Skip to content

פרשן פוליטי: מדיניות הניאו-עות'מאניזם של טורקיה – שגיאה

פרשן פוליטי בריטי מבקר את מדיניותה של טורקיה הרואה בעצמה ממשיכת דרכה המובהקת של האימפריה העוסמאנית ורומז כי היא נוקטת במדיניות בעייתית ומדירה שאינה שונה במהותה ממדיניות הכתף הקרה שלה זכתה מצד האיחוד האירופי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרשן פוליטי בריטי מבקר את מדיניותה של טורקיה הרואה בעצמה ממשיכת דרכה המובהקת של האימפריה העוסמאנית ורומז כי היא נוקטת במדיניות בעייתית ומדירה שאינה שונה במהותה ממדיניות הכתף הקרה שלה זכתה מצד האיחוד האירופי

מאת אסף בירון

יש להימנע מהפיתוי להיתלות במונחים של ציוויליזציות ומיתולוגיות ביחסי החוץ המודרניים. הסולטאן סולימאן המפואר/המחוקק, מן המפורסמים שבסולטאני האימפריה העות'מאנית
יש להימנע מהפיתוי להיתלות במונחים של ציוויליזציות ומיתולוגיות ביחסי החוץ המודרניים. הסולטאן סולימאן המפואר/המחוקק, מן המפורסמים שבסולטאני האימפריה העות'מאנית (Wikimedia)

"על טורקיה להימנע מהלגדיר עצמה כ"מרכז הציוויליזציה הניאו-עות'מאנית", כך מזהיר טימותי גרטון-אש, כתב פוליטי והיסטוריון מאוניברסיטת אוקספורד. "נפלא לגלות מחדש את המסורות העות'מאניות המפוארות, אבל יש להימנע מהפיתוי להגדיר את יחסי החוץ של מדינות מודרניות במונחים של ציוויליזציות ומיתולוגיות. לכולנו יש מדינות מודרניות בעולם עצמאי, ועלינו לעבוד ביחד", כך אמר גרטון-אש השבוע בריאיון לעיתון הטורקי "הורייט".

גרטון-אש, המהווה את אחד מהקולות המובילים בכל הנוגע לפוליטיקה העולמית בת-ימינו, אמר את הדברים במהלך ביקור בטורקיה שבמרכזו הרצאה שנשא בכנס שאירגן "בנק גראנטי" הטורקי.

גרטון-אש סיפר בכנס אנקדוטה ששמע בשנה שעברה, במהלך אירוע בו שרים באיחוד האירופי נפגשו עם שר החוץ הטורקי, אהמת דבוטאואלו. לאחר השיחה, סיפר אחד השרים בבדיחות הדעת כי "קיבל את הרושם שדבוטאואלו מזמין את האיחוד האירופי להצטרף לאימפריה העות'מאנית".

גרטון-אש הוסיף כי "אני חושב שהאיחוד האירופי צריך להימנע מהלגדיר עצמו כמועדון נוצרי, אך באותה העת חושב כי טורקיה צריכה להפסיק לראות את עצמה כמרכז התרבות הניאו-עות'מאנית. כמה מהאנשים חושבים כי ישנם רגעים בהם היא אכן עושה זאת."

לבסוף, אמר גרטון-אש שבטווח הארוך הוא מאמין כי חברותה של טורקיה באיחוד האירופי תהווה ראש-גשר חשוב למזרח התיכון ולמרכז-אסיה. "אני מאמין כי רצונה של טורקיה להוות כוח-אזורי משפיע יתרחש כשהיא תהיה חברה באיחוד האירופי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן