Skip to content

אופנה לא ירוקה – חומרים מזהמים סביבתית בבגדים שלנו

האם הכביסה המלוכלכת שלנו מזהמת את מקורות המים? ארגון גרינפיס טוען שכך הדבר, בדו"ח חדש שפירסם. מאת מאי סבג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האם הכביסה המלוכלכת שלנו מזהמת את מקורות המים, כתוצאה משימוש בחומרים רעילים בייצור פריטי האופנה שאנו קונים? ארגון גרינפיס טוען שכך הדבר, בדו"ח חדש שפירסם

מאת מאי סבג

במרץ 2012 חשף ארגון גרינפיס דו"ח מחקר חדש שערך, שני מסוגו, המראה כי חומר כימי בשם nonylphenol ethoxylates, או בקיצור  NPEs, הנמצא בבדים בהם משתמשים בתעשיית הטקסטיל לתפירת בגדים, נשאר בחלקו בבד לאחר תהליך ייצור הבגד וגורם לזיהום סביבתי בזמן הכביסה.

חומרים רעילים לסביבה עלולים להשתחרר בכביסה
חומרים רעילים לסביבה עלולים להשתחרר בכביסה (צילום: Celeste Lindell)

כאשר אנו מעבירים את הבגדים המלוכלכים שלנו אל מכונת הכביסה, גרינפיס טוענת כי שאריות חומרי ה-NPEs משתחררות למי הכביסה, ומשם לביוב, וממשיכות – במקרה הטוב לאחר סינון ובמקרה הפחות טוב ישירות – לימים ולאוקיינוסים. כאשר החומר מגיע למקורות המים הללו הוא משתנה והופך לחומר אף יותר רעיל ופוגעני הורמונלית בשם nonylphenol או NP.

דו"ח גרינפיס מפנה אצבע מאשימה אל מספר חברות אופנה ידועות המשתמשות ב-NPEs בתהליכי הייצור, בטענה כי הן גורמות בעקיפין לזיהום הסביבה על ידי הצרכנים עצמם בזמן הכביסה, ללא ידיעתם. הארגון מסביר כי לצורך מניעת הזיהום הסביבתי, על אותן חברות להסיר את החומרים הרעילים מתהליכי הייצור שלהן וכן ליידע את הצרכנים בנוגע להשלכות של השימוש בהם. יש לציין כי מספר חברות אופנה שהופיעו בדו"ח של גרינפיס, כגון H&M, פומה, נייק ואדידס כבר הודיעו כי ינקטו צעדים על מנת לסלק את השימוש בחומרים הללו מתהליכי הייצור שלהן, עד שנת 2020.

כפי שסיפרנו בפתיח לסדרת הכתבות על אופנה ירוקה, גם לנו, כצרכנים, יש כוח לשנות ולהשפיע על איכות הסביבה. אז בפעם הבאה שאתם קונים בגד, שימו לב ממי אתם קונים וממה הבגד עשוי. שקלו לקנות בגדים מחברות אופנה בעלות מדיניות ייצור ידידותית לסביבה, ושימו לב שחברות ומעצבים רבים החלו להתייחס לנושא ולעשות שימוש בבדים אורגניים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן