Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הלילה) יום חמישי ה-07 בנובמבר 2019

  כותרות המהדורה     דיווח סיני: טיל ירוט מתקדם של ישראל נמצא בשלמותו בסוריה והועבר לידי הרוסים במטרה לחקור את טכנולוגיית היירוט הישראלית (בטחוני)     בהלת שווא בהולנד: טייס לחץ בטעות על לחצן החירום ועורר חשד על ניסיון חטיפה; כוחות מיוחדים הוזנקו למקום (חוץ)     איראן החלה להזרים גז לצנטריפוגות במתקן התת-קרקעי הגרעיני בפורדו (חוץ) […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כותרות המהדורה

    דיווח סיני: טיל ירוט מתקדם של ישראל נמצא בשלמותו בסוריה והועבר לידי הרוסים במטרה לחקור את טכנולוגיית היירוט הישראלית (בטחוני)

    בהלת שווא בהולנד: טייס לחץ בטעות על לחצן החירום ועורר חשד על ניסיון חטיפה; כוחות מיוחדים הוזנקו למקום (חוץ)

    איראן החלה להזרים גז לצנטריפוגות במתקן התת-קרקעי הגרעיני בפורדו (חוץ)

    טראמפ דחה את בקשת נתניהו להעביר כספים לפלסטינים: "אם זה כל כך חשוב לנתניהו, אז שהוא ישלם לפלסטינים 12 מיליון דולר" (מדיני)

    דיווח: מגעים חשאיים מתקדמים בין נתניהו לגנץ לממשלת אחדות – "הסכמות בין נתניהו וגנץ יחייבו את כל גוש הימין" (פוליטי)

    "מהלך לא ראוי" | היועמ"ש ופרקליט המדינה: מציגים את הפרקליטות והמשטרה החשודים בפעולות חמורות של שיבוש הליכי משפט ובסחיטה באיומים כ'קורבנות' (פוליטי)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: מעונן חלקית. ינשבו רוחות מזרחיות ערות בצפון הארץ ובהרי המרכז.

    חמישי: בהיר. מזג האוויר יוסיף להיות חם מהרגיל ויבש. בבוקר ינשבו רוחות מזרחיות חזקות בצפון הארץ ובהרי המרכז. ייתכן אובך.

    שישי: בהיר עד מעונן חלקית. יוסיף להיות חם מהרגיל לעונה ויבש. בשעות הבוקר ינשבו רוחות מזרחיות ערות בצפון ובהרי המרכז.

    שבת: בהיר עד מעונן חלקית ללא שינוי ניכר בטמפרטורות. יוסיף להיות חם ויבש מהרגיל לעונה. בשעות הבוקר יוסיפו לנשב רוחות מזרחיות ערות בהרי הצפון.

    ראשון: תחול עלייה קלה בטמפרטורות. יהיה חם מהרגיל לעונה ויבש. בבוקר ינשבו רוחות מזרחיות חזקות בצפון הארץ ובהרי המרכז.

חדשות

בעקבות השגת הבנות עם הממשלה: בוטלה השביתה שתוכננה מחר ברשויות המקומיות

השביתה שתוכננה ברשויות המקומיות למחר (חמישי) בוטלה, לאחר שהממשלה הודיעה כי תיענה לדרישותיהן – בהן העברת תקציבים לבינוי מוסדות החינוך, הגדלת תקציבים ומימון מיגון מבנים באזור הצפון. * השביתה אמורה הייתה להתחיל מחר בשעה 06:00 בבוקר, שבה לא יפעלו שירותים עירוניים כמו פינוי אשפה, קבלת קהל, רווחה, פיקוח עירוני, שיטור עירוני, סייעות בגני הילדים, מאבטחים בתי הספר ועוד.

נתפס שוהה בלתי חוקי לאחר שהפקיר את ביתו בת ה-3 ברכב וניסה להימלט רגלית

היום במהלך פעילות אכיפה של שוטרי אגף התנועה באזור הדרום, נהג רכב פרטי שהתבקש לעצור לבדיקה החל להימלט על כביש 40 בסמוך לנאות חובב.

בעת ניסיון ההימלטות, שוטר הרכוב על אופנוע משטרתי זיהה כי הרכב יורד לשטח בנסיעה פרועה. השוטר הנחוש המשיך אחריו לתוך השטח והצליח להדביק את המרחק אל הרכב, הנהג שהבין ככל הנראה כי אינו יכול להימלט נעצר.

פוליטי

דיווח: מגעים חשאיים מתקדמים בין נתניהו לגנץ לממשלת אחדות – "הסכמות בין נתניהו וגנץ יחייבו את כל גוש הימין"

צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן נפגשו היום (רביעי) בפעם השלישית בנסיון למצוא פתרון לפלונטר הפוליטי. הפערים הגדולים בין המפלגות נותרו בעינם וע"פ הערכות מפגש נוסף עשוי להתקיים בתחילת שבוע הבא, אולם בשלב זה טרם נקבע לו מועד.

– מוקדם יותר, בעיתון 'גלובס' נחשף כי מתקיימים מגעים חשאים בין יו"ר כחול לבן גנץ ואנשיו, מול ראש הממשלה נתניהו ויועציו הקרובים, לקראת הקמת ממשלת אחדות רחבה. בכחול לבן הביעו את הסכמתם למתווה המתגבש שלשת ראשי המפלגה (גנץ, יעלון ואשכנזי), זאת בעיקר על רקע מידע מסווג אליו נחשפו בהקשר לתמונת המצב הביטחונית המורכבת של ישראל, בעיקר בגזרה האיראנית אך גם ברצועת עזה, מנגד ניצב יאיר לפיד, שטענתו העיקרית היא כי ממשלה כזו תהיה ממשלת שיתוק. 'גלובס' אף ציטט את אחד מהגורמים המעורבים ביותר במגעים הקואליציוניים שאמר כי "לא יהיו בחירות שלישיות, והממשלה שתקום תהיה ממשלת אחדות". בהמשך הוא סייג מעט ואמר כי ייתכן שבכל זאת יצליחו המתנגדים לטרפד אותה, וכשתקום יהיו בה לא מעט חיכוכים. אבל הוא שב ואומר: זה הכיוון הכי סביר והגיוני, הרבה יותר מהבחירות.

– ע"פ המתווה המתגבש, ייושם עיקרון מתווה הנשיא ולפיו אכן נתניהו יהיה מי שיפתח כראש ממשלה אך יצא לנבצרות אם תתקבל ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום, כאשר ההכרעה בתיקי נתניהו עשויה להתקבל כבר החודש. גנץ לפי המתווה יקבל את ראשות הממשלה כממלא מקום לזמן שנותר עד מחצית הקדנציה, ואחר כך יעבור לכהונה עם התואר הרשמי המלא: ראש ממשלת ישראל. בכך יהיה בפועל ראש הממשלה לאורך כמעט כל כהונת ממשלת האחדות. *  לפיד נזכיר קיבל בהסכם עם גנץ רוטציה בתפקיד ראש הממשלה, ועדיין לא ברור מה יעלה בגורל ההסכמה הזו במקרה של ממשלת אחדות.

– עוד בהסכמות במגעים, חלוקה שווה של שרים לכל צד כשבליכוד מסכימים כי הנתח שלהם יחולק גם לשאר חברות הגוש. בכחול לבן מדגישים כי עדיין מחפשים מתווה לבעיה של הרוב שיש לגוש הימין-חרדים בכנסת, ובין ההצעות שעלו, קביעה כי הסכמות שיהיו בין נתניהו לגנץ יחייבו את כל הגוש, עם מתן אפשרות לאי השתתפות בהצבעה.

– מכחול לבן נמסר בתגובה: "מן הסתם לא נגיב למגעים לא רשמיים". מהליכוד לא נמסרה תגובה זולת ההודעה על כך שנתניהו פועל בכל כוחו לקדם ממשלת אחדות לאומית רחבה. "הממשלה היחידה שאפשר להקים ושמדינת ישראל זקוקה לה בעת הזו".

– 'מגוננים על עבריינים' ו'מאפשרים לריקבון להשתלט' –

"מהלך לא ראוי" | היועמ"ש ופרקליט המדינה זועמים: מציגים את הפרקליטות והמשטרה החשודים בפעולות חמורות של שיבוש הליכי משפט ובסחיטה באיומים כ'קורבנות'

שר המשפטים הישראלי השיב היום במליאת הכנסת על הצעה לסדר שהוגשה נגדו בעקבות הביקורת החריפה שנשא נגד ההטיה הפוליטית של הפרקליטות והדלפת חומרי חקירה מטעמה. במהלך דבריו אמר "אינני מדבר על טעויות, אינני מדבר על כשלים, אני מדבר על זדון, אני מדבר על פשעים חמורים המבוצעים במשמרת שלכם, ראשי מערכת האכיפה, ואתם עומדים כחומה בצורה ומגוננים על העבריינים. למה? כך המערכת מגוננת על עצמה מחקירה אמיתית, כך היא מאפשרת לריקבון להשתלט, כך נוצרת שחיתות שלטונית. סיקור תקשורתי אוהד? הצחקתם אותי. איך הפכו כתבי החצר שלכם לדוברי פרקליט המדינה, ואיך נשאו כלבי השמירה של הדמוקרטיה את אנשי המשטרה והפרקליטות על כפיים בכתבות מפרגנות ובהגנה מפני כל מתקפה, אם לא בתמורה להדלפות נדיבות היישר ממשרדי רשויות אכיפת החוק".

– בתגובה רשמית של היועמ"ש מנדלבליט ופרקליט המדינה ניצן שפורסמה הערב (רביעי הגיבו השניים לדברי אוחנה וכתבו: "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה דוחים בכל תוקף את דברי שר המשפטים, אותם קרא מן הכתב מעל במת הכנסת. בין היתר טען כי מתבצעים פשעים חמורים בזדון וכי ראשי המערכת 'מגוננים על עבריינים' ו'מאפשרים לריקבון להשתלט'. דברים אלו חמורים ביותר ומעוותים את המציאות". * השניים מאשרים כי רק "עבודה עצמאית, מקצועית, א-פוליטית ובלתי תלויה של מערכת אכיפת החוק ללא מורא ותוך הקפדה על עיקרון השוויון בפני החוק – של כל אדם, היא הערובה היחידה שתבטיח הגנה על הציבור. זוהי חומת המגן של אזרחי המדינה מפני עבריינים, מפני הפשיעה ומפני השחיתות".

– יצוין כי בתחילת השבוע התייחס היועמ"ש לפגיעה האנושה בזכויות הנחקרים בפרשת ג'ימיק הבחירות שיזמו ע"פ החשד יועצי ראש הממשלה בסמוך לביתו של עד המדינה שלמה פילבר ואמר כי "הניסיון לנצל את הטענות הקשורות לחקירה כדי 'להפוך את הקערה על פיה', ולהציג את מי שחשוד בביצוע עבירה חמורה של הטרדת עד כ"קורבן" ואת רשויות האכיפה כ"עברייניות" – הוא מהלך לא ראוי, ואני דוחה אותו בתוקף". * בנאום שנשא היועמ"ש באירוע של משרד המשפטים, לאחר נאומו התקיף של שר המשפטים הישראלי נגד ההדלפות והחקירות המוטות של המשטרה, דחה היועמ"ש את מה שהגדיר "ההתקפות נגד חברי הצוות שלי". וציין כי "חלק מהדברים אינם אמת וחלקם מזעזעים".

– כזכור, בחדשות12 נחשף כי במהלך חקירתו של יועצו של נתניהו לשעבר ניר חפץ שבוצעה בליווי צמוד של בכירי פרקליטות המדינה ולשכת היועמ"ש, הופעלו נגדו אמצעים קשים הכוללים סחיטה באיומים, בדרישה להחליף עורך דין ולחתום על הסכם מדינה. מהתמלילים עולה כי לאחר שחתם על ההסכם, סיפר חפץ לחוקרים על פגישות שלא היו ושינה גרסאות כמה פעמים, במה שנראה כמו ניסיון לרצות את החוקרים.

– בתוך כך, ב'גלובס' דווח כי חוקר להב 433 שחקר את ניר חפץ ואיים עליו לכאורה בחשיפת פרטים מביכים אודותיו, תוך איום כי תיפול עליו "פצצה" שעלולה לפגוע בו ובמשפחתו אם לא ישתף פעולה עם המשטרה. כשבנוסף אף שידל את חפץ, באופן פסול ואסור, להחליף את עורך דינו כדי להניעו כאמור לשתף פעולה עם המשטרה. – סיים את עבודתו בלהב ובמשטרה.

– לבינתיים, על רקע הסערה הציבורית והפוליטית בעקבות הפרשה הגיש הבוקר (רביעי) ח"כ גדעון סער הצעת חוק במסגרתה לבית המשפט תהיה סמכות נרחבת יותר לפסילת עדות שנגבתה באמצעים פסולים. * עד כה לא הוענקה לבתי המשפט סמכות כללית לפסול ראיות שהושגו שלא כדין, והיו בידו רק שלוש הוראות חוק ספציפיות הפוסלות ראיות שהושגו בניגוד לאמור בהן: סעיף 12 לפקודת הראיות, סעיף 13 לחוק האזנת סתר וסעיף 32 לחוק הגנת הפרטיות. * הצעת החוק של סער באה להרחיב את כלל הפסילה הפסיקתי שנקבע, ולאמץ תחתיה כלל פסילה חקיקתי רחב יותר המעניק משקל משמעותי יותר לזכותו של הנאשם להליך הוגן. כלל זה יחול בכל מצב בו ננקטו אמצעים פסולה כנגד נחקרים, חשודים, נאשמים, עדים או כל אדם אחר. * יש להדגיש כי החוק המוצע אינו קובע חובת פסילה, אלא מעניק לבתי המשפט סמכות שבשיקול דעת לפסול ראיות.

דיווח: נתניהו צפוי לפנות לוועדת ההיתרים ולבקש לבטל את ההחלטה שחייבה אותו להחזיר מאות אלפי דולרים שנתרמו למשפחתו

על אף שוועדת ההיתרים – בשתי החלטות – חייבה את ראש הממשלה בנימין נתניהו להחזיר לבן דודו נתן מיליקובסקי את 300 אלף הדולרים שקיבל כתרומה להוצאות המשפט שלו, נתניהו מתכוון לפנות שוב לוועדה ולטעון כי רוב הכסף – 270 אלף דולר – היה עבור ניהול משפטה של רעייתו, ולכן הוא כלל לא צריך להחזיר את הכסף. * נתניהו צפוי אף לטעון כי ועדת ההיתרים עוסקת בשרים ובסגני שרים ולא בבני זוגם, ואין שום מניעה שמיליקובסקי יסייע לרעייתו כבן משפחה שמסייע לבן משפחה בעת שזה נמצא בצרה. באשר ל־30 אלף הדולרים הנותרים – בנוגע אליהם בלבד – יפנה שוב נתניהו לוועדה ויבקש רק עליהם אישור מיוחד.

– ביום שני דווח כי מבקר המדינה סבור שאין לו סמכות לאכוף את החלטות ועדת ההיתרים לנתניהו להחזיר את 300 אלף הדולר שקיבל ממליקובסקי. אך ציין כי הוא מתכנן לעקוב אחרי יישום ההחלטה במסגרת הצהרות ההון שאמור נתניהו להגיש (כאן)

יועמ"ש הכנסת מבהיר: "חקיקת חוק לבחירות ישירות – רק ברוב של 61 ח"כים"

במערכת הפוליטית מעריכים שהיוזמה לעריכת בחירות חוזרות רק לראשות הממשלה, לא תתממש. היועץ המשפטי של הכנסת אמר ל'מעריב' כי "הוראת השעה דורשת הליך חקיקה מלא, שדורש רוב של 61 חברי כנסת", דבר שיקשה על יישום היוזמה. * בהצעה תומכים ש"ס וימינה, ביהדוה"ת מתנגדים, ואף בליכוד מסתייגים ממנה. * בכיר בכחול לבן אמר לחדשות 13 כי המפלגה לא מעוניינת בבחירות ישירות בין נתניהו לגנץ, אך העלה רעיון לפיו ייחקק חוק "המפלגה הגדולה", לפי המפלגה הגדולה ביותר היא זאת שמרכיבה את הממשלה. לדבריו, אם ישראל תלך מחדש לבחירות – יש לקיים אותן בתוך 21 יום ולבטל את יום השבתון".

– אמש (שלישי) פורסם בחדשות 12 סקר שנערך בידי מקור מדגם, ובו נשאלו הנדגמים: "אם בשל המשבר הפוליטי היו נערכות כעת בחירות מיוחדות על מנת לקבוע מי יהיה ראש הממשלה, עבור מי היית מצביע?". 40% מהמשיבים אמרו כי יצביעו לנתניהו, בעוד 36% בלבד הצהירו כי יצביעו לגנץ. 24% מהנשאלים בחרו באופציה "לא יודע" או באופציה "לא אבוא להצביע". * כזכור, שיטת הבחירה הישירה נוסתה בישראל בעבר ושומשה במשך שלוש מערכות בחירות: ב-1996 ניצח נתניהו את שמעון פרס, ב-1999 ניצח אהוד ברק את נתניהו וב-2001 ניצח אריאל שרון את ברק.

שר, חבר קבינט ושריון בליכוד: פרטים נוספים על הצעת נתניהו לבנט

ראש הממשלה הציע השבוע לבנט שריון בליכוד, בנוסף להצעתו להתמנות לשר וחבר בקבינט, הח"כ מהימין החדש דחה את ההצעה מאחר שהיא עתידית ואינה כוללת נציגים נוספים ממפלגתו. כך דווח בחדשות וואלה. * ההצעה לבנט ניתנה בצל החשש בליכוד מכך שהימין החדש יחבור לממשלת מיעוט בראשות כחול לבן. בסביבת ראש הממשלה העלו בימים האחרונים את התרחיש שלפיו הימין החדש יחברו לממשלה עם כחול לבן, מפלגת העבודה, המחנה הדמוקרטי וישראל ביתנו – שתהיה מורכבת מ-55 חברי כנסת לעומת 52 שיישארו בגוש הימין.

בטחוני

דיווח סיני: טיל ירוט מתקדם של ישראל נמצא בשלמותו בסוריה והועבר לידי הרוסים במטרה לחקור את טכנולוגיית היירוט הישראלית

טיל מיירט (בשווי של כמיליון דולר) השייך למערכת ההגנה האווירית המתקדמת של ישראל "קלע דוד", שאמור להתמודד עם רקטות כבדות וטילים גם מלטים וטילי שיוט, נפל בשנה שעברה בסוריה, נמצא בידי כוח צבאי סורי שנשלח לאזור, והועבר לבסיס רוסי-סורי ומשם הוטס למוסקבה, לצורך חקירת ובדיקת הטכנולוגיות של הטיל. כך מדווח אתר החדשות הסיני "סינה". לפי הדיווח, הטיל הישראלי ספג נזק קל בלבד בנפילה. * אם הפרסום נכון, נפילת המיירט כשהוא שלם בידי הרוסים עשויה לאפשר לתעשייה הביטחונית ברוסיה לנסות ולבצע "הנדסה לאחור" של יכולות הטיל, ולהסיק מכך דרכים אפשריות לעקוף את מערכות ההגנה הישראליות. על פי הדיווח בפורטל הסיני, עם הטכנולוגיה הישראלית, רוסיה תוכל לשפר ולחדש את מערכת ההגנה האווירית שלה.  * רוסיה אמנם שומרת על יחסים ביטחוניים ודיפלומטיים משופרים עם ישראל, אך היא גם אחת מספקיות הנשק העיקריות למדינות ערביות.

– האירוע: ביום שלישי, יא באב תשע"ח שיגרו הסורים שני טילים בליסטיים קצרי טווח מסוג SS-21 Tochka – טיל מתוצרת רוסיה שיכול להגיע לטווח של עד 200 קילומטרים, עם ראש קרבי של כ-500 ק"ג. הטילים נורו כ-100 קילומטרים ממזרח לגבול רמת הגולן לכיוון מערב, כחלק מהלחימה הפנימית במרחב. * במסגרת התקרית זיהו מערכת גילוי ההתראה של חיל האוויר הצביעה על מסלול אפשרי שלפיו הטילים יפגעו באזרחי המדינה ולפיכך התקבלה בסוללות "שרביט קסמים" ההחלטה לשגר שני מיירטים לעבר הטילים. מיירט אחד, שבהתחלה לא היה ברור מה עלה בגורלו, ככל הנראה נפל בשטח סוריה. הטיל הסורי השני סטה ממסלולו כך שנפל בשטח סוריה אף הוא, ובהתאם לכך המיירט ששוגר אליו השמיד את עצמו.

– המערכת: מערכת "שרביט קסמים" משמשת להגנה מפני טילים לטווח בינוני-ארוך ומטוסים ללא טייס. המערכת מורכבת מטיל מיירט דו-שלבי, המתמרן במהירות, שבחרטומו מותקנות שתי מערכות איכון והכוונה – מכ"ם וחיישן אלקטרו-אופטי. * במקור אמורה הייתה "שרביט קסמים" ליירט רקטות שטווח מעופם בין 40 עד 300 קילומטר ולהוות שכבת הגנה שנייה בין כיפת ברזל (שטווח היירוט שלה הוגדל לשבעים ק"מ) לחץ, שמיועד ליירט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה. אולם, מאז הוכנסו בשרביט קסמים תוספות ושכלולים טכנולוגיים, שיאפשרו לה ליירט טילים שיישאו ראשי חץ של עשרות ק"ג של חומר נפץ, בטווחים גדולים יותר ובגובה רב עוד יותר. לפני שנתיים וחצי הושלמה קליטת מערכת קלע דוד במערך ההגנה האווירית של ישראל והיא הוכרזה כמבצעית. * האירוע בו נפל הטיל בסוריה, היה בעצם הפעם הראשונה בו עשתה ישראל שימוש במערכת "שרביט קסמים", המכונה בידי מערכת הביטחון "קלע דוד".

– ד"ר רובין מנהלת ההגנה בפני טילים במשרד הביטחון, ציין בתגובה לאירוע כי "כל צבא בעולם לוקח בחשבון שטיל שנורה לצד השני ייפול לידי האויב. למעשה, ההפתעה היחידה היא שהטיל הגיע לרוסיה ולא לידי איראן. אלו חדשות טובות מבחינתו". לדבריו, בניגוד לסורים או לאיראנים, רוסיה מתמחה בטילים, כך שקשה יהיה להאמין שהם יופתעו ממה שיראו. "פוטין הציג לפני זמן מה טילים שחלקם יותר טובים מאלו של האמריקנים", חידד את יכולותיה של מוסקבה בתחום זה. * ד"ר רובין אף דוחה את הטענות כי הטיל הישראלי נפל בשלמותו בשטח סוריה, ואומר כי הדבר כמעט בלתי אפשרי. "אין דבר כזה טיל שנופל בשלמותו, וגם כשטיל לא פוגע במטרתו הוא לא יוצא שלם ופוגע מגובה עצום באדמה". עם זאת לדבריו, גם אם הטיל לא שלם ניתן לבחון אותו ולהסיק מסקנות מהשברים. רובין הוסיף כי "לא צריכה להיות כאן שום הפתעה. זה לא נעים, אבל זה דבר שצריך לקחת בחשבון. כל דבר שאתה יורה לצד השני של הגבול ייתפס, וצריך לצפות את זה. זה לא ספציפית נגד ישראל. אם הרוסים היו יורים טיל לעבר ארצות הברית, האמריקנים היו ממהרים לנתח את השברים".

ראש אגף המבצעים בדיון סגור: "האיראנים מסוגלים לבצע תקיפה איכותית בישראל, בדומה לתקיפה בסעודיה"

ראש אגף המבצעים בצבא, הזהיר בדיון סגור באגף התקציבים באוצר כי האיראנים מסוגלים לבצע תקיפה איכותית בישראל – כמו בסעודיה. * בדבריו הוא התייחס לתקיפה האיראנית נגד מתקני הנפט בסעודיה ואמר כי "מי שחושב שהאיראנים שעושים את התקיפה המאוד איכותית הזאת שעוברת את כל מערכי ההגנה האמריקאיים והסעודיים בדרך אל הים, שמביאים לעליית המחירים של הדלק ושאר הדברים, לא אפשרית גם מולנו – לא במקצוע". * דבריו של ראש אגף המבצעים מגיעים על רקע דרישת ראש הממשלה והצבא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון במיליארדים רבים בשנים הקרובות. מנגד במשרד האוצר דורשים כי הצבא יעבור תהליך התייעלות פנימי – בעוד שבמשרדים אחרים מתבצעים קיצוצים בעקבות הגירעון העמוק. (כאן)

מדיני

טראמפ דחה את בקשת נתניהו להעביר כספים לפלסטינים: "אם זה כל כך חשוב לנתניהו, אז שהוא ישלם לפלסטינים 12 מיליון דולר"

נשיא ארצות הברית, טראמפ, דחה לפני כמה חודשים בקשה של ראש הממשלה נתניהו לאפשר העברת סיוע אמריקני לכוחות הביטחון הפלסטינים, ואמר ליועציו "אם זה כל כך חשוב לנתניהו, אז שהוא ישלם 12 מיליון דולר לפלסטינים". כך דווח בחדשות 13 מפי כמה בכירים בממשל האמריקני.

– על פי הדיווח לפני כחצי שנה גילו במחלקת המדינה סכום של 12.5 מיליון דולר שהיום מיועדים למנגנוני הביטחון הפלסטינים, שלא הועברו. שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, ביקש מהאמריקאים להעביר את הסכום, ואמר להם כי השת"פ הביטחוני חשוב. * במחלקת המדינה הסבירו כי בעקבות החלטת הנשיא לקצץ בסיוע לפלסטינים, ההעברה של הכספים מצריכה אישור של דונלד טראמפ, אך הוא דחה את הבקשה ואמר, החלטנו לא להעביר סיוע לרש"פ כל עוד הם לא חוזרים לשולחן המו"מ. כשיועציו התעקשו ואמרו כי נתניהו ביקש את זה באופן אישי וזה חשוב לו, ענה להם טראמפ כי "אם זה כל כך חשוב לנתניהו, אז שהוא ישלם לפלסטינים 12 מיליון דולר".

ההבנות קרסו: בעקבות וטו של ראש הממשלה הפלסטיני, החרם הפלסטיני על הבשר הישראלי חודש; ישראל הפעילה סנקציות

הרשות הפלסטינית חזרה בה מההבנות שסוכמו עמה לאפשר ייבוא עגלים מישראל לשטחים. ובתגובה שללה ישראל את תעודות ה-VIP של בכיר במשרד החקלאות הפלסטיני וכמה יבואנים בכירים המייבאים בקר ישירות מחוץ לארץ. * כמו כן, ישראל מנעה ממשלוח של כ-1,500 עגלים מחוץ לארץ להיכנס לשטחים והקפיאה רישיונות ייבוא לסוחרים מענף הבקר. במשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים סירבו להגיב.

– על פי הסיכום שהושג בשבוע שעבר בין נציגי ישראל והרשות הפלסטינית, העגלים מישראל היו אמורים להיכנס לשטחי הרשות כבר בתחילת השבוע, אך הרשות מתמהמהת. מקורות פלסטינים מסרו ל'כאן חדשות' כי ההבנות סוכמו מול משרדו של בכיר הרשות חוסיין א-שייח אך ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד שתאייה הטיל וטו. * המקורות ציינו כי ישראל איימה על הרשות שאם לא תחזור בה מההחלטה תמנע ייצוא תוצרת החקלאית מהגדה לישראל. (כאן)

חוץ

בהלת שווא בהולנד: טייס לחץ בטעות על לחצן החירום ועורר חשד על ניסיון חטיפה; כוחות מיוחדים הוזנקו למקום

מצב חירום הוכרז הערב (רביעי) בנמל התעופה סכיפהול באמסטרדם לאחר שקברניט של טיסה של אייר אירופה שאמורה הייתה אמורה להמריא למדריד, לחץ במהלך תהליך העלייה למטוס על כפתור המצוקה – כפתור שנועד להתרעה במצב של ניסיון חטיפה או מתקפה. למקום האירוע הוקפצו כוחות מיוחדים, בהם אף מסוק ושדה התעופה נסגר לתנועה אווירית. * זמן קצר לאחר מכן התברר כי מדובר בטעות אנוש של הטייס.

– כלי תקשורת במדינה דיווחו כי בשעת האירוע היו על המטוס 20 נוסעים כשנוסעים אחרים שהיו בדרכם לעלות לסיפון המטוס נעצרו בשער הכניסה. * בהמשך דווח כי כל הנוסעים ואנשי הצוות פונו בבטחה מהמטוס.  * ב"דיילי מייל" דווח כי המשטרה ההולנדית פועלת באירוע שנחקר כחשד לחטיפת מטוס. לפי חלק מכלי התקשורת, ניסיון החטיפה התבצע על ידי אדם החמוש בסכין. * דובר המשטרה הצבאית המקומית אמר לכתבים כי "יש מצב מעורר חשד, זה כל מה שאני יכול לומר כרגע".

– שדה התעופה "סכיפהול" שוכן סמוך לאמסטרדם והוא נמל התעופה המרכזי של הולנד. מבחינת תעבורת הנוסעים מדובר בנמל השלישי בגודלו באירופה – קטן רק מהית'רו שבלונדון ושארל דה גול שבפריז – הוא נחשב לאחד משדות התעופה הטובים ביותר בעולם על פי מדרגים שונים.

איראן החלה להזרים גז לצנטריפוגות במתקן התת-קרקעי הגרעיני בפורדו

התקשורת האיראנית דיווחה הבוקר (רביעי) כי החל הליך הזרמת גז אורניום ל-1,044 צנטריפוגות באתר בפרדו לצורך העשרת אורניום. * שגריר איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, קאזם גאריבאבאדי, ציין אתמול כי "למתקן בפורדו יוזרם 6UF". זהו אורניום שש-פלואורי, שמחד גיסא משמש לרפואת שיניים ומאידך גיסא מהווה חומר משמעותי בהעשרה לצורך ראש קרב גרעיני, שעבורו נדרש אורניום מועשר בשיעור 90%. * הזרמת גז האורניום לצנטריפוגות בפורדו פירושה שממעמד של מתקן מחקר מוּרשֶה הופך המקום לאתר גרעיני פעיל.

– פורדו הוא מתקן מבוצר החפור בצלע הר בבסיס של משמרות המהפכה האיראניים. המתקן נמצא 32 קילומטרים ממזרח לעיר קום, ובסמוך לכפר פורדו. ייעודו המקורי היה העשרת אורניום לרמה של 20 אחוזים. האיראנים טענו כל העת שהמתקן נועד למטרות מחקר, אולם מבחינה טכנית העשרה לרמה של 20 אחוזים הייתה רחוקה אך מעט מרמת ההעשרה הנדרשת לייצור נשק גרעיני.

– לפי הסכם הגרעין, לאיראנים אסור להעשיר אורניום במתקן, החסין מתקיפה אווירית, ולעסוק בפיתוח במשך 15 שנה, ואף להכניס למתקן כל סוג של חומר גרעיני בקיע כמו אורניום או פלוטונים. בנוסף לכך, המתקן בפורדו היה צריך להפוך למרכז מחקר בתחום הפיזיקה והטכנולוגיה. * מעבר לכך, בהסכם הגרעין נקבע כי שליש מהצנטריפוגות בפורדו יכולות לשמש רק למחקר איזוטופים רדיו-אקטיביים ואסור להכניס אליהן אורניום, בעוד שאר הצנטריפוגות וכל הציוד הנלווה שלהן צריכות להיות מושבתות לחלוטין. * ביום שני הודיעה אירן כי היא הכפילה את מספר הצנטריפוגות המתקדמות מדגם IR-6 וכי היא מפתחת דגם מתקדם יותר, IR-9, שלדבריה יהיה מהיר פי 50 מהדור הראשון של הצנטריפוגות.

– המהלך השנוי במחלוקת גרר תגובות רבות. ארצות הברית אמרה כי מדובר ב"צעד גדול בכיוון הלא נכון". ברוסיה נמסר מהקרמלין כי "בממשל הרוסי מודאגים מכוונת איראן לצמצם את התחייבויותיה להסכם הגרעין", וגם הממשל הצרפתי התייחס למהלך, ומסר כי "צרפת תמתין לדוח של פקחי סבא"א על פעולותיה של איראן ולעת עתה תמשיך להיות מחויבת להסכם הגרעין", והפציר באיראן לחזור בה מהחלטתה לסגת מההסכם.

דיווח: אחיו של מנהיג דאעש הסתובב ברחבי אירופה בחופשיות ו"העביר מסרים"

אחיו של מנהיג ארגון הטרור דאעש, נסע מספר פעמים לאיסטנבול וערים מרכזיות באירופה מצפון סוריה בחודשים שלפני מותו של אבו באכר אל-בגדדי, כך דיווח האתר הערבי "דה נשיונל". לדברי שני פקידים במנגנוני המודיעין של עיראק הוא שימש בתור אחד משליחיו הנאמנים ביותר של מנהיג דעאש להעברת מידע ואיסופו לצורך ארגון הטרור בסוריה, בעיראק ובטורקיה.

– על פי הדיווח, שמו של האח הוא ג'ומה, מנגנוני המודיעין העיראקי איתרו אותו בהתחלה חוצה את הגבול הטורקי-סורי בסוף השנה שעברה, בטרם הופיע באיסטנבול. * בטורקיה הוא היה נפגש גורם שהעביר לו חבילות שקיבל מעירק להעביר אותם לאל-בגדדי עצמו. תוכן החבילות שהוחלפו באיסטנבול גילה כיצד אל-בגדדי המשיך להנחות את הקבוצה ממקום המסתור שלו, ואת הדרך שבה קיבל עדכונים על פעולותיה מבלי להתגלות במשך שנים, גם לאחר שמרבית שטחי המדינה האסלאמית נכבשו. "הוא העביר מסרים (בחבילות) ממפקדי דאעש בעיראק", סיפר הגורם, "המצב של הכוחות, כסף, לוגיסטיקה, מסלולי תנועה". לדבריו, אחיו של אל-בגדדי נשלח גם כדי למסור את דברו לאנשי הארגון בטורקיה.

– אפילו שהעיראקים והאמריקנים פעלו בשיתוף פעולה במעקב אחר שליחו של אל-בגדדי במשך חמישה חודשים, הסביר הגורם, לא היה ברור אם הוא העביר את המסרים ישירות לאחיו או דרך גורם שלישי באידליב. גורמי המודיעין היו מאבדים את עקבותיו לאחר שנכנס לאזור הסורי. * על פי הדיווח באתר הערבי, מנגנוני המודיעין לא המשיכו לעקוב אחרי האח של אל-בגדדי מהרגע שנשאר בסוריה. ככל הנראה, מחשש שייחשפו בעקבות כך מקורות מודיעיניים.

כך הסתתר מנהיג דעא"ש במהלך מנוסתו | "בתוך בור מכוסה בעפר, וכבשים רעו מעל הבור כדי להסוות אותו עוד יותר"

במהלך החודשים האחרונים למנסותו, מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אבו בכר אל-בגדאדי היה נסער ובחרדה מבוגדים. לעתים הוא התחפש לרועה צאן, לפעמים הוא הסתתר מתחת לאדמה, כשבמשך כל הזמן הוא היה תלוי במעגל הולך וקטן של נאמנים. * הוא היה נע רק בלילה, כשהוא נועל נעלי ספורט ומכסה את פניו, תמיד עם כחמישה אנשי ביטחון שפנו אליו כ"חאג'" "או "שייח". הוא מעולם לא השתמש בטלפון סלולרי, ורק ליועצו אבו חסן אל מוהג'יר היה אחד.

– הוא ניסה למצוא מקומות מפלט בעיירות ובמדבריות של מזרח סוריה, סמוך לגבול עיראק, עם התפוררות המדינה האסלאמית. לבסוף הוא עזב את שטחי דאעש לחלוטין, והשתחל אל אזור במחוז אידליב שבשליטת ארגונים הקשורים לאל-קאעדה, שהיו יריביו.

– מעדויות שפורסמו עולה כי בסוף 2017 ניסה אל-בגדאדי לברוח לראשונה לאידליב. כשלילה אחד הועמסה שיירה בת שלושה כלי רכב, שכללה את מנהיג דאעש, אשתו ומאבטחיו, שעשו את דרכה למחוז שבצפון-מערב סוריה. השיירה הגיעה לכביש ראשי אך שבה על עקבותיה, ככל הנראה מחשש שהיא תותקף. במשך כשבוע הם שהו בעיירה הג'ין, הסמוכה לגבול עיראק, ובהמשך הם עברו צפונה לדאישה, עיירת גבול נוספת בסוריה שהייתה בשליטת דאעש.

– גיסו של אל-בגדאדי, סיפר בריאיון לרשת אל-ערביה בשבוע שעבר כי בשלב מסויים אל-בגדאדי היה בהתמוטטות עצבים והתלונן על בגידות מצד מושלי המחוזות של הארגון. הלחץ החמיר את הסוכרת שממנה סבל אל-בגדאדי, והוא נאלץ כל הזמן לפקח על רמת הסוכר בדם שלו ולקחת אינסולין. לדבריו, הוא לא צם ברמדאן ואילץ את עוזריו לא לצום גם כן. לעתים, אל-בגדאדי התחפש לרועה צאן. * לדבריו, תנועותיו של אל-בגדאדי היו מוגבלות מאוד, ככל ששטחי "המדינה האסלאמית" הצטמצמו.

– גיסו של מנהיג דעאש אף סיפר כשראש מערך הביטחון של אל-בגדאדי, אבו סבאח, קיבל מידע על פשיטה אפשרית באזור הגבול שבו הסתתרו, הם פירקו את אוהליהם והסתירו את אל-בגדאדי ואל-מוהג'ר בתוך בור מכוסה בעפר. הם נתנו לכבשים לרעות מעל הבור כדי להסוות אותו עוד יותר. לאחר שחלף האיום, הם חזרו והקימו מחדש את האוהלים.

– באידליב הסתתר אל-בגדאדי בעייר הברישה, שנמצאת במרחק של חמישה ק"מ מהגבול עם טורקיה. כמו רבות מעיירות הגבול במחוז, היא הייתה מלאה בעקורים מאזורי המלחמה של סריה והיא נמצאת בשליטת תחריר א-שאם, לשעבר הזרוע של אל-קאעדה בסוריה וארגון יריב של דאעש. * המתחם היה שייך לאדם ששמו אבו מוחמד אל-חלבי. כמה תושבים סיפרו שהוא היה סוחר בכבשים, אבל היה לו מעט קשר עם שכניו. (AP)

שנה לבחירות בארה"ב: הקול היהודי – עשוי להכריע את המרוץ במדינות מפתח כמו פלורידה ופנסילבניה

הקואליציה היהודית הרפובליקאית פרסמה בתחילת השבוע את תשדיר הבחירות הראשון שלה לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020. התשדיר מציג ציטוטים של מספר מועמדים דמוקרטים לנשיאות, שדיברו בשבועות האחרונים על האפשרות להגביל את הסיוע הצבאי לישראל, ומזהיר מפני "השתלטות של השמאל הקיצוני" על המפלגה הדמוקרטית. במשך 30 שניות מופיעים על המסך פוליטיקאים דמוקרטים כמו ברני סנדרס, אליזבת וורן ואלכסנדריה אוקסיו-קורטז, וברקע נשמעת קריינית שמאשימה אותם בעוינות כלפי ישראל.

היהודים בארה"ב מהווים כ-2% מכלל האוכלוסייה, ולכאורה, למפלגות אין סיבה אמיתית להתחרות על קולותיהם. רוב הקהילה היהודית מרוכזת במעוזים דמוקרטיים מובהקים, שאין בהם כל תחרות בבחירות לנשיאות, כמו ניו יורק וקליפורניה. הסיבה העיקרית שהקמפיינים הנשיאותיים בכל זאת משקיעים זמן ומשאבים במאבק על "הקול היהודי" היא הריכוז היהודי הגדול בפלורידה, המדינה המכריעה ברוב מערכות הבחירות שנערכו בארה"ב מאז שנות ה–90. היהודים מהווים כ-3% לפחות מהאוכלוסייה בפלורידה, ומכיוון שהם נוהגים להצביע בבחירות בשיעורים גבוהים יותר מרוב האוכלוסייה, היו מערכות בחירות שבהן שיעור המצביעים היהודים בקרב כלל המצביעים התקרב ל-5%.

– בפלורידה, לנתון הזה יש חשיבות גדולה. בשנת 2016, טראמפ גבר על הילרי קלינטון במדינה הזו בפער של אחוז בודד מסך כל הקולות שנספרו. ארבע שנים לפני כן, ב-2012, ברק אובמה ניצח בפער דומה את המועמד הרפובליקאי מיט רומני. בבחירות אמצע הקדנציה שנערכו בארה"ב לפני שנה בדיוק, פלורידה היתה אחת המדינות היחידות שלא נסחפה ב"גל הכחול" של הניצחונות הדמוקרטיים, אלא להיפך, בחרה סנאטור ומושל רפובליקאי. שניהם גברו על יריביהם הדמוקרטיים בפער של כחצי אחוז בלבד.

– בצד הדמוקרטי מתגאים בנתונים לפיהם בבחירות אמצע הקדנציה, שיעור התמיכה היהודי במועמדים רפובליקאים היה נמוך עוד יותר מאחוז התמיכה בטראמפ שנתיים קודם לכן. כמעט 80% מהמצביעים היהודים תמכו במועמדים דמוקרטים לסנאט ולקונגרס.

– הדמוקרטים, מצידם, מכינים גם הם קמפיין נגטיבי מותאם לקהילה היהודית, שידגיש שתי אמירות מפורסמות של הנשיא טראמפ: קביעתו בקיץ 2017 שבין הניאו-נאצים שהתפרעו בעיר שרלוטסוויל היו "אנשים טובים מאד", והציטוט מחודש אוגוסט האחרון על כך שיהודים שמצביעים למפלגה הדמוקרטית "לא נאמנים". (הארץ)

שנה לבחירות לנשיאות: ארבע מדינות בארה"ב ערכו אמש בחירות למושלות ולבתי הנבחרים המקומיים

שנה לפני הבחירות לנשיאות: ארבע ממדינות בארה"ב – קנטקי, וירג'יניה, מיסיסיפי וניו ג'רזי – ערכו אמש (בלילה שבין שלישי לרביעי) בחירות למושלוּת ולבתי הנבחרים המקומיים מה שייתכן ויכול לספק רמזים לדעת הקהל בהן לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה.

– הבחירות שתפסו את מרכז תשומת הלב התקשורתית היא קנטקי, שם הצליחו הדמוקרטים להדיח את המושל הרפובליקני המכהן ב-0.4%, זאת למרות שטראמפ עצמו התגייס לעצרת שנעלה את הקמפיין שלו. * כדי לנצח במרוץ ניסה המושל להפוך את הקמפיין שלו לבעל חשיבות ארצית – והדגיש לאורכו את תמיכתו בטראמפ, המתמודד כעת עם הליך הדחה שמנהלים נגדו הדמוקרטים בבית הנבחרים האמריקני. * עם זאת, קשה לקבוע באופן נחרץ את משמעות התוצאות בקטנקי בנוגע לקמפיין העתידי של טראמפ. זאת מאחר וטראמפ נותר די פופולרי במדינה הזו, וייתכן שהפסדו של המושל נובע יותר ממעמדו שלו עצמו במדינה, בין היתר בשל מאבקיו הקשים עם איגודי עובדים ומורים. טראמפ עצמו טען כי העצרת שלו סייעה לבווין להימנע מהפסד גדול יותר: "הוא טיפס ב-15% לפחות בימים האחרונים, אבל אולי לא מספיק (הפייק ניוז יאשימו את טראמפ!)". * יצוין כי לצד ההפסד בבחירות לתפקיד המושל, רשמו הרפובליקנים שורה של ניצחונות בחמש הצבעות אחרות בקנטקי, ביניהן תפקיד התובע הכללי.

– בהישג נוסף הצליחו הדמוקרטים להשיג רוב בשני בתי האסיפה הלאומית של וירג'יניה, שבהם נהנו קודם לכן הרפובליקנים מרוב קטן. כעת תהיה לדמוקרטים שליטה מלאה במוסדות הממשל של וירג'יניה לראשונה זה רבע מאה.

– בניו ג'רזי צפויים הדמוקרטים לשמור על הרוב שלהם באסיפה הכללית, הבית התחתון של בית המחוקקים המקומי.

– במיסיסיפי, שם נמנע מהמושל הרפובליקני האפשרות להתמודד שוב על התפקיד בשל הגבלות על מספר הכהונות של מושל, רשם הלילה המועמד הרפובליקני טייט ריבס ניצחון על הדמוקרט המתון ג'ים הוד. * המועמד הרפובליקני הדגיש לאורך הקמפיין כי הוא תומך אדוק של טראמפ. * ב-2016 ניצח טראמפ בקלות במיסיסיפי. בשבוע שעבר בא טראמפ לעצרת במדינה והופיע בה לצד ריבס.

הליך ההדחה נגד טראמפ | בשבוע הבא יחלו השימועים הפומביים בועדת המודיעין של בית הנבחרים

השימועים הפומביים בחקירת ההדחה נגד טראמפ יחלו ביום רביעי בשבוע הבא. כך הודיע הערב (רביעי) יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים. כחלק משלב זה, חברי הקונגרס ישמעו עדויות ויחשפו לראיות הנוגעות להדחת נשיא ארה"ב. וכלי התקשורת יורשו להיכנס לדיונים. * ביום רביעי יוזמנו שגריר ארה"ב באוקראינה לשעבר, והאחראי על תחום אירופה במשרד החוץ האמריקאי. וביום שישי תזומן שגרירת ארה"ב באוקראינה לשעבר. * הדמוקרטים בוחנים אם טראמפ ניסה לשכנע את נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי לחקור את יריבו הפוליטי ג'ו ביידן ובנו האנטר בחשד לשחיתות. בנו של ביידן עבד עם חברת האנרגיה האוקראינית "בוריסמה" בשעה שאביו כיהן כסגן נשיא ארה"ב. * בשבוע שעבר אישר בית הנבחרים, הנשלט על ידי המפלגה הדמוקרטית, להמשיך עם הליך ההדחה ולהפוך אותו לפומבי. רק שני דמוקרטים, שמייצגים מחוזות שבהם טראמפ ניצח בקלות ב-2016, הצביעו נגד ההחלטה יחד עם כל הרפובליקאים. (AP)

צרפת חיסלה בכיר בארגון טרור המזוהה עם אל-קאעידה במערב אפריקה

צרפת הודיעה אמש (שלישי) כי במבצע צבאי שערכה בשיתוף שבא מאלי חוסל לפני כחודש עלי מאיצ'ו – שהיה מספר 2 בארגון "ג'מעת נוסרת אל-איסלאם ואל מוסלמין" (JNIM) המזוהה עם אל-קאעידה. * בסוף השבוע נהרגו יותר מ-50 חיילים במתקפה במדינה (רויטרס)

תאילנד: לפחות 15 הרוגים במתקפה של הבדלנים המוסלמים בדרום המדינה

לפחות חמישה עשר בני אדם נהרגו ועוד ארבעה נפצעו הבוקר (רביעי) בשתי מתקפות טרור מתואמות של מורדים אסלמיסטיים במחוז יאלה בדרום המדינה. * בין ההרוגים במתקפה, היה שוטר ומתנדבים רבים בכוחות הגנה מקומיים. החמושים השתמשו גם במטענים והם פיזרו מסמרים על הכבישים כדי לעכב את צעדיהם של כוחות הביטחון. * שום ארגון לא קיבל אחריות עד כה, אולם זה נפוץ לאחר מתקפות דומות כאלו בדרום תאילנד. * כוחות גדולים של הצבא סגרו את האזור לתנועה ועל פי דיווחים מקומיים הצבא פתח במבצע נרחב לאיתור המפגעים.

– מחוז יאלה בדרום תאילנד היה עד תחילת המאה העשרים סולטנות מוסלמית בעלת עצמאות מוגבלת. בשנת 1909 הכירו הבריטים באזור כחלק משטחה של תאילנד. המרד של התנועה הבדלנית במחוץ פרץ בשנת 2004 ומאז מתחולל כסדרה של פעולות נקמה בין קיצוניים בקרב המיעוט המוסלמי לכוחות ההגנה האזרחית הבודהיסטים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן