Skip to content

נחשף: השב"כ ואמ"ן פיקחו על צילומי גוגל בישראל

גורמי שב"כ ואמ"ן פיקחו על פרויקט צילומי הרחוב של "גוגל" והגבילו אותו. לטענת גורמי הביטחון, הפיקוח נועד למנוע זליגת מידע לארגוני טרור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גורמי שב"כ ואמ"ן פיקחו על פרויקט צילומי הרחוב של "גוגל" והגבילו אותו. לטענת גורמי הביטחון, הפיקוח נועד למנוע זליגת מידע לארגוני טרור

מאת אליק מאור

השב"כ ואגף המודיעין בצה"ל פיקחו מקרוב על צילומי הפרויקט של "גוגל", "תמונת רחוב" (Street View), שהושק בסוף אפריל האחרון. כך חושף עיתון "במחנה" שמתפרסם השבוע. פרויקט  'תמונת רחוב' מאפשר לכל גולש להיכנס לתמונה תלת-ממדית של הרחוב בעת נסיעה. על פי הפרסום, באזורי תל אביב, חיפה וירושלים, פעלו צה"ל והשב"כ להגביל את הצילומים, כך שמתקני ביטחון בערים אלו ובכלל יוסוו כדי שגורמי טרור לא ינצלו מידע צילומי זה לצורכיהם.

מכונית צילום של גוגל בירושלים. (צילום: ויקימדיה)

על פי ההסכם בין "גוגל" לבין שירותי הביטחון בישראל, העבירה החברה מראש לידי המנהלת את נתיבי הנסיעה המתוכננים של כלי הרכב שבהם מותקנות מצלמות מיוחדות המתעדות את רחובות הערים.

במחלקת ביטחון המידע של אמ"ן הגדירו נתיבי נסיעה "מוגבלים" לאותן מכוניות ומנעו מהן לצלם כבישים שבהם אסור למכוניות לעבור כלל, כבישים המקיפים בסיסים, כבישים שבהם מותר לנסוע אך לא לצלם וכבישים המותרים בצילום.

גורם באמ"ן מסר כי "עד לפני כמה חודשים, לא בוצעו צילומים בארץ משיקולי ביטחון מידע. בעקבות ההכרה של "גוגל" בצרכינו המיוחדים, כמדינה המאוימת על ידי טרור ופח"ע, החלטנו לפנים משורת הדין לשתף פעולה עם החברה. אחרי הכול, אנחנו מדינה דמוקרטית".

עוד נודע כי המגעים בין אמ"ן ל"גוגל" החלו כבר לפני כשנה, במטרה לאשר את הצילומים בישראל. את המשא ומתן הוביל המטה לביטחון לאומי אשר הקים מנהלת מיוחדת שתפקידה לתאם את הצילומים של החברה בישראל ולוודא כי הם אכן מתקיימים כמוסכם. באמ"ן ציינו כי התלבטו לגבי מתקנים חשאיים שקיומם לא ידוע כלל לציבור והם אינם מוכרים כמתקנים צבאיים או ביטחוניים מובהקים. לדוגמה, "דירות שבהן מתקיימים ריאיונות או בדיקות פוליגרף". לבסוף הוחלט "לאשר צילומים במרבית הנקודות ונבחרה מעטפת אופטימלית המשלבת בין צורכי הביטחון לבין מטרת "גוגל" לצלם ככל האפשר".

מתברר כי באמ"ן התריעו מראש על ימי צילום שנקבעו על ידי "גוגל" ומנעו יציאת כלי רכב בעלי סממנים מיוחדים מבסיסים הנמצאים בקרבת מסלולי הצילום. כמו כן מנעו באמ"ן את קיומם של אימונים החושפים תורת לחימה מסווגת, באותם ימי צילום. ב"במחנה" דווח כי כלי הרכב המצלמים צוידו במכשירי איתור, וכי נציגי הביטחון עקבו בחמ"ל מיוחד אחר תנועותיהם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן