Skip to content

חיילים מצבא מאלי השתלטו על ארמון הנשיאות והכריזו על נטילת השלטון במדינה

חיילים מצבא מאלי, שספג אבידות כבדות במלחמה בשבטי הטוארג המתמרדים, השתלטו על תחנות הרדיו והטולוויזיה בבירה במאקו, ומשם פנו לתקוף את ארמון הנשיאות. מאת גרשון גירון מאלי סוערת, סוכנות רויטרס מוסרת שחיילים מורדים מצבא מאלי, בהנהגת קצינים נמוכי דרגה, הכריזו כי נטלו את השלטון במדינה במחאה על כשלון הממשלה בדיכוי מרידת שבטי הטוארג בצפון. אחד […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חיילים מצבא מאלי, שספג אבידות כבדות במלחמה בשבטי הטוארג המתמרדים, השתלטו על תחנות הרדיו והטולוויזיה בבירה במאקו, ומשם פנו לתקוף את ארמון הנשיאות.

מאת גרשון גירון

עניבת פרפר
עניבת פרפר

מאלי סוערת, סוכנות רויטרס מוסרת שחיילים מורדים מצבא מאלי, בהנהגת קצינים נמוכי דרגה, הכריזו כי נטלו את השלטון במדינה במחאה על כשלון הממשלה בדיכוי מרידת שבטי הטוארג בצפון.

אחד מקציני "הועדה להשבת הדמוקרטיה ולשיקום המדינה," הכריז כי "הועדה…. החליטה ליטול אחריות ולהביא קץ למשטרו חדל האישים של הנשיא אמאדו טומאני טורה." מאוחר יותר הכריז קפטן אמאדו סאנוגו, המתואר כנשיא הועדה, על הטלת עוצר "עד להודעה חדשה.

הנשיא טורה יצא את ארמון הנשיאות ומקום הימצאו אינו ידוע.

קבוצה של חיילים מורדים השתלטה אתמול על תחנת שידור ותקפה את ארמון הנשיאות בבירה במאקו. סמוך לארמון נשמעות יריות. אחד מהמורדים אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית שהמצב "נוטה בברור לטובתנו בשטח הארמון".

"אנו שומעים יריות מסביבת הארמון כל הזמן", אמר עד ראייה, וציין את השימוש בכדורים נותבים. אחר ציין כי "להבות בוקעות מדרום ארמון הנשיאות".

צנחני יחידת עילית הידועה כ"כומתות האדומות" תפסו אחר הצהריים עמדות סביב בנייני ממשלה, אך נקראו בחזרה להגן על הארמון, שבו מתבצר הנשיא, אמאדו טונאמי טורה.

טורה, בעצמו איש צבא לשעבר שסילק מהשלטון ב-1991 את הנשיא מוסה טראורה ומסר לאחר מכן את השלטון לאזרחים, ניצח בבחירות ב-2002 ואמור לפרוש מתפקידו באפריל אחרי שתי תקופות כהונה.

מאלי הנאבקת מאז זכתה בעצמאותה במרידות מתמשכות של בני שבט הטוארג – ולאחרונה גם של ארגון הג'יהאד אל-קאעיגה – נחשבת כמדינה שהצליחה להגיע להישגים ראויים לציון בתחום הנהגת משטר דמוקרטי.

בני הטוארג, שרבים מהם נמלטו מהמדינה בשל הבצורת הקשה וכתוצאה מלחץ הממשלה ועברו ללוב כדי לעבוד שם ולהילחם כשכירי חרב עבור מועמר קדאפי ומשטרו, שבו למדינה לאחרונה כשהם חמושים היטב ובעלי ניסיון קרבי.

הטוארג - חמושים ומנוסים
הטוארג - חמושים ומנוסים

הם התארגנו כ"תנועת השחרור הלאומית של אזוואד" (MNLA), ובאמצע ינואר פתחו במרידה מחודשת לעצמאות האזור, שהוא משולש מדברי עצום בצפון המדינה, שצורתה כעניבת פרפר.

בשבועות האחרונים התעורר זעם רב בקרב החיילים בגין טיפול הממשלה בעימות, שבמהלכו גרמו עד כה תקיפות הטוארג למנוסת 200,000 בני אדם. בצבא מאלי האשימו את הממשלה שלא דאגה לארגון נכון, לציוד מספק וללוגיסטיקה מתאימה לצורך דיכוי המרד, ומחדל זה עלה בחייהם של חיילים רבים. החיילים, שציודם נחות מזה של הטוארג, נטשו את בסיסיהם בכמה עיירות ונסוגו להגן על מטרות גדולות יותר באזור המדברי העצום.

המהומה פרצה ביום רביעי במהלך ביקור של שר ההגנה החדש, סדיו גסאמה, בבסיס צבאי לא הרחק מהבירה, במאקו. השר ביקש להרגיע את המתיחות סביב ההתמרדות הנמשכת. מאמציו כשלו והחיילים, במחאה, ירו באוויר בדרישה לקבל כלי נשק ראויים להתמודד בהם נגד המורדים.

"אנו דורשים תחמושת כדי לצאת ולהילחם במורדי הטוארג", אמר חייל צעיר במחנה קאטי, "די, זה מספיק. שר ההגנה בא לקאטי, אבל לא הצליח לשכנע אותנו".

אתמול אחר הצהריים, יצאו חיילים יצאו אל הבירה, יורו בפראות באוויר והבריחו אזרחים מבוהלים לכל עבר. אחר כך פרצו אל בנייני הרדיו והטלוויזיה ובתוך זמן קצר השתלטו עליהם באיומי נשק. הם השתלטו בירי על משרדי הרדיו והטלוויזיה.

"אנחנו מותשים מהמצב בצפון, הלכוד בהתמרדות הטוארג", אמר אחד החיילים בעיצומה של המהומה.

פקיד ממשלה מהעיר גאו שבצפון מזרח המדינה אמר כי גם בבסיס צבאי סמוך "ירו חיילים באוויר במטרה למחות נגד השלטונות".

באו"ם, בארצות הברית ובצרפת הביעו דאגה מהאירועים המתגלגלים ודחקו בממשלת מאלי ובמורדים למציאת פתרון בדרכי שלום. "נכון לעכשיו המצב מעורפל ומתפתח במהירות", אמרה דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד, ודחקה באזרחי ארצות הברית השוהים במאלי להישאר בבתיהם. "אנו מאמינים שיש לטפל בעוולות באמצעות דיאלוג, לא באלימות", הוסיפה.

ארגון אסלאמי המכנה את עצמו "אנסאר דין" (מגני האמונה), נלחם לצד הטוארג בדרישה להחיל את חוקי השריעה ברחבי מאלי.

הטוארג הם קהילת נוודים המונה כ-1.5 מיליון בני אדם, ושבטיה מפוזרים באלג'יריה, בורקינה פאסו, לוב, ניז'ר, ומאלי. החל משנות השישים, ולאחרונה ב-2009, הם התמרדו פעמים אחדות במאלי ובניז'ר, בדרישה להכיר בזהותם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן