Skip to content

אירוע ה"נכבה" באוניברסיטת ת"א הצית עימות בכנסת

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו): "היום מקיימים יזכור לחללי הנכבה ומחר יציינו את יום הזיכרון לחיילים הנאצים". בתגובה קרא לעברו ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל): "אתה מעז להשוות את האירוע הזה לאירוע של נאצים? תתבייש לך. אתה לא ראוי לתפקיד יו"ר ועדת חינוך. תתפטר! אתה מהגר פשיסטי שהגיע לכאן בספינה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו): "היום מקיימים יזכור לחללי הנכבה ומחר יציינו את יום הזיכרון לחיילים הנאצים". בתגובה קרא לעברו ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל): "אתה מעז להשוות את האירוע הזה לאירוע של נאצים? תתבייש לך. אתה לא ראוי לתפקיד יו"ר ועדת חינוך. תתפטר! אתה מהגר פשיסטי שהגיע לכאן בספינה"

מאת צבי זינגר

אירוע הזיכרון ליום הנכבה באוניברסיטת ת"א (צילם: איתן אלחדז)
האירוע לציון יום הנכבה באוניברסיטת ת"א (צילם: איתן אלחדז)

ציון "יום הנכבה" באוניברסיטת ת"א הצית עימות חריף גם בכנסת, עוד לפני שהתרחש האירוע עצמו באוניברסיטה. בין הח"כים הערבים לח"כים מהימין התלקח ריב קולני, בדיון שנערך בוועדת החינוך של

הכנסת. הנהלת אוניברסיטת תל אביב, שהגיעה לדיון על מנת לתת הסברים על החלטתה, לאשר את קיומו של הטקס בתחומה – לא שיכנעה את חברי הכנסת מהימין, שתבעו לגרוע מתקציבה בהתאם ל"חוק הנכבה".

מוטי כהן, מנכ"ל אוניברסיטת תל אביב, נימק את אישור האירוע בתחומי הקמפוס: "האירוע אושר על פי חוק זכויות הסטודנט וחוק יסודות התקציב. מדובר באירוע שאינו הסתה או פגיעה, אלא אירוע זיכרון. אנחנו מוסד דמוקרטי במדינה דמוקרטית וכל עוד אין חשש לפגיעה בחוק, אנחנו מאשרים בקשות של סטודנטים לקיום אירועים". כהן הוסיף כי אם תהיה חריגה מהנהלים, ההפגנה תפוזר.

אורי רשטיק, יו"ר ארגוני סטודנטים באוניברסיטת תל אביב: "הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב מחזיקים תפיסות ועמדות מגוונות. אמרתי למארגני ההפגנה מתא הסטודנטים של חד"ש, שעמדתי היא לא לסתום פיות. מרבית הסטודנטים בקמפוס הם ציוניים ואפשר לא לגרום לתסיסה. מדובר בקמפוס שידוע במערכת היחסים הטובה בין הסטודנטים היהודים לערבים". הוא הוסיף, כי עמדתו היא נגד המארגנים ולא נגד האוניברסיטה וכי האוניברסיטה קיבלה את בקשתם להוציא את הטקס מחוץ לכותלי הבניין על מנת לא להתסיס את הקמפוס.

ערן דוידי, יועץ שר החינוך, אמר בדיון, כי ההחלטה לקיים את האירוע באוניברסיטה שגויה ומקוממת לדעת שר החינוך, וכי השר ביקש מהאוניברסיטה לשקול שוב את החלטתה, בשל חשש כי אמון הציבור במוסד האקדמי יפגע.

אחמד טיבי (צילום: אתר הכנסת)
הסירים עוד היו על האש. ח"כ טיבי (צילום: אתר הכנסת)

ריקי מנדלצוויג, נציגת המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), הקריאה את החלטת המל"ג מה-30 ביוני 2009: "המל"ג קוראת למוסדות להשתמש בשיקול דעתם ולא להסית ולפגוע במדינת ישראל".

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), קרא לאוניברסיטה לבטל את כל האירועים המתוכננים בתחומה לציון יום הנכבה. "היום מקיימים יזכור לחללי הנכבה ומחר יציינו את יום הזיכרון לחיילים הנאצים", אמר ח"כ מילר. בתגובה קרא לעברו ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל): "אתה מעז להשוות את האירוע הזה לאירוע של פעילים נאציים? תתבייש לך. אתה לא ראוי לתפקיד יו"ר ועדת חינוך. תתפטר! אתה מהגר פשיסטי שהגיע לכאן בספינה. נכנסתם לבתים של ערבים שהסירים בהם היו עדיין על האש. יותר מ-500 כפרים הוחרבו. אנשים מבקשים לציין יום קשה מאוד בנרטיב שלהם ובעברם. מדובר בסבל של קולקטיב שהתרסק", אמר. וכאן החל ח"כ טיבי להקריא שמות של כפרים.

האווירה התחממה וח"כ מירי רגב (הליכוד) קראה: "אירוע שעושה דה-לגיטימציה למדינת ישראל. שיתקיים בעזה ולא פה".

ח"כ גמאל זחאלקה (בל"ד) "את לא מבינה מהי אוטונומיה של אוניברסיטה".

ח"כ מסעוד גנאים (רע"מ-תע"ל): "התגובה של משרד החינוך היא מנוגדת לכל הערכים החינוכיים. חינוך לפלורליזם וקבלת האחר. למה אתם מרגישים איום ופחד מהנכבה? אתם מפחדים ממה שחוללתם? הכחשת הנכבה ורדיפתה הולכת יחד עם הנכבה וסתימת פיות. כל אחד שרודף את הנכבה, היא תרדוף אותו".

אלכס מילר (צילום: אתר הכנסת)
יו"ר ועדת חינוך, אלכס מילר, קרא לבטל את האירוע (צילום: אתר הכנסת)

רונן שובל מתנועת "אם תרצו" אמר, כי מתוכננות עצרות נוספות בתוך האוניברסיטה, כאשר אחת מהן בהשתתפות מחבל לשעבר. מנכ"ל האוניברסיטה אמר בתגובה, כי לאוניברסיטה לא ידוע על אירוע מעין זה אלא על אירוע אחר שנושאו כלכלי ולא פוליטי. ח"כ מילר אמר, כי נראה שסטודנטים "עושים להנהלה תרגילים" ומבקשים לקיים אירועים במסווה תמים, כשלמעשה אינם תמימים כלל וכלל וזאת רק על מנת להשיג אישור.

ח"כ משה (מוץ) מטלון (ישראל ביתנו) קרא להנהלת האוניברסיטה להפסיק להיתמם. "אין לכם שום יכולת שליטה על מהלך האירוע. הנזק יעשה. אתם מגלגלים עיניים לשמים ואתם מפירי חוק. אני דורש מיו"ר הוועדה לפנות לשרים הנוגעים לעניין ולנקוט צעדים נגד אוניברסיטת תל אביב. תשקלו מחדש את האירוע הזה ובסמכותכם לשלול קיומו. אתם מרחיבים את השסע ומעמיקים אותו ומרבים שנאה במדינת ישראל".

ח"כ עינת וילף (עצמאות): "אם מי שביקש את הבקשה שיקר לאוניברסיטה, תודיעו שיעמדו לדין משמעתי שבתואנת שקר הם ארגנו את האירוע הזה".  היא פנתה לחברי הכנסת הערביים ואמרה: "ביום שאתם תכירו בזכותו הלגיטימית של עם ישראל למדינה, גם אנחנו נכיר בזכותכם".

ח"כ מירי רגב (הליכוד): "האם ידברו באירוע על דה לגיטימציה של מדינת ישראל או על עתיד טוב יותר?  אוניברסיטת תל אביב היא עלה תאנה לעמדות שמאלניות. יום הנכבה מטרתו אחת – להביע צער על הקמתה של מדינת ישראל". היא הציעה למנכ"ל האוניברסיטה לחזור בו מהחלטתו: "כל עוד אתה ממומן מכספי משלם המיסים, אתה לא תיתן במה לאירועים הללו. אוניברסיטת תל אביב צריכה לשלם את המחיר".

ח"כ דב חנין (חד"ש): "אני מודאג מהדיון הזה, משום שהוא חרג בהרבה מדיון באירוע של סטודנטים. המרחב הדמוקרטי בחברה הישראלית נמצא תחת מתקפה מאוד כבדה. אם אנחנו לא נגן על הדמוקרטיה, לא תישאר לנו דמוקרטיה להגן עלינו. לפלסטינים יש כאב ולא משנה כמה תאטמו את העיניים".

ח"כ דני דנון (הליכוד) לח"כ טיבי: "לא היינו מטומטמים ב-48' וגם היום אנחנו לא מטומטמים. ההתנשאות של מנהיגי ערב ב-48' מזכירה את ההתנשאות שלך כלפינו עכשיו". להנהלת האוניברסיטה אמר: "אתם מעתיקים את הגיס החמישי שיש בכנסת לתוככי האוניברסיטה".

 טיבי לח"כ דני דנון: "למה כשאני מזכיר את החזירים מ׳חוות החיות׳ אתה קופץ? לא הזכרתי את שמך בכלל!"

ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד): "אתם עושים לנו שירות מצוין כי אנחנו לא רוצים שהנכבה תשכח. מה שניסו במשך עשורים להחביא ולהדחיק, עכשיו צץ ועולה". הוא הוסיף כי יש להתייחס ביראת כבוד לאוניברסיטה וכי המקום הטוב ביותר לקיים את טקס הנכבה הוא על חורבות שיח' מוניס, היכן שעומדת כיום אוניברסיטת תל אביב.

ח"כ יריב לוין (הליכוד): "מערכת ההשכלה הגבוהה היא חיונית והחופש האקדמי חשוב ביותר. האירוע הזה איננו אירוע שיש לו נגיעה לחופש אקדמי. מדובר בשאלה פשוטה והיא האם מוסד במדינת ישראל יכול לתת אישור לקיום אירוע, שכל תכליתו היא חתירה נגד המדינה בה הוא פועל? הטקס חותר נגד הלגיטימיות של המוסד עצמו". להנהלת האוניברסיטה אמר: "אתם יושבים על האדמות הללו ושומרים כביכול על זכויות האדם. לקחתם להם את האדמות ועכשיו אתם בסדר. אם נותרה בכם טיפת ציונות, תהיו ישרים ואל תמרקו את המצפון עם הכנס הזה. הגיע הזמן לשים גבול ברור. לא בייל ולא באוקספורד היו מאפשרים לקיים כנס שתכליתו מחיקת האוניברסיטה מהמפה".

ח"כ עפו אגבריה (חד"ש): "אם לכם, לאחר 2000 שנה, נותר לכם לעשות יום לציון חורבן הבית הראשון. לנו, אחרי 64 שנים, יש את הזכות לציין את חורבן הבית שלנו".

לסיכום, קרא יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס מילר, לאוניברסיטת תל אביב לבטל אירועים המציינים את יום הקמת מדינת ישראל כאסון. הוא פנה לוועד ראשי האוניברסיטאות, שיוציאו הבהרות בעניין וכן למועצה להשכלה גבוהה. חברי הכנסת הערביים עזבו בהפגנתיות את הדיון, לפני סיכומו של היו"ר.

האירוע עורר התנגדות גם בפייסבוק – בדף מיוחד קראו להחרים את האוניברסיטה אם תאפשר את קיום הטקס.

1 Comment

  1. אור
    14 במאי 2012 @ 23:50

    קצת מעצבנים אותו, וטיבי מתחיל לאמר מה הוא באמת חושב.
    וברצינות, למה שלא נבכה את גורלם המר של חיילי גרמניה? הם נכשלו במלחמה בה הם פתחו, נכון, אבל זו לא סיבה שלא נזדהה עם אבלם. כתרגיל לוגי, אתם מבינים, יא?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן