Skip to content

ישראל נופלת שני מקומות במדד התחרותיות העולמי

מדינת ישראל מובילה בתחומי יעילות עסקית ותשתיות וכן בהוצאות על מחקר ופיתוח. אחת הסיבות לדירוג הנמוך: עלות המחייה הגבוהה באופן יחסי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מדינת ישראל מובילה בתחומי יעילות עסקית ותשתיות וכן בהוצאות על מחקר ופיתוח. אחת הסיבות לדירוג הנמוך: עלות המחייה הגבוהה באופן יחסי

מאת שי שגב

ישראל יורדת שני מקומות ונעצרת במקום ה-19 במדד IMD לתחרותיות של בית הספר השוויצרי למינהל העסקים שפורסם השבוע, על אף הצגת שיפור בהשקעות ישירות, גידול בתמ"ג לנפש ובשיעור האבטלה.

הונג קונג שמרה על מעמדה התחרותי מבין 59 הכלכלות המדורגות ב-IMD, ודחקה מטה את ארצות הברית, שוויץ, סינגפור ושבדיה. קטאר (מקום 10) ואיחוד האמירויות הערביות (16) הן הכלכלות המובילות במזרח התיכון.

ישראל זכתה לניקוד של 78.57 מתוך 100 אפשריים, עובדה שדירגה אותנו מיד לאחר בריטניה, אבל הישר לפני אירלנד.

מדד IMD לתחרותיות עולמית מפרסם מדי השנה את המחקר שלו, החל משנת 1989. כיום הוא משמש כאינדיקטור המוביל לתחרותיות כלכלית, ומעריך מדינות בארבע קטגוריות: ביצועים כלכליים, יעילות ממשלתית, יעילות עסקית ותשתיות – ומבוסס על סטטיסטיקות וסקרים של מנהלים בכירים.

ישראל השתפרה מאוד בתחום ההשקעות הישירות הזורמות פנימה, אשר הגיעו ל-11.4 מיליארד דולר (4.69% מן התמ"ג). המדינה גם צויינה באופן חיובי בשל צמיחת התוצר הריאלי לנפש, אשר עלה ב-2.98% בשנת 2011 מ-2.27% בשנה קודמת, וכן כיוון ששיעור האבטלה ירד מ-6.6% ל-5.6% בשנת 2011.

מדינת "חברות ההזנק" המשיכה להוביל בזכות יעילות עסקית ותשתיות, ושמרה על מעמדה במקום הראשון בדירוג להוצאות עסקיות על מחקר ופיתוח, וכן מיזמים נוספים במגזר הציבורי והפרטי. היא מדורגת במקום השני ביזמות, כושר חידוש, מחקר מדעי וכן מספר קטגוריות משנה הרשומות תחת סעיף תשתיות.

מצד אחר, ישראל נענשה על הגירעון במאזן, אשר ירד ל -0.1% מהתמ"ג בשנת 2011 מ-2.9% בשנה הקודמת, והוא צפוי לרדת עוד יותר בשנת 2012. מדינת ישראל גם איבדה נקודות עבור שיעור גבוה יותר של אינפלציה, ועל ההשקעות ישירות הזורמות לחו"ל – אשר הגיעו עד לכדי 3.32 מיליארד דולר בשנת 2011.

ישראל המשיכה לאכזב בשל ביצועים כלכליים, המיקום ה-36 בקטגוריה, זו השנה השלישית ברציפות. מיקום כה נמוך נמדד בשל עלות המחייה הגבוהה באופן יחסי, ההשתתפות הנמוכה של האוכלוסייה בכוח העבודה (38.63% מכלל האוכלוסייה), ויצוא סחורות (27.38% מהתמ"ג).

על פי הדיווח, האתגרים העיקריים של ישראל כרגע הם לשמור על הצמיחה, להקטין את הביורוקרטיה ואת הנטל על המגזר העסקי, השקעה בתשתיות בפריפריה, ובכלל זה חינוך ותמיכה של מפעלים קטנים ובינוניים, להגדיל את השתתפות בכוח העבודה בקרב קבוצות מיעוט ולצמצם פערים כלכליים.
.

התמונה באדיבות: www.FreeDigitalPhotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן