Skip to content

מהפך בסרביה: ניקוליץ' הלאומן גבר בבחירות על הנשיא טאדיץ'

  חששות בבלגרד: הפילת הממשלה הפרו-אירופית של טאדיץ' תגרום לעיכוב הצטרפותה של סרביה לאיחוד האירופי מאת אורי קציר מהפך בסרביה. מועמד הימין הקיצוני, טומיסלב ניקוליץ' גבר בבחירות צמודות על הנשיא המכהן בוריס טאדיץ'. ניקוליץ זכה לתמיכת 49.4 אחוזים מקולות הבוחרים, שני אחוזים יותר מיריבו המתון. תוצאות הבחירות עלולות להטיל צל כבד על תהליך קבלתה של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

שלט בחירות עם דיוקן ניקוליץ. חשש שבחירתו תפתח מחדש את הסכסוכים של יוגוסלביה עם שכנותיה (מקור תמונה: ויקיפדיה).

חששות בבלגרד: הפילת הממשלה הפרו-אירופית של טאדיץ' תגרום לעיכוב הצטרפותה של סרביה לאיחוד האירופי

מאת אורי קציר

מהפך בסרביה. מועמד הימין הקיצוני, טומיסלב ניקוליץ' גבר בבחירות צמודות על הנשיא המכהן בוריס טאדיץ'. ניקוליץ זכה לתמיכת 49.4 אחוזים מקולות הבוחרים, שני אחוזים יותר מיריבו המתון. תוצאות הבחירות עלולות להטיל צל כבד על תהליך קבלתה של סרביה לאיחוד האירופי.

יום הבחירות התנהל בעצלתיים. שיעור ההצבעה עמד על פחות מ-40 אחוזים מתוך 6.7 מיליון בעלי זכות הבחירה. ניקוליץ וטאדיץ התמודדו בו לאחר שבסביבו הבחירות הראשון לא עלה בידי אף אחד מהמתמודדים לזכות ברוב מוחלט של הקולות. בסיבוב זה זכו שני המועמדים המובילים יחד למעט יותר ממחצית הקולות, מה שמעיד בעיני חלק מהפרשנים על מיאוס של הבוחרים במועמדים המתמודדים.

ניקוליץ הוא בעל עבר פוליטי הפכפך למדי. בשנים בהן שלט הרודן סלובודן מילושביץ ביורוסלביה ביד ברזל, היה ניקוליץ חבר בממשלתו, ובשנת 2005 אף הואשם על ידי פעילת זכויות האדם נטאשה קאנדיץ כי השתתף ברצח קשישים בכפר אנטין במהלך מלחמות הבלקן. ניקוליץ תבע את קאנדיץ, זכה בתביעה והמשיך בקריירה פוליטית משגשגת. לפני ארבע שנים התמודד בבחחירות מול טאדיץ, הובס ומאז אימץ עמדות המציגות אותו כפרו-אירופי שמרן.

טאדיץ הפגין רוח ספורטיבית בעקבות הפסדו בבחירות, כשכינס מסיבת עיתונאים בה הודה בכישלונוו ובירך את המנצח. לאחר מכן פנה אל כל המפלגות הפוליטיות וביקש מהן "לשמר את הכיוון האסטרטגי של סרביה כלפי האיחוד האירופי". יחד עם זאת, טען כי מדיניותו הפרו-אירופית של ניקוליץ אינה אלא מסווה. לדבריו, והעברת השלטון לניקוליץ' משמעותה בלימת הרפורמות במדינה ופגיעה בתהליך הפיוס שמתנהל בין סרביה לבין שכנותיה – מדינות יוגוסלביה לשעבר – מאז הדחתו של מילושביץ מכס השלטון בשנת 2000.

כעת צפוי ניקוליץ למנות ראש ממשלה, אך צעד זה עלול להיתקל בקשיים רבים. מפלגתו של ניקוליץ היא הגדולב ביותר בפרלמנט, אך מולה עומדת ברית שכרתה המפלגה הדמוקרטית של טאדיץ והמפלגה עם הסוציאליסטים, מה שהביא ליצירת גוש חוסם העשוי לטרפד יוזמות לא מעטות של הנשיא החדש. ניקוליץ, מצידו, טוען כי בבחירות, שהתקיימו לפני כשבועיים, שררו זיופים ואי סדרים.

 

בסיבוב הראשון גבר טאדיץ' על ניקוליץ' בהפרש של פחות מאחוז אחד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן