Skip to content

המפכ״ל דנינו: גם אחרי שגדלנו, הגענו בקושי למצב שהיה לפני 20 שנה

המפכ"ל הזהיר, בדיון שקיימה ועדה הפנים על התגברות מעשי האלימות לאחרונה, כי המשטרה לא נמצאת במגזר הערבי: "אם אין תחנת משטרה, אני לא יודע להיות יעיל". על האלימות בדרום ת"א: "כל יום נוספים מסתננים חדשים. אם אין אפשרות לגרש ואין תעסוקה, הם יהפכו לקליינטים שלנו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המפכ"ל הזהיר, בדיון שקיימה ועדה הפנים על התגברות מעשי האלימות לאחרונה, כי המשטרה לא נמצאת במגזר הערבי: "אם אין תחנת משטרה, אני לא יודע להיות יעיל". על האלימות בדרום ת"א: "כל יום נוספים מסתננים חדשים. אם אין אפשרות לגרש ואין תעסוקה, הם יהפכו לקליינטים שלנו"

מאת צבי זינגר

דנינו (צילום: דודי לוי, ויקימדיה)
עניין אסטרטגי לא פחות מהאיום האיראני. דנינו (צילום: דודי לוי, ויקימדיה)

"שלחנו אתכם לעשות סדר במדינה, לתת ביטחון לאזרחים. אנו מחויבים לתת לכם את כל הגיבוי". כך אמר יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ אמנון כהן, בדיון שקיימה היום הוועדה על מקרי האלימות והרצח הרבים שאירעו לאחרונה.

כהן הסביר, כי הוועדה באה לא על מנת לתקוף, אלא לראות איך אפשר לסייע: "במדינה מורכבת מאוד אתם נאלצים לטפל בסוגים רבים של בעיות, אבל תחושת הביטחון של האזרחים חשובה ודורשת טיפול מערכתי. אולי הגיע הזמן להקים ועדת שרים לביטחון אישי. כשעוברים ליד תחנת משטרה בבוקר, רואים שם 40-50 רכבים לבנים. כשעוברים בערב, יש בקושי אחת. אולי צריך רה ארגון, לפזר את הקצינים ולתת דגש לשטח ולא למשרדים".

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, אמר בדיון: "שלוש השנים האחרונות הן הראשונות בהן מספר השוטרים גדל. אבל אין לטעות, גם אחרי שגדלנו בכמעט אלף שוטרים, הגענו בקושי למספר השוטרים שהיה לפני שני עשורים, וזה בטח מעט מדי. אנו נלחמים על פני החברה הישראלית. זהו עניין אסטרטגי לא פחות מהאיום האיראני".

המפכ"ל הוסיף והזהיר כי המשטרה לא נמצאת במגזר הערבי: "אם אין תחנת משטרה, אני לא יודע להיות יעיל. לא יודע להיות במקום שאני לא נמצא".

 ח"כ אמנון כהן (צילום: צבי בן חיים, ויקימדיה)
להשמיש את פורשי המשטרה. ח"כ אמנון כהן (צילום: צבי בן חיים, ויקימדיה)

על המצב בדרום תל אביב אמר המפכ"ל: "כל יום נוספים מסתננים חדשים. אלפים בחודש. חלקם הגדול מגיעים לדרום תל אביב, אבל גם למקומות נוספים. בפתח תקווה שוהים היום 3,000 מסתננים. אין לי פתרון קסם. ככול שמספרם של המסתננים גדל – כך גדלה בעיית התעסוקה. בשל  בעיית התעסוקה הם מגיעים לפשיעה, על מנת לשרוד. גם תחנת משטרה חזקה לא תפתור את הבעיה. רוצים להחיל תקנות העסקה חדשות ומחמירות מחודש אוגוסט. אני קורא לדחות את התקנות, כי אם אין אפשרות לגרש, ואין תעסוקה, הם יהפכו לקליינטים שלנו".

דנינו דיווח כי השנה עצרה המשטרה 70 אחוז יותר חשודים עד תום ההליכים בעבירות של אלימות קשה. "זו תוצאה של עבודה קשה ומקצועית. לא סתם יש ירידה באלימות. אני לא מרוצה, עובדה שהיו אירועים קשים שצריך למנוע. אני לא יודע להבטיח שמהיום לא יקרו מקרים קשים. משטרה יעילה צריכה להיות נוכחת ולהגיע לעבריין. הצבנו את סיכויי העבריין להיתפס כיעד ראשון, בשל חשיבות ההרתעה".

ח"כ אריה ביבי, שהיה ניצב במשטרה ונציב השב״ס: "יש לנו משטרה אחת וצריך לשמור עליה. ציפיתי לשמוע מהמפכ"ל משהו חדש. כשנתקעים בחקירה, ממנים צוות חדש. כולנו יודעים איך אפשר לעבור גלים כאלה – חינוך זה נכון, מניעה ואכיפה גם נכון. איך עושים זאת? להחזיר את המשטרה לתוך בתי הספר".

ח"כ דב חנין התייחס להתנהגות השוטרים מול מפגינים בתל אביב השבוע: "הפגנה מעידה על מעורבות אזרחית ראויה. שוטרים הכו ובעטו במפגינים ועיתונאי נגרר על הרצפה".

יו"ר הוועדה, אמנון כהן: "כל אחד יעשה הפגנה בכל מקום? זו הפגנה לא חוקית".

חנין: "אני לא חושב שזה היה לא חוקי. המפגינים לא התנהגו באלימות. זה היה מפגן כוח של המשטרה. לא צריך רישיון. זכותם של אנשים לצאת לרחובות. לזה לא צריך רישיון. המשטרה צריכה להפנים שזו זכותם".

ח"כ מגלי והבה: "זו לא רק אחריות המשטרה. זה מתחיל מהבית, ממערכות החינוך והמשפט. מפריע את מנוחתי שעדיין הרבה מקרי רצח לא פוענחו. התחושה במגזר הלא יהודי היא – אל תצפו שהמשטרה תפענח. זו בעיה בסדר גודל לאומי. אני רוצה לציין גם שני מקרים חריגים בצפון – באו לעצור חייל עריק בדליית אל כרמל. ראיתי תמונות אחרי שהמשטרה עזבה. על מה? זה בכלל לא תפקיד המשטרה, בשביל זה יש משטרה צבאית".

ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד: "בשנה שעברה, במקומות בהם הופעלו קייטנות לילה, ירד שיעור העבריינות בעשרות אחוזים. גם מגרשי ספורט מוארים מונעים פשע. אם לא תהיה העצמת קורבנות, יהיו פשעים לא מפוענחים. התנפלות הצלמים גורמת לכך שאיש לא רוצה להתלונן. שואלים למה אין שוטרים במערכת החינוך? קודם כל שיכנסו מספיק מורים למערכת".

אמנון כהן: "פורשי משטרה בעלי ניסיון בקושי יכולים להתקיים מהפנסיה. זו בושה וחרפה, לאחר שהם נתנו את שנותיהם הטובות. תמורת תגמול פעוט הייתי מגייס אותם בחזרה. הם מכירים את החוק ויודעים לדבר עם הנוער. צריך להעביר אותם קורס רענון מזורז ולהשמיש אותם. זה כוח אדם איכותי. אישרתי את השיטור העירוני, אבל יש תחושה קשה של התנערות המדינה. עדיף לתת עוד כוח אדם למשטרה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן