Skip to content

איך מייצרים משחת שיניים לפילים ואיך מכשירים את מדעני העתיד

במסגרת התוכנית למנהיגות מדעית, תיכוניסטים מדריכים תלמידים צעירים מהם בנושאי מדע שונים בשילוב פעילות חברתית. משחקים, ניסויים ודגמים. ויש גם עיתון. מאת שרית פרקול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במסגרת התוכנית למנהיגות מדעית תלמידי כיתות י'-י"ב מדריכים תלמידים מבתי הספר היסודיים ומחטיבות הביניים בנושאי מדע שונים בשילוב פעילות חברתית. משחקים, ניסויים ודגמים. ויש גם עיתון

מאת שרית פרקול

איך מכינים מנורת לבה, איך יוצרים סערת צבעים בחלב, איך מייצרים ברומטר, מה זה משחת שיניים לפילים* ושאר עניינים מסקרנים נמצאים בתחנת העזרים של האתר למנהיגות מדעית, המנוהל כירחון בידי חבורת בני נוער מאזור הדרום. בעיתון יש גם חדשות וכתבות בנושאי מדע, סרטונים ומערכי שיעורים.

ירחון מנהיגות מדעית
ירחון מנהיגות מדעית

התוכנית למנהיגות מדעית מתקיימת זה מספר שנים ב"בית יציב", המרכז של קרן רש"י בבאר שבע. התוכנית משלבת לימוד מדעי יחד עם עידוד מנהיגות חברתית ויצירת בסיס איתן להכנסתם של בני נוער ללימודי מדעים תוך העצמה אישית וחברתית.

במסגרת התוכנית, תלמידי כיתות י'-י"ב מדריכים תלמידים מבתי הספר היסודיים ומחטיבות הביניים בנושאי מדע שונים בשילוב פעילות חברתית. משחקים, ניסויים ודגמים שהתלמידים בונים בעצמם הם חלק מתהליך הלמידה החווייתי. לדוגמה, על ידי בנייה והפרחת כדור פורח לומדים על משקל, צפיפות ולחץ. המדריכים מלווים חברתית על ידי מדריכים ותיקים יותר, ומדעית על ידי סטודנטים באוניברסיטה. סטודנטים אלו גם מעניקים למדריכים תמיכה לימודית בכל הקשור לשיעורים פרטיים, בגרויות וכדומה.

>>> תחנת העזרים – ספריית הדרכה מקוונת למדריכים בתוכנית "מנהיגות מדעית"

בני הנוער, שנבחרים לאחר ראיונות אישיים, עוברים מחנה הכשרה מקיף בקיץ בתחום המנהיגות וסדנה נוספת של שלושה ימים בתחומי המדעים. הקבלה הסופית לתוכנית נעשית לאחר הפגנת מיומנויות במהלך פסטיבל המדע, המתקיים כל שנה בבית יציב. במהלך פסטיבל זה, הפתוח לקהל הרחב ונמשך לאורך יומיים, הנוער מפעיל את מרבית התחנות, מעביר הסברים מדעיים ומבצע ניסויים.

אבישי צור
"כל חיי עבדתי עם נוער בתוכניות חינוכיות והתנדבותיות". אבישי צור

אבישי צור הוא עתודאי, סטודנט לרפואה שנה שישית באוניברסיטת באר שבע. במהלך לימודיו התחיל לעבוד כמתרגל בפיזיקה לסטודנטים. המרצה שעבד איתו הוא הסמנכ"ל המדעי של בית יציב, והוא קישר אותו לתוכנית. "לאורך כל חיי עבדתי עם נוער בתוכניות חינוכיות והתנדבותיות שונות", מספר צור. "בתוכנית עצמה, בתחילה התנדבתי יחד עם הילדים בכל הקשור לבניית מערכים לשיעורים שהם צריכים להעביר, בחניכה המדעית שלהם ובתמיכה בלימודים. בהמשך התוודעתי לירחון ולצוות שלו והתרשמתי עמוקות מנוער שאכפת לו ממדעים ורוצה להעביר את זה הלאה. ביקשתי להצטרף לירחון ולעזור לנוער בהנעתו קדימה, כך שבני נוער רבים יותר יקראו אותו – וקיבלו אותי בזרועות פתוחות".

התוכנית למנהיגות מדעית קיימת כבר מספר שנים, אך הירחון למנהיגות מדעית הוא בן שנה וחצי בלבד. לא מנהלי התוכנית, אלא הנוער עצמו, מתוך התוכנית, יזם אותו והוציא אותו לפועל. לא מקבלים על כך ציון, כל ההשקעה של הנוער נעשית בהתנדבות מלאה ומתוך אמונה במטרה. לא רק בירחון, גם בהדרכת ילדים ביסודי ובהפעלת פסטיבל המדע.

צור מספר: "שבטן לוי, מדריכה שעודנה בתוכנית, היא היזמת והמוח שמאחורי הירחון. יחד עם שני מדריכים נוספים, הם הקימו את הירחון ואספו את הצוות המתאים. באחרונה, חלק מאנשי הצוות הותיקים החליטו שהגיע הזמן לעזוב, ואז נכנסתי לעזור כדי למצוא אנשי צוות חדשים".

העיתונאים הצעירים (צילמה: שרית פרקול)
החבר'ה בביקור בת"א. מימין: יוסי חייט, עלמה גרשון, תומר זוהר-רר, לוטם מיכאל, רינת גימן, אבישי צור, שני אלוש. יושבים מימין: איתן טורץ, מיכה מירקין (צילמה: שרית פרקול)

התוכנית למנהיגות מדעית עוסקת כולה בשני נושאים עיקריים: מדעים ומנהיגות חברתית. לאור הירידה הבולטת בשיעורי הנוער הבוחרים מקצועות ריאליים בבתי הספר, לאור הרמה הירודה של המעבדות בבתי הספר ולאור הירידה באיכות המורים – הוחלט שאחת ממטרות התוכנית העיקריות תהיה להנגיש את המדע עבור צעירים, כך שיתעניינו כבר בתיכון במקצועות הריאליים, אבל גם לאחר מכן, כסטודנטים באוניברסיטה, יוכלו להצטיין במקצועות מדעיים. צור מוסיף: "מן הפן של מנהיגות חברתית, הנוער יוזם ומקיים פעילויות חברתיות ענפות, המניעות אותו להשפיע על החברה – בין אם בהתנדבות באיסוף מזון עבור נזקקים לקראת הפסח, ובין אם בפעילות למניעת שתיית אלכוהול בבני נוער. האמונה היא שהמצב החברתי שלנו, ורמת האכפתיות שלנו מהזולת, חשובים לא פחות מן ההישגים הלימודיים ויותר מכך, בדרך כלל הולכים יד ביד".

לאתר הירחון, המכיל 18 גיליונות, יש עד היום כ-40,000 כניסות. כמות הכניסות מידי חודש עולה בהתמדה. באחרונה נוספת לירחון, הפועל בממשק של בלוג, גם מערכת תגובות, כך שהקוראים יכולים להגיב.

הכתבים יוזמים את הכתבות והמדורים, חלק מהכתבים אחראים על מדור ספציפי, וחלק יכולים לכתוב על כל נושא שהם רואים לנכון. את הכתבות הם שולחים לעורכת הלשונית, רינת גיימן,  שמתקנת שגיאות כתיב וטעויות נפוצות. משם הן עוברות לעורכת, נועה טרבס, שבוחרת את הכתבות שיופיעו בירחון באותו חודש ומעבירה אותן למנהל האתר. בתחילת כל חודש מנהל האתר מעלה את הכתבות לאתר האינטרנט של הירחון.

לדברי צור, בני הנוער הרגישו שאין להם בעצם הכשרה מעשית בכתיבת כתבות ועריכתן. היו להם המון שאלות, שבתור אחד שאינו עוסק בעיתונות, הוא התקשה להשיב על כולן. "לאחר אחת מישיבות הצוות עלה הרעיון מהנוער להיפגש עם עיתונאי ותיק שמכיר את התחום וחווה כבר הכל – גם את הטוב וגם את הרע. הם חיפשו מענה בתחומים של איך לכתוב כתבה, היכן לקבל השראה וחלקם גם כיצד לערוך את הכתבות".

וכך, החבר'ה, מבאר שבע, דימונה, ערד ושדה צבי, הגיעו אליי לתל אביב באחד מימי השבוע שעבר. קרן רש"י, בית יציב והתוכנית למנהיגות מדעית השתתפו בארגון ההסעה. "העצמת הנוער חשובה להם, וכאשר הצבנו בפניהם את האפשרות למפגש שהנוער יזם עבור ירחון שהנוער מנהל – הם התגייסו לכך", אומר צור.

נהניתי מאוד להיפגש עם הצעירים, לשאול אותם שאלות, לספר להם על המיזם שלנו, העיתון העצמאי החדש מגפון, על האתגרים השונים שהוא מציב לנו – ולהשיב כמיטב יכולתי לשאלותיהם, שחלקן היו קשות ומעוררות מחשבה. 

רוב החבר'ה עדיין אינם יודעים מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים, אבל בתום הפגישה התברר, שכל מי שמשתייך לצוות הירחון שוקל את האפשרות לעבוד בתקשורת, בין אם במשרה מלאה ובין אם כמשרה חלקית.

מגפון מאחל לכולם בהצלחה ומזמין אותם, וכותבים צעירים נוספים, לשלוח לנו כתבות וסיפורים.

* משחת שיניים לפילים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן