Skip to content

ציונים לשבח הוענקו לצוותי אוויר שפעלו במבצע חשאי מעבר לקווי האויב

4 טייסי חיל האוויר ו - 4 מכונאים מוטסים קיבלו את הצל"ש, שש שנים לאחר המבצע. בשם הטייס אל"מ דניאל שיפנבאור שנהרג באסון המסוקים ברומניה, קיבלו את האות בני משפחתו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

4 טייסי חיל האוויר ו – 4 מכונאים מוטסים קיבלו את הצל"ש, שש שנים לאחר המבצע המסווג. 
בשם הטייס אל"מ דניאל שיפנבאור שנהרג באסון המסוקים ברומניה, קיבלו את האות בני משפחתו

מאת אליק מאור

שמונה ציונים לשבח הוענקו אתמול בחיל האוויר לצוותי אוויר שפעלו באומץ לב ובנחישות במהלך מבצע חשאי בעומק שטח האויב. שש שנים אחרי מלחמת לבנון, הוענקו אתמול צל"שים לארבעת טייסי מסוקי יסעור, ולארבעה מכונאים מוטסים שפעלו בעומק השטח בלבנון. הצל"שים הוענקו על ידי מפקד חיל האוויר האלוף עידו נחושתן. בין מקבלי הצל"שים היה גם אל"מ דניאל שיפנבאור שנהרג במהלך טיסת מסוק שהתרסק ברומניה.

באוגוסט 2006 הוביל אל"מ שיפנבאור, זוג מסוקי יסעור לחילוץ כוח צה"ל בשטח האויב. רס"ן נ' שימש כטייס משנה שלו. ניתן לספר על מבצע זה כי צוותי האוויר פעלו ללא היסוס וחילצו כוח מובחר של צה"ל שנקלע לאש מסיבית. הכוח חולץ תוך כדי ניהול אש עם החיזבאללה. המסוקים נחתו ופעלו למרות תנאי השטח הקשים, כבלי חשמל של מתח גבוה וירי בלתי פוסק לעברם. מהתחקיר כולו עלה כי הטייסים וצוותי האוויר פעלו ללא חת ובנחישות ושילבו "יכולות של אש ותצפית ברמה גבוה כדי לעמוד במשימה.

תיעוד המבצע, בו נשמע גם קולו של דני שיפנבאור

מתאר דובר צה"ל: " מפקד הכוח דיווח שהם נתונים לירי בלתי פוסק משני מוקדים. תוך כדי המתנה, נקפו הדקות ואילצו את הצוותים לנצל את דקות החשיכה האחרונות לפני עלות השחר, בכדי להיכנס לחילוץ בחיפוי של מסוק קרב.

"בהנמכה זיהו הצוותים אש נ"מ שהלכה ונעשתה ממוקדת ככל שהתקרבו לנקודת הנחיתה. בנחיתה התכסו המסוקים בעשן ובאבק שריפה שאפף את השטח וגרם להשתנקות הצוותים. לאחר עלייה חפוזה של הכוחות המריאו המסוקים ושבו לישראל. בפעולה זו הוכיחו הצוותים כושר מנהיגות ומקצועיות בתנאים של חוסר ודאות בלחימה וגילו אומץ לב אישי וקור רוח שהביאו להצלת חיי אדם.

"הלוחמים של על הקרקע היו בין הממליצים להעניק צל"שים לצוותים אלו".

אלוף משנה דניאל שיפנבאור נהרג לאחר מכן בעת אימון מסוקים ברומניה, ב- 26 ביולי 2010.

בחיל האוויר מסרו שהאיחור בהענקת הצל"ש, נובע מכך שנערך תחקיר מקיף שבוצע על האירוע ומתוך רצון שלא לפגוע ברגשות המשפחות השכולות. הציונים לשבח לאל"מ שיפנבאור וסא"ל נ. הוענקו מטעם מפקד החיל, אלוף עידו נחושתן. בתעודת ציון לשבח מטעם מפקד החיל לשני הטייסים נאמר כי "מפקד החיל מעניק ציון לשבח על שהראו דבקות במשימה וחתירה לניצחון, אחריות, דוגמה אישית, מקצועית ורעות".

ציונים לשבח מטעם מפקד בסיס תל נוף, הוענקו לסא"ל (מיל'), ע'. לסרן ב'., לרב נגד מ', לרב סמל מתקדם, נ', לרב סמל מתקדם, ע', ורב סמל ראשון נ'. מפקד בסיס תל נוף כתב בצל"ש כי מקבלי הצל"ש "הראו אחריות מקצועיות ורעות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן