום. להיפך, ראש הממשלה נתניהו הוא היחיד שפעל נגד החוק, פיזר את הכנסת ובלם אותו וזכה בתמורה לסיקור עויין מנוני מוזס. לעומת זאת, כבל, לבני, לפיד וליברמן, קידמו את החוק וזכו לתקשורת מלטפת בתמורה. האבסורד הוא שמעמידים את נתניהו לדין ובאחרים לא נוגעים". "מי ששומע את כל ההקלטות של שיחות נתניהו ומוזס מבין היטב שמוזס הוא שסוחט ומאיים על נתניהו – ונתניהו בסך הכל מבהיר שהוא יגיב לכך על ידי התקפה תקשורתית על מוזס, כפי שאכן עשה במהלך מערכת הבחירות".
– מטעם מו"ל ידיעות נמסר בתגובה: "כי אין כל בסיס לראות בשיח שלו עם נתניהו כהצעת שוחד, וכי פרשנות כזו לשיח שהתקיים ביניהם היא שגויה, ואינה תואמת את התמונה העובדתית והנורמטיבית, בוודאי במצב שאין טענת שוחד כלפי נתניהו. בכתב החשדות של נתניהו נכתב במפורש שהיוזמה למפגשים ולשיח הייתה של נתניהו. לא נטען שם כאילו מוזס הציע לנתניהו סיקור חיובי או אוהד". לפי מו"ל ידיעות, הוא היה סבור כי "שיתוף פעולה של נתניהו עם כתבי ועורכי ידיעות אחרונות יוביל לסיקור מאוזן יותר".

בטחוני

דיווחים: מנהיג דאעש חוסל, טראמפ ימסור הצהרה. כלי תקשורת אמריקניים מדווחים כי מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדדי, חוסל או נעצר בפשיטה של צבא ארה"ב במחוז אידליב שבצפון-מערב סוריה. טראמפ צייץ: "משהו מאוד גדול קרה". ההקלטה האחרונה של אל-בגדדי פורסמה בחודש שעבר
הצבא פתח באש לעבר רכב חשוד בגבול הרצועה; פלסטיני נפגע בצווארו
16 פלסטינים נפצעו במהלך צעדות השיבה שהתקיימו ביום שישי במספר מוקדים בגבול רצועת עזה. * אתמול, פתחו כוחות צבא באש לעבר משאית כלי רכב שזוהה בקרבת גדר המערכת, משרד הבריאות הפלסטיני כי נהג משאית נפצע בצווארו כתוצאה מהירי. בשעות הצהריים המוקדמים דיווחו תושבים בעוטף עזה על מטוסי קרב שביצעו גיחות בגובה נמוך מעל שטח הרצועה. * ביום חמישי שוגרו שתי רקטות שוגרו מרצועת עזה לעבר הים במסגרת ניסוי – כך דווח בכלי תקשורת פלסטיניים. השיגורים הפעילו את מערכת התרעת צבע אדום באזור חוף אשקלון. (וואלה)

מדיני

בעקבות הצהרת הסיפוח של נתניהו: עבדאללה מלך ירדן שקל להוריד את דרג היחסים עם ישראל
משבר ביחסים עם ירדן? על רקע 25 שנה לחתימת הסכם השלום עם ירדן דווח אמש בחדשות 13, בשם גורם ישראלי שמקורב לבכירים בממלכה כי מלך ירדן עבדאללה השני שקל לנקוט בצעד מדיני נגד ישראל, דוגמת הורדת דרג היחסים או החזרת השגריר הירדן מתל-אביב לרבת עמון, וזאת בתגובה להצהרת נתניהו שאם ירכיב את הממשלה הוא יספח את בקעת הירדן לישראל. * לפי הדיווח, אחרי התייעצויות החליט המלך להבליג מתוך הבנה שמדובר בספין בחירות, וכי אם ירדן תגיב בחריפות היא לא תרוויח מכך דבר והמהלך רק ישרת פוליטית את נתניהו בקמפיין הבחירות שלו. לאחר הבחירות בישראל העביר המלך עבדאללה מסר אזהרה פומבי בנושא כאשר אמר בראיון לרשת NBC כי אם ישראל תספח את בקעת הירדן יהיו לכך השלכות שליליות ביותר על היחסים עם ירדן – אבל גם עם מצרים.

חוץ

יום עשירי ברציפות: ההפגנות בלבנון נמשכות; דיווח: הממשלה בלבנון עומדת להתפטר בתוך 24 שעות; נסראללה: "גורמי מודיעין זרים עומדים מאחורי ההפגנות"
ממשלתו של סעד אל-חרירי בלבנון צפויה להתפטר בתוך 24 שעות, כך הוחלט שלשלום בפגישה בין נשיא לבנון מישל עאון לראש הממשלה אל-חרירי. על פי הדיווח אתמול בערוץ "אל-חדת'", כעת מתנהלים מגעים להקמת ממשלת מעבר של 14 שרים שאינם שייכים למפלגה פוליטית מסוימת.
– אתמול התעמתו כוחות הביטחון של לבנון עם מפגינים שסירבו לזוז ממחסומי רחוב במרכז ביירות. המפגינים הקימו כמה מחסומים ברחבי העיר ובכבישים ראשיים, כחלק מהמחאה שדורשת את פיזור הממשלה ושנמשכת זה היום העשירי. כששוטרים ניסו להזיז את המחסומים במזרח ובמערב העיר, החלו מפגינים רבים לשבת או לשכב על הכביש במחאה. חלקם קראו: "העם רוצה להפיל את המשטר" ו-"אנחנו לא בנדיטים, יש לנו זכויות ואנחנו דורשים אותן". בסופו של דבר הצליחו כוחות הביטחון לפתוח את הכבישים החסומים ולהשיב את התנועה. * ברוב חלקי המדינה האחרים הצליחה המשטרה להסיר מחסומי דרכים ללא כל התנגדות, מלבד בכביש החוף המוביל לצפון, שם קהל גדול של תושבים התיישב על הקרקע או נעמד בשורה וחסם את מאמצי הצבא להזיז את המחסומים עם בולדוזרים. לדברי הצבא, חסימת כבישים נחשבת להפרה של החוק.
– בתוך כך, רשת "אל ג'אד" הלבנונית דיווחה כי שר צבא לבנון הגיב בירי באוויר כשנתקל בחסימת כבישים סמוך לטריפולי. על פי הדיווח, שלושה אנשים נפצעו כתוצאה מהירי וכלי רכב נשלחו למקום. עוד נטען כי הירי התבצע כחלק מהניסיונות של הצבא לפתוח את הכביש הראשי המחבר בין טריפולי ועקר, שנחסם על ידי המפגינים.
– בתוך כך, בנאום ששודר בסוף השבוע ברשת "אל מנאר" פנה מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה לקהל בלבנון וביקשם לא לגרור את המדינה לכאוס. לטענתו מה שהתחיל כתנועה עממית ספונטנית, שאותן כיבד מאוד, הפך במהרה למחאה שמובלת על ידי כוחות, מפלגות ואישים פוליטיים ידועים, הכוללים בין היתר "גופי מודיעין זרים". * בכלי תקשורת מקומיים בלבנון דווח על עימותים בין תומכים של חיזבאללה לבין המפגינים, לאחר שלטענת המפגינים ביממה האחרונה חיזבאללה שלח את אנשיו לכיכרות כדי לחבל במחאה. עם זאת, נסראללה הכחיש את הדבר בנאומו וטען כי, "מהיום הראשון של המחאה ניסו לייחס לנו איום על המפגינים אבל זה לא נכון".
עירק: המחאה נגד המעורבות האיראנית התחדשה: עשרות הרוגים ואלפי פצועים, רבים מהם מירי מיליציות פרו איראניות; כוחות מיוחדים נפרסו בבגדד
לפחות 69 בני אדם נהרגו וכ-2000 נוספים נפצעו בהפגנות שהתחדשו ביום שישי ברחבי עיראק נגד השחיתות והמצב הכלכלי. מחצית מהמפגינים נהרגו מירי אנשי מיליציות שיעיות כשניסו להיכנס למתחמים בשליטתן בדרום המדינה. שבעה בני אדם נהרגו הלילה (מוצ"ש) ו-38 נפצעו, בעקבות ירי של לוחמי מיליציה שיעית בעיראק ירו במפגינים בעיר אל-חלה שבמרכז המדינה. * עם פרוץ המחאה לפני כשלושה שבועות הפנו חלק מהמפגינים את זעמם למעורבות האיראנית הגוברת במדינה, ולנוכחות המיליציות השיעיות בתמיכת טהראן על אדמת עיראק. * גורמי ביטחון מסרו שראש הממשלה, עאדל עבד אל-מהדי, הורה על פריסת היחידה ללוחמה בטרור גם בבגדד. לפי דיווחים, לוחמי היחידה ללוחמה בטרור התעמתו עם מפגינים בעיר נאסירייה, היכו אותם ועצרו עשרות מהם.
– המפגינים העיראקים הציתו ביום שישי מבני ממשל בדיוואניה ובנסריה וכמה מבנים של מפלגות ומיליציות שיעיות. גורמים במשטרה אמרו כי קצין מודיעין וחבל במיליציית עסאיב אהל אל-חק הפרו-איראנית נהרגו בעימותים בעיר אל-עמארה הדרומית, יחד עם שמונה מפגינים. בתקרית אחרת שבה הייתה מעורבת המיליציה, שהיא חלק מכוחות אל-חשד א-שעבי, נהרגו לפחות שישה מפגינים שניסו להצית את משרדיה בעיר נסריה. * חברים במיליציית "עסאיב אהל אל-חק" הפנו את כלי הנשק שלהם לעבר מפגינים בנאסירייה ובעמארה, והותירו עשרות הרוגים. חברי המיליציה התעמתו גם עם אנשי מיליציה אחרת, אלה הנאמנים למטיף השיעי מוקתדא סאדר.
– האייתוללה עלי סיסתאני, קרא לכל הצדדים להפגין איפוק במהלך דרשת יום השישי שלו. בשבועות האחרונים הוא ביקר את התנהלות הממשלה ביחס למפגינים, ואתמול הוסיף כי הדוח הממשלתי על אירועי האלימות מתחילת החודש אינו חושף את כל האמת. לפי הדוח, כוחות הביטחון השתמשו בכוח מופרז נגד המפגינים. בעקבות זאת הודחו כמה גנרלים והממשלה הפנתה את הממצאים למערכת המשפט כדי שתעמיד לדין את האחראים.
לקול חבטות הכפות בסירים ובמחבתות: למעלה ממיליון איש צעדו בבירת צ'ילה במחאה על יוקר המחיה
יותר ממיליון אזרחים הפגינו ביום שישי בסנטיאגו, בירת צ'ילה, במה שהפך למפגן הכוח הגדול ביותר של המוחים מאז תחילת ההפגנות נגד הממשלה שפרצו לפני כשבוע במחאה על יוקר המחיה וחוסר השוויון. * המוני המשתתפים הניפו אמש את דגלי צ'ילה, רקדו, היכו בסירים בכפות מעץ וקראו לשינוי פוליטי וחברתי. * ההמונים צעדו לאורך קילומטרים ברחבי הבירה עד לכיכר איטליה. שיבושי תנועה נרשמו בכבישי העיר והתחבורה הציבורית הושבתה. עם זאת, רוב המפגינים התפזרו לפני השעה 23:00 (שעון מקומי), השעה שבה נכנס לתוקף עוצר צבאי בסנטיאגו.
– בבוקר יום שישי, משאיות, רכבים ומוניות האטו את התנועה בדרכים מרכזיות כשהם צופרים ומנופפים בדגלי צ'ילה. "סוף למסים! מספיק עם ההתעללות!", נכתב על שלטים שנתלו בקדמת כלי הרכב. נהגי אוטובוס רבים בסנטיגאו אף עזבו את רכביהם לאחר שאחד מהם נורה.
– הנשיא השמרני סבסטיאן פיניירה, שזכה בבחירות האחרונות ב-2017 והוביל להפסד הגדול ביותר של קואליציית המרכז-שמאל ששלטה במדינה מאז נפילת הדיקטטורה ב-1990, נגדו הופנו ההפגנות – חזר בו מתוכניותיו האחרונות. ויתר על העלאת מחירי התחבורה הציבורית, התחייב לשפר את מצב מערכת הבריאות והבטיח להעלות את שכר המינימום והפנסיות, "כולנו שמענו את המסר, כולנו השתנינו". לדבריו, "העצרת השקטה היום, בה ביקשו האזרחים צ'ילה מאוחדת וצודקת יותר, סללה נתיב של תקווה לעתיד".
– סקר שפורסם בסוף השבוע מלמד ש-83% מהצ'יליאנים תומכים במטרות המפגינים, אבל 72.5% מתנגדים לשימוש באלימות בהפגנות שלהם. הסיבות הראשיות לתמיכה במחאה הן השכר הנמוך, מחירי החשמל הגבוהים, דמי הפנסיה הירודים וחוסר השוויון הכלכלי.
מאות אלפים הפגינו בברצלונה למען עצמאות קטלוניה; עשרות אלפי פעילי ימין קיצוני הפגינו במדריד בדרישה לבטל את האוטונומיה הקטלונית
350 אלף אנשים הפגינו אמש בברצלונה למען עצמאות קטלוניה ולמען וביטול עונש המאסר שהוטל על המנהיגים שיזמו את משאל העם לעצמאות בשנת 2017. לא נרשמו עימותים חריגים עם המשטרה. רבים מהם נופפו בדגלי קטלוניה. * את ההפגנה ארגנו ארגוני הבדלנים המרכזיים, המבקשים לנתק מספרד את החבל שבצפון-מזרח המדינה ולהקים בו מדינה עצמאית. בקרב מארגני המחאה נרשמה אכזבה, זאת משום שהם ציפו ל־600 אלף משתתפים. * בתום העצרת השלווה, אלפים עברו להפגין מול מפקדת המשטרה במרכז ברצלונה, השחיתו רכבי משטרה והשליכו כדורים וחפצים אל עבר השוטרים.
– בתוך כך, אתמול בבוקר, התכנסו כ־20 אלף תומכי המפלגה הימנית־קיצונית VOX במרכז העיר מדריד, בירת ספרד, בדרישה לבטל את האוטונומיה הקטלונית. בהפגנה הונף דגל ענק באורך של כאלף מטרים. מארגני ההפגנה טענו כי הם רצו להציג תגובת נגד לעצרת הענק בברצלונה.
– קטלוניה היא אזור עשיר שיש לו שפה משלו ותרבות משלו, ולפני מאות שנים היא הייתה מדינה עצמאית, ואז סופחה לתחום אחריותו של השלטון המרכזי בספרד. בחבל פועלת תנועה פוליטית תוססת הקוראת להיפרדות מספרד, ובשנים האחרונות היא התחזקה מאוד. לשיאה הגיעה כשערכה את משאל העם ב-2017 והכריזה – למרות אזהרות מדריד – על עצמאות החבל. * קטלוניה אחראית לחלק גדול מאוד מכלכלת ספרד, והמהומות בה בשבועיים האחרונים גרמו לשיבושים בטיסות ובענף התיירות ככלל.
אתיופיה: עשרות הרוגים בהפגנות נגד ראש הממשלה שזכה החודש ב'פרס נובל לשלום'
לפחות 67 בני אדם נהרגו בשבוע האחרון בהפגנות במחוז אורומיה באתיופיה נגד ראש הממשלה, שהתדרדרו לאלימות אתנית לפחות עשרה נהרגו בידי כוחות הבטחון. ההפגנות פרצו אחרי שהמשטרה ניסתה לסלק את האבטחה הממשלתית שהוצמדה לאיל התקשורת ג'וואר מוחמד, בעל בריתו לשעבר של ראש הממשלה, ששייך לקבוצה האתנית אורומו, הגדולה ביותר במדינה. בריאיון לרויטרס אמר ג'וואר כי תומכיו הפסיקו להאמין להבטחותיו של ראש הממשלה לבצע רפורמות. הוא האשים את רה"מ בריכוז סמכויות, בהשתקת מתנגדיו ובכליאת אסירים פוליטיים – כמו קודמיו בתפקיד. * ג'וואר, שההפגנות שארגן בשנה שעברה עזרו לעלייתו של אביי לשלטון, אמר כי הוא לא שולל להתמודד מול בעל בריתו לשעבר בבחירות שאמורות להתקיים בשנה הבאה.
– לפי ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, מאז שראש הממשלה האתיופי – שרק החודש קיבל פרס נובל לשלום – עלה לשלטון לפני כשנה וחצי היו כמה גלי מעצרים במחוז אורומיה, של מי שנתפס כמתנגד לממשלה. האחראי על אתיופיה בארגון, אמר כי העצורים לא הועמדו לדין או נלקחו לבתי המשפט.
"טיהור אתני: שיטת ארדואן" | ארדואן מאיים: "אם רוסיה לא תוציא את הכוחות הכורדיים מסוריה – נעשה זאת בעצמנו"; "צפון מזרח סוריה לא מתאימה למגוריהם של כורדים"
נשיא טורקיה איים אתמול כי מדינתו תטהר את הכוחות הכורדיים מאזור הגבול בצפון-מזרח סוריה אם רוסיה לא תעמוד בהתחייבויותיה במסגרת ההסכם שנחתם בין שתי המדינות. בנוסף אמר ארדואן בראיון לרשת הטורקית TRT כי אזור צפון מזרח סוריה מתאים יותר למגוריהם של ערבים, ולא מתאים לכורדים, זאת בשל, לדבריו, "הטופוגרפיה המדברית של האזור". * לפי ההסכם שנחתם ביום שלישי האחרון בין ארדואן למקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין, כוחות הצבא הרוסי ומשמר הגבול הסורי אמורים להרחיק את הכורדים למרחק של 30 ק"מ מהגבול עם טורקיה.
– בתוך כך, תמונות ותיעודים חדשים מסוריה מתעדים לוחמים הקשורים לטורקיה מענים שבויים כורדים במדינה ומתעללים בהם. בעקבות פרסומם גוברות הקריאות לפתוח בחקירה נגד טורקיה בגין פשעי מלחמה. התמונות הקשות של המעשים, שמבוצעים בידי לוחמים ערבים בצפון סוריה, נפוצו ברחבי הערים הכורדיות במדינה והגבירו את החששות מחידוש הלחימה והעמקת הסכסוך העדתי באזור.
– במקביל, בארגון זכויות האדם אמנסטי טועני כי אנקרה מאלצת פליטים סורים שנמלטו לטורקיה לחתום על מסמכים שבהם הם מצהירים על רצונם לשוב למולדתם. זאת על אף שב"אזור הבטוח" שהיא מתכננת להקים עדיין מתנהלת לחימה. בדוח צוטטו פליטים שסיפרו כי הם ספגו איומים או שהם הוכרחו בכוח על ידי משטרת טורקיה לחתום על מסמכים שאומרים שהם חוזרים מרצונם לסוריה. * בטורקיה מארחת כ-3.6 מיליון פליטים שנמלטו בסוריה במהלך שמונה שנות מלחמת האזרחים. עם זאת, לאור השינוי לרעה בדעת הקהל בטורקיה נגד נוכחותם, אנקרה מקווה ליישב כשני מיליון איש באזור שהיא מתכננת לבסס בצפון-מזרח סוריה. טורקיה טוענת שיותר מ-350 אלף פליטים כבר חזרו מרצון למולדתם.
– מוקדם יותר, הנשיא הטורקי ארדואן שב וחזר על האיום שלפיו אם מדינות אירופה לא יתמכו בתוכניותיה של אנקרה הוא "יפתח את שערי טורקיה" לכניסת מהגרים לאירופה. – "אם תכניתה של טורקיה להחזרת (הפליטים) לא תקבל תמיכה, לא תהיה לנו ברירה אלא לפתוח את הגבולות", "נפתח את הגבול, כך שהם יוכלו ללכת לאירופה".
– בתוך כך, נשיא טורקיה שזועם על ביקורת שנשמעה בבירות אירופה על המבצע הצבאי שניהל בצפון-מזרח סוריה, הגיש תביעה נגד המגזין הצרפתי "לה פוינט" שתיאר אותו בעמוד השער בתור "המשמיד" לצד הכיתוב: "טיהור אתני: שיטת ארדואן". לפי סוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו, התביעה הוגשה נגד מנהל המגזין, וראש המדור הבינלאומי שלו. * במגזין הצרפתי נכתב בשער המהדורה השבועית, מתחת לתמונה שבה נראה ארדואן מצדיע: "האם הוא יורשה לטבוח בכורדים – ולאיים על אירופה?". בעתירה שהוגשה לתביעה הכללית באנקרה, אמר עורך דינו של הנשיא כי שער המגזין הוא "עלבון פומבי" נגד ארדואן, המוגדר עבירה פלילית בטורקיה. * יצויין כי בשנה שעברה סבל המגזין מהטרדות ומאיומים מצד תומכי ארדואן, אחרי שתיאר אותו כ"דיקטטור" בשערו.
על רקע תגבור הכוחות האמריקנים בשדות הנפט במזרחה של סוריה, רוסיה מאשימה את ארה"ב בהברחת נפט מסוריה – "שוד בינלאומי של מדינה"
משרד ההגנה הרוסי פרסם צילומי לוויין המציגים לטענתו כי ארצות הברית הבריחה נפט מסוריה. בהודעה מטעם המשרד נמסר כי "התמונות חושפות כי הנפט הופק באופן פעיל ויוצא באופן מסיבי מחוץ לגבולות סוריה, תחת הגנתם של החיילים האמריקנים". עוד טענו ברוסיה כי ההברחה נעשתה לפני ואחרי תבוסת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה. לדבריהם "מה שוושינגטון עושה כעת הוא שוד ברמה בינלאומית".
– ברוסיה התייחסו לתוכנית האמריקאית לתגבור הכוחות בשדות הנפט במזרחה של סוריה, וטענו כי היא נובעת מתוך רצונה של ארה"ב להגן על מבריחי הנפט ולא בשל חשש ביטחוני מפני אנשי המדינה האסלמית (דאעש). * בהצהרה מטעם משרד ההגנה נמסר כי לארצות הברית אין מנדט מתוקף בינלאומי או אמריקני לתגבר את נוכחותה בסוריה. "לכן, פעולותיה הנוכחיות של וושינגטון – להשיג ולשמר שליטה צבאית על שדות הנפט במזרח סוריה – הן, בפשטות, שוד בינלאומי של מדינה". עוד הוסיפו כי חיילים אמריקנים וחברות אבטחה פרטיות במזרח סוריה מגנות על מבריחי נפט שמרוויחים יותר מ-30 מיליון דולרים בחודש.
– כזכור, ביום שישי אמר מזכיר ההגנה האמריקני כי ארה"ב מתכוונת לנקוט אמצעים בעתיד הקרוב שיחזקו את העמדות האמריקניות במזרח סוריה, כדי למנוע מארגוני טרור להשתלט על שדות הנפט במדינה. לדבריו, התגבור ייעשה בתיאום עם הכוחות הכורדים. הבכיר, שנותר בעילום שם, לא ציין אילו כוחות או כלים צבאיים יישלחו לסוריה.* גם הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהם אמר ביום שישי לכתבים כי "המטות המשולבים מגבשים תוכנית שאני חושב שיכולה לעבוד. זה יכול לתת לנו את מה שאנחנו צריכים כדי למנוע מדעאש או מאיראן להשתלט על שדות הנפט".

שריפות ענק בקליפורניה: עשרות אלפים פונו מבתיהם בלוס אנג'לס; מיליוני תושבים עשויים להישאר ללא חשמל
50 אלף איש המתגוררים באזור השריפות פונו מבתיהם במהלך השבוע האחרון ובמחוזות לוס אנג'לס וסונומה הוכרז על מצב חירום. כוחות הכיבוי בקליפורניה הגדירו את תנאי מזג האוויר כקריטיים במאבק נגד האש.
– חברת החשמל PG&E התריעה ביום שישי מפני ניתוק חשמל בבתיהם של כ-850 אלף משפחות בקליפורניה, בעקבות שריפות ענק ורוחות עזות המשתוללות במדינה. – "ניאלץ לנתק את החשמל במקדם בטיחות למשך כמה שעות לפני שהרוחות יגיעו". על פי ההערכות, מספר המנותקים בפועל עשוי לעמוד על כשני מיליון תושבים.
– בחברת החשמל מסרו כי "הרוחות החזקות עלולות להוביל לסיכון גדול יותר לנזקים ולהתלהטות מערכת החשמל". לדבריהם, "מזג האוויר עשוי להיות העוצמתי ביותר בקליפורניה מזה עשורים". * החברה הודיעה כי השריפות בשילוב הרוחות עשויות להוביל לניתוק החשמל בכ-36 מחוזות בעקבות התחזיות על "סערת רוחות היסטורית". לדבריהם, התנאים עשויים להוביל לנזק רב ולהגביר את התפשטות האש. * בחברה מציינים כי שריפת ה"קינג קייד" התחילה בצפון קליפורניה ברביעי האחרון, כשבע דקות לאחר פגיעתו של קו חשמל באזור. עם זאת, טרם התברר הפגיעה היא שהציתה את השריפה. יותר מ-80 אלף דונמים נשרפו מאז יום רביעי במחוז סונומה. כ-1,300 לוחמי אש נאבקים בלהבות, אך טרם הושגה שליטה על השריפה.
בתיווך ערב הסעודית: הבדלנים וממשלת תימן הגיעו להסכם להקמת ממשלת אחדות ולסיום המשבר שהקשה על מאבק הקואליציה הסעודית בחות'ים הפרו-איראנים
הבדלנים בדרום תימן חתמו על הסכם עם הממשלה לסיום הסכסוך ביניהן, שהיה חלק ממלחמת האזרחים הממושכת במדינה – כך אמרו ביום שישי גורמים בשני הצדדים. לפי גורמים רשמיים ודיווחים בכלי תקשורת סעודיים, מועצת המעבר הדרומית תקבל כמה תפקידים בממשלה, ובתמורה זו תשוב להתבסס בעיר עדן שבדרום המדינה. * העימותים בין הבדלנים לבין כוחות הממשלה, שבמשך שנים לחמו באותו צד נגד החות'ים השיעים, העלו חשש מפני התפרקותה לחלוטין של המדינה הערבית הענייה.
– רשת אל-אחבריה הסעודית דיווחה כי הממשלה תכלול 24 שרים, שיחולקו שווה בשווה בין מחוזות הדרום לבין מחוזות הצפון. עוד דווח כי ראש ממשלת תימן ישוב לעדן כדי "להפעיל מחדש את מוסדות המדינה" וכי הקואליציה תפקח על "ועדה משותפת" ליישום ההסכם. * גורם בממשלת תימן, שסירב להזדהות בשמו, אישר בפני סוכנות הידיעות הצרפתית כי הושג הסכם וזה ייחתם בתוך כמה ימים. הוא אמר כי תוך שבעה ימים מרגע החתימה על ההסכם, תשוב הממשלה לעדן.
החל מעוד שבועיים: ארה"ב תאסור על חברות אמריקניות לטוס לקובה – "יוכלו לטוס לנמל התעופה של הבירה הוואנה בלבד"
הממשל האמריקני הודיע כי החל מעד שבועיים ייאסר על חברות תעופה אמריקניות לטוס למרבית נמלי התעופה בקובה,. זאת בשל תמיכתה של המדינה בממשלו של הנשיא ניקולאס מאדורו בוונצואלה, ובדיכוי העם הקובאני. * בהודעת הממשל נאמר כי בהוראת שר החוץ מייק פומפאו, יוכלו חברות התעופה האמריקניות לטוס לנמל התעופה של הבירה הוואנה בלבד. * שר החוץ של קובה, ברונו רודריגז, אמר שהצעד לא יוביל לוויתורים מצד הוואנה.
– בשנה האחרונה הבית הלבן הטיל שורת עיצומים על קובה בשל תמיכתה בנשיא ונצואלה. לפני חמשה חודשים, אסר ממשל טראמפ על כמה סוגי ספינות, בהם ספינות תיירים, להפליג לקובה. בשבוע שעבר, משרד המסחר האמריקאי הודיע שיטיל הגבלות על השכרת מטוסים לחברות תעופה הלאומיות של קובה.
דיווח: היועץ לביטחון לאומי לשעבר בולטון צפוי למסור תצהיר לבית הנבחרים נגד טראמפ
היועץ לביטחון לאומי לשעבר, ג'ון בולטון, ניהל שיחות עם בכירים בשלוש ועדות בית הנבחרים המובילות את החקירה העוסקת בהליך ההדחה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בנוגע לאפשרות של מתן תצהיר מצדו. כזכור, בחודש שעבר פיטר טראמפ את בולטון מתפקידו, לאחר שהבהיר כי הוא "מתנגד מאוד" לחלק גדול מהצעותיו. ואולם, בולטון התעקש לאחר מכן כי הוא התפטר מתפקידו ולא הודח. * לפי גורמים יודעי דבר שצוטטו ב-CNN, לפני כשבוע פיונה היל, היועצת הבכירה לשעבר של טראמפ בנושא רוסיה, אמרה לחברי הקונגרס כי היא ראתה "מעשי עוולה" במדיניות החוץ האמריקאית, וכי בולטון עודד אותה לדווח על דאגותיה לעורך הדין של המועצה לביטחון לאומי.

בעולם

גרמניה: 36 פצצות במשקל 10 קילוגרם ממלחמת העולם השנייה נמצאו באתר בנייה – "בעלות הברית הפציצו איתן מטוסים על הקרקע – בניסיון להשבית אותם".
נויטראובלינג היא עיירה בת פחות מ-15 אלף תושבים בבוואריה, שהוקמה בשנת 1951 בימי מלחמת העולם השנייה. בימי המלחמה שכן שם שדה תעופה צבאי ומפעל של חברת "מאסרשמיט", היצרנית של שני מטוסי קרב גרמניים בימי המלחמה Me 262 – ו- Bf 109. שדה התעופה הצבאי כמו גם המפעל, היוו יעד מרכזי להפצצות בעלות הברית באותה התקופה.
בנוסף, במסגרת צעדות המוות למחנה הריכוז דכאו, הוחזקו שם יהודים בין ז' באייר תש"ה לבין י"ג באייר תש"ה. מ-1947 ועד לשנת 1951 היה קיים כפר עם עשרות תושבים, עד שגרמנים, אשר ברחו בשלהי המלחמה מחבל הסודטים שבצ'כיה ומפולין הקימו את העיירה.
במהלך בנייה של אזור תעשייה חדש, גילו עובדי הבנייה במשך שלושה ימים לא פחות מ-36 פצצות מימי מלחמת העולם השנייה, אחת מהן במשקל של לא לפחות מ-500 קילוגרם. * נטרול הפצצות נפרס על פני שלושה ימים, רביעי, חמישי ושישי. אתמול, החבלנים פוצצו 12 פצצות שונות שכל אחת מהן במשקל 10 קילוגרם. למרות שלא התגלו בימים אלו פצצות נוספות, כוחות הביטחון בבוואריה ממשיכים בסריקה אחרי פצצות רבות בסביבה. (ישראל היום)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן